پیام خراسان
برگزار کننده فستیوال دانشجویی «هر دانشجو یک ایده»:
باید بدانیم در دانشگاه، طبیب تربیت می‌کنیم یا حکیم
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 13:30:49
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی برگزار کننده فستیوال دانشجویی «هر دانشجو یک ایده»، گفت: طبیب جسم مردم را درمان می‌کند اما یک حکیم در روان و جسم مردم جست‌وجو می‌کند و بعد برای بیمار تجویز می‌کند.

حجت شادمان زهرودی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با برنامه‌ها و اهداف برگزاری این ماراتن دانشجویی اظهار کرد: در ترم اول که قصد داشتم وارد رشته پزشکی شوم سوالی برای من ایجاد شد که چه کسی یک پزشک خوب است، معیارهای یک پزشک خوب چیست و اینکه ما چطور می‌خواهیم یک پزشک خوب باشیم. به دنبال این پرسش‌ها، یک تیم ایده‌پردازی دورهم جمع شدیم که شامل 32 عضو هیأت علمی از 10دانشگاه برتر کشور و تحت نظارت دانشگاه آکسفورد انگلستان بودند.
وی افزود: در این دوره کمیته‌ تحقیقات دانشجویی دانشگاه اجازه استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه را به ما داد و توانستیم با همکاری این کمیته مسابقات را برگزار کنیم. دوره‌ قبلی این ماراتن به صورت استانی و در اردیبهشت سال97 برگزار شد اما این دوره به صورت کشوری است. 57 نفر از بهترین دانشجویان پزشکی با اشتیاق زیاد از شهرهایی مانند مشهد به عنوان میزبان، بوشهر، کردستان، یزد، کاشان، گناباد، بیرجند و... وارد مسابقات ما شده‌اند.
این ایده پرداز و برگزار کننده مسابقات ماراتن دانشجویی خاطرنشان کرد: سومین روز از شروع برگزاری مسابقات ما است که در روزهای گذشته این مسابقات دو روز در دانشکده پزشکی و یک روز هم در بیمارستان برگزار شد. این طرح قابل اجرا برای تمام رشته‌ها است و دانشجویان رشته‌های پزشکی باید ببینند که طبق معیارهای جهانی چقدر در مسیر یک پزشک خوب بودن قرار دارند و به صورت کلی مسیر یک پزشک خوب شدن چیست و طبق این معیارها به اجرا و برگزاری مسابقات بپردازند.
شادمان زهرودی تشریح کرد: هدف این فستیوال نشان دادن و سپردن برخی وظایف به دانشجویان در دانشگاه باتوجه به فکرهای نو بود که مفیدتر واقع شود. صفرتا صد این فستیوال از ایده تا مرحله اجرا به عهده دانشجویان بوده و این مسابقه‌ استراتژی‌ها است. همه دانشجویانی که در این فستیوال شرکت کرده‌اند ایده‌های جذاب و نویی دارند، شرط باقی ماندن در این مسابقات هم داشتن ایده‌هایی جالب است. شعار «هر دانشجو یک ایده»‌ بیانگر این است که دانشجویان ما در کشورمان ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارند و به هرکدام از این افراد اگر اجازه ارائه ایده داده شود، به داشتن یک موقعیت موفقیت آمیز منجر می‌شود.
زمان و قدرت تفکر، مهم‌ترین هزینه‌های پرداخت‌شده در این فستیوال است
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح هفت ماه زمان گذاشته شده و ایده‌پردازی آن هم از ترم یک ورود به دانشگاه انجام شده است. از جمله هزینه‌های مهمی که ما برای اجرایی شدن این طرح گذاشته‌ایم می‌توان به زمان و قدرت تفکر اشاره کرد. کمیته معاونت دانشجویی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد پشتیبانی خوبی از ما داشته‌اند اما در برخی موقعیت‌ها حتی خود دانشجویان هم طرح را پشتیبانی مالی کرده‌اند. بهترین دستاورد ما در این فستیوال میزان رشد فوق‌العاده دانشجویان از دوره‌ قبل تا این دوره است که به وضوح قابل رویت است. عملکرد در مسابقات، پیشرفت تحصیلی و تغییر دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته دانشگاهی، شغل آینده خود و آنچه که در این مسیر برایشان اتفاق خواهد افتاد تغییر کرده است.
این ایده پرداز و برگزار کننده مسابقات ماراتن دانشجویی تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث اجرای این نوع مسابقات شده است، این است که ما بدانیم طبیب تربیت می‌کنیم یاحکیم. تمام مسابقات ما بر اساس این هدف است که طبیب تربیت شود، اما یک غرفه خیلی مهم داریم که در آن دانشجویی که در کل مسابقات متوجه شود طبیب بودن یعنی چه نشان می‌دهیم که آیا یک حکیم هم هست یاخیر. طبیب جسم مردم را درمان می‌کند اما یک حکیم در روان و جسم مردم جست‌وجو می‌کند و درد مردم را می‌فهمد و بعد برای بیمار تجویز می‌کند.
جامعه به طبیب نیاز دارد یا حکیم؟
وی افزود: ما خیلی علاقه‌مند به این مسئله بودیم که حتی معیارهای جهانی را زیر سوال ببریم که آیا تربیت یک طبیب کافی است یا نیاز واقعی یک جامعه حکیم است. این مسئله شامل بیشترین دغدغه ما در این دوره از فستیوال می‌شود و دانشجویان ما به عنوان افرادی که در آینده به صورت جدی قرار است وارد حوزه بالینی شوند درحال حاضر توانایی مناسب برای حکیم بودن را دارند یا خیر فقط طب را آموزش دیده‌اند.
شادمان خاطرنشان کرد: در مسابقات به دنبال این هستیم که دانشجویان از نظر توانایی‌های علمی، بالینی و پژوهشی به عنوان یک پزشک در چه جایگاهی قرار می‌گیرند. از جمله غرفه‌های موجود در این ماراتن می‌توان از غرفه مهارت‌های پزشکی که مهارت‌های مورد نیاز پزشک در موقعیت‌های ضروری را می‌سنجد، غرفه هلال‌ احمر که اهمیت بالایی دارد و یک پزشک حداقل باید بداند که اگر خفگی پیش آمد چگونه آن را سریعاً مدیریت کند و خون‌سردی خود را حفظ کند می‌توان نام برد و در غرفه آناتومی نیز دانشجویان به صورت عملی تمام اطلاعات خود را از ترم یک پزشکی تا ترم چهارده به چالش می‌کشند.
وی ادامه داد: در غرفه طبیب دانشجویان بر یک مورد پزشکی متمرکز می‌شوند و بعد از پایان دوره‌ این غرفه می‌توان با اطمینان خاطر گفت که این دانشجویان حداقل در یک کیس پزشکی به صورت کامل مسلط هستند. در غرفه بعد که حکیم نام دارد دانشجویان بر روی همان کیس متمرکز شده و در غرفه طبیب تلاش می‌کنند به درک بیشتری از حالت‌های جسمی و روانی بیمار برسند. غرفه بخیه و مدیریت راه‌های هوایی نیز یکی از فعالیت‌های ضروری ما است و جزو آزمون‌های تئوری به حساب می‌آید.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/208940/باید-بدانیم-در-دانشگاه،-طبیب-تربیت-می‌کنیم-یا-حکیم
بستن   چاپ