رقبای بیشتر، رقابت کمتر
چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 10:46:32
ایسنا - ورزشی - خراسان رضوی
|
|
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی تحقیقات نشان میدهد که حضور رقبای بیشتر ممکن است انگیزه افراد برای رقابت را کاهش دهد.
به نقل از ساینس، افراد بر این باورند که افزایش تعداد رقبا در یک رقابت، میتواند سطح رقابت را افزایش دهد( فرضیه در مدل پنج نیروی رقابتی توسط مایل پورتر در دانشگاه هاروارد ایالاتمتحده ارائهشده است) اما در حال حاضر روانشناسان استدلال مخالفی را مطرح کردند که هرچه تعداد رقبا بیشتر باشد، رقابت کمتر خواهد شد. محققان اظهار کردند: گاهی تعداد افراد شرکتکننده در آزمونهایی مانند کنکور و یا مسابقات ورزشی میتواند بر انگیزه شخصی افراد برای رقابت تأثیر داشته باشد. آنان دریافتند، با افزایش تعداد رقبا، انگیزه برای رقابت کاهش مییابد. آنان این کشف را N-Effect نامیدند که N تعداد رقبا را نشان میدهد. در یک بررسی، دو مسابقه با شرکتکنندگان مختلف برگزار شد، یک رقابت شامل 10 رقیب و دیگری شامل 100 رقیب بود. نتایج مسابقه بین این دو گروه نشان داد که افراد در گروه 10 نفره، مسابقه را بهطور قابلتوجهی سریعتر از افراد در گروه 100 نفره به پایان رساندند، بنابراین، رقابت در گروه با تعداد نفرات بیشتر، منجر به ایجاد انگیزه کمتر برای رقابت خواهد شد. این نتایج همچنین در رقابت دیگری با تعداد شرکتکنندگان بیشتر انجام شد. در این مسابقه نیز 2000 در مقابل 20 هزار قرار گرفتند اما بازهم انگیزه در تعداد کمتر بیشتر بود. به نظر میرسد که N-Effect ممکن است در نمرات آزمونهای استاندارد نیز تأثیر داشته باشد. محققان اظهار کردند: شاید افراد در ابتدا انگیزه بیشتری برای شرکت در رقابت دارند، اما هرچه تعداد رقبا برای آزمون بیشتر باشد، انگیزه برای عملکرد خوب کاهش مییابد. بنابراین، N-Effect ممکن است بر نمرات افراد بهطور ناگهانی تأثیر بگذارد و برخلاف باور رایج، به نظر میرسد، حداقل در برخی از سطوح، داشتن رقبای بیشتر میتواند منجر به رقابت کمتر شود یا حداقل، انگیزه رقابت را کاهش دهد. انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/212784/رقبای-بیشتر،-رقابت-کمتر
|