پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی با رونق خدمات تحویل غذا به دلیل شیوع کروناویروس جدید، رانندگانی که روزانه با افراد مختلفی ارتباط برقرار میکنند ، مجبور به پوشیدن ماسکهای محافظ صورت هستند.
به گزارش ژاپن نیوز، برخی معتقدند پوشاندن بینی و دهان خود با ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس ایجادکننده کووید-19هنگام دریافت و تحویل محصولات، ضروری است، اما برخی نگران هستند که پنهان کردن صورت آنان باعث نارضایتی مشتریان شود.
یک راننده مرد ارائهدهنده خدمات غذایی ژاپنی گفت: "ما ممکن است به کروناویروس جدید آلوده شویم و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنیم. طبیعی است که در شرایط فعلی ماسک صورت بپوشیم."
یک زن تحویلدهنده شرکت خدمات غذایی دیگر گفت: "عملکرد شغلی من توسط کاربران بررسی میشود، بنابراین اگر رتبه من پایین بیاید، ممکن است فرصتهای کاری را از دست بدهم."
به دنبال شیوع ویروس جدید در ژاپن که نخستین بار در اواخر سال گذشته در شهر مرکزی ووهان چین کشف شد، بسیاری از شرکتهای تحویل خدمات، اقدام به پیشگیریهای لازم برای محافظت از رانندگان و مشتریان خود در برابر این آلودگی کردند.
بهویژه، با توجه به اینکه مردم قرار است از خدمات تحویل غذا استفاده کنند و دولت از کارمندان خواسته که فعلا در خانه کار کنند، خطر عفونت در بین رانندگان و مشتریان افزایش مییابد.
از ماه گذشته ، شرکت Demae-can ، یکی از مهمترین اپراتورهای تحویل غذا در ژاپن، رانندگان خود را ملزم به شستن دستها، غرغره کردن و استفاده از ضدعفونیکنندههای دستی الکل کرده است، ضمن اینکه توصیه میکند ماسک صورت نیز بپوشند.
کومی فوجیموتو، سخنگوی Demae-can گفت: "ما تمام تلاش خود را برای کاهش خطر عفونت به مشتریان خود انجام میدهیم و بهطور مداوم خدمات ایمن ارائه میدهیم."
وی گفت: "در شرایط کنونی، مهمترین مورد برای جلوگیری از عفونتهای ویروسی مراقبت از خود است تا احساس مشتریان نسبت به ماسک پوشیدن تحویلدهنده."
ماسکها و ضدعفونیکنندههای دست حاوی الکل بیش از یک ماه در داروخانهها و فروشگاههای سراسر ژاپن بهراحتی فروخته میشدند، اما در حال حاضر به دلیل ترس زیاد از ابتلا به ویروس جدید، عرضه ماسک صورت بهمراتب کمتر از افزایش تقاضا شده است.
نخستوزیر ژاپن، شینزو آبه قول داده است که هر ماه 600 میلیون ماسک در دسترس همه باشد و یارانه به تولیدکنندگان برای گسترش ظرفیت تولید ارائه میدهد، اما فوجیموتو گفت: "دستیابی به آنها بسیار دشوار است."
وی در ادامه افزود: "هنگامیکه تعداد لازم ماسک صورت داشته باشیم، از همه رانندگان خود میخواهیم که از آنها استفاده کنند."
در تلاش برای پیشگیری از شیوع گستردهتر کروناویروس جدید، عرضهکنندگان محصولات غذایی در پایتخت چین از اوایل سال جاری ماسک و دستکش استفاده کردند، همچنین برخی از آنان سعی کردند حداقل دو متر از گیرنده فاصله داشته باشند.
یک متخصص پزشکی گفت: چنین اقداماتی با جلوگیری از شیوع ویروس جدید تا حدودی کمک کرده است، با توجه به اینکه تعداد بیماران مبتلابه آن در پکن از حدود 150 نفر طی یک ماه از اوایل فوریه 400 نفر افزایش یافتند.
یکی از رانندگان Uber Eats گفت: "من نمیتوانم هنگام کار از ماسک صورت استفاده کنم، اگرچه میخواهم این کار را انجام دهم تا احتمال عفونت کاهش یابد."
تحویلگیرندگان با استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت توسط این شرکت جهت تهیه مواد غذایی و نوشیدنی در رستورانها از طریق برنامه Uber Eats هدایت میشوند. رفتار کاری آنها توسط خردهفروشان و خدمات غذایی بهعنوان "خوب" یا "بد" طبقهبندیشده است.
عضو اتحادیه Uber Eats میگوید: برخی از رانندگان نگران هستند که پوشیدن ماسک صورت ممکن است این احساس را برای کاربران ایجاد کند که تحویلگیرندگان مبتلابه سرماخوردگی یا ویروسهای دیگر هستند و منجر به ارزیابی "بد" شود.
طبق نظرسنجی انجامشده در اوایل ماه گذشته توسط آژانس مسافرتی آنلاین ژاپنی AirTrip ، تقریبا 30 درصد از 1322 نفر در سنین 20 تا 70 سالگی پاسخ دادند که در هنگام خدمت به مشتریان پوشیدن ماسک ممنوع باشد.
راننده Uber Eats که روزانه حداکثر به 40 خانه محصول تحویل میدهد، گفت: " کاربری به من گفته که اگر فکر میکنم از مشتری آلوده شوم، نباید کارکنم."
این راننده در ادامه افزود: "اگر ما امتیاز بد زیادی داشته باشیم ، ممکن است Uber بهعنوان یک فروشنده انتخاب نشود و احتمالا درآمد آن کاهش مییابد. در شرایط کنونی تصمیمگیری در مورد پوشیدن ماسک صورت دشوار است."
در همین حال، سازمان بهداشت جهانی میگوید:" ماسک فقط در مواقعی که در کنار مایع شستشو با دستمال الکلی یا صابون و آب استفاده شود، مؤثر است و هیچ شواهدی مبنی بر محافظت از مردم با پوشیدن ماسک تنها وجود ندارد."
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/215026/آیا-پوشیدن-ماسک-برای-تحویلدهندگان-مواد-غذایی-ضروری-است؟