پیام خراسان
/گزارشی از وضعیت خریدهای اینترنتی در ایام خانه‌نشینی/
کرکره‌هایی که کرونا هم آن را پایین نکشید
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 10:27:32
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی این روزها، اگرچه بازارهای شهر کم رونق‌تر از هر زمان دیگری‌ است اما بازارهای آذین بسته اینترنتی، پرفروغ و روشن باقی مانده‌است.

اگرچه قرنطینه خانگی، مدت زیادی همه را ملزم به ماندن در خانه کرده‌ است، اما می‌توان در هرساعتی از شبانه‌روز در پاساژها و مال‌های غول پیکر اینترنتی گشت و گذار کرد، اگر امکان قدم‌زدن در فروشگاه‌های سطح شهر با خیال راحت و بدون ترس از کرونا وجود ندارد؛ اما در دنیای اینترنت می‌توان به هرنقطه جهانی سفرکرده و از بازارهای پرزرق و برق آن خرید کرد.
به‌گزارش ایسنا، خرید اینترنتی این روزها در کنار ویروس کرونا مهمان ناخوانده خیلی از خانه‌های ما شده است، پس از بازگشایی مجدد اصناف و مراکز خرید این بازارها اما همچنان بی‌رونق است و شرایط به حالت عادی برنگشته است.
درچنین وضعیتی گویا مردم بازهم خرید اینترنتی را بر حضور در مغازه‌ها ترجیح می‌دهند، فاطمه 28 سالش است و می‌گوید خاطره خوشی از خرید اینترنتی نداشته و کالای اشتباهی برایش فرستاده‌شده است. او می‌گوید اگرچه خرید برخی از لوازم الکترونیکی از طریق فروشگاه‌های مجازی به‌صرفه است؛ اما نمی‌توان در مورد سایر کالاها به این فروشگاه‌ها اعتماد کرد.
اما ستاره 32 ساله که به گفته خودش خرید حضوری را بیشتر ترجیح می‌دهد و عاشق قدم زدن و گردش در خیابان‌ها و دیدن ویترین مغازه‌هاست، می‌گوید: خیلی تجربه خرید اینترنتی ندارد. او برای خرید مایحتاج روزانه به مغازه‌های محله‌شان می‌رود و تنها برای خرید کالاهایی مثل ماگ و یا پیکسل که می‌توان در خرید اینترنتی طرح دلخواه و موردنظر را بر روی آن چاپ کرد، به سراغ این نوع خرید رفته ‌است.
او البته نگران حمل و نقل کالا در خرید اینترنتی هم هست و اضافه می‌کند: گاهی تحویل کالا حدود 2 هفته طول می‌کشد و ممکن است وقتی خرید شما توسط مامور پست به منزل می‌رسد در خانه نباشید و این مشکلات بیشتری را برای تحویل کالا به شما تحمیل کند.
محمد هم 28 سالش است و می‌گوید: خرید اینترنتی تنها برای کالاهای خاصی چون لپ تاپ و یا اجناس الکترونیکی که از نوع جنس آن اطمینان داریم، توصیه می‌شود و برای مثال در مورد لوازم بهداشتی و یا غذایی که تاریخ تولید و انقضای آن اهمیت زیادی دارد فکر می‌کنم خرید حضوری گزینه مناسب‌تری باشد.
او ادامه می‌دهد: البته در مورد پوشاک هم این دغدغه هست که چون امکان تعویض و یا پرو وجود ندارد این موضوع، خرید را سخت می‌کند، پیشنهاد او در این مورد این است که فروشندگان با اوردن برندهای با اعتبار در حوزه پوشاک، خریدار را از جنس و فرم ایستادن لباس در بدن مطمئن کنند.
تقلب در حوزه غیر دیداری بیش‌تر از دیداری‌ است
محسن خندان‌دل، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اهمیت نظارت بر خریدهای اینترنتی خاطرنشان کرد: شکی در این موضوع نیست که این نوع خریدها می‌تواند به رونق یافتن بیش‌تر چرخه اقتصادی کمک کند، اما نیاز است تا اوضاع به‌سرعت ساماندهی شود، چرا که تقلب در حوزه غیردیداری و غیرحضوری می‌تواند بسیار بیش‌تر از حوزه دیداری باشد.
وی افزود: ما باید ضمن پذیرش این حوزه، واحدهایی که در آن فعالیت می‌کنند را به سرعت شناسایی کنیم و آن‌ها را وادار کنیم تا محصولات خود را معرفی کرده و سازوکار فروش اینترنتی‌شان را به‌صورت شفاف در اختیار مردم و مسئولان کنترل‌کننده قرار دهند.
خندان‌دل درخصوص نظارت برتوزیع کالا تصریح کرد: بایستی توزیع کالاها توسط عناصر قابل اعتمادی صورت بگیرد و بحث امنیت در توزیع سفارشات، بحث بسیار مهمی است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که در تمام دنیا بخش بزرگی از فعالیت حمایتی دولت‌ها، توسط مالیات تامین می‌شود، تشریح کرد: درصورتی که ما آمار دقیقی از فروشندگان مجازی نداشته باشیم؛ در واقع خود را از بخش بزرگی از مالیات‌ها محروم کرده‌ایم؛ بنابراین لازم است تا گردش مالی فروشگاه‌های اینترنتی را شناسایی کرده و سهم مالیاتی آن را محاسبه کنیم.
وی اضافه کرد: هم‌چنین بحث نظارت بر کیفیت محصولات بسیار مهم است و اگر این نظارت کم شود، در واقع ما اجازه فروش کالاهای کم کیفیت را توسعه داده‌ایم.
خندان‌دل درخصوص لزوم الگوبرداری از فروشگاه‌های مجازی بزرگ سطح جهان، بیان کرد: لازم است تا به مجموعه‌های اینترنتی بزرگی که در سطح جهان فعالیت می‌کنند و به مجموعه چند صدهزار کارمندی تبدیل شده‌اند توجه کنیم، در شرایطی که همه جهان تحت تاثیر کرونا قرارگرفته‌اند و فعالیت اقتصادی‌شان کم شده‌است و در حال تعدیل نیرو هستند؛ سایت آمازون در حال استخدام نیروهای جدیدی است.
خرید اینترنتی بعد از کرونا هم خاموش نمی‌شود
محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد نیز درخصوص بازخورد جامعه درخرید اینترنتی پوشاک گفت: برخی کالاها مانند پوشاک، کالاهایی‌ است که مردم طبق عادت این نیاز را احساس می‌کنند تا با پرو و یا لمس آن از نزدیک خرید کنند و اقبال مردم در خرید این نوع اجناس، کم‌تر از بقیه کالاهاست.
وی ادامه داد: اغلب اختلافاتی که دراین نوع کالا میان فروشنده مجازی و خریدار به وجود می‌آید بر سر این موضوع است که آن‌چه که در سایت یا اپلیکیشن فروشگاه می‌بینند با جنس تحویل داده‌شده تفاوت دارد.
رییس اتاق اصناف مشهد در ارتباط با خرید اینترنتی سایر کالاها عنوان کرد: درخصوص لوازم الکترونیکی، خواروبار و موادغذایی اقبال زیادی به‌سمت خریدهای اینترنتی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام دوره ویروس کرونا نیز، این روال هم‌چنان روبه‌افزایش باقی بماند.
هنوز 99 درصد خریدها در بازار انجام می‌شود
همچنین رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، درخصوص میزان استقبال مردم پس از قرنطینه خانگی از تراکنش اینترنتی بیان کرد: از ابتدای سال، حدودا 30درصد برتراکنش‌های آنلاین افزوده شده‌است.
وی افزود: مردم باید به کسب‌وکارهای اینترنتی اعتماد پیدا کنند و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز، باید خدمات خوبی به مردم ارائه دهند. درصورت تحقق این دو مورد، پس از اتمام دوره ویروس کرونا نیز، مردم از فضای خریدهای اینترنتی دور نخواهند شد.
الفت‌نسب افزود: درحال حاضر، حدود 1.5 درصد کل خرده‌فروشی‌های سطح کشور، به خرده‌فروشان آنلاین اختصاص دارد و هم‌چنان نزدیک به 99درصد خریدها هنوز در بازارها اتفاق می‌افتد. اگر در پایان دوره ویروس کرونا، این عدد فروشندگان آنلاین به 3درصد تغییر یابد؛ کار بزرگی انجام شده‌است.
وی عنوان کرد: ما در اتحادیه تقریبا هر 60 روز یک‌بار، سایت‌هایی که به آن‌ها مجوز داده‌ایم؛ مورد بازرسی مجازی قرارخواهیم داد و درصورت وجود موارد حاد و شکایت، موضوع به کمیسیون بازرسی اتحادیه گزارش داده می‌شود وآن‌ها به‌صورت حضوری مراجعه‌کرده و در صورت نیاز، پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهد ‌شد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی خاطرنشان کرد: از کسب‌وکارهایی که در حوزه اتحادیه هستند میزان شکایت‌ها پایین است و درسال گذشته به بیش از 6 هزار شکایت پاسخ داده ‌شد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/226980/کرکره‌هایی-که-کرونا-هم-آن-را-پایین-نکشید
بستن   چاپ