نویسنده کتاب؛
«حجاب در صدر اسلام» بر اساس نقد و بررسی نظرات حجاب حداقلی نوشته شده است
يکشنبه 22 تير 1399 - 12:10:10
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
|
|
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی نویسنده کتاب «حجاب در صدر اسلام» گفت: کتاب «حجاب در صدر اسلام» بر اساس نقد و بررسی نظرات حجاب حداقلی نوشته شده است که جدیترین کتاب در این زمینه کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» نوشته آقای ترکاشوند است.
محمدرضا شاهسنایی در جلسه رونمایی، نقد و بررسی کتاب «حجاب در صدر اسلام»، اظهار کرد: درمورد حجاب در اسلام کتابهای زیادی نوشته شده است، مخصوصا از جنبه قرآنی، روایی و اخلاقی، اما اینکه از نظر تاریخی در عصر جاهلیت چه وضعیتی حاکم بود و چه تغییراتی در صدر اسلام نسبت به وضعیتی که در عصر جاهلی بود صورت گرفته است، اثر جامعی نوشته نشده مگر توسط طرفداران حجاب حداقلی. وی افزود: اصل، اساس و مبنای حجاب حداقلی این است که در عصر جاهلیت مردم دارای پوشش نبودهاند، لباس دوخته شده، وجود نداشته و عریان و برهنه بودن، فرهنگ بوده است. در این نظریه گفته شده که چون این وضعیت رایج بود، پیامبر(ص) نمیتوانستند به فکر پوشش زنان باشد و این اصل ادعای حجاب حداقلی است که طرفداران آن با این پیش فرض آیات قرآن را تفسیر میکنند و حتی روایاتی را که با نظراتشان متفاوت است را به راحتی کنار میگذارند. نویسنده کتاب حجاب در صدر اسلام در رابطه با این کتاب بیان کرد: این کتاب از 4 فصل تشکیل شده است که در فصل اول سعی شده با مراجعه به منابع اصلی و کهن موجود یک تصویر نزدیک به واقعیت از وضعیت پوشش عصر جاهلی را ارائه دهد. شاهسنایی افزود: انعکاسدهنده فرهنگ جاهلی، اشعار جاهلی است که از 150 سال قبل از بعثت به این سمت، به صورت مکتوب شده باقیمانده است که بنده حداقل به 22 دیوان مراجعه کردهام و سعی کردهام نام تمام لباسهایی که در اشعار جاهلی استفاده شده را از منابع اشعار جاهلی پیدا کنم و با این بررسی متوجه شدم که برخلاف ادعای نظریه حجاب حداقلی، انواع و اقسام لباسها در آن زمان وجود داشته و مورد استفاده قرار میگرفته است. وی تصریح کرد: در فصل اول کتاب سعی شده با استناد بر اشعار جاهلی فرضیه قائل به حجاب حداقلی که مطابق با فرهنگ برهنگی بوده است، رد شود و در فصل دوم ادلهای که برای ترجمه و تفسیر آیات قرآن کریم آوردهاند را بررسی کردهایم که با توجه به آن به آیه 31 سوره نور، آیه 59 سوره احزاب و آیه 60 سوره نور پرداختهایم. نویسنده کتاب حجاب در صدر اسلام بیان کرد: در فصل سوم، هرچند تمرکز بر نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر آقای ترکاشوند است؛ اما به کتابهای نویسندگان دیگری مانند مرحوم فضلالله نیز پرداخته شده و همچنین ادله ارائه شده توسط طرفداران حجاب حداقلی درباره عدم رابطه بین حجاب و عفاف را نقد و بررسی کردهایم و در فصل چهارم مبانی و اصول و روشهای حاکم بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) بررسی و نقد شده است. شاهسنایی در رابطه با نقدهای دیگری که در این کتاب، بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر نوشته شده است، گفت: غلظت حجاب برهنگی در عصر جاهلیت نیز از موضوعاتی است که در کتاب مطرح شده گفتنی است که در عصر جاهلیت هم برهنگی وجود داشته و هم پوشش، اما پوشش اصل بوده و برهنگیهای موردی نیز وجود داشته، اما نباید با دیدن چند نمونه برهنگی اعلام کرد که فرهنگ عمومی در عصر جاهلیت فرهنگ برهنگی بوده است و قباحتی نیز نداشته و پیامبر(ص) هم کاری به آن نداشتهاند. وی افزود: مبنای دیگر نقد شده در کتاب این است که بر فرض اینکه ما قائل به صحت دیدگاه حجاب حداقلی باشیم و قبول کنیم که در زمان جاهلیت برهنگی فرهنگ بوده است، نمیتوانیم نتیجه بگیریم که پیامبر(ص) نتوانسته فرهنگ برهنگی را به فرهنگ پوششی تبدیل کند. انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/249178/«حجاب-در-صدر-اسلام»-بر-اساس-نقد-و-بررسی-نظرات-حجاب-حداقلی-نوشته-شده-است
|