پیام خراسان
مهر گزارش می‌دهد؛
برندسازی صنایع تبدیلی؛ حلقه مفقوده در کاشمر
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 13:24:39
خبرگزاری مهر - خراسان رضوی
پیام خراسان - کاشمر ـ محصولات کشاورزی زراعی، باغی و دامی با مشکلات فراوان و هزینه‌های زیاد تولید رو برو هستند که با توسعه صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی می‌توان باعث رونق و توسعه بخش کشاورزی شد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: محصولات کشاورزی زراعی، باغی و دامی با مشکلات فراوان و هزینه‌های زیاد تولید می‌شوند ولی به دلایل متعددی از جمله غیربهداشتی بودن، نداشتن بازار فروش، مسافت زیاد قسمت تولید تا کارخانه و عدم الگوی مناسب مصرف باعث از بین رفتن محصولات و ضایعات شده است. این بخش که به عنوان مهمترین فعالیت اقتصادی کشور مطرح است با مشکلات اساسی روبه رو است که بخش عظیمی از این مشکلات با ایجاد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی قابل حل خواهد بود.
صنایع تبدیلی منطقه هنوز سنتی است
حسین خوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت تمام شده محصولات کشاورزی برای کشاورز بسیار زیاد شده و ما فقط با امید به خدا مشغول فعالیت هستیم، گفت: توسعه صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی دست واسطه‌ها را از خرید محصولات کشاورزی کوتاه می‌کند و به واسطه ایجاد اطمینان از وجود بازار خرید محصولات کشاورزی، باعث رونق و توسعه کشاورزی شهرستان و کاهش دغدغه کشاورزان می‌شود.
این کشاورز کاشمری با بیان این که کشاورزان زحمات فراوانی برای تولید می‌کشند، ولی واسطه‌ها بیشترین سود از خرید و فروش این محصولات را دریافت می‌کنند، افزود: کشاورزان با استفاده از صنایع تبدیلی سنتی تا حدودی زیان‌های خود را کاهش می‌دهند.
وی اظهار کرد: با ایجاد صنایعی که بتوانند حوزه کشاورزی را رونق دهند باعث ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات کشاورزی، کاهش هزینه‌های کشاورزان و حذف دلالان می‌شود.
یکی دیگر از کشاورزان کاشمری ایجاد کارخانه و کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بخش صنایع تبدیلی را باعث رونق روزافزون کشاورزی دانست و گفت: با خلأ موجود در زمینه کارخانجات بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی به جهت ترس از خراب شدن محصول مجبور هستیم محصولات را ارزان به بازار ارائه کنیم.
حسن شیرخانی، افزود: اتلاف و ضایع شدن محصولات موجب شده است با توجه به نبود صنایع تبدیلی در منطقه به تعداد مورد نیاز، محصولات خود را به دلالان با قیمت اعلام شده از طرف آن‌ها به فروش برسانیم و این زیان‌های فراوانی به ما کشاورزان وارد کرده است.
وی اعلام کرد: محصولات منطقه ترشیز توسط کارخانجات از استان‌های دیگر با قیمت نازل خریداری می‌شود و به نام استان خود آن‌ها را به محصولات دیگر تبدیل می‌کنند و به فروش می‌رسانند. محصولات منطقه ترشیز توسط کارخانجات از استان‌های دیگر با قیمت نازل خریداری می‌شود و آن‌ها را به نام استان خود به محصولات دیگر تبدیل می‌کنند و به فروش می‌رسانند
صنایع غذایی و تبدیلی شهرستان کاشمر در حال توسعه مطلوب
کارشناس صنایع غذایی جهاد کشاورزی کاشمر در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: در حال حاضر صنایع کشاورزی در شهرستان در حال توسعه است و استقبال سرمایه‌گذاران بسیار خوب است. تا چند سال گذشته فعالیت‌های اندکی را در حوزه صنایع غذایی شاهد بودیم تا جایی که صادرکنندگان کشمش باید محموله‌های خود را جهت سورت و بسته‌بندی مناسب به شهرهای میناب، ارومیه و غیره می‌فرستادند.
علی نصیری، افزود: در حال حاضر حدود 25 کارخانه بسته‌بندی و شستشوی کشمش فقط در کاشمر فعال هستند که حدود هفت کارخانه آن مجهز به سیستم‌های لیزری جهت سورت کشمش هستند و در سایر صنایع وابسته همچون بسته‌بندی خشکبار، سردخانه محصولات کشاورزی، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی، تولید میوه خشک و غیره نیز شهرستان از توسعه مناسبی برخوردار است. همچنین حدود 60 واحد فعال با اشتغال‌زایی 1000 نفر مستقیم در شهرستان مشغول فعالیت هستند.
در حمایت از توسعه صنایع تبدیلی محدودیت نداریم
وی با بیان اینکه در زمینه برندسازی محصولات برند سیمین در کشمش، پرند در گیاهان دارویی و گلبرگ در زعفران نیز اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: در خصوص حمایت از توسعه صنایع تبدیلی در حال حاضر محدودیت خاصی نداریم و در بحث پرداخت تسهیلات همه متقاضیانی که مشکل بانکی نداشته باشند و در تأمین وثیقه مورد نیاز بانک توانمند باشند می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، هر چند توصیه می‌شود که با سرمایه‌های اندک خودشان سرمایه‌گذاری را شروع کنند.
کارشناس صنایع غذایی جهاد کاشمر، گفت: مقصد محصولات کشاورزی شهرستان پاکستان، کشورهای عربی، برخی کشورهای آسیایی و هند هستند، همچنین محصولات گیاهان دارویی نیز به اروپا صادر می‌شود.
نصیری با بیان اینکه مسئولین شهرستان و استان پیگیر مشکلات واحدهای صنایع غذایی شهرستان و در تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها دارند ، اظهار داشت: امیدوار هستیم در آینده با توسعه صنایع غذایی شهرستان روحیه ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان و محصولات کاشمر را داشته باشیم و در این زمینه به توسعه متناسب برسیم.
برندسازی نیاز به شناسایی بازار فروش دارد
مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی کاشمر در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: در برندسازی محصولات کشاورزی ضعف داریم و برندسازی نیاز به شناساسی و بازارسنجی دارد. در برند سازی محصولات کشاورزی ضعف داریم و برند سازی نیاز به شناساسی و بازارسنجی دارد
مهدی امینی، افزود: هم اکنون کشمش منطقه بنا به دلایلی هم چون استاندارد و تاییدیه‌های بهداشتی، بازار و غیره به سبک قدیم بسته‌بندی و به بازار ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه بازاریابی مهم‌ترین مشکل درون داده‌ای واحدهای تولیدی است، تصریح نمود: تولید هر محصول نیاز به شناسایی بازار هدف دارد تا بتوانند آن صنایع محصولات خود را به بازار ارائه و با این کار فعالیت آن‌ها نیز تداوم خواهد داشت.
وی تأکید کرد: در خصوص عارضه‌یابی واحدهای تولیدی دو عامل درونی و بیرونی دخیل هستند. مدیریت، بازار سنجی، خط تولید و غیره از جمله عوامل درونی هستند که در تولید نقش دارند و در همین راستا سازمان صنایع کوچک در قالب کلینیک صنعت به واحدهای صنعتی مشاوره ارائه می‌دهد و کسانی که از مشاوره‌ها استفاده می‌کنند مشمول یارانه نیز می‌شوند و در خصوص عوامل بیرونی واحد تولیدی، ادارات مرتبط با صنعت از جمله این عوامل است که نقش زیادی در رونق یا عدم رونق تولید دارند.
مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی کاشمر در ادامه با اشاره به عوامل بیرونی یک مجموعه تولیدی همچون تصمیمات دولت و بانک‌ها، افزود: عدم آگاهی از روند سرمایه‌گذاری و دریافت مجوزهای مورد نیاز واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری مشکلی است که موجب اتلاف وقت سرمایه‌گذار و همچنین ادارات شده است.
امینی، افزود: سرمایه‌گذار در بدو ورود به هر اداره‌ای باید اطلاع کافی از مدارک و روند اعطای مجوزات داشته باشد که متاسفانه این مهم تاکنون اطلاع رسانی نشده است.
امینی، تصریح کرد: با ایجاد درگاه اینترنتی تحت عنوان پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان می‌توان روند یا فلوچارت مجوزات را برای سرمایه‌گذار تشریح نمود تا بخش عمده‌ای از مشکلات موجود مرتفع گردد. در این پنجره واحد بایستی تمامی مراحل دریافت مجوزها ثبت شود تا سرمایه‌گذار به خوبی از مراحل دریافت مجوز و پیش نیازهایی که مورد نیاز است آگاهی پیدا کند.
وی با بیان اینکه کشور ما جزو کشورهای درحال توسعه است و نیاز به زیر ساخت دارد، لذا تاکید بر اجرای استانداردهای کشورهای توسعه یافته داریم، اظهار کرد: بیشتر محصولات در منطقه و حتی کشور به صورت خام در حال جابجایی و صادرات است که با ایجاد صنایع تبدیلی آن در داخل کشور با تغییر در استانداردهای مورد نیاز می‌توانیم اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را به‌دست آوریم. بیشتر محصولات در منطقه و حتی کشور به صورت خام در حال جابجایی و صادرات است که با ایجاد صنایع تبدیلی آن در داخل کشور با تغییر در استانداردهای مورد نیاز می‌توان اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را به‌دست آورد
وی تأکید کرد: تمامی محصولات کشاورزی و دامی منطقه ترشیز، شامل کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ قابلیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی حتی برندسازی دارند که نیاز به کمک دولت و بانک‌ها، همچنین بازاریابی سرمایه‌گذاران دارد تا شاهد رونق کشاورزی، اشتغال و ارزش افزوده بیشتر باشیم.
توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی زراعی، باغی و دامی ، همچنین معادن با توجه به سلایق متفاوت در داخل کشور و کشورهای خارجی از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی در استفاده از محصولات، استاندارد و غیره، توجه به امر بازاریابی در کنار تولید را دو چندان کرده و این امر از اهمیت خاصی برخوردار شده است، لذا برای اینکه بتوانیم ارزش افزوده همراه با اشتغال پایداری را در کشاورزی و صنایع داشته باشیم، مستلزم این هستیم تا در این امر یک بازنگری در قوانین دست و پاگیر، مصوبه‌های مختلف و موازی‌کاری‌ها صورت گیرد.
همچنین دولت و بانک‌ها باید جهت توسعه اشتغال و صادارت نه به منظور کسب سود از پرداخت تسهیلات، بلکه یک حمایت واقعی انجام دهند. گرچه نیاز به نظارت در هزینه، تولید و صادرات و واردات محصولات نیز بی تأثیر در این چرخه نخواهد بود که اگر همتی در کار باشد با اندکی تغییر در قوانین، سخنان مقام معظم رهبری در زمینه تولید، اقتصاد و اشتغال محقق و سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/268088/برندسازی-صنایع-تبدیلی؛-حلقه-مفقوده-در-کاشمر
بستن   چاپ