پیام خراسان

آخرين مطالب

مشارکت، شاهراه به ثمر نشستن طرح بازآفرینی شهری مقالات

مشارکت، شاهراه به ثمر نشستن طرح بازآفرینی شهری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- گرچه همه دست اندرکاران و صاحبنظران، توسعه شهرها را الزامی گریزناپذیر و بازآفرینی شهری پایدار را شاهراهی برای تحقق توسعه شهری می دانند اما مشارکت شهروندان به عنوان اصل ضروری در اجرای این طرحها کمرنگ و روند اجرای آنها کند است.


  طرح‌های بازسازی بافتهای فرسوده در سطح شهرهای ایران همواره از دغدغه‌های دولتهای مختلف بوده زیرا طبق آمار مستند یک سوم جمعیت کشور در 141 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند. بازسازی بافت‌های فرسوده از دیرباز در دستور کار حاکمیت بوده و این مهم در دولت یازدهم به عنوان سیاست اصلی مطرح شد بطوری که در راستای سرعت گرفتن روند نوسازی این بافت‌ها "طرح جدید بازآفرینی شهری" به عنوان یکی از سیاستهای اصلی دولت دوازدهم بهمن سال 1396 به اجرا گذاشته شد.
در اجرای این طرح دولت زمین‌های دولتی را برای محله سازی اختصاص داد و در کنار آن برای مسکن اولی‌ها نیز نرخ سود تسهیلات را کاهش داد و تأمین خدمت زیربنایی، تسهیل مقررات و اختصاص تسهیلات بانکی را در نظر گرفت اما اجرای طرح سرعت لازم در اجرا را ندارد. بنا به اذعان کارشناسان این حوزه نگاه‌های منفعت طلبانه کوتاه مدت مدیریت شهری و فقدان مشارکت شهروندان در پروژه‌های نوسازی و بازآفرینی از مهمترین موانع مشارکت و از عوامل کندی سرعت روند اجرای طرح‌های بازآفرینی است.
هم اینک حدود پنج میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در 141 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهرهای ایران وجود دارد که در این میان سهم خراسان رضوی و مشهد از بافتهای فرسوده قابل توجه است. سهم این استان از کل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور 7.8 درصد و از سکونتگاه‌های غیررسمی 10 درصد می‌باشد.
* سهم 10 درصدی خراسان رضوی از سکونتگاه‌های غیررسمی کشور
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: محدوده مصوب سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان پنج هزار و 636 هکتار و شهرهای دارای محدوده مصوب، هفت شهر با 114 محله و سهم خراسان رضوی از کل سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور 10 درصد است.
محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خراسان رضوی نیز 117 محله با چهار هزار و 891 هکتار در 31 شهر استان است که سهم خراسان رضوی از کل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در کشور 7.8 درصد نشان می‌دهد.
وی سهم خراسان رضوی را از طرح بازآفرینی شهری در کشور 6.5 درصد ذکر و بیان کرد: 31 شهر با 117 محله در مساحت 52 هزار و 845 هکتار هدف طرح بازآفرینی شهری در خراسان رضوی قرار گرفته‌اند که از این تعداد، طرح بازآفرینی در 58 محله با 9 هزار و 202 هکتار تا سال 1400 باید انجام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در مشهد نیز 2 هزار و 292 هکتار و این شهر سومین شهر از نظر مساحت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در کشور است. هم اینک در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری بازسازی 34 محله فرسوده در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، کاشمر، نیشابور، سبزوار و گناباد در حال اجرا است.
وی گفت: پروژه‌های تعریف شده در این محلات شامل ساخت 10 هزار واحد مسکونی، 37 پروژه روبنایی، 23 پروژه زیربنایی، سه پروژه تملک، چهار پروژه طرح بازآفرینی و هفت پروژه توانمند سازی و میانگین پیشرفت آنها 86 درصد است. از ابتدای سالهای 1395 و 1396 مبلغ یک هزار و 330 میلیارد ریال برای طرح بازآفرینی شهری در خراسان رضوی جذب شد.
اخوان افزود: بازآفرینی شهری و بازسازی بافت‌های ناکارآمد در قالب اقدام مشترک توسط چندین دستگاه اجرایی و با ترکیبی از فعالیت‌های کالبدی و غیر کالبدی با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اجرایی انجام می‌شود. اقدام مشترک در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری شامل هزار و 855 پروژه در 17 محله مشهد با اعتبار 11 هزار و 30 میلیارد ریال، 89 پروژه در 2 محله تربت حیدریه با اعتبار 47 میلیارد ریال، 67 پروژه در سه محله سبزوار با اعتبار 199 میلیارد ریال و 77 پروژه در 2 محله نیشابور با اعتبار 75 میلیارد ریال است.
وی 109 پروژه در چهار محله کاشمر با اعتبار هزار و 459 میلیارد ریال، 55 پروژه در سه محله گناباد با اعتبار 83 میلیارد ریال، 182 پروژه در 9 محله خلیل آباد با اعتبار 599 میلیارد ریال و 167 پروژه در 10 محله بردسکن با اعتبار 520 میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در قالب برنامه اقدام مشترک برشمرد. زمین مورد نظر برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات با معرفی دستگاه بهره بردار و در صورت داشتن کاربری مناسب با تصویب در کمیسیون ماده 5 تأمین می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: هشت دستگاه بهره بردار شامل شهرداری، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، شرکت آب و فاضلاب شهری، شرکت توزیع نیروی برق شهرستان، شرکت آب منطقه‌ای، نهاد کتابخانه های عمومی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی و تأمین زمین، تهیه طرح و اسناد مناقصه و ناظر مقیم با این اداره کل همکاری دارند.
* نیاز 150 هزار میلیاردی
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص طرح‌های نوسازی بافتهای فرسوده گفت: 150 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیا و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح این کلانشهر نیاز است.
احمد نوروزی افزود: مساحت بافت فرسوده این کلانشهر چهار هزار و 290 هکتار است و بر این اساس 66 محله در مشهد هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی هستند.
وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های نوسازی بافت ناکارآمد شهری بدون مشارکت شهروندان و جذب سرمایه از بخش خصوصی ممکن نیست. با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه شفاف سازی سعی داریم از مشارکت حداکثر مردم برای بهسازی و بازسازی محلات استفاده کنیم.
عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور اعتماد مردم به حاکمیت است، اعتمادسازی عمومی ضرورت نخست برای همبستگی در جامعه و رشد اقتصادی شهر است.
نوروزی افزود: شورای پنجم شهر مشهد تمام تلاش خود را برای بهبود سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران انجام داده و با هدف تزریق امید به شهر با همه دستگاه‌های تأثیرگذار تعامل دارد.
* لزوم مشارکت ساکنان
مشاور حقوقی شورای عالی معماری و شهرسازی و مدیر طرح بازآفرینی شهری در یکی از محلات اصفهان چندی پیش در نشست تخصصی با موضوع بازآفرینی شهری در مشهد گفت: مشارکت مالکان و ساکنان بافتهای فرسوده از الزامات طرح‌های بازآفرینی است که در عمل در این مقوله ضعف داریم.
مصطفی خضری افزود: فرصت بی پولی دولت از بزرگترین فرصتها برای استفاده بخش خصوصی در این حوزه است، مشارکت بر مبنای بی پولی کمکی نمی‌کند. مبنای مشارکت مهم است، مشارکت دادن مردم در پروژه‌ها لطف به آنها نیست بلکه حق بدیهی شهروندان منبعث از حق مالکیت آنها است.
وی ادامه داد: بین قبول داشتن مبنای درست مشارکت و موفقیت طرح ارتباط مستقیم وجود دارد، هدفگذاری صحیح و سیاستگذاری نخستین گام مشارکت در نوسازی طرح‌های بازآفرینی شهری است. نگاه‌های منفعت طلبانه کوتاه مدت مدیران شهری از موانع مشارکت و از عوامل شکست طرح‌های بازآفرینی است.
مشاور حقوقی شورای عالی معماری و شهرسازی و مدیر طرح بازآفرینی شهری گفت: طرح‌های تملک و فروش اجباری املاکشان به شهرداری برای طرح‌های نوسازی و بازسازی باعث از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود و برخلاف متدهای علمی و قانون است. بی تدبیری شهرداری‌ها و دولت در اجرای طرح‌های بازآفرینی طی دهه‌های گذشته منجر به شکست آنها شده است. نسخه واحد برای طرح‌های بازآفرینی نمی‌توان پیچید و مشارکت مردم از اصلی ترین عوامل موفقیت این طرح‌ها است.
* کار در دست مردم باشد
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: تا مشارکت واقعی مردم محقق نشود طرح‌های بازسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری به نتیجه نخواهند رسید.
محمدهادی مهدی نیا افزود: باید مدیران شهری و دست اندرکاران این حوزه بپذیرند که مشارکت مردم در اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی ضرورتی انکارناپذیر است و می‌بایست با اعتمادسازی، مردم و ساکنان مناطق را تشویق به مشارکت در نوسازی این بافت‌ها کنند.
وی بر لزوم توجه به افزایش مشارکت مردمی در فرآیند بازآفرینی تاکید و بیان کرد: تجربه‌های مشابه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان داده شرط موفقیت چنین طرح‌هایی همراهی و مشارکت مردم است. اگر از تعامل با مردم غافل شویم پروژه‌های ما با شکست روبرو خواهند شد.
عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: نیرو و ظرفیت‌های مردمی به مراتب بیشتر از تمامی منابع و امکانات بخش دولتی، اعم از دولت محلی و دولت ملی است. مردم را به عنوان ظرفیت نهفته باید به میدان بیاوریم، در هر عرصه‌ای که شاهد حضور مردم بودیم بسیاری از مشکلات حل و فصل شده است.
وی گفت: مدیریت شهری و دولت محلی در این زمینه باید نقش تسهیلگر را ایفا کنند تا کار در دست مردم باشد. همچنین بازآفرینی نیازمند همکاری میان بخشی است و وظیفه یک دستگاه و نهاد نیست و در فرایند تهیه طرح‌ها باید مشارکت مردم در اولویت قرار باشد. هم اکنون گفتمان دوگانه‌ای در این خصوص وجود دارد و به نوعی در بازسازی بافتهای فرسوده تک روی می‌شود و مشارکت واقعی مردم در بازسازی این بافت‌ها و بازآفرینی شهری وجود ندارد.
مهدی نیا افزود: بازآفرینی از موضوعات مورد توجه و تاکید شورای پنجم شهر مشهد است و امیدواریم گفت و گوهای کارشناسی و تخصصی در این حوزه منجر به توفیق طرح‌های بازآفرینی شهری و کاهش ضریب خطا شود.
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرسایش خاک تهدید خاموش اما جدی

«توبافی» از طلوع در خراشاد تا درخشش در جهان

روستایی جهانی که آنلاین نیست

زباله‌گردی به جای مدیریت پسماند

آلبوم هنرنمایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/رخ نمایی هنر دست

بررسی طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و رابطه میان خردورزی و عقلانیت

طلای سرخ گناباد در کش و قوس مشکلات

سعدالدین‌نزاری حکیمی غریب در زادگاه/توسعه مقبره نزاری در ابهام

وعده‌هایی برای انتخابات مجلس

پله پله تا سقف مهربانی

اختلالات خواب

مس، گنج سرخ خراسان رضوی

نفس‌های مشروط

گرانی بنزین، اعتماد عمومی و ادراک اجتماعی

شهرهای جدید درد یا درمان؟

روزگار ناخوش نویسندگی

اتفاقات اخیر را چگونه تحلیل کنیم

بی‌اطلاع از دیابت

خراسان شمالی راه بر تکرار حادثه شین آباد بست

طلای سرخ به نام ایران به کام خارجی ها/ طرح های طلایی خاک می خورد

کوچ شبکه مخابرات از زندگی عشایر سبزوار

گزارشگران فساد در برزخ تنبیه یا تشویق

ماجرایی به نام FATF

تلخ‌وشیرین این روزهای زعفران‌کاران/ از افت قیمت‌ تا افزایش محصول

پنجه طلایی‌های تربت حیدریه

خور؛ دریچه‌ای رو به کویر

حکایت یاقوت سرخ مه‌ولات و دشواری‌های پیش‌رو

در شرایط تَر سالی قرار نگرفته‌ایم

مزارع آرمانی زعفران از آرزو تا واقعیت

مسمومیت دارویی و غذایی؛ راهکار چیست؟

گریز آهوی شرقی از چنگال نابودی

خراسان رضوی و مخاطره سیلاب در خشکسالی

پاکبانی حریم رضوی

چگونه با سیل مواجه شویم؟

گلایه مردم خراسان شمالی از برخی کمبودها در حوزه بهداشت و درمان

عناب؛ میوه‌ای که آرامت می‌کند

آیا برای مواجهه با تغییرات اقلیمی آماده‌ایم؟

روزگار سیاه زرشک/ تیغ هایی که بر دل کشاورزان می خورد

تا ابد با تو می مانم روایت زندگی همسر یک جانباز

"شهر پیاده‌مدار" حق فراموش شده شهروندان

هنرهایی که رنگ احیا می‌گیرند

مزارع سرخ ؛ مقصد گردشگری پاییزی

عاشقانه هایی از جنس دلتنگی/ کاش ماهم کربلایی می شدیم

پزشکان مشهد و نصب کارتخوان در مطب

پوسیدگی پیاز زعفران خسارتی در کمین کشاورزان

در مسیر حقیقت، در مسیر حسین(ع) + عکس

نگاهی به فعالیت معین اقتصادی در منطقه مرزی باجگیران

آیا بیرجند پاکیزه‌ترین شهر ایران است؟

خمیدگی تاکداران خراسان شمالی در برابر مشکلات فروش انگور

پیشتازی خراسان رضوی در تولید لواشک سنتی