پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا سرعت زیاد اتومبیل‌ها شهرها را نابود می‌کند؟ اجتماعي

چرا سرعت زیاد اتومبیل‌ها شهرها را نابود می‌کند؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بسیاری از شهرهای جهان در پی کاهش محدوده سرعت شهری هستند تا هم ایمنی را افزایش دهند و هم از نرخ تصادفات بکاهند. اما مزیت‌های شهری با سرعت عبور و مرور کمتر، به این دو ختم نمی‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سیتی‌لب، « از سرعت خود بکاهید» این پیامی است که شهردار نیویورک، بیل دی بلسیو، به عنوان اعلانی بر آغاز به کار دوباره دوربین‌های کنترل سرعت شهر، در توییترش منتشر کرد. در ماه جولای سال جاری دوربین‌ها راه‌اندازی شدند تا برای هر راننده‌ای که از محدوده سرعت 26 مایل در ساعت تخطی کند جریمه صادر کنند. این سرعت، 11 مایل بر ساعت کم‌تر از محدوده معمول 35 مایل بر ساعت است و در 750 منطقه مدرسه‌ای در سراسر شهر اعمال می شود.
نیویورک در تلاش است برنامه ایمنی ترافیک جاده‌ای با عنوان «چشم‌انداز صفر» یا « Vision Zero» را اجرا کند و مهم‌ترین شهر در آمریکاست که قصد دارد برنامه «زون محله آرام» را پیاده کند؛ برنامه‌ای زیرساختی برای ایمن‌سازی جاده‌ها که محدوده سرعت را در جاده‌های نواحی مسکونی به 20 مایل بر ساعت کاهش می‌دهد. فیلادلفیا، بوستون و واشنگتن دی سی نیز خیلی زود به این برنامه پیوسته‌اند. اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر بر عشق‌‌ سرعت‌ها بخش مهمی از کمپین چشم‌انداز صفر را تشکیل می‌دهد و هدف آن کاهش حوادث و مرگ‌ومیر ناشی از ترافیک جاده‌ای است.
گیب کلین نویسنده کتاب Start Up City این ایده را مطرح می‌کند که با خطوط آهسته شهری- خیابان‌هایی که مختص سواره‌ها نیست، بلکه صرفا باریک‌تر از جاده های معمولی است و محدوده سرعت 15 مایل بر ساعت در آن اعمال می‌شود- می‌توان غیرسواره‌ها را بر سواره‌ها اولویت داد. انجمن محلی نیویورک توصیه می‌کند «زون خیابان‌های آهسته» با پیروی از سبک اروپایی، در بخش‌های بزرگی از پایین‌شهر منهتن ساخته شود. در این نواحی قرار است پیاده‌روهای وسیع و یا حیاط‌های زنده به شیوه هلند ساخته شود که در آن خیابان با پیاده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. این کار می‌تواند به افزایش ایمنی در شهر کمک کند.
شاید این رویه برای کشوری که بیش از نیم قرن شاهراه‌ها و بزرگراه‌ها را در پی سرعت بیشتر و بیشتر شخم زده، کمی زیادی رویاپردازانه به نظر برسد. در این کشور، بسیاری از پروژه‌های حمل و نقل شهری بر وعده کاهش زمان سفر بنا نهاده شده‌اند و غالبا مختص طبقات برگزیده اجتماع هستند. «لوپ سریع‌السیر» الون ماسک در شیکاگو از محفظه‌های برقی تشکیل شده و مسافران را با سرعت 150 مایل بر ساعت از مرکز شهر به فرودگاه می‌رساند. این طرح یک ارتباط زیرزمینی بین دو نقطه شهر برقرار خواهد کرد تا 30 دقیقه از زمان فعلی این سفر بکاهد. تاکسی‌های پرنده نیز از سوی دیگر مشغول جلب مشتریان ویژه خود هستند.
اما در شرایطی که هیجان‌برانگیزترین نوآوری در سیستم حمل‌و نقل شهری، وسایل نقلیه کوچک و ارزان‌قیمت کرایه‌ای است که تلاش دارند سرعت 15 متر برثانیه را محقق کنند، شاید زمان آن رسیده اعتراف کنیم راهکار حمل و نقل شهری الزاما در دست تاکسی های پرنده و مسیرهای زیرزمینی تسلا نیست..
بارزترین فایده شهرهای آرام، بهبود وضعیت ایمنی است. کاهش سرعت، بهترین، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای بهبود ایمنی شهر به شیوه‌ای چشمگیر و بارز است؛ هم برای رانندگان و هم برای انسان‌های مقابل‌شان. گزارش جدید موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها تخمین می‌زند که در طول 25 سال گذشته، بالا بودن محدوده سرعت منجر به 37 هزار مورد مرگ بیشتر در سراسر ایالات متحده شده است. جسیکا سیچینو، معاون تحقیقات این موسسه می‌گوید: « ما می‌دانیم که یک تغییر بسیار کوچک در سرعت خودروها، عواقب بسیار بزرگی برای پیاده‌ها دارد. عابری که با خودرویی با سرعت 25 مایل در ساعت تصادف می‌کند، به احتمال 25 درصد دچار جراحات شدید می‌شود؛ اما وقتی سرعت وسیله نقلیه به 33 مایل بر ساعت برسد، احتمال این جراحات شدید، 50 درصد خواهد بود». مهم این‌که همان‌طور که مطالعه موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها در بوستون نشان می‌دهد، محدوده‌های سرعت پایین‌تر، تعداد تصادفات را نیز کاهش می‌دهند.
ازدحام ترافیکی امروزی نشانه بارزی است از این که یک جای کار می‌لنگد و شهر درست کار نمی‌کند.
سرعت از یک نقطه نظر دیگر نیز برای شهرها کشنده است. ساختن جاده‌های شهری که می‌توانند تعداد زیادی وسیله نقلیه را در خود جای دهند که با سرعت 35 مایل در ساعت و بیشتر حرکت می‌کنند به این معنی است که باید آن‌ها را وسیع‌تر و با انحناهای کمتری ساخت. بزرگراه‌های پرسرعت و نواحی شهری خیابانی معمولا برای ساکنان اطراف‌شان حامل چیزهای ناخوشایندند؛ آلودگی، سروصدا، ازدحام بیش از اندازه.
تنها فایده سرعت بالا- یعنی کم شدن زمان تردد- به شکل شگفت‌آوری در نواحی شهری چندان بارز نیست. در خیابان‌های پایین و مرکز شهر، اختلاف بین راننده‌ای که با سرعت 25 مایل بر ساعت تردد می‌کند و کسی که با سرعت 45 مایل بر ساعت تردد می‌کند به سختی به 48 ثانیه به ازا هر سه چهارم مایل سفر می‌رسد. بهتر است به خاطر بیاوریم که حتی « حمل‌ونقل سریع‌السیر شهری » نیز در عمل آن قدرها سریع نیست. در مترو زیرزمینی نیویورک این سرعت به طور متوسط به 17 مایل بر ساعت می‌رسد.
آندره گروز در مقاله‌اش در سال 1973 با عنوان «فلسفه اجتماعی وسایل نقلیه موتوری» به این نکته اشاره می‌کند که خودروهای شخصی چگونه سرعت را به یک کالای مصرفی تبدیل می‌کنند که وقتی در شهر پیاده می‌شود خرابی به بار می‌آورد. او می‌نویسد: وقتی همه خود را محق بدانند که با سرعت برانند، همه چیز از کار می‌افتد و سرعت ترافیک شهر کاهش می‌یابد.
طراحی خیابان‌ها قدرتمندترین عامل در تعیین رفتار راننده‌هاست. مطالعات استریتز بلاگ در زون محله‌های آهسته در نیویورک و لندن نشان می‌دهد تغییر وضعیت در نیویورک چندان چشمگیر نبوده در حالی که لندن از مزایای آن به خوبی بهره برده است، چرا که این شهر تغییرات اساسی در زیرساخت‌های ترافیکی‌اش صورت داده بود؛ تغییراتی مثل افزایش پیاده‌روها و تعبیه لبه‌های پیاده‌رو به شکلی که خیابان‌ها را باریک‌تر می‌کرد.
بیلی ریگز، استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه سان‌فرانسیسکو و مشاور در زمینه حمل‌ونقل آینده می‌گوید: سرعت‌های پایین به شهرها امکان می‌دهد با طراحی دوباره زیرساخت‌های جاده‌ای، فضای کمتری به ماشین‌ها و فضای بیشتری به پیاده‌ها اختصاص دهند. ریگز می‌گوید: سرعت و عدم اطمینان است که ما را مجبور می‌کند فضای بیشتری به خودروها اختصاص دهیم.
ترافیک روان با سرعت 15 متر بر ساعت، به ما امکان می‌دهد چراغ قرمزهای کمتر، علائم راهنمایی و رانندگی کمتر و تقاطع‌های کمتری هم داشته باشیم.
مهم‌ترین مانع برای پایین آوردن سرعت عبور و مرور در شهر، روانی است: انتظار کاربران از کارکرد جاده‌ها. برخی کشورها سطح استاندارد خدمات دارند که جاده‌ها را ملزم می‌کند در هر ساعت تعداد خاصی وسیله نقلیه را از خود عبور دهند یا اجازه نمی‌دهد شهرها محدوده سرعت را از حد خاصی پایین بیاورند. ریگز می‌گوید: همیشه شهروندانی وجود دارند که می‌پرسند اگر تاخیر کنیم چه؟ این یعنی مسئولان شهر باید برای این تغییرات بجنگند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کشف چند گونه حیات وحش در تهران/ جلوگیری از تعلیف غیر مجاز دام در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

مرمت و لایروبی آبشخورهای حیات وحش در فیروزکوه/ افزایش نظارت ها همزمان با فصل زایمان حیات وحش

پنجاه و هشتمین نشست تسهیلات جهانی محیط زیست

ملاقات های مخفیانه، زندگیم را تباه کرد

تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه تاریخی شهر کهن نیشابور

کاهش 4 درصدی نرخ بیکاری در خراسان رضوی

​معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کرمانشاه خبر داد: توسعه فرصت‌های شغلی با استفاده از تجربیات کارآفرینان در سراسر کشور به اشتراک گذاشته می شود

ساخت مسکن برای خانوارهای دارای عضو معلول تا پایان امسال

رونمایی از طرح های جدید بیمه ای برای بازنشستگان کشوری

«کلاه کُرکی» گرمه مستند می‌شود

2 مدیرکل و سرپرست در خراسان شمالی منصوب شدند

احتمال کاهش پوشش بیمه روستاییان به دلیل کرونا

شناسایی 39 بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان شمالی

دو میلیون متر مربع از حاشیه بزرگراه‌های مشهد درختکاری شده ‌است

دستگیری مردی که پدرزن سابقش را با بنزین آتش زد

کرونا دست تجار را در پوست گردو گذاشته است

بازگشایی فرهنگسراهای مشهد از 17 خردادماه

رتبه اول خراسان رضوی در گروه‌بندی عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

وجود 43 هزار فرزند محسنین در خراسان رضوی

بیش از 800 بانوی تاکسیران در مشهد فعالیت می‌کنند

زمان قطعی بازگشایی مرزهای ایران و ترکمنستان تعیین شد

پیش‌بینی تولید 500 تن پیله تر در خراسان رضوی

طرح مثلث اقتصادی شاخص‌های توسعه خراسان رضوی را ارتقا داده است

آغاز خدمات مستقیم کانون پرورش فکری خراسان جنوبی از تیرماه

304 کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

چهار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی درح سربیشه تخصیص یافت

فعالیت بازارهای سیار مشهد با رعایت پروتکل های بهداشتی

اولین شب حضور زائران در حرم رضوی بعد از 70 روز

فاز اول تصفیه خانه سپتاژ مشهد اواسط خردادماه افتتاح می‌شود

ماجرای اغفال 40 زن جوان توسط 2 دکتر روان‌شناس

استفاده از مدل ریاضی ملی در پیش‌بینی شیوع کروناویروس

انتقاد استاندار خراسان شمالی از فرمانداران به علت بی‌توجهی به بیمه‌های اجتماعی

آمادگی برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در خراسان جنوبی وجود دارد

کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» منتشر شد

صندوق پژوهش و فناوری خراسان‌جنوبی افتتاح می شود

گفت‌وگو با عیسی کلانتری در روند خاموش‌سازی آتش‌ جنگل‌ها: بالگردها نقش موثری در خاموش‌سازی آتش ندارند

کشف محموله تریاک در تربت‌حیدریه

آتش‌سوزی در 2 هزار مترمربع از علف‌زارهای اسفراین

جذب 187 میلیارد تومان برای اجرای" طرح های هر دهیاری" یک پروژه در خراسان شمالی

آغاز خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی

بیش از 10 هزار بی‌سواد خراسان شمالی آموزش می‌بینند

هوای خراسان شمالی گرم‌تر می‌شود

محموله تریاک در تربت‌حیدریه کشف شد

95 درصد اتباع خارجی بیمه‌شده در خراسان رضوی رایگان زیرپوشش قرار گرفتند

یک اقتصاددان: پساکرونا حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال است

دانش‌آموزان سبزواری 30 هزار ماسک تولید کردند

طرح کهاب در برخی جایگاه‌های عرضه بنزین مشهد اجرا شد

بخشی از قلعه فورگ درمیان مرمت شد

آغاز برداشت غلات از مزارع شهرستان جاجرم

تجهیز گروه های حریق خراسان شمالی یک میلیارد تومان هزینه دارد