پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان رضوی | شتاب راه آهن خراسان روی ریل امید مقالات

خراسان رضوی | شتاب راه آهن خراسان روی ریل امید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- راه آهن خراسان با دارا بودن سهم 50 درصدی از قطارهای مسافربری و 85 درصدی از ترازیت ریلی کشور، منطقه ریلی نمونه و شاخص کشور است که مولفه های عملکردی آن از ابتدای دولت دوازدهم همچنان در حال بهبود است.

به گزارش ایرنا ، از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و 400 کیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد. تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت آن دو برابر میانگین کشوری است و سالانه به واسطه وجود بارگاه منور رضوی در مشهد بیش از 40 درصد قطارهای مسافربری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند.
رکورد شکنی در جا به جایی مسافر
مدیرکل سابق راه آهن خراسان ابتدای امسال خبر از ثبت رکورد جدید در حمل و نقل مسافر ریلی داد. بر اساس اظهارات محمد هادی ضیائی مهر سال گذشته 14 میلیون و 212 هزار و 493 مسافر در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد جا به جا شده اند که از زمان راه اندازی خط ریلی مشهد در سال 1336خورشیدی تاکنون بی سابقه بوده و رکورد جدیدی در این خصوص محسوب می شود.
وی افزود: جا به جایی این تعداد مسافر در مجموع با 28 هزار و 539 رام قطار صورت گرفته است که از مشهد به 29 شهر و مرکز استان و از این تعداد شهر و مرکز استان به مشهد مسافران را جا به جا کرده اند.
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان جا به جایی مسافر از طریق ریل در مسیر مشهد طی سال 97 در مقایسه با سال 1396 رشدی هشت درصدی داشته است که البته این رقم در سال 96 در مقایسه با سال قبل از آن 55 درصد بوده است.
مصطفی نصیری ورگ رشد سفرهای ریلی طی پنج ماهه امسال را نیز 9 درصد عنوان کرد و گفت: مسیر مشهد به تهران نیمی از کل تعداد قطارهای مسافربری مسیر خراسان را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم متوسط رشد جا به جایی مسافر در مسیرهای منتهی به مشهد حدود 14 درصد بوده است که نشان دهنده اهمیت و توسعه حمل و نقل ریلی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت جمهوری اسلامی ایران است.
نصیری شمار ایستگاه های راه آهن خراسان را 23 باب عنوان کرد و گفت: روزانه 94 رام قطار مسافربری و 10 رام قطار باری در این مسیر ریلی به صورت رفت و برگشت تردد دارند.

شتاب و رکورد شکنی در حمل و نقل بین المللی ریلی
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان همچنین به رکورد شکنی ترانزیت ریلی از مرز سرخس نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته 1.6 میلیون تن بار ترانزیت در مسیر ایران و آسیای مرکزی در مرز ریلی سرخس جا به جا شده است که از زمان افتتاح این پایانه ریلی در مرز کشور ترکمنستان در سال 1375 خورشیدی بی سابقه بوده است.
نصیری با اشاره به مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان افزود: روند رو به رشد حمل و نقل بین المللی ریلی از مرز سرخس همچنان ادامه دارد چنانکه طی دو سال گذشته در بخش بار صادراتی رشد قابل ملاحظه ای روی داده است.
وی اضافه کرد: کشورهای آسیای مرکزی به محصول سیمان ایران نیاز دارند و عمده ترین بازار سیمان در این کشورها ازبکستان است که از سال 97 اقدام به واردات این محصول از طریق راه آهن از کشورمان کرده است.
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان به تامین واگن برای صادرات این محصول به ویژه از استان خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در سه ماه نخست امسال 317 هزار تن محموله صادراتی با پنج هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال دو برابر شده است.
نصیری افزود: استان خراسان رضوی با بارگیری 283 هزار تن کالای صادراتی در این مدت، سهم 77 درصدی و رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی 168 تن از میزان صادرات یاد شده را مربوط به ایستگاه شهید مطهری خراسان اعلام کرد و ادامه داد: با افزایش زیرساخت‌ ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکو ها برای تسریع در امر بارگیری و ساخت ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان‌ های مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان در این ایستگاه از 50 واگن به 250 دستگاه واگن افزایش یافته است.
هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.
بارگیری کالاهای صادراتی در خراسان رضوی نیز از طریق سه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می شود.
مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از دو میلیون تن کالا بود که یک میلیون و 600 هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.
3221/1922


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هنرهایی که رنگ احیا می‌گیرند

مزارع سرخ ؛ مقصد گردشگری پاییزی

عاشقانه هایی از جنس دلتنگی/ کاش ماهم کربلایی می شدیم

پزشکان مشهد و نصب کارتخوان در مطب

پوسیدگی پیاز زعفران خسارتی در کمین کشاورزان

در مسیر حقیقت، در مسیر حسین(ع) + عکس

نگاهی به فعالیت معین اقتصادی در منطقه مرزی باجگیران

آیا بیرجند پاکیزه‌ترین شهر ایران است؟

خمیدگی تاکداران خراسان شمالی در برابر مشکلات فروش انگور

پیشتازی خراسان رضوی در تولید لواشک سنتی

اهمیت مدیریت تعادل بین کار وزندگی

مردان و جوانان قربانی شیوع بیماریهای قلبی

آیا ما مردم «بی‌حالی» هستیم؟

زخم‌ کهنه بر پیکره بازار عناب‌

‌آرزوهایی که با تدبیر رنگ واقعیت می‌گیرند

گردوی خراسان رضوی در انتظار تحول

تور خبری در روستای جهانی «توبافی»

بازگشت به آغوش روستا

دغدغه پرستاران مشهد و وعده‌های نویدبخش مسئولان

ازدواج به وقت پیری

تعهد فراموش شده

روش‌های مقابله با بحران کم‌آبی در سنگاپور

استخری که نه آب دید و نه شناگر

ورود به دنیای زبان‌آموزی با گام فرهنگی

خلق حماسه بی بدیل دفاع مقدس در سایه دین باوری

سید ساجدین (ع)، پیشوایی با سلاح دعا

گام دوم بوم‌بازار

همسران آزاده و دوران تنهایی

گیاهان دارویی، داروی رونق اقتصادی و اشتغالزایی

برگ موز جایگزین ظروف پلاستیکی یکبار مصرف می‌شود

سود میلیاردی پسماند در جیب مافیای زباله/شهرداری‌ها در آغاز راه

موانع پیش روی صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی

خان هفتم؛ خرید لوازم‌التحریر

کاراکال؛ گربه سانی چابک در دل کویر شرقی ایران

نگاهی به بخش صادرات در خراسان رضوی

طلوع دوباره مهر در خراسان جنوبی/ عطش طبس مرهم می شود

قنات جهانی بلده

وقتی صنعت بسته بندی در ویترین صنایع دستی جایی ندارد

فراموشی یک شاعر

گیاهی به رنگ آفتاب و خواص بی نظیرش

نقش سازمانهای خیریه در توسعه اقتصادی و اجتماعی

سنگ زنی آیین سنتی عزاداری روستای صدخرو داورزن

کاربلد

محرم در قاب خراسان جنوبی

قوانین ژاپنی‌ها برای سوار شدن در قطار

چگونه به رونق تولید برسیم؟

عناب، محصول ناب چینی نشود!

مشهد بهشت ویلاسازی غیر مجاز

غربت طلای سرخ ایران در بازار جهانی

بهشت رنگ‌ها در چنشت