پیام خراسان

آخرين مطالب

دیپلماسی علمی در دانشگاه فردوسی مشهد علمي

دیپلماسی علمی در دانشگاه فردوسی مشهد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- دانشگاه فردوسی مشهد ظرف چند سال اخیر سعی کرده در راستای فعالیتهای علمی خود نقشی موثر در جامعه پیرامونی و همچنین دیگر کشورهای منطقه ایفا کند.

یکی از مواردی که می تواند به گسترش علم و تاثیرگذاری بر فرهنگ های دیگر افراد و کشورها بیانجامد، به اشتراک گذاری منابع و مفاهیم علمی است.
بر همین اساس برای تنظیم مناسبات بین المللی علم و فناوری نیاز به مجموعه‌ ای از راهبردها، دیدگاه‌ها و سازوکارها و عواملی است که از آن به "دیپلماسی علمی" تعبیر می‌شود.
با توجه به اهمیت این موضوع دانشگاه فردوسی مشهد در چند سال اخیر در راستای دیپلماسی علمی گام های موثری برداشته است.
این دانشگاه که در سال 1328 تأسیس شده است، سومین دانشگاه تاسیس شده در ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز با بیش از 6 دهه قدمت هم اکنون 25 هزار دانشجو دارد که دو هزار و 500 نفر آنها در مقطع دکترا و 6 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند. 820 نفر عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی مشغول فعالیت هستند که 650 نفر آنان دارای مدرک پی.اچ.دی یا دارای رتبه استادی یا پروفسوری هستند.
دانشگاه فردوسی مشهد به‌ عنوان بزرگ‌ ترین دانشگاه شرق کشور دارای 13 دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی و هفت پژوهشکده است.
این دانشگاه هم اکنون 1750 دانشجو و دانش پذیر بین المللی دارد که با جذب 750 دانشجوی خارجی بیشتر از دانشگاه تهران در رتبه اول جذب دانشجوی بین المللی قرار دارد.
امضای تفاهمنامه ها در راستای دیپلماسی علمی
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه چک به خبرنگار ایرنا گفت: امضای تفاهم نامه های دیپلماسی علمی از برنامه های اساسی این دانشگاه است و ارتباط با دانشگاه های معتبر کشورهای اروپایی از جمله دانشگاه چک در راستای گسترش این دیپلماسی می باشد.
محمد کافی افزود: صرف نظر از رتبه بندی های بین المللی، دانشگاه فردوسی مشهد در همه ابعاد خود تبدیل به دانشگاه بین المللی شده است و شاهد این امر نیز پذیرش دانشجو از 20 کشور دنیا در این دانشگاه است.
وی اظهار داشت: تلاش می کنیم خدمات علمی خود را به همه کشورهای منطقه ارائه دهیم و ارتباطات خود را با دانشگاه ها و کشور های تراز اول جهان حفظ و ارتقا دهیم.
وی گفت: در سیاست های جدید آموزش عالی کشور ارتقای پنج دانشگاه به تراز بین المللی و حضور در رتبه های زیر 200 رتبه بندی های بین المللی هدف گذاری شده که دانشگاه فردوسی مشهد یکی از این پنج دانشگاه است.
کافی افزود: در راستای رسیدن به این هدف به هیچ وجه نباید از ارائه خدمات آموزشی با کیفیت مطلوب غافل شویم چرا که اصل تاسیس دانشگاه برای آموزش است. البته آموزشی که مبتنی بر پژوهش باشد.
وی اظهار داشت: دانشگاه فردوسی تلاش کرده است در کنار بین المللی شدن و ارتقای علمی در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی هم خود را وظبفه مند بداند.
وی همچنین در مراسم عقد قراردادهای پژوهشی و فناوری میان مدیریت اکتشاف نفت کشور با دانشگاه فردوسی مشهد و شرکت های دانش بنیان گفت: برای پیشرفت در دیپلماسی علمی باید شبکه سازی را در دستور کار قرار دهیم و این امکان وجود دارد که به جای مشارکت با دانشگاه های برون مرزی در جاهایی که توانمندی داخلی وجود دارد با دانشگاه های خودمان قرارداد ببندیم و در عین حال این ظرفیت وجود دارد تا با شرکت ها و دانشگاه های بین المللی تعامل سازنده داشته باشیم.

140 تفاهمنامه با 37 کشور
مدیرهمکاری‌ های علمی بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این دانشگاه در مجموع بیش از 140 تفاهم نامه با 37 کشور جهان دارد که 33 مورد آن با 20 درصد اجرا در مفاد آن مربوط به سال 97 است.
احسان قبول افزود: این قراردادها آورده مالی بسیار خوبی برای دانشگاه ایجاد می کند به طوری که در سال گذشته بیش از 30 فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دانشگاه فردوسی در دانشگاه های اروپایی ایجاد شد و تعداد بسیاری از استادان دانشگاه فردوسی مشهد توانستند در همایش های کشورهای چین، ژاپن و روسیه با هزینه طرف مقابل شرکت کنند.
وی اظهار داشت: میانگین پرداختی یک دانشجوی خارجی برای تحصیل در دوره دکتری حدود 80 میلیون تومان و برای دوره تابستانی یک ماه آموزش زبان فارسی حدود 500 دلار است که درصد قابل توجهی از آن آورده مالی برای دانشگاه به شمار می رود.
وی گفت: برنامه پنج – دویست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار گرفتن این دانشگاه در بین پنج دانشگاه برتر ایران تا پایان سال 1404 و همچنین کسب حضور بین المللی در بین 200 دانشگاه برتر جهان است.
قبول افزود: دانشگاه فردوسی فعالیت های گسترده ای در حوزه بین المللی سازی دانشگاه شامل جذب دانشجوی بین الملل، حضور استادان دانشگاه در سطح بین المللی، امضای تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی، عملیاتی شدن تفاهم نامه های منعقده، برنامه های درسی مشترک با دانشگاه های معتبر جهان، فراهم کردن فرصت مطالعاتی برای استادان و دانشجویان، افزایش تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی و چاپ مقالات مشترک با استادان تراز اول جهان را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه فراهم کردن امکانات برای رسیدن به این شاخص‌ ها در دستور کار امور بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد است اظهار داشت: در حال حاضردانشگاه فردوسی در میان دانشگاه های جامع ایران که دارای تمام رشته های دانشگاهی است در رتبه دوم قرار دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی وظیفه دفتر همکاری های علمی و بین المللی را ایجاد ارتباط بین این دانشگاه با دیگر دانشگاه های منطقه و کشورهای جهان با هدف گسترش روابط علمی، فنی و بین المللی دانست و گفت: در حال حاضر این دفتر در شهرهای دمشق، نجف، اربیل، آنکارا، بیروت و هرات نمایندگی دارد و وظیفه آنها جذب دانشجو با استفاده از فعالیت های تبلیغاتی در رسانه های آن کشورهاست.
وی افزود: برای آغاز سال تحصیلی جدید یک هزار و 400 درخواست از سوی دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه فردوسی مشهد ارسال شده که این تعداد در تاریخ نظام آموزش دانشگاهی ایران برای یک نیم سال تحصیلی بی نظیر است و نشان از شهرت دانشگاه فردوسی مشهد در میان کشورهای دیگر دارد که خود دست یابی به یکی از مفاهیم دیپلماسی علمی است.
200 پله صعود در نظام بین المللی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: در جدیدترین نتایج اعلام شده نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای، دانشگاه فردوسی مشهد با 200 پله صعود به رتبه های 601 تا 700 در میان دانشگاه های برتر جهان دست یافت.
حمیدرضا بهرامی افزود: در این نظام، عملکرد دانشگاه‌ ها و مؤسسات پژوهشی جهان بطور سالانه و بر اساس شاخص های کیفیت آموزش و پژوهش مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: این دانشگاه شهرت بسیار خوبی در دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاه ها و موسسه های خارج از کشور به دست آورده و در طول یک سال گذشته توانسته است در زمینه مرجعیت علمی و تاثیر گذاری اجتماعی فعالیت های خوبی از خود نشان دهد.
فارسی به عنوان زبان علم
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: وقتی زمینه رشد علمی فراهم می شود که فقط به مقالات خارجی اکتفا نکنیم و دیگران نیز نتیجه تحقیقات خود را به زبان فارسی ارائه دهند، زیرا ارتباطات علمی وقتی می تواند ثمربخش باشد که استقلال فرهنگی و سیاسی ایجاد کند.
محمد تقوی افزود: به همین دلیل باید منابع علمی به زبان فارسی داشته باشیم که کل دنیا درآینده نسبت به آنها حس احترام داشته باشد، از این جهت یکی از راه های رشد در ابعاد مختلف و همه جانبه این است که بتوانیم زبان فارسی را به عنوان یک زبان علمی در دنیای علم جا بیاندازیم.
وی اظهار داشت: بر همین اساس مصوبه جدیدی در دانشگاه فردوسی به تصویب رسیده است که دانشجویان خارجی مقطع دکتری برای دفاع از رساله خود می توانند به غیر از زبان انگلیسی از زبان فارسی نیز استفاده کنند و به همین دلیل برای این افراد یک دوره ویژه برگزار می شود و نمره آن نیز به جای آزمون زبان تافل به ثبت می رسد و این یک قدم مهم در جهت ایجاد منابع علمی به زبان فارسی به حساب می آید.
دانشیارگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی گفت: برای هر نوع ارتباطی در قدم اول ارتباط زبانی و کلامی لازم است، بنابراین یکی از راه ها ی که افراد می توانند با کشور و فرهنگی آشنا شوند، یادگیری زبان آن است.
وی افزود: بر این اساس از سال 92 این مرکز شروع به فعالیت کرده و تاکنون حدود سه هزار زبان آموز در دوره های مختلف آن حضور داشته اند.
تقوی ادامه داد: دانشجویان خارجی پس از آموختن زبان فراسی با دانشجویان ایرانی همکلاس می شوند و این روش می تواند در انتقال فرهنگ و دانش کشور به دانشجویان خارجی کمک کند.
2030/6053


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تحصیل بیش از 2000 دانشجوی خارجی در دانشگاه فردوسی مشهد

محور اصلی در پذیرش دانشجوی خارجی معرفی کشور و ظرفیت‌های علمی است

شهر مشهد به دانشگاه فردوسی بدهکار است

دانش‌آموختگان ما از دانش‌آموختگان دیگر کشورها چیزی کم ندارند

تحصیل بیش از 2000 دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد

بخشنامه‌ای برای بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه صادر خواهد شد

افتتاح پنجمین جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی

بازداشت 95 دانشجو در اعتراضات اخیر/ در حال حاضر 8 دانشجو در بازداشتند

روشی مؤثر در کاهش شیوع آنفلوانزا

رشد جهانی تحقیقات و تولید قارچ‌های دارویی

پاسخ دانشگاه فردوسی به انتقاد دانشجویان از جشن 70 سالگی دانشگاه

باید برای موبایل زائر مدل علمی و فناوری داشته باشیم

آستان قدس باید جریان‌سازی‌هایی در جامعه انجام دهد

ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی

افسوس که در نیمه‌راه دانشگاه فردوسی و علوم ‌پزشکی مشهد را جدا کردند

عده‌ای از دانشگاهیان با ملحق شدن دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فردوسی موافق‌اند

پیش بینی ابتلا به بیماری قلبی در افراد زیر 45 سال با میزان کلسترول

رتبه اول دانشگاه فردوسی مشهد در جذب دانشجویان خارجی

بازداشت 95 دانشجو در اعتراضات اخیر/ درحال حاضر 8 دانشجو در بازداشتند

داریوش ارجمند: دانشکده هنرِ دانشگاه فردوسی کجاست؟

غذاهای حاوی ویتامین را در برنامه غذایی کودکان قرار دهید

هشت هزار دز واکسن آنفلوآنزا در خراسان رضوی توزیع شد

دانشگاه‌های مشهد هم تعطیل شد

دانشجویان علوم سیاسی باید عمل‌گرا شوند

بخشی از ارگان‌ها با علوم سیاسی و دانشجویان این رشته مشکل دارند

دولتی یا تیزهوشان؟

کارآفرینی باید جزء رسالت دانشگاه قرار بگیرد

کارآفرینی باید جزو رسالت دانشگاه قرار بگیرد

افزایش 35 درصدی پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه فردوسی

کاهش عوارض چشمی دیابت با روشی جدید

کتاب دانش محیط‌زیستی نوعی تفکر انتقادی را یادآوری می‌کند

چرا درب شرقی دانشگاه فردوسی بسته شد؟

کتاب دانش محیط‌زیستی بر اجتماعی شدن محیط‌زیست تاکید دارد

زنان در برابر «HIV» آسیب‌پذیرترند/قوای جسمی به معنای سلامت جنسی نیست

بسته شدن درب شرقی بدون هماهنگی با دانشگاه بوده/ درب رضوی به‌صورت شبانه‌روزی باز است

رفع مشکل بیکاری با کارآفرینی

90 درصد افرادی که نیاز حقوقی دارند از وکیل استفاده نمی‌کنند

افتتاح هشتمین زمین چمن مصنوعی در مدارس خراسان جنوبی

فاصله ما تا ستارگان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

شیوع 24 درصدی خروپف در مردان

انتصاب سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان شمالی

سند تحول بنیادین چقدر موفق عمل کرده است؟

افزایش تراکم استخوان با تغذیه و ورزش

کمیسیون دانشجویی شهرستان

مهمترین اصل در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها ارتقاء کیفیت علمی و آموزشی است

آموزش عالی در آغاز مسیر کسب مرجعیت علمی و فرهنگی است

تحصیل بیش از 230 دانش‌آموز خراسان جنوبی در مدارس آموزش از راه دور

مدیران مدارس برای نهادینه شدن سند تحول بنیادین تلاش کنند

10 آموزشگاه خراسان جنوبی با اعتبار 10 میلیارد تومان بازسازی و مقاوم‌سازی شد

محصولات تراریخته؛ مفید یا مضر؟