پیام خراسان

آخرين مطالب

مازاد تولید تخم مرغ داریم/مهار آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در خراسان جنوبی اجتماعي

مازاد تولید تخم مرغ داریم/مهار آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه در کشور با مازاد تولید تخم مرغ مواجه هستیم از کنترل و مهار بیماری آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی خبرداد.
به گزارش ایسنا، علی صفر ماکنعلی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه در سال 1399 اتفاقات مثبتی در حوزه دامپزشکی افتاد، اظهار کرد: موفق به تولید واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شدیم.
وی ادامه داد: با رصد و پایش، برقراری شبکه های ملی تشخیص پیشرفته، تعیین بیماری و ابلاغ پروتکل های آموزشی خاص امسال در کاهش بیماری لکه سفید میگو را رکورد زدیم و با توجه به کنترل این بیماری بیش از 10هزارتن میگو در سطح زیر کشت تولید شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بیش از 173 هزار واحد پرورش قزل آلا در کشور داریم و ایران رتبه اول تولید قزل آلا در آبهای سطحی دنیا را دارد و جزو کشورهایی هستیم که محصول پرورش یافته در قالب پروتکل های بهداشتی وارد بازار اوراسیا شده است.
به گفته وی قصد داریم حوزه مدیریت بهداشت بیماری های آبزیان را در کشور توسعه دهیم؛ اگرچه در حال حاضر این مدیریت انجام می شود ولی کافی نیست.
ماکنعلی در ادامه به بیماری های طیور نیز اشاره کرد و گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان وسیع ترین و شدیدترین بیماری مختص به پرندگان در قاره های مختلف است. از ابتدای سال 2021 تا 23 روز بعد آن در 27کشور عضو اتحادیه اروپا 299 کانون بیماری رخ داده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود.
وی با بیان اینکه از قبل تدابیری برای کنترل و مقابله با این بیماری در استان های مختلف کشور اتخاذ شده بود، اظهار کرد:35 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در برنامه ملی شناسایی، تایید و مهار کردیم. در استان خراسان جنوبی نیز به دلیل قرار گرفتن یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در مجاورت یکی از آب بندهای این استان و تاخیر در گزارش این بیماری بنا به دلایل مختلف تعداد لاین مرغ تخم گذار درگیر این بیماری شدند که با رصد و پایش تایید، تشخیص، مهار و مختومه شدن آنها عملیات مهار نیز به پایان رسید.
رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در تلاش هستیم واحدهایی که به دلیل این بیماری از چرخه تولید حذف شدند حداکثر ظرف یک دوره 42 روزه با تایید مراجع مربوطه مجددا به چرخه تولید بازگردند.
ماکنعلی در پاسخ به این سوال که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا چه میزان خسارت وارد کرده است، گفت: این بیماری در استان های آذربایجان غربی، البرز، تهران، مرکزی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، مازندران و... شناسایی شده است. در تالاب میقان 1264 قطعه پرنده تلف شدند ولی با اقدامات انجام شده به واحدهای صنعتی و روستا سرایت نکرد. در استان مازندارن نیز هیچ واحد صنعتی درگیرنشد. در کرمانشاه دو نقطه روستایی درگیر بیماری شدند. در خراسان جنوبی نیز درگیری داشتیم ولی با اقدامات انجام شده کنترل های لازم صورت گرفت. به طور کل خسارت های وارد شده ناشی از این بیماری کمتر از دو میلیارد تومان است.
وی با اشاره به آمارهای صادراتی محصولات کشاورزی گفت:در 9ماهه ابتدای سال بیش از 65هزارتن صادرات تخم مرغ وبیش 35 هزارتن صادرات گوشت مرغ داشتیم؛ این در حالیست که زمانی واردکننده تخم مرغ و گوشت مرغ بودیم. همچنین براساس آمارها جمعیت گاو و گوساله در کشور در سال 493 میلیون 230هزار راس بود که در سال 1399 این رقم به پنج میلیون و 410هزار راس رسیده است و این نشان می دهد که با افزایش در این بخش مواجه شدیم. جمعیت گوسفند و بزه و بره نیز در حال حاضر 63میلیون و 250 هزار راس است که نسبت به سال 97 بیش از 10 میلیون راس افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین اعلام کرد که برای اولین بار در کشور برنامه ملی کنترل باقی مانده های عسل، شیر و فرآورده های لبنی، گوشت مرغ و تخم مرغ را عملیاتی کردیم و امیدواریم با اعتبار بخشی به آزمایشگاه توسط شرکت های بین المللی شرایط حضور محصولات و فرآورده های خام دامی را در بازارهای بین المللی فراهم کنیم
ماکنعلی در ادامه به واکسیناسیون تب برفکی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با کنترل بیماری تب برفکی سه بخش درنظر گرفته شده است. بخش اول واحدهای صنعتی است که سازوکار برنامه سازمان دامپزشکی واکسیناسیون به روش آماده باش است. در تمامی واحدهای صنعتی افراد مورد تایید سازمان می توانند واکسن را از مراکز مجاز تحویل بگیرند و در قالب سیاست سازمان دامپزشکی استفاده کنند و ما نیز نظارت بر کارایی واکسنها خواهیم داشت.
وی اضافه کرد:در گاوداری های شیری کاهش تب برفکی در 15سال اخیر رکورد زده است و شیر و فرآورده های لبنی تولید شده در کشور استانداردهای اوراسیا را به دست آورده و این محصولات صادر می شوند.
وی اظهار کرد: بخش های دیگر این برنامه واحدهای عشایری و روستایی و کنترل بهداشت دام آنها است. در حوزه دام روستایی واکسیناسیون جمعی نخواهیم داشت بلکه به صورت ریسک بیس واکسیناسیون انجام خواهد شد.
به گفته این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی بیش از 75 میلیون پرنده تخم گذار در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار در داخل کشور وجود دارند. که هشت میلیون آنها مازاد بر نیاز کشور است و با مازاد تولید مواجهیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود مازاد تولید قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده همچنان بالاست گفت: کشور روزانه به 2400تن تخم مرغ نیاز دارد و براساس آمار اعلام شده در 21 دی ماه سالجاری 3066تن تخم مرغ تولید شده است و این یعنی 666تن تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور کشو تولید شده است. اینکه چرا با قیمت بالا به دست مصرف کننده می رسد را باید در زنجیره تولید تا مصرف جست وجو کرد.
وی در خصوص مرغ سایز نیز گفت:مرغ سایز یک اصطلاح غلط است. برنامه پرورش مدیریت سنی مرغ گوشتی را ابلاغ کردیم ودر حال اجراست. پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نباید بیشتر از 40 روز نیمچه های گوشتی را نگهداری کند.
رئیس سازمان دامپزشکی به عرضه تخم مرغ بسته بندی شده نیز اشاره کرد وگفت: تمام تخم مرغ هایی که در واحدهای پرورشی دارای پروانه فعالیت از سازمان های مربوطه تولید می شوند از نظر سلامت هیچ تفاوتی با بقیه تخم مرغ ها ندارند و تاکنون حتی یک مورد مسمومیت یا بیماری ناشی از مصرف تخم مرغ در داخل کشور گزارش نشده است. معتقدیم برنامه های بهبودی و ارتقایی نباید الزامی باشد و بایستی ایجابی باشد. ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.
وی همچنین به عرضه فله محصولات دامی نیز اشاره کرد و گفت:شیرهای جمع آوری شده از واحدهای دامداری تحت نظارت سازمان دامپزشکی می تواند با شناسنامه به صورت خام عرضه شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/315494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت