پیام خراسان

آخرين مطالب

مسیر 42 ساله توسعه ایمن جاده‌ها در خراسان رضوی مقالات

مسیر 42 ساله توسعه ایمن جاده‌ها در خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی در 42 سال گذشته توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه ایمن راهها بود که از همان نخستین سالهای انقلاب در اولویت برنامه های دولت به ویژه در استانهای پهناوری مانند خراسان قرار گرفت.

با توسعه صنعت خودروسازی و ظهور شرکتهای خودروساز در کشور مقوله بهسازی و توسعه راهها نیز در مناطق مختلف در دستور کار قرار گرفت و گسترش راهها و خطوط ارتباطی مانند راه آهن، جاده و خطوط هوایی حتی در زمانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود به یکی از راهبردهای نظام اجرایی تبدیل شد و به دنبال افزایش تلفات سوانح جاده ای، دولت جمهوری اسلامی ایران دست اندرکار اصلاح امر و برافراشتن پرچم ایمن سازی راهها شد.
در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول راههای کشور 56 هزار کیلومتر راه اصلی و 11 هزار کیلومتر راه روستایی بود.
جای خالی ایمن‌سازی در صنعت حمل و نقل
طی برنامه عمرانی هفت ساله سوم و سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد اصلی وزارت راه وترابری ساخت و توسعه شبکه راههای کشور بود.
از طرفی به دلیل اینکه جمعیت و خودروهای اندکی در مسیرهای بین شهری تردد داشتند اصولا مبحث ایمنی و حوادث جاده ای مورد توجه متولیان راه و جاده قرار نداشت.
در گزارش رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران طی سال 1361 ساخت و توسعه شبکه ارتباطی راههای کشور، حفظ و نگهداری راههای موجود، تامین ایمنی و بالا بردن سطح خدمت در راهها به عنوان وظایف و اولویتهای اصلی وزارت راه و ترابری اعلام شد اما عمده فعالیتها بر ساخت راه و ترمیم آسفالت مسیرهای موجود استوار بود.
بر این اساس طول بزرگراههای در دست ساخت در ایران سال 1358 یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی 359 کیلومتر بود که همان سال، 98 کیلومتر آن تحویل شده بود. همچنین حدود پنج هزار کیلومتر راه اصلی نیز در این سال در دست ساخت بود که از این مقدار 604 کیلومتر آن در همان سال ساخته شد.
در این سالها ایمنی راهها نه تنها در حاشیه توجه قرار داشت بلکه اقدامات در این خصوص قابل قیاس با حجم راه سازی در بیش از یک دهه گذشته نبود. این عدم توازن در گزارش رسمی دولت در سال 1361 مشهود است چنانکه نصب چند دستگاه باسکول 30 و 100 تنی، بازدید، تعمیر و سرویس باسکولهای سطح کشور، تعمیر و نگهداری سامانه های مخابراتی مربوط به شبکه راهها و تهیه طرح پوشش مخابراتی شهرهای اصفهان و شهرکرد به عنوان اقدامات مرتبط با ایمن سازی راههای کشور در این سال اعلام شده بود.
تب راهسازی
معاون راهسازی وزارت راه و ترابری در سالهای 1360 تا 1365 و مدیرکل راه و ترابری خراسان در سال 1359 در تشریح وضعیت ایمن سازی راههای کشور در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تعداد اندک خودروها راهها در آن سالها ناایمن نبود و ایمنی جاده در وزرات راه و ترابری متولی خاصی نداشت. از طرفی نگهداری راهها نیز در دست اداره راه بود.
محمدباقر گلبُن افزود: نمی توان آماری از میزان تصادفات جاده ای و تلفات آن دوره ارائه کرد زیرا اصلا حساسیتی بر روی این موضوع وجود نداشت. توجه و حساسیت نسبت به ایمنی راه و جاده پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد.
وی ادامه داد: در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساخت بیشتر راهها در خراسان به پیمانکاران خارجی واگذار شده بود. ساخت جاده های مشهد - تربت حیدریه، تربت حیدریه - گناباد، گناباد - قاین، قاین- بیرجند و نهبندان سال 1359 انجام و تحویل موقت شد و ساخت این مسیرها بر عهده یک شرکت ایتالیایی بود.
این مسوول پیشین در وزارت راه و ترابری سابق گفت: روند ساخت راهها در خراسان پس از پیروزی انقلاب ادامه یافت و مسیر کاشمر و دیگر مسیرها از جمله راههای روستایی نیز به پیمانکاران مختلف واگذار شد و در مجموع، آن دوران تب ساخت راه در کشور و وزارت راه حاکم بود.
گلبُن وضعیت کنونی راههای خراسان رضوی را مناسب توصیف و بیان کرد: طی سالهای پس از انقلاب با توجه به رشد جمعیت و تردد بیشتر خودروها وضعیت راهها به شکل کنونی درآمد که همه آنها به جاده اصلی و بزرگراه مبدل شد.
60 درصد تلفات رانندگی دهه 80 در جاده ها رخ داد
پیگیری برای یافتن آماری مستند و دقیق از میزان تلفات سوانح جاده ای در کشور طی سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی ثمر ماند.
قدیمی ترین آمار مستند و رسمی که شمار تلفات رانندگی را در ایران ارائه کرده مربوط به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است.
بر این اساس حوادث برون شهری زمینه ساز 60 درصد از کل جانباختگان سوانح رانندگی در کشور و سه عامل نیروی انسانی، جاده و کیفیت وسایل نقلیه باعث افزایش تلفات رانندگی عنوان شده است.
دراین گزارش آمده است: تصادفات رانندگی در سطح کشور از 32 هزار و 505 فقره در سال 1373 به 164 هزار و 986 فقره در سال 1385 افزایش یافت. تعداد مجروحان نیز از 44 هزار و 126 نفر در سال 73 به 276 هزار و 762 نفر در سال 85 رسید و تعداد جانباختگان سوانح جاده ای نیز از 10 هزار و 545 نفر در سال 73 به 27 هزار و 567 نفر در سال 85 رسید.
در ادامه این گزارش که آمار آن سالهای 1373 تا 1391 را دربر می گیرد آمده است: 70 درصد تصادفات ناشی از عامل انسانی است و بقیه عوامل مربوط به وسیله نقلیه و جاده است. افزایش تعداد وسیله نقلیه در کشور و عدم رعایت استانداردهای روز دنیا هم از عوامل تاثیرگذار مربوط به وسائل نقلیه درافزایش تصادفات است.
بر اساس آمار ارائه شده طی سالهای دهه 1380 سالانه 15 درصد بر تعداد خودروهای تولید داخل افزوده شد که لازمه این میزان رشد در تولید خودرو، فراهم نمودن زیرساخت مناسب است که به شکل ارتقای سطح و بالا بردن میزان کشش جاده ها از طریق تبدیل راه موجود به راه با سطح سرویس دهی بالاتر نظیر تبدیل راه فرعی به اصلی انجام می شود.
بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در آخرین سالهای دهه 90 تعداد خودروهای موجود در کشور از مرز 22 میلیون دستگاه فراتر رفته است حال آنکه در سال 1384 حدود 10 میلیون خودرو در سطح کشور وجود داشت.
با انتشار آمار تلفات جاده ای، متولیان جاده و ترافیک برون شهری برنامه های متعددی را از دهه 1380 برای مهار تصادفات در جاده های کشور آغاز کردند و با گذشت یک دهه کاهش و مهار آمار تلفات رانندگی سالانه به دست آمده است.
خراسان رضوی الگوی ارزیابی ایمن سازی جاده‌ها
خراسان رضوی و مشهد به عنوان مقصد سفر جاده ای سالانه دست کم 20 میلیون ایرانی می تواند شاخصی برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته در خصوص حمل و نقل جاده های کشور در نظر گرفته شود.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی این استان با 110 کیلومتر آزاد راه رتبه نهم، هزار و 72 کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، هزار و 289 کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و سه هزار و 950 کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم را در میان استانهای کشور دارد.
از سوی دیگر خراسان رضوی با 20 هزار و 574 کیلومتر طول کل راههای برون شهری بعد از استان فارس در جایگاه دوم کشوری از نظر طول راهها قرار دارد.
همچنین طی دهه گذشته خراسان رضوی از نظر شمار قربانیان حوادث جاده ای جزء سه استان نخست قرار داشت لذا بررسی وضعیت ایمن سازی در این خطه می تواند منعکس کننده این روند در کشور باشد.
رشد چشمگیر ساخت راه در خراسان رضوی
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: خراسان تا پیش از تقسیم به سه استان در اوایل دهه 1380 با 313 هزار و 335 کیلومتر مربع، 531 کیلومتر راه اصلی، هزار و 484 کیلومتر راه فرعی و 118 کیلومتر راه آسفالته روستایی داشت.
محمد پارسا افزود: اما هم اینک تنها خراسان رضوی با 118 هزار و 851 کیلومتر مساحت، رشد چشمگیری در توسعه و ساخت راههای زیر پوشش اداره کل راه و شهرسازی داشته است چنانکه این استان پس از 40 سال دارای هزار و 264 کیلومتر راه اصلی و سه هزار و 959 کیلومتر راه فرعی است. همچنین 94 درصد جمعیت روستاهای بالای 50 خانوار در خراسان رضوی هم اینک از مزایای راه روستایی برخوردارند.
کاهش 70 درصدی تلفات جاده ای
از سال 1357 تا 1375 اقدامات مرتبط با راه بر عهده اداره کل راه و ترابری بود. پس از آن، این وظیفه به سازمان پایانه ها و حمل و نقل جاده ای محول و دوباره از سال 1395 این وظیفه مهم به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شد.
از زمان شکل گیری خراسان رضوی مطابق آمار رسمی شمار تلفات رانندگی در جاده های استان در سال 1383، دو هزار و 469 نفر بود که در سال 1396 به 733 نفر کاهش یافت، یعنی در مدت 13 سال تلفات جاده استان 70 درصد کمتر شده است.
مطابق آمار رسمی، ساخت آزادراه و بزرگراه نیز در خراسان رضوی از سال 1383 تا 1396 به ترتیب 178 درصد و 478 درصد رشد داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به تداوم روند ایمن سازی جاده های استان اشاره و بیان کرد: تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در این استان طی هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 31.8 درصد کاهش یافته است.
ابراهیم نصری افزود: طی نیمه نخست امسال 327 نفر در تصادفات جاده‌های بین شهری و روستایی این استان جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد معادل 5.6 درصد از مجموع تلفات جاده‌ای کشور است.
وی ادامه داد: در راستای اقدامات مصوب برای کاهش تصادفات، 147 نقطه در طول راه‌های استان به عنوان نقاط پرتصادف و دارای تصادف شناسایی شده است که از این تعداد 60 نقطه پرتصادف بوده و در اولویت رفع و اصلاح قرار داشته و تاکنون 33 نقطه ایمن سازی شده است و 20 نقطه دیگر نیز در سال جاری برای ایمن سازی در دستور کار قرار دارد.
نصری به اولویت بندی برای رفع نواقص20 نقطه ناایمن در جاده‌های استان اشاره و بیان کرد: 120 میلیارد ریال برای این ایمن سازی، تامین بودجه شده که 60 میلیارد ریال آن تخصیصی 10 روزه بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد هفت نقطه باقی مانده از نقاط پرتصادف استان نیز با اعتبارت امسال ایمن سازی شود.
تداوم مشکلات بودجه ای در مسیر ایمن سازی
نصری گفت: در حالی که بودجه ایمنی سازی راهها در سال 97 معادل 340 میلیارد ریال بوده، فقط 200 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و حال آن که این بودجه در سال جاری به 240 میلیارد ریال کاهش یافته و تخصیص آن نیز 160 میلیارد ریال بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: سایر هزینه های نگهداری راه نیز با افزایش همراه بوده است به طوریکه افزایش هزینه نصب و تامین روشنایی جاده‌ها در سال جاری نسبت به سال 97 حدود 114 درصد بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به تلفات راه‌های روستایی استان اشاره و بیان کرد: آسفالت کردن راههای روستایی که با مطالبه گری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همراهی اهالی بومی توام است موجب افزایش سرعت و افزایش تصادفات در این مسیرها شده است.
نصری برای مقابله با افزایش سرعت در این مسیرها با نصب علائم جاده‌ای و سرعت گیر به دنبال آرام سازی سرعت در این راههاست که این اقدامات با مخالفت برخی رانندگان محلی روبرو بوده است.
معاون راهداری اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در سال 96، 87 نقطه دارای تصادف در جاده‌های استان شناسایی شد که در همان سالها آشکارسازی این نقاط با هدف کاهش تصادفات انجام شد اما اکنون برخی از این آشکارسازیها از بین رفته و نیازمند آشکارسازی مجدد در این مکانها هستیم.
علیرضا خجسته افزود: ایجاد روشنایی، نصب تابلوهای هشدار دهنده، آرام سازی ترافیک در جاده‌ها با استفاده از نصب تجهیزات کاهنده سرعت و اقدامات مهندسی نظیر تعریض محور از مصادیق اقدامات صورت گرفته برای اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز در جاده های خراسان رضوی است.
برچسب‌ها
مشهد توسعه ایران جهش تولید توسعه روستایی دولت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دهه فجر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/317221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم