پیام خراسان

آخرين مطالب

/یادداشت/

شما قضاوت کنید ... مقالات

شما قضاوت کنید ...
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سال 1375 و مسابقات جام ملت‌های آسیا، در اولین بازی ناباورانه به عراق باختیم. اون مسابقه دو تا غایب بزرگ داشت؛ مهرداد میناوند و نعیم سعداوی. با اضافه شدن این دو بازیکن در مسابقه دوم با تایلند تمام ماجراها عوض شد. مهرداد عزیز با استعداد ذاتی خودش گلی زیبا و روحیه بخش با اون پای چپ معروفش وارد دروازه تایلند کرد که آغاز راه درخشش چند ساله تیم ملی فوتبال در اون سال‌ها شد.

دکتر صداقت: سال 1375 و مسابقات جام ملت‌های آسیا ، در اولین بازی ناباورانه به عراق باختیم. اون مسابقه دو تا غایب بزرگ داشت؛ مهرداد میناوند و نعیم سعداوی. با اضافه شدن این دو بازیکن در مسابقه دوم با تایلند تمام ماجراها عوض شد. مهرداد عزیز با استعداد ذاتی خودش گلی زیبا و روحیه بخش با اون پای چپ معروفش وارد دروازه تایلند کرد که آغاز راه درخشش چند ساله تیم ملی فوتبال در اون سال‌ها شد.
در اون مسابقات عربستان رو 3تایی کردیم و 6 گل به کره زدیم و با ناداوری واضح به فینال نرسیدیم ولی در بازی رده بندی زیباترین گل تاریخ ملی خودمون رو با ضربه سر شیرجه‌ای علی دایی با پاس استثنایی مهرداد میناوند به ثمر رسوندیم.
بله سال‌های سال عزیزانی مثل مهرداد و علی انصاریان من و شما رو پای تلویزیون میخکوب کردند و لحظات پرافتخاری رو برامون رقم زدند . ماتم ملی و حزن و اندوه سراسری پس از فوت ناباورانه این دو عزیز در روزهای اخیر نشان دهنده این ادعاست. این دو قهرمان و همه ورزشکاران افتخار آفرین متعلق به کل مردم هستند. متاسفانه بعضی از ما حتی از فقدان جانکاه و عزای عمومی ناشی از آن هم در جهت جاودانه کردن خود و مطرح کردن خویش استفاده می‌کنیم. در روزهای اخیر شاهد انتقادهای عمیق و بعضا ناجوانمردانه نسبت به تیم‌های درمانی این عزیزان در فضای مجازی هستیم. اینکه چرا عکس‌ها و پرونده‌های پزشکی این دو مرحوم در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده و مصاحبه‌های متعدد انجام شده و استوری‌های خصوصی در فضای مجازی منتشر شده و چرا فلان درمان شروع شده و یا بهمان روش انجام نشده (در حالی که اکثر منتقدین اطلاعات تخصصی کافی هم نداشته اند) و غیره و غیره .....
قطعا اگر خطا و کوتاهی توسط تیم‌های درمانی رخ داده باشد قابل پیگیری از طریق مجاری قانونی خواهد بود و این حق برای خانواده این عزیزان محفوظ است ولی تاکید غرض ورزانه و جهت دار به این حواشی و نادیده گرفته شدن زحمات فراوان تیم درمانی در مراقبت‌های شبانه روزی و خطیر بسیار ناجوانمردانه و دلسرد کننده است. مراقبت ویژه از بیمار شدیدا بدحال کرونایی بسیار سخت و در عین حال پرخطر می‌باشد و آمار بالای ابتلا و فوت درمانگران خط اول گویای این ادعاست. درگیری شدید ریوی این بیماران و مراقبت‌های اختصاصی مورد نیاز پیچیدگی‌های فراوانی دارد که همکاران اینتنسیویسیت و پزشکان شاغل در آی سی یو با آن آشنایی کامل دارند. درمان بیماران کرونا تنها به آی سی یو ها خلاصه نمی‌شود. نقش رسانه‌ها و جراید و به ویژه رسانه ملی و فضاهای مجازی معتبر در هدایت صحیح بیماران برای قرار گرفتن در مسیر درست درمانی بسیار مهم و اساسی است. آموزش در زمینه مراجعه به موقع بیماران به مراکز درمانی کرونا و توجه بیماران به علائم هشدار دهنده و جدی گرفته شدن شرایط بالینی و آموزش در زمینه تغییر نگرش مردم و بیماران در مورد سیستم ارجاع به موقع و اصلاح بدآموزی‌ها و سوبرداشت‌هایی مانند بیمارستان هراسی پایه‌های اصلی درمان را شامل می‌شوند. دراکثر بیمارانی که به شرایط بحرانی رسیده و در آی سی یو کرونا بستری می‌شوند مراحل اولیه پیش بیمارستانی درمان به صورت استاندارد طی نشده است. مهمترین علت فوت بیماران کرونایی که در مطالعات داخل و خارج کشور به آن اشاره شده دیر مراجعه کردن بیماران می‌باشد که خود علل متعدد دارد که در این مجال نمی‌گنجد.
در مدت تقریبا یکسال گذشته شاهد رشادت‌ها و ایثارگری بی ادعای همکاران پزشک و پرستار و سایر درمانگران بر بالین بیماران کرونایی بودیم. درمانگرانی که با کمترین چشم‌داشت بزرگترین و با شکوه‌ترین لحظات و صحنه‌ها را رقم زدند. در این بین بزرگ‌نمایی هدفمند بعضی موارد و بعضی اشکالات احتمالی و عموما ثابت نشده اگر غرض ورزانه نباشد قطعا بسیار ساده لوحانه است. در یکسال گذشته بیماران کرونایی فراوانی توسط همین تیم‌های درمانی مورد اشاره و با عنایت پروردگار از مرگ حتمی نجات یافته‌اند. ما در یک‌سال گذشته شاهد صحنه‌های غم و شادی فراوانی در آی سی یو های کرونا بوده‌ایم. حال و هوای مادر بزرگوار علی انصاریان عزیز را در بسیاری از مادران دیده‌ایم. برای ما پزشکان هیچ بیماری متفاوت از بیمار دیگر نیست. جوانان غیور زیادی در یکسال گذشته در این روزهای مصیبت از دست رفته‌اند و از سوی دیگر پدران و مادران فراوانی بوده‌اند که با همت درمانگران عزیز سایه‌شان بر سرخانواده‌شان مستدام مانده است.میناوند برای همه ما قهرمان ملیست ولی برای من پزشک درمانگر یک بیمار کرونایی نیازمند درمان است. من و دوستانم از این بیماران فراوان داشته‌ایم. پزشکان و پرستاران عاری از اشکال و خطا نیستند و تقدس اجتماعی شغلشان به دلیل معصوم بودنشان نیست بلکه ناشی از خدمت خالصانه‌شان به مردم است. همکاران شاغل در مراکز کرونا ( پزشکان هیات علمی یا درمانی و پرستاران سخت کوش و تمام تیم درمانی شجاع) با کمترین انتفاع در پرخطرترین شرایط انجام وظیفه کرده و خواهند کرد.
چند روز قبل برای یک نوجوان که پدرش وضع مالی مناسبی ندارد و مبتلا به عارضه مادرزادی قابل اصلاح می‌باشد و در سال‌های قبل به دلیل مشکل مالی نتوانسته اقدام درمانی مناسب انجام دهد با چند تن از همکاران صحبت کردم که در بیمارستان دولتی این عمل جراحی سنگین را انجام دهند. ( به دلیل هزینه‌های سنگین بخش خصوصی) ولی متاسفانه بعضی از دوستان مایل به انجام عمل جراحی بسیار پرریسک در بیمارستان دولتی نبودند (البته نهایتا یکی از دوستان قبول زحمت کردند). ولی ما در یک‌سال گذشته شاهد بودیم درمانگران خط اول کرونا بدون کمترین خواسته با تعرفه‌های دولتی و حتی در بعضی موارد بدون تعرفه اقدام به مراقبت و درمان بیماران بدحال کرونایی نمودند و حتی لحظه‌ای پا پس نکشیدند. همت عالی درمانگران بی ادعای کرونا باعث به حداقل رسیدن تلفات و کاهش مرگ ومیر بیماران علیرغم کمبودهای پرسنلی و دارویی و تجهیزاتی و بعضا سیاست‌های نادرست مدیریتی در سطح خرد و کلان گشته است.
من به خوبی می‌دانم که پزشکان و پرستاران و سایر درمانگران پرتلاش کشورم در مواقع بحران‌های پزشکی بی ادعا و کما فی السابق به کمک مردم خواهند شتافت و وظیفه انسانی و اخلاقی خود را انجام خواهند داد. همه ما سربازان این آب و خاکیم. گاهی میناوندها و انصاریان‌ها پرچم عزیز کشورمان را بالا می‌برند، زمانی جوانان پرشور و مومن دشمن متجاوز را به عقب می‌رانند و روزگاری خادمین سلامت جهادگونه برای حفظ سلامت جامعه تلاش می‌کنند.
امیدوارم این روزهای سخت هر چه زودتر سپری شود و ازدست دادن عزیزان و اقوام و آشنایان به پایان برسد. شهدای سلامت داغ سنگینی بر دل درمانگران حک کردند و همواره در یاد ما خواهند بود. آرامش ابدی برای تمام هموطنان از دست رفته و صبر و شکیبایی برای بازماندگانشان و شفای عاجل برای بیماران و اجر الهی برای تمام خدمتگزاران عرصه کرونا از ایزد منان مسألت دارم.
به امید روزهای بهتر
دکتر علیرضا صداقت
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/320233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد

افتتاح هفدهمین مدرسه سه شنبه‌های امید در شهرستان مشهد

(تصاویر) دره چریک درگز

خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل

کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

افتتاح 27 مدرسه در 6 ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور

توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف

فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

اجاره نشین بودن 60 درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد

محل برگزاری نمایشگاه کتاب 1403 اعلام شد

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 کتاب جدید در فروردین 1403

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا

بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

«رضاخان را بهتر بشناسیم»

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد

چگونه طلبه شویم؟

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره بارش‌های رگباری و افزایش شدت وزش باد

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

34 هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

تحقق 110 درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی

پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی

حمایت 3000 میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی

افزایش 16 درصدی بارش‌ها در کشور

تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ 38 کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند

اعزام زائران عمره خراسان‌ جنوبی عصر امروز از فرودگاه زاهدان

اعزام 26 کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری

هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

کشف جسد یک مرد در اطراف فرودگاه بیرجند

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر + فیلم

جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار