پیام خراسان

آخرين مطالب

فشار چکمه‌های سیاه جاده بر سینه جنگل‌های رِپی مقالات

فشار چکمه‌های سیاه جاده بر سینه جنگل‌های رِپی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، طبیعت بکر، درختان کوتاه و بلند، خنکای نسیم و صدای چهچه پرندگان کوچک و بزرگی که فارغ از دنیا در دل سبز جنگل می‌خوانند، روح را تازه می‌کند، اما از وقتی که بشر پا به دنیا گذاشت، تصمیم گرفت همه چیز را به تسخیر خود درآورد.
احداث جاده، ساخت خانه‌ها و باغ‌های کوچک و بزرگ بر دامن سبز جنگل، استقرار دکل‌های مخابراتی و پایه‌های برق و.
.. همه و همه اتفاقاتی است که خالی از پیامد‌های منفی نیست.
وقتی که خود را در طبیعت دیدم، صدایی از خودرو‌ها و هیاهوی شهری نبود، آلودگی هوا در آنجا جایی نداشت، صدای بوق و سروصدا شنیده نمی‌شد، من بودم و خدای خودم و طبیعتی که هدیه‌ای از خداوند برای بندگان بود، زیر سایه درختان به هم تنیده که از لا به لای شاخ و برگ آن‌ها خورشید صبحگاهی خودنمایی می‌کرد، قدم می‌زدم.
بوی خاک باران زده، قطرات شبنم که با جست و خیز پرنده‌ها بر چهره ام می‌نشست و بوی بلوط تازه مرا به بهشتی بی نظیر در روستای رپی از توابع شهرستان اندیکا برده بود. مردمانی که آنجا زندگی می‌کردند بی ریا و ساده و به دامپروری مشغول هستند و دغدغه مردم شهر را ندارند، دغدغه دود و آلودگی هوا و...، اگرچه امکانات آنجا کم است، ولی هوای پاک و زندگی ساده را به مشکلات شهرنشینی نمی‌فروشند.

پیام خراسان

صدایی در گوشم پیچید، لشکری از ماشین آلات راهسازی به صف شده بودند، با چنگال‌های تیز و بی رحم بر دل کوه‌هایی که ریشه درختان سرسبز و تنومند را در دل می‌پروراندند، حمله می‌کردند، آه و ناله‌ای سوزان از درختان بلند می‌شد و جسم بی جانشان بر زمین می‌افتاد، سرسبزی در منطقه کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شد، همه جا رنگ خاک گرفته بود و مرگ درختان و ریه‌های سبز طبیعت به دل چنگ می‌زد، گونه‌های زیستی و جانداران یکی پس از دیگری آواره می‌شدند، می‌گفتند می‌خواهند جاده سازی کنند، اما به چه قیمتی؟
دستی گرم بر شانه ام نشست، از خیالم بیرون زدم و متوجه شدم هر آنچه دیده بودم واقعیت نداشت، فقط پرده از روز‌هایی برداشت که اگر اقداماتی برای جاده سازی عملیاتی شود، چه بر سر این طبیعت بکر و زیبا خواهد آمد، مرد عشایر چوقا بر تن، کلاه نمدی سیاه بر سر و گیوه‌هایی که با دستان هنرمند همسرش دوخته شده بودند، می‌گفت سال هاست که در فصل زمستان در روستای رپی سکونت می‌کنند و به حرکت در کوه‌ها عادت دارند، اصلا توانایی جسمی آن‌ها را برای راه رفتن بر روی زمین صاف و هموار نساخته بودند، اما عده‌ای می‌خواستند طبیعت منطقه را با احداث جاده آشفته کنند، نفس جنگل را بگیرند و ریه‌های زمین را نابود کنند.

پیام خراسان

به منظور بررسی اخبار به دست آمده از چنین اقدامی با مسئولان هم صحبت شدم تا واقعیت ماجرا را از زبان آن‌ها بشنوم و به رشته تحریر دربیاورم.
نابودی بیش از 2 هزار اصله درخت در پی تصویب احداث جاده علیرضا احمدی رئیس اداره منابع طبیعی اندیکا به خبرنگار ما گفت: در روستای رپی از توابع این شهرستان حدود 40 خانوار عشایری به صورت فصلی در منطقه سکونت دارند، شغل آن‌ها دامداری است و معیشت آن‌ها به این حرفه وابسته است، به همین دلیل سکونت عشایر در روستا دائمی نیست و فقط عده‌ای از مردم اندیکا مالک باغ‌های میوه در این روستا هستند.
او با بیان اینکه روستای رپی دارای پوشش انبوه جنگلی به مساحت بیش از 40 هزار هکتار است که بیشتر آن را درختان بلوط تشکیل می‌دهند، افزود: مسیری به طول 8 کیلومتر فاقد جاده است و به دلیل ریزشی بودن بستر منطقه، احتمال تخریب جاده پس از احداث وجود دارد و اگر تصمیم به احداث جاده اتخاذ شود شاهد نابودی و قطع بیش از 2 هزار اصله درخت خواهیم بود و خسارت زیادی به طبیعت روستا وارد خواهد شد.

پیام خراسان

لزوم بررسی پروژه جاده سازی در اداره کل منابع طبیعی خوزستان احمدی در پاسخ به این پرسش که "آیا موافق یا مخالف اجرای طرح جاده سازی در روستای بکر و زیبای رپی هستید یا خیر؟ " بیان داشت: این موضوع را تایید یا رد نمی‌کنم، چراکه مسئله احداث جاده در چنین منطقه‌ای با پیامد‌های پیش بینی شده باید در کمیته ارزیابی خسارت‌ها در اداره حفاظت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان مطرح شود و پس از مقایسه خسارت‌ها و مزایای این طرح، در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اندیکا اظهار کرد: این موضوع به دلیل ملی بودن اراضی منطقه باید بررسی شود، چراکه تاکنون روال قانونی آن طی نشده و کارشناسی‌ها در مورد آن صورت نگرفته است و در حال حاضر نمی‌توان در رابطه با آن اظهارنظر کرد.

پیام خراسان

پاسخ کوتاه و سردرگم مدیر اداره حفاظت منابع طبیعی خوزستان چیست؟
پیام نتاج انصاری مدیر اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان پس از روز‌های متمادی پیگیری برای نظر این اداره به گفتن این جمله کوتاه اکتفا کرد و گفت: موضوع پروژه احداث جاده در روستای رپی از توابع شهرستان اندیکا مربوط به پارسال است و برای تصمیم گیری در این زمینه باید کمیسیون ویژه تشکیل شود و همچنان در دست پیگیری است، به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان موافقت یا مخالفت در این زمینه را اعلام کرد.
پایان این گزارش مصداق این ضرب المثل است "گشتیم نبود، نگرد نیست"، وقتی موضوع با چنین اهمیتی مطرح می‌شود و اداره محیط زیست شهرستان اندیکا در این زمینه ابراز نگرانی می‌کند، اما دلی برای حفاظت از منابع و اراضی ملی نمی‌سوزد، پاسخ‌ها سر بالا و رای‌ها سرگردان است و معلوم نیست با رفتار‌هایی این چنینی که بر سر زمین و طبیعت خواهد آمد آیندگان قرار است کدام میراث و امانت را از ما تحویل بگیرند.

پیام خراسان

گزارش از ملیحه گریزی نسب
انتهای پیام/گ

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/326023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد