پیام خراسان

آخرين مطالب

اعتیاد؛ معضلی که همچنان هست مقالات

اعتیاد؛ معضلی که همچنان هست
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- آسیبهای خانمان‌سوز مواد مخدر بر کسی پوشیده نیست و اقدامات مختلفی برای مقابله با آن انجام می‌شود با این همه چه معتادان را مجرم بدانیم چه بیمار و چه رویکرد مقابله را در سطح عرضه پیگیری کنیم و چه در سطح تقاضا و یا رویکرد آگاه سازی را در پیش بگیریم اعتیاد، معضلی است که همچنان هست.

همین وضعیت است که ما را متقاعد می کند که "ریشه کنی اعتیاد به طور کامل در حال حاضر میسر نیست" اما می‌توان با اقدامات مختلف آن را کنترل کرد، آمار معتادان را کاهش داد و تبعات و آسیبهای اعتیاد را کاست.
کشورهای مختلف با اقسام گوناگون مواد مخدر درگیر هستند و این معضل شوم جهانی باعث شده است تا مبارزه با آن به عنوان دغدغه همه کشورها مطرح شود. بر همین اساس در سال 1987 میلادی در کنفرانس وین، سند مبارزه با قاچاق مواد مخدر به تصویب رسید و سالروز تصویب این سند هم به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شد.
جمهوری اسلامی ایران هم در زمینه مبارزه با این معضل جهانی به صورت فعال عمل کرده و در این راه براساس آمار 40 ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 57 تا 97 سه هزار و 815 شهید تقدیم کرده است.
از این تعداد شهید مبارزه با مواد مخدر، هزار و 688 نفر در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند و خراسان رضوی نیز با 371 شهید در رتبه دوم قرار دارد.
آمار معتادان خراسان رضوی و مراکز نگهداری از آنها
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: بر اساس برآوردها حدود 9هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی زندگی می کنند و از این تعداد نزدیک به 65 درصد از آنها در مشهد هستند و حدود هشت درصد از معتادان متجاهر خراسان رضوی را بانوان تشکیل می‌دهند.
محمدحسین صالحی افزود: پیش از این ظرفیت مرکز نگهداری از این گروه در اکبرآباد مشهد 150 نفر ظرفیت داشت که امسال 100 ظرفیت دیگر هم به این ظرفیت اضافه شده است و با توسعه مرکز خلق آباد هم دستکم 600 ظرفیت جدید اضافه خواهد شد.
وی با بیان این که ساماندهی این قشر مورد توجه است ادامه داد: یکی از برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، توسعه زیرساختها و تامین فضای نگهداری معتادان بوده است. به دلیل اینکه ظرفیت نگهداری معتادان تا پیش از این هزار و 800 نفر بود و با تکمیل ظرفیت این مراکز، هنوز تعداد زیادی از معتادان باقی می‌ماندند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: به منظور افزایش ظرفیت نگهداری معتادان، در تفاهمنامه‌ای که بین ستاد مبارزه با موادمخدر، سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد به امضا رسید ساخت یک مرکز به ظرفیت هزار و 200 نفر در منطقه برزش آباد مشهد آغاز شد. همچنین یک اردوگاه هم در منطقه حسن آباد با ظرفیت سه هزار نفر در حال ساخت است که زمین آن با مشارکت اداره کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری تامین شده است و از نظر اعتبار ساخت هم 60 درصد مبلغ از اعتبارات ساخت و تجهیز ستاد مبارزه با مواد مخدر و بقیه از طرف شهرداری مشهد تامین خواهد شد.
صالحی افزود: 24 تیر ماه امسال عملیات ساخت اردوگاه نگهداری و درمان معتادان متجاهر حسن‌آباد در حومه مشهد با حضور استاندار و جمعی از مسوولان آغاز شد. کمپ حسن‌آباد در مرحله نخست 500 نفر را پذیرش می‌کند اما در مرحله نهایی این تعداد به سه هزار نفر خواهد رسید و با اقداماتی که در حال انجام است تا پایان امسال ظرفیت به بیش از پنج هزار نفر و در سال آینده به هفت هزار و 500 نفر خواهد رسید.
وی اضافه کرد: یک مرکز ترک اعتیاد ماده 16 ویژه زنان و 9 مرکز هم ویژه مردان در خراسان رضوی فعال است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ایجاد مراکز منطقه‌ای را از دیگر اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ذکر و بیان کرد: این مراکز در تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار، تربت جام و قوچان با ظرفیت مجموع هزار نفر در حال ساخت و راه اندازی است.
صالحی با بیان این که هزینه نگهداری هر معتاد امسال روزانه 280 هزار ریال است افزود: شهرداری هم در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر کمکهای بسیار خوبی کرده است. همچنین در خصوص ساماندهی موقت معتادان متجاهر مشارکت فعالانه ای داشتند و هزینه 2 هزار و 500 معتاد را برای مدت پنج ماه متقبل شدند.
وی ادامه داد: کلینیک های ترک اعتیاد نیز مورد بازیدهای مستمر قرار دارند و با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود. کسر سهمیه دارو، تذکر شفاهی و کتبی به مراکز متخلف، تعلیق 6 ماهه یا لغو دائم مجوز از جمله برخوردهایی است که با متخلفان انجام می‌شود.
سیگار و قلیان دروازه ورود به مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان این که سیگار و قلیان دروازه ورود به مواد مخدر است افزود: 20درصد جمعیت بالای 13 سال در استان سیگار مصرف می‌کنند که با میانگین کشوری تفاوت معناداری ندارد.
صالحی افزود: علاوه بر جمع‌آوری معتادان متجاهر از حاشیه‌ و سطح شهر مشهد یکی از مهم‌ترین دغدغه های ما درمان این افراد است از این رو در جریان جمع‌آوری معتادان متجاهر، ضمن نگهداری این افراد، درمان و توانمندسازی آنها را نیز در دستور کار داریم تا بعد از خروج از مرکز بتوانند شغلی ایجاد کنند و مشغول فعالیت شوند.
وی ادامه داد: اقدام مهمی که در خصوص توانمندسازی این افراد انجام دادیم تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شهرداری و سایر دستگاه‌هاست که بخشی از تسهیلاتی را که در اختیار دارند به خانه‌های توانمندساز و کارآفرینانی ارائه دهند که علاقه‌مند هستند برای ایجاد شغل از این افراد استفاده کنند.
سیاست اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است
دبیر کمیته فرهنگی، پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز با بیان این که در مبارزه با مواد مخدر، سیاست اجتماعی شدن این موضوع بسیار مهم است افزود: استفاده از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد و طبقات مختلف جامعه در جهت این سیاست، اثرگذار است.
محسن نظری افزود: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از معضلات مهم جامعه و یک ناهنجاری عمیق، تهدید کننده اقشار مختلف به خصوص نسل جوان است و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در این زمینه و پیشگیری از این پدیده مخرب زندگی و سلامت افراد نقش مهمی در مقابله با آن ایفا می‌کند.
وی اضافه کرد: اعتیاد یک معضل چند وجهی است و عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و دیگر موارد باعث روی آوردن به آن می‌شود و نسبت به اثرات مخرب آن هم همگان آگاه هستند و همه صاحب نظران و جامعه شناسان در آسیبهای ناشی از اعتیاد اتفاق نظر دارند و راه مبارزه و مقابله با این پدیده نیز باید مستمر و با تمرکز بر پیشگیری و آگاهی بخشی با استفاده از همه ظرفیتها از جمله رسانه ها و مطبوعات باشد.
دبیر کمیته فرهنگی، پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: رویکرد مقابله با مواد مخدر در کشور از سال 1358 تا 1375 بر مقابله با عرضه متمرکز بود اما از سال 75 به بعد مقابله هم در عرصه تقاضا و هم عرضه انجام شد و امروز پیشگیری و آگاهی بخشی مورد توجه است تا اذهان عمومی نسبت به این موضوع دغدغه مند باشند.
نظری افزود: طرح "یاریگران زندگی" هم که گامهایی برای جلوگیری از آسیب اجتماعی و اعتیاد است با توجه به لزوم اجرای برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، سلسله برنامه‌های آموزشی با هدف حساس سازی عموم مردم در کانونهای هدف از جمله محیطهای آموزشی، محیطهای کاری، محلات و مراکز تجمعی و خانواده اجرا می‌شود و در شرایط فعلی با توجه به شیوع کرونا اقدامات آموزشی و پیشگیرانه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و وبینارهای آموزشی در حال اجراست.
برچسب‌ها
سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی شهرداری مشهد سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مواد مخدر شهید ستاد مبارزه با مواد مخدر شهر مشهد پیشگیری از اعتیاد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/326027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد