پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور:

یادگیری و مهارت‌آموزی در محیط کار مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است علمي

یادگیری و مهارت‌آموزی در محیط کار مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور با بیان اینکه، یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام‌های آموزش عالی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای توسعه روابط با افغانستان در زمینه‌های مختلف قائل است چرا که مرز مشترک و اشتراکات گسترده تاریخی، زبانی، فرهنگی و قومی بین دو کشور وجود دارد.

صبح امروز محمد بهشتی منفرد در نشست همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بدون تردید برگزاری این نشست دانشگاهی می‌تواند فصل جدیدی در همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه‌های خصوصی دو کشور، به ویژه در زمینه آموزش‌های مهارت محور، ایجاد کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از محققان، قرن 21 را قرن مهارت‌ها نامیده‌اند، افزود: مهارت‌های نوین مبنای توسعه اقتصادی کشورها، شکل‌گیری جوامع و اقتصادهای دانش بنیان است. مبنای استخدام در جهان آینده، میزان آشنایی نیروی کار با مهارت‌های نوین به خصوص در عرصه‌های مختلف فنی و حرفه‌ای است. دانشگاه جامع علمی و کاربردی با تدریس حدود 800 رشته مختلف علمی و کاربردی، جزو مهم‌ترین دانشگاه‌های مهارت محور در ایران است که می‌تواند نقش مهمی در آموزش دانشجویان و نیروی کار افغانستان ایفا کند. 
رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور با اشاره به اینکه یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام‌های آموزش عالی است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای توسعه روابط با افغانستان در زمینه‌های مختلف قائل است چرا که مرز مشترک و اشتراکات گسترده تاریخی، زبانی، فرهنگی و قومی بین دو کشور وجود دارد. ایران و افغانستان در طول سال‌های گذشته روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی به عنوان دو کشور دوست و همسایه با هم داشته‌اند و در مواقع بحرانی یار و کمک یکدیگر بوده‌اند. نمونه اخیر آن نقش مهم ایران در مهار آتش‌سوزی بزرگ در اسلام قلعه بود. در حالی که نیروهای ناتو از ارسال کمک خودداری کردند، آتش‌نشانان ایرانی، به خصوص واحد مشهد، به سرعت به کمک همسایه خود شتافتند. صداقت در دوستی در زمان بحران مشخص می شود.
بهشتی منفرد با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد، ادامه داد: سطح کنونی هیچ تناسبی با زبان مشترک دو ملت، سابقه مشترک تمدنی، فرهنگی و حضور بیش از چند میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ندارد. با توجه به ظرفیت‌های علمی و آموزشی گسترده در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و نیازهای کشور افغانستان، اینگونه تبادلات و همکاری‌های علمی و آموزشی دوجانبه باید بیشتر از گذشته توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه محورهای متعددی برای توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: از جمله این محورها ایجاد مراکز مشترک آموزشی و پژوهشی، تاسیس شعبه‌های دانشگاه‌های ایرانی در شهرهای مهم افغانستان، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری، تبادل بیشتر استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت مهارت‌محور و ایجاد انجمن رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور می‌تواند بخشی از نقشه راه توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی دوجانبه باشد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور تاکید کرد: درهای دانشگاه‌های ایران بر روی افغانستان باز است. امیدواریم با برگزاری این قبیل نشست‌ها بتوانیم در جهت بالندگی و توسعه روزافزون همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور گام‌های بلندتری برداریم که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقا و تعمیق بیشتر مناسبات دو کشور باشد. آرزوی ما این است که صلح کامل در افغانستان برقرار شود زیرا در سایه صلح و آرامش است که رشد و توسعه اتفاق می‌افتد و برای ملت ایران هیچ خواسته‌ای بالاتر از آزادی، آبادانی و رشد علمی در افغانستان نیست.
عبدالغفور لیوال، سفیرکبیر افغانستان در ایران، با اشاره به اینکه افغانستان گام‌های بزرگی در جهت دانشگاه برداشته است، اظهار کرد: از سیاست‌های ملی ما در آموزش عالی این است که در عرضه خدمات توسعه بدهیم و دانشگاه‌ها به زندگی روزه مره مردم افغانستان نزدیک‌تر شود.
وی ادامه داد: در افغانستان علاوه بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه‌های دینی نیز وجود دارد. افغانستان باید از ابتدا در فکر ارتقای کیفیت علمی دانشگاه‌ها باشد. افغانستان در سال‌های اخیر در کنار تاسیس دانشگاه‌های خصوصی و دولتی برای ارتقای ظرفیت و کیفیت گام‌های جدی را برداشته است.
وی افزود: برای توجه شخص رئیس جمهور رشته‌هایی در نظر گرفتیم که افغانستان به آن نیاز دارد. رشته‌هایی که به زیربنای افغانستان ربط دارد. در این راستا باید از تجارب دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط تحریم‌ها، استفاده کرد. اساس روابط ما با ایران فرهنگی و سیاسی است. در سند جامعی که بین دو کشور نوشته می‌شود، فرهنگ مبناست. سفیر افغانستان در ایران نیز برای توسعه و تداوم همکاری‌های دانشگاهی در عرصه تحصیلات عالی تلاش می‌کند.
همچنین مرتضی تشکری، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی خراسان رضوی، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی نظام آموزش عالی بوده و اسیر آموزشگاه‌ها نیست. مهم‌ترین تفاوت دانشگاه علمی کاربردی تفاوت در فضای‌های اقتصادی است. این دانشگاه تلاقی نظام کاربردی و کسب و کار است. ساختارهای حقوقی هرکدام از این مراکز متفاوت است. 
وی ادامه داد: محتوای آموزش و اهداف ماموریت‌ها متفاوت است. ویژگی‌ این دانشگاه وجود آموزش تلفیقی در آموزش است. از اهداف دیگر این دانشگاه، انتقال آموزش‌های هدفمند و موثر است. فرصت ارزشمندی برای مراکز ما و همکاری دوجانبه بین دانشگاه‌های افغانستان است که شروعی برای همکاری‌های بیشتر باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/328435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد