پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خبرداد؛

دانشگاه علمی و کاربردی خراسان رضوی نماینده تام‌الاختیار در آموزش به دانشگاه‌های افغانستان است علمي

دانشگاه علمی و کاربردی خراسان رضوی نماینده تام‌الاختیار در آموزش به دانشگاه‌های افغانستان است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه، توسعه متوازن منطقی است که سبب توسعه دیگر کشورها می‌شود، گفت: دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی به عنوان نماینده تام الاختیار در زمینه آموزش و تدوین دوره به دانشگاه‌های افغانستان برای توسعه کمی و کیفی انتخاب شده است.

محمدحسین امید، امروز 5 اسفندماه در نشست همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه، نتیجه این نشست برای هر دو طرف مثبت خواهد بود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در توسعه آموزش عالی دوره طولانی را سپری کرده و اقدامات و تصمیمات درست و نادرستی در طول این سال‌ها گرفته‌ایم. 
وی با بیان اینکه، در سال‌های 60، هشت سال درگیر جنگ خانمان سوز بودیم که منابع انسانی ما را از بین برد، افزود: این جنگ بهترین منابع و جوانان ما را گرفت. در آن دوره وضعیت آموزش عالی شرایطی داشت که امروز افغانستان نیز این شرایط را دارد. در افغانستان نیز مدت طولانی جنگ بوده است اما به این معنا نیست که لازم باشد آن‌ها همه تجربیات را تکرار کنند. 
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در سال 95 جمعیت دانشجو حدود 5 میلیون نفر بود که این مسئله تقریبا 30 برابر جمعیت دانشجو در زمان جنگ و به معنای توسعه در این خصوص است. در گذشته دسترسی به آموزش عالی فقط در شهرهای توسعه یافته ممکن بود که امروزه دیگر این مسئله وجود ندارد. در هر نقطه‌ای از کشور سر بزنید، آموزش عالی وجود دارد. نیاز نیست که جوانی به شهرهای دیگر برود. این به معنای توسعه مطلوب است.
امید با بیان اینکه، افغانستان در مرحله پس از جنگ قرار دارد، تاکید کرد: آماری که در این زمینه داده شده امیدوارکننده است. ما چند اشتباه کردیم. اشتباه ما این بود که در زمان توسعه کمی، از کیفیت غافل شدیم. بسیاری از دانشگاه‌های ما از کیفیت کافی برخوردار نبودند. در صورتی که نباید کیفیت را فدا می‌کردیم. باتوجه به شرایط آن زمان و علاقه مردم به درس خواندن دلایلی وجود داشت که دانشگاه‌ها مجبور شدند به سمت توسعه کمی بروند. در توسعه کمی باید کیفیت را نیز دنبال کرد. ما در این سال‌ها آموزش‌های نظری را بسیار توسعه دادیم. بعد از جنگ، ما نیاز به نیروی ماهر داشتیم. گرچه مسئولان ما به فکر این مسئله بودند اما دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین دانشگاه مهارتی کشور است که در سال 72 شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه، جنگ در سال 67 تمام شد اما دانشگاه علمی کاربردی در سال 72 تاسیس شد، بیان کرد: ما در آموزش‌های مهارتی توسعه نداشتیم. در برنامه ششم توسعه، 30 درصد دانشجویان کشور در دوره‌های مهارتی مشغول بودند. در پایان سال ششم توسعه، توسعه کافی را داشتیم. کاری که در حال حاضر انجام می‌دهیم، توسعه متوازن کمی و محور قرار دادن توسعه کیفی است. از همین رو، پیشنهاد ما این است که توسعه آموزش‌های مهارتی را در دستور کار خود قرار دهید.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: بعد از آموزش نیاز به نیروی ماهری است که در حوزه‌های مختلف بتواند به توسعه و بهبود زیر ساخت‌ها کمک کند. ما دیر دنبال آن رفتیم اما شما زود شروع کنید. دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی به عنوان نماینده تام‌الاختیار در این زمینه انتخاب شده است. ما در چند حوزه می‌توانیم به دانشگاه‌های افغانستان کمک کنیم. توسعه متوازن منطقی است که سبب توسعه کشورها می‌شود. نمی‌توان فقط یک کشور توسعه پیدا کند و دیگر کشورها از توسعه باز بمانند. عراق نیز بعد از سال‌ها جنگ و خون‌ریزی نیاز به بازسازی دارد. این اعتقاد قلبی ماست. ما یک فرهنگ و سابقه داریم. 
امید افزود: در همین راستا ما چندین کار می‌توانیم انجام دهیم. مراکز دیگر دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور می‌توانند در این همکاری شرکت داشته باشند اما باید زیر نظر خراسان رضوی باشند. ما می‌توانیم دانشجویان مورد نیاز شما در زمینه‌های مختلف پرورش و آموزش دهیم. آموزش‌های مهارتی مورد نیاز به متقاضیان آموزش می‌دهیم. همچنین می‌توانید علاوه بر روش مرسوم پذیرش دانشجو دوره‌های مشترک را برگزار کنید. ما منابع علمی و کتاب‌های آن را داریم و می‌توانیم به صورت مشترک در ایران و افغانستان دانشجو تربیت کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: در یکی از موارد مورد نیاز شما دوره‌های بسیار فشرده برگزار کنیم چرا که این امکان وجود دارد. در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی 800 دوره مقطعی داریم. ما قصد توسعه کارشناسی ارشد نداریم چراکه حل مشکلات را در دوره‌های کاردانی و کارشناسی می‌دانیم. همچنین می‌توانیم دوره‌های کوتاه مدت تک‌درس برگزار کنیم. این دوره‌ها در حال حاضر موجود هستند که می‌توانیم آن را در اختیار دانشگاه‌های افغانستان قرار بدهیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: حدود 1600 دوره در دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که سرفصل‌های آن مشخص است. ما می‌توانیم به صورت مشترک این دوره‌ها را برگزار کرده و اگر شما بخواهید برگزار کنید کمک می‌کنیم. ممکن است باتوجه به تنوع نژادی، زبانی و آب و خاکی افغانستان این 800 دوره نیازهای شما را تامین نکند. ممکن است نیازهایی داشته باشید که ما آن را نداشته باشیم اما چارچوب‌بندی و تدوین دوره را انجام می‌دهیم. این ویژگی در دانشگاه جامع وجود دارد. دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه اختیار تدوین دوره کاملا مستقل است. دانشگاه ما براساس نیاز شما دوره تدوین می‌کند. علاوه بر دوره‌های کوتاه مدت، بلند مدت، دوره‌های رسمی نیز برگزار خواهند کرد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/328438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی