پیام خراسان

آخرين مطالب

عشایر خراسان شمالی بافت سیاه چادر را از سر گرفتند گفتگو

عشایر خراسان شمالی بافت سیاه چادر را از سر گرفتند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایر استان بافت سیاه چادر را با دریافت تسهیلات ارزان قیمت از سر گرفته‌اند بطوریکه هم اکنون بیشتر زنان در مناطق قشلاقی به بافت آن مشغول هستند.

محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرپناه برخی از خانوارهای عشایری این استان که هم اینک از جنس برزنتی و نامناسب است اظهار داشت: این نوع سرپناه از آنان در شرایط آب و هوای مختلف به خوبی حفاظت نمی کند.
وی با بیان اینکه بافت سیاه چادر در سال های اخیر از رونق افتاده بود، افزود: سیاه چادربافی هنر و صنعتی ارزشمند با سابقه ای نزدیک به قدمت زندگی عشایری و کوچ نشینی است که به علت گسترش چادرهای برزنتی امروزه در اغلب مناطق عشایری به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت: سیاه چادر دست بافته ای بسیار ساده با موی بز است که در سقف و دیوارهای چادر عشایر کاربرد دارد، ماده اولیه و مهم مورد نیاز برای بافت سیاه چادر موی بز است که از رنگ سیاه زاغ آن استفاده می شود.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: 50 درصد چادر خانوارهای عشایری این استان کهنه و فرسوده هستند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
قلی پور افزود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب 50 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی چادر های عشایری به این استان اختصاص یافته بود که با این میزان پنج هزار تخته چادر برزنتی در اختیار خانوار ها گذاشته شد.
وی گفت: اختصاص اعتبار برای خرید چادر عشایر برای اولین بار در این استان اتفاق افتاد اما این چادرها بعد از گذشت پنج سال در اثر باد و باران، آفتاب و سرما هم اکنون فرسوده و نیاز به بازسازی و حتی نوسازی دارد.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون سرپناه برخی از خانوار های عشایری این استان مقاومت لازم در برابر سرما و گرما را ندارد افزود: این اداره کل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خانوار ها برای تهیه چادر قرار می دهد.
قلی پور گفت: هم اینک از خانوار های عشایری می خواهیم تا سیاه چادر تهیه کنند چرا که در برابر سرما و گرما مقاوم تر است، چادر های برزنتی زود فرسوده خواهند شد و همچنین کیفیت سیاه چادر را نیز ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاه چادر با موی بز تهیه می شود و برای هر چادر بیش از 100 میلیون ریال هزینه در بر دارد این اداره کل تسهیلات مورد نیاز را در اختیار خانوار ها قرار می دهد.
وی افزود: چادر بیشتر خانوارهای عشایری این استان برزنتی است که بیشتر آنها نیز به مرور ایام کهنه و دچار فرسودگی شده اند.
وی گفت: چادرهای برزنتی در مقایسه با سیاه چادرها دوام زیادی ندارند و در گرما و سرما نیز محافظ مناسبی برای عشایر نیستند و بخصوص در فصول گرم در مقابل تابش خورشید، باد و باران دوام کمتری دارند.
قلی پور اظهار داشت: سیاه چادرها که از جنس موی بز هستند در فصل گرما و سرما بسیار مناسب بوده و در برابر تابش خورشید و همچنین باد و باران نیز مقاوم هستند.
وی افزود: سیاه چادرها به دلیل داشتن منفذ، بر خلاف چادرهای برزنتی که در فصل تابستان هوای داخل آن بسیار گرم است، به طور طبیعی از نوعی تهویه مطبوع برخوردارند و در فصول سرد نیز از چادرهای برزنتی بمراتب گرمتر هستند.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: خانوارهای عشایری این استان به علت ضعف بنیه مالی، توانایی خرید سیاه چادر را ندارند.
وی گفت: خانوارهای عشایری این استان از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند و سود حاصل از کار آنان نیز رقم ناچیزی است و نمی توانند با سرمایه های اندک خود اقدام به تعویض چادر کنند.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولید صنایع دستی توسط خانوارهای عشایری این استان در دولت تدبیر و امید بیش از 2 برابر شد و اکنون پنج درصد درآمد این قشر تولیدکننده از این محل تامین می‌شود.
قلی پور اظهار داشت: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خانوارهای عشایری این استان سالانه چهار هزار و 500 متر مربع انواع صنایع دستی تولید می کردند که این رقم اکنون با رشدی 57 درصدی به 10 هزار و 300 متر مربع رسیده است.
وی بر تنوع بخشی اشتغال خانوارهای عشایری این استان تاکید و بیان کرد: در این راستا خانوارهای عشایری باید حمایت شوند تا علاوه بر تولید گوشت، فعالیت اقتصادی دیگری نیز برای افزایش درآمد خانوار خود داشته باشند.
وی افزود: صنایع دستی عشایر استان انواع قالی کردی، قالیچه، سفره کردی، جاجیم، گلیم، خورجین، پلاس، لباس های محلی، دستکش، کلاه، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی به بازار عرضه می شود.
وی گفت: هم اینک هنرمندان عشایری در حوزه تولید سیاه چادر نیز فعالیت دارند که این امر علاوه بر افزایش درآمد خانوارها، کمکی به شناسایی هویت این قشر خواهد کرد و این فرهنگ را زنده نگاه خواهد داشت.
وی گفت: 95 درصد درآمد قشر عشایر از فعالیت در حوزه دامپروری به دست می آید و پنج درصد از محل فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی است.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صنایع دستی می تواند علاوه بر افزایش درآمد و ارزش افزوده به عنوان فرهنگی اصیل در حوزه عشایر حفظ شود.
وی افزود: بیشتر زنان و دختران عشایری به ‌موازات سایر فعالیت‌های خود از اوقات فراغتشان برای تولید صنایع دستی استفاده می‌کنند.
قلی پور گفت: قسمت عمده تولیدات عشایر جنبه خودمصرفی دارد و به‌صورت گوناگون مانند گلیم، جوال، خورجین و سایر اقلام در زندگی روزمره آنان دیده شده و یا در مراکز داد و ستد محلی مبادله می‌شود و از این طریق بخشی از درآمد مورد نیاز خانوارها را تأمین می‌کند.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارد.
هم اینک 16 هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.
سالانه 150 هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم ‌سفره‌کردی ثبت شده است.
هم اینک حدود چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.
عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.
برچسب‌ها
زندگی عشایری بجنورد تسهیلات ارزان قیمت خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/328599/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند