پیام خراسان

آخرين مطالب

خواجه نصیرالدین طوسی چگونه زیست؟ فرهنگي

خواجه نصیرالدین طوسی چگونه زیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی در مناصب سیاسی، زندگی پر فراز و نشیب این دانشمند و فیلسوف ایرانی را مرور کرد.

مصطفی گوهری در گفت‌وگویی مجازی در خصوص وقایع زندگی خواجه نصیرالدین طوسی و اقدامات وی در طول زندگانی‌اش، اظهار کرد: خواجه نصیرالدین طوسی در سال 397 هجری قمری در شهر توس به دنیا آمد و در سال 672 هجری قمری از دنیا رفت و حدود 75 سال عمر کرد. زادگاه خواجه نصیر، شهر توس بوده است، اما ممکن است اجداد ایشان از مناطق دیگری مانند ساوه به این محل آمده باشند. اولین سفر او پیش از تهاجم مغول‌ها و در سال‌های 617 و 618 هجری قمری به شهر نیشابور که مهمترین مرکز علمی خراسان بوده، صورت گرفته است.
وی ادامه داد: خواجه نصیرالدین طوسی در نیشابور و در محضر عالمان بزرگ به تحصیل علم پرداخت. در فلسفه شاگرد فریدالدین داماد بود، در ریاضیات از کمال‌بن یونس‌موصلی بهره می‌برد و فقه را نیز پیش از حمله مغول نزد علمای نیشابور آموخت. دوران تحصیل خواجه در نیشابور همزمان با حمله مغولان به ایران و ویرانی خراسان بوده است.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: تنها مأمنی که در خراسان آن زمان باقی مانده بود قلاع اسماعیلیه بود و همانطور که می‌دانید در این زمان مغولان نمی‌توانستند آسیبی به قلاع اسماعیلیه برسانند. بنابراین با توجه به شرایط موجود، خواجه به قلاع اسماعیلی پناهنده شد و بزرگ اسماعیلیان خراسان، ناصرالدین عبدالرحیم‌بن ابی‌منصور محتشم قهستان با احترام از او میزبانی کرد.
گوهری با اشاره به این‌که «خواجه نصیرالدین طوسی کتاب مشهور "اخلاق ناصری" را که ترجمه و تحریر کتاب "تهذیب ‌الاخلاق" نوشته ابوعلی مسکویه است به نام ناصرالدین محتشم نامیده است»، تصریح کرد: خواجه نصیر پس از گذشت مدتی به صلاح‌دید ناصرالدین محتشم و یا درخواست رهبر اسماعیلیان ایران به قلاع اسماعیلیان در منطقه شمال می‌رود و به قلعه میمون دژ نقل مکان می‌کند و در حدود 30 سال تا زمانی که هلاکو به ایران می‌آید و قلاع اسماعیلیه فتح می‌شود، نزد اسماعیلیه باقی می‌ماند.
وی افزود: خواجه نصیرالدین طوسی به این دلیل در قلاع اسماعیلیه حضور داشت که سایر مناطق ایران در ناامنی کامل به سر می‌بردند و لذا جای دیگری برای در امان ماندن اهل علم وجود نداشت. با این حال نمی‌توان حضور خواجه در قلاع اسماعیلیه را که به سبب ضرورت اتفاق افتاده است، نشانه‌ای مبنی بر اسماعیلی بودن خواجه دانست. در مقدمه برخی از نسخ اشارات ابن‌سینا که توسط خواجه نصیرالدین طوسی شرح داده شده است، بیان شده که وی از حضور در قلاع اسماعیلیه به ویژه در پایان این دوران راضی نبوده و در واقع خود را زندانی آن‌ها می‌دانسته است.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: هلاکوخان که برادر خان مغولان است، از سوی فرمانروای مغولان سراسر مغولستان و بلاد دیگر، مأمور به از بین بردن سه گروه می‌شود که این سه گروه شامل اسماعیلیان ایران، خلیفه عباسی و حکومت ممالیک در مصر و شام می‌شود و به عبارتی مأمور می‌شود از جیحون تا مصر را به تسخیر خود درآورد. پیش از آن‌که هلاکو وارد ایران شود، یکی از قاضیان ایرانی به نام قاضی‌القضات شمس‌الدین قزوینی که از اهل سنت بوده است، به پایتخت مغولان می‌رود و از اسماعیلیان و وحشتی که ایجاد کرده‌اند، در مقابل شاه مغول شکایت کرده و از او درخواست می‌کند با نیرویی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است اسماعیلیان را از بین ببرد و این درخواست اولین دعوتی نیست که توسط مسلمانان از مغولان صورت می‌گیرد تا رقبای مذهبی خود را از بین ببرند.
گوهری اضافه کرد: بنابراین هلاکو به سمت ایران حرکت کرده و در سال 651 وارد ایران می‌شود، اما در سال 654 هجری قمری قلاع اسماعیلیه را تسخیر می‌کند. در این زمان رهبر اسماعیلیه رکن‌الدین خورشاه است که خواجه نصیر و عده‌ای را برای شفاعت به نزد هلاکو می‌فرستد. به این ترتیب رکن‌الدین خورشاه به تشویق اطرافیان خود از جمله خواجه نصیرالدین تسلیم هلاکو می‌شود و هلاکو نیز آن‌ها را به مغولستان می‌فرستد که در بین راه همه آن‌ها قتل عام شده و به این ترتیب کار اسماعیلی در ایران تقریباً تمام می‌شود.
وی با اشاره به این‌که «پس از این اتفاقات هلاکو به سمت بغداد حرکت می‌کند»، بیان کرد: هلاکو، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین یکی از طبیبانی که در قلاع اسماعیلیه حضور داشت را با خود همراه می کند تا بغداد را نیز تسخیر کند. گفته می‌شود که خواجه نصیر نیز هلاکو را به تسخیر بغداد تشویق می‌کرده است. در جریان این واقعه منجم دیگری به نام حسام‌الدین منجم در رکاب هلاکو حضور داشت که سنی مذهب بود و ظاهراً تمایلی به برکناری حکومت عباسی نداشت. از این رو هلاکو را از حمله به بغداد بر حذر می‌داشت.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در بغداد نیز شرایط برای مقاومت در مقابل مغول‌ها فراهم نبود؛ بنابراین در محرم و ابتدای صفر سال 656 هجری قمری هلاکو به بغداد حمله کرد و به سبب شرایط نابسامان داخلی بغداد، این شهر به سرعت فتح شد و در معرض قتل عام قرار گرفت.
گوهری ادامه داد: خواجه نصیر از طرف هلاکو مأمور شد که به دروازه حله برود و به او گفته شد که هر کس از دروازه حله از شهر خارج شود در امان خواهد بود. به این ترتیب با این امانی که هلاکو به خواجه نصیرالدین طوسی داد عده زیادی از مردم بغداد جان سالم به در بردند. فتح خونین بغداد سبب شد عده‌ای از اهل سنت، خواجه نصیرالدین را مقصر این جریان و اتفاق بدانند و هلاکو را در این ماجرا بی‌اراده معرفی کنند و خواجه نصیرالدین را مسبب فتح بغداد سقوط خلافت عباسی که ضربه بنیان‌افکنی برای اهل تسنن به شمار می‌رفت، قلمداد کنند. در حالی که در جریان این واقعه خواجه نصیرالدین طوسی مانع کشته شدن بسیاری از مردم و علما شده است.
وی اظهار کرد: پس از فتح بغداد خواجه نصیرالدین در رکاب هولاکو قرار می‌گیرد و برخی از نامه‌ها و و فتح‌نامه‌ها را خواجه نصیرالدین برای هلاکو می‌نویسد. پس از فتح بغداد خواجه نصیرالدین به حله سفر کرده و با عالم بزرگ این شهر دیدار می‌کند. همچنین در مجلس درس او نیز حاضر می‌شود. سپس با هلاکو از بغداد خارج شده و به مراغه می‌رود و به دستور هلاکو مأمور می‌شود که رصدخانه‌ای در مراغه تأسیس کند که این رصدخانه مأمن و مرکزی برای تجمع دانشمندان و ریاضیدانان بزرگ بوده است.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی افزود: هلاکو تولیت اوقاف سراسر قلمرو ایلخانی را به خواجه پیشنهاد می‌کند و وی این منصب را هر چند به زور عهده دار می‌شود. خواجه پس از مرگ هلاکو -در سال 661 هجری قمری- در خدمت جانشین هلاکو قرار می‌گیرد و سرانجام خواجه نصیرالدین در سال 672 هجری قمری در بغداد بیمار شده و در همان‌جا از دنیا می‌رود و به وصیت خود در پایین پای قبر حضرت امام موسی کاظم(ع) دفن می‌شود.
گوهری در خصوص اخلاقیات و ویژگی‌های اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی، خاطرنشان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی بسیار خوشرو بوده و از کسی تنگ‌دل نمی‌شد. هیچ‌گاه حاجتمندی را رد نمی‌کرد و بسیار متواضع بود.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی بیان کرد: پس از مرگ خواجه نصیرالدین، عده‌ای تهاجم مغولان به ایران و ویرانی بغداد را به گردن شیعیان انداختند و در این ماجرا خواجه نصیر و ابن‌العلقمی را مقصر اعلام کردند. گرچه شیعیان و خواجه نصیرالدین با توجه به سابقه خلافت عباسی و فشارها و تهدیدهایی که از سوی این حکومت علیه آن‌ها صورت می‌گرفت، به طور طبیعی با سقوط خلافت عباسی موافق بودند، اما با توجه به این‌که مغولان تصمیم داشتند سراسر جهان اسلام را تسخیر کند برای آن‌ها درگیری میان سنی‌ها و شیعیان هیچ اهمیتی نداشته است و در واقع برای از بین بردن گروهی از آن‌ها به سود گروه دیگر تلاش نمی‌کردند. همچنین هلاکو نیز پیش از آن‌که با خواجه آشنا شود، مأموریتی بر عهده داشت و آشنایی با خواجه نصیرالدین طوسی تأثیری بر سیاست‌های آن‌ها نداشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/328903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان