پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان شمالیِ تشنه؛ نیازمند منابع آبی جایگزین برای صنعت اقتصادي

خراسان شمالیِ تشنه؛ نیازمند منابع آبی جایگزین برای صنعت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی چند روزی است که موضوع پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان شمالی در میان اهالی رسانه در این استان تبدیل به موضوع داغی شده است.

تعدادی از افراد نسبت به این پروژه که انتقال آب از دریا تا خراسان شمالی طرحی هزینه بر بوده و به جای آن می توان از سایر منابع همچون پساب و یا آب های مرزی استانی استفاده کرد، انتقاد می کنند.
اما تعدادی دیگر نسبت به اینکه خراسان شمالی برای جلوگیری از آب های باکیفیت زیرزمینی در صنایع و یا اینکه پساب کفاف آب موردنیاز صنایع را نخواهد داد، معتقد هستند که خراسان شمالی نیز باید مشمول اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان شود.
برای روشن شدن موضوع مسئولان ذی ربط توضیحاتی را ارائه داده اند که آیا خراسان شمالی در صورت توسعه صنایع نیازمند اجرای پروژه هایی برای تامین منابع آبی دیگر همچون انتقال آب از دریای عمان است و یا خیر.

پیام خراسان


خراسان شمالی هرساله با 70 میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی مواجه است
واسطه معاون شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: این استان هر ساله با 70 میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی مواجه است.
وی اظهارکرد: از ابتدای تشکیل استان تاکنون یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب میزان کسری مخازن آب های زیرزمینی است.
وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است، افزود: 11 دشت در استان وجود دارد که از این تعداد هشت دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
واسطه ادامه داد: حدود 1900 چاه غیرمجاز از ابتدای تشکیل استان پر شده است و از محل پر کردن این چاه ها 26 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
وی به نصب کنتور برق بر روی چاه های مجاز نیز اشاره کرد و گفت: 80 میلیون مترمکعب آب با نصب کنتورهای هوشمند صرفه جویی شده است.

پیام خراسان


کمبود 40 درصدی آب کشاورزی در خراسان شمالی
سیدی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: این استان با کمبود 40 درصدی آب کشاورزی مواجه است.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی این استان دارای هشت بندخاکی است، افزود: معمولا آب در فصل زمستان از رودخانه ها و یا منابع آبی دیگر به داخل این بندها پمپاژ می شوند و سپس در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.
سیدی با تصریح بر اینکه بخش کشاورزی این استان نیاز به ساخت بند خاکی دارد، ادامه داد: هفت تا هشت پروژه بند خاکی نیز در این ارتباط تعریف شده است اما به علت اینکه ساخت این پروژه ها فقط با اعتبارات استانی باید انجام شود، با کمبود اعتبار مواجه هستیم.
وی اظهارکرد: در حال حاضر میزان آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود یک میلیارد متر مکعب است که نیاز بخش کشاورزی استان یک و نیم میلیارد متر مکعب است.
این مقام مسئول با بیان اینکه با اجرای عملیاتی همچون کانال کشی، اصلاح قنوات، لوله گذاری، اصلاح و مرمت نیز می توان بهره وری در مصرف آب را افزایش داد، تصریح کرد: اما هر سال میزان افزایش راندمان آب بیشتر از یک درصد نبوده است و این به آن معنا است که 40 سال طول می کشد تا کمبود آب کشاورزی در این استان جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه ساخت بندهای خاکی کشاورزی امری هزینه بر بوده و اعتبار کافی نیز برای اجرای آن وجود ندارد می توان اجرای طرح های آبیاری همچون آبیاری تحت فشار و قطره ای را جایگزین آن کرد.
به گفته سیدی در سال های گذشته با مبلغ حدود دو میلیارد تومان می توانستیم عملیات ساخت بندهای خاکی را انجام دهیم اما در حال حاضر برای اجرای آن حدود 20 میلیارد اعتبار نیاز است.

پیام خراسان


ضرورت تامین منابع آبی جایگزین در صورت توسعه در ایجاد واحدهای صنعتی در آینده
واسطه معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: بر اساس آخرین آمار، 27 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش صنعت استان است که 19 میلیون متر مکعب آن از آب زیرزمینی و هشت میلیون متر مکعب نیز از آب های سطحی استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر دشت های استان ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی هستند، افزود: چهار دشت در نوار جنوبی استان قرار دارد که هر چهار دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و قطره ای از آب موجود در این دشت ها به بخش صنعت اختصاص نمی یابد.
واسطه ادامه داد: نوار جنوبی استان آب سطحی نیز ندارد بنابراین اگر قرار است جهشی در ایجاد صنایع در این بخش از استان صورت گیرد، با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد.
وی تاکیدکرد: برای تامین آب مورد نیاز صنایع در آینده یا باید به دنبال آن باشیم تا آب اختصاصی به یک بخش دیگر را کاهش دهیم که بخش مربوطه با این موضوع به طور حتم مخالفت خواهد کرد و یا اینکه از سایر منابع همچون پساب و یا اجرای پروژه هایی همچون انتقال آب از دریای عمان و ... باشیم.

پیام خراسان


پساب تولیدی دو شهرستان گرمه و جاجرم کفاف آب مورد نیاز آلومینیای جاجرم را نخواهد داد
ساقی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: هدف اصلی ایجاد تصفیه خانه و تولید پساب، جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی، کمک به ارتقای بهداشت عمومی است و بعد از آن موضوع استفاده از پساب در بخش صنعت و یا بخش کشاورزی در دستور کار قرار می گیرد.
وی افزود: ظرفیت تولید پساب در خراسان شمالی تا سال 1405، سی میلیون متر مکعب در سال است و در حال حاضر در استان هشت تا 9 میلیون متر مکعب پساب در تولید می شود.
ساقی ادامه داد: به عنوان مثال اگر از فاضلاب شهرهای جاجرم، گرمه، ایور و درق پساب تولید شود، پساب تولیدی این شهرها کفاف شرکت آلومینیای ایران در جاجرم را نخواهد داد و از سوی دیگر اگر صنایع در استان رشد کنند و همه صنایع آب بر بخواهند از پساب استفاده کنند، پساب تولیدی کفاف آب مورد نیاز آن ها را نخواهد داد.
به گفته وی در حال حاضر طرح فاضلاب در شهرهای مذکور اجرا نشده و شرکت آلومینیای جاجرم از آب باکیفیت زیرزمینی استفاده می کند.
مجتمع پتروشیمی خراسان بر سر خانه اول برگشت
این مقام مسئول با بیان اینکه میزان تولید پساب در بجنورد هفت میلیون مترمکعب است که ظرفیت رسیدن به 15 میلیون متر مکعب را نیز دارد، تصریح کرد: طبق سند سازگاری با کم آبی واحدهای تولیدی که تا 20 هزار متر مکعب نیاز آبی دارند باید طی پنج سال نیاز آبی خود را از سایر منابع به غیر از آب های زیرزمینی تامین کنند که طبق آن مجتمع پتروشیمی خراسان به تکاپو افتاد تا طرح های لازم برای استفاده از پساب را اجرایی کند.
وی ادامه داد: اما با آمدن مدیریت جدید پتروشیمی دوباره مکاتبه ای با این شرکت انجام شده که طبق آن باید پساب آماده جلوی درب شرکت برده شود که این به معنای آن است که دوباره سرخانه اول برگشته ایم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب برای تولید پساب هزینه های را انجام داده، بنابراین برای اینکه پساب در اختیار مجتمع پتروشیمی خراسان قرار گیرد آن ها نیز باید یک هزینه هایی را انجام دهند که پروژه ارسال پساب به پتروشیمی انجام و در اختیار آن ها قرار گیرد.
وی تاکیدکرد: طرح تولید پساب در شهرستان اسفراین نیز انجام می شود اما صنایع این شهرستان نیز از این منبع استفاده نمی کنند و پساب تولیدی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
ساقی تصریح کرد: اما اگر قرار بر این است که در سال های آینده جهش در ایجاد واحدهای صنعی صورت گیرد باید به دنیال منابع مختلف آبی همچون پساب، آب های مرزی و ... باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/329962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میزان آراء کاندیداهای پیروز انتخابات دور دوم تبریز، بیرجند و خدابنده، شبستر و میانه /میرتاج الدینی و فرهنگی قعرنشین شدند

سید حسن هاشمی منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف شد

نتایج دور دوم انتخابات در تبریز، بیرجند و خدابنده اعلام شد

گلزن بی‌رحم سپاهان این‌بار علیه تیم محرم

عکس‌| روز خاص عادل فردوسی‌پور کنار طرفدارانش

محسن هاشمی : محدودیت های دولت برای انتشار کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگ‌ترین قرارداد ساخت بار اول را امضا کرد

مهمترین چالش‌های نشر کودک و نوجوان/جریان نقد ادبی کتاب‌های کودک محدود است!

علامه جعفری 70 سال از اندیشمندان جهان جلوتر بود

براساس نتایج غیررسمی؛ «هاشمی» در بیرجند پیشتاز است

سید حسن هاشمی در بیرجند پیشتاز است

سید حسن هاشمی در بیرجند پیش تاز است

بر اساس نتایج غیررسمی؛ کاظم معتمدی‌فر از مشهد و کلات به مجلس راه یافت

کاظم معتمدی فر از مشهد و کلات به مجلس راه یافت

تنور نمایشگاه کتاب داغ شد؛ از حضور فردوسی‌پور تا جشن روز دختر، انتخابات و...

(تصاویر) جشن امضای کتاب «پایاب شکیبایی» با حضور محمدجواد ظریف

ببینید | تعجب مردم از تصاویر زنان در یک غرفه نمایشگاه کتاب

(ویدئو) شعرخوانی زیبای یک دختر برای دکتر ظریف در نمایشگاه کتاب

تصادف منجر به آتش وانت‌پیکان در خراسان‌ رضوی 3 کشته برجا گذاشت

خانمی که گره‌های بزرگ دنیا به دستش باز می‌شود

فاطمه معصومه(س)؛ خانمی که گره‌های بزرگ دنیا به دستش باز می‌شود

کشف سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی درگز

انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پایان یافت

تنها مکتبی که برای زنان فضیلت و منزلتی حقیقی قرار داده اسلام است

مرحوم مصباح قشر فرهیخته را رصد می‌کرد و متناسب با نیازهای آنها پاسخ‌ ارائه می‌داد

رهبر معظم انقلاب به نیچروان بارزانی: «جامعه کُردی» جزو ما هستند

مردم تا پایان روز دوم‌ نمایشگاه چقدر کتاب خریدند؟

شیخ کلینی ؛ مروج مذهب حق و نشر معارف و فضایل اهل‌بیت‌(ع‌)

حضور 2700 ناشر در فضای 150 هزار متر مربعی نمایشگاه کتاب

چگونه از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران خرید کنیم؟

بلاتکلیفی کوروش بزرگ در کتاب‌های درسی/ محتوا تابع گرایش دولت

سنگ‌اندازی‌ها در مسیر انتشار کتاب خاطرات هاشمی

قیمت روز تخم‌مرغ

پایان فرآیند دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد و آغاز شمارش آرا

تمدید زمان برگزاری انتخابات به‌دلیل حضور گسترده مردم در شعب اخد رای

حضور نمایندگان نامزدها در اتاق وضعیت و شعبات اخذ رای

گله گراز در منطقه حفاظت‌شده جنگل ابر شاهرود (فیلم)

27 هزار نفر در کلات واجد شرایط رأی‌ دادن بودند

سکانسی از نون خ که خارجی‌ها میلیون‌ها بار دیدند (فیلم)

پایان انتخابات در مشهد/ مدارس تعطیل نیست

رهبر انقلاب به نیچروان بارزانی: «جامعه کُردی» جزو ما هستند

چند ثانیه با کتاب | نشر سوره

ببینید | حضور پرتعداد مردم برای دریافت کتاب با امضای محمدجواد ظریف

فیلم/ جشن دخترماه به یاد دختر کاپشن صورتی در نمایشگاه کتاب تهران

آیت‌الله مصباح ناظر به مسائل و نیازهای روز بود

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

لیمو شیرین ایران وارد چین شد

انتخابات باز هم تمدید شد

دوران نظارت‌های سنتی بر تاسیسات گردشگری گذشته است

هوای مشهد گرم می‌شود