پیام خراسان

آخرين مطالب

نقش خاکستری دلالان بازار در قیمت کالا اقتصادي

نقش خاکستری دلالان بازار در قیمت کالا
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- نقش دوگانه یا خاکستری دلالان در بازار ناشی از اقتصاد رشد نکرده کشور است که نه از شیوه سنتی خود به طور کامل عبور کرده و نه توانسته است شبکه تولید تا توزیع نظام مند را برای حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت تمام شده کالا به منظور حمایت از مصرف کننده بوجود آورد.

دلال یا واسطه به کسی گفته می‌شود که در مقابل اجرت و مزد، واسطه انجام معامله‌ای شده باشد یعنی برای جنسی که متعلق به دیگری است مشتری و خریدار پیدا کند و در مقابل این عمل اجرت و مزد دریاف نماید، مصداق عینی این جنبه از دلالی را می‌توان به وفور در صنوف توزیعی کالا در بازار دید که براساس سود مجاز خود کالا را از تولیدکننده یا عامل توزیع گرفته و به فروش می‌رسانند.
اما جنبه منفی دلال یا واسطه زمانی مصداق عینی پیدا می‌کند که عده‌ای سودجو با ورود به شبکه نامتوازن تولید تا عرضه، از خلاءهای قانونی یا ضعفهای نظارتی بهره جسته، جیبی بزرگ برای پول مردم می دوزند، زنجیره توزیع را طولانی تر و پیچیده تر کرده و کالا را به چند برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسانند.
وقتی کالاهای مورد نیاز مردم مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات که تحت حمایت دولت با قیمت متعادل تولید شده و به چند برابر قیمت اصلی خود در بازار به فروش می‌رسد می‌توان سایه دلالان سودجو را در زنجیره تولید تا توزیع احساس کرد که دست در جیب مردم کرده و برای خود کیسه دوخته‌اند.
نشانه دیگر وجود دلالان مخرب را می‌توان در صنایع خودرو، پتروشیمی و فولاد جستجو کرد، صنایعی که بیش از 90 درصد مواد اولیه خود را ارزان از داخل کشور تهیه می‌کنند اما قیمت آنها در بازار همسو با نرخ ارز افزایش می‌یابد و از قیمت جهانی این محصولات پا را فراتر می‌گذارد.
کسبه شریف بازار را نمی‌توان هم ردیف دلالان رانت خوار بزرگی در کشور دانست که در قالب شرکتهای آنچنانی در سایه افراد قدرتمند، محصولات را به چند برابر نرخ اصلی خود خریده و در بازار به چند برابر به فروش می‌رسانند.
دلالان خوب، تبانی کاران بد
یکی از فعالان اقتصادی و تجار خراسان رضوی، دلالان را دو قسم می‌داند که دلالان بد از دیدگاه او، تبانی کارانی هستند که قیمت کالاها را افزایش می‌دهند.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دلال فردی است که خرید و فروش کالا را انجام می‌دهد، یعنی کالا را از یک مکان خریده و در مکان دیگری می فروشد و مزدش را دریافت می‌کند اما برخی که نمی‌توان نام دلال را بر آنان گذاشت، زالوصفتها و تبانی کنندگان افزایش قیمت کالا هستند که مردم را فریب می‌دهند و جیب آنان را خالی می‌کنند.
محمدحسین روشنک افزود: برخی شرکتهای تولیدی که نمی‌توانند کالای خود را بطور مستقیم گران در بازار بفروشند، از تبانی کاران استفاده کرده‌، آنان را محلل قرار داده و کالا را در اختیارشان می‌گذارند تا آنها کالا را در بازار گران بفروشند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی شرکتهای فولادی که محدودیت در عرضه فولاد به بورس کالا دارند، افرادی را سازماندهی کرده و کالایشان را در اختیار آنان قرار می‌دهند تا این تبانی کاران کالا را در بازار گرانتر فروخته و هم خود و هم شرکت فولادی را از سود آن منتفع سازند.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اینک تبانی کاری به وفور در بازار فولاد، پتروشیمی و خودرو در کشور وجود دارد که در برخی از آنها پای شرکتهای خصولتی یا دولتی نیز در میان است.
وی افزود: در حوزه کالاهایی مثل نهاده دامی یا علوفه که واردات آنها مشمول دریافت ارز 4200 تومانی دولتی می‌شود نیز تبانی کاری وجود دارد به طوری که واردکننده نهاده دامی با یکی از سازمانها در ارتباط بوده، نهاده را دریافت کرده و به سه برابر قیمت اصلی آن در بازار به مرغدار و دامدار می‌فروشد و عامل گرانی محصولات این تولیدکنندگان می‌شود.
روشنک ادامه داد: زمانی که یک مرغدار یا دامدار مواد اولیه خود مانند نهاده یا علوفه را به سه برابر قیمت اصلی خریداری می‌کند، چگونه می‌تواند مرغ و تخم مرغ را به نرخ تعیین شده و مصوب در بازار عرضه کند، لذا به گران فروشی دامن می‌زند.
وی گفت: هرچند من موافق دو نرخی بودن ارز یا اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات برخی کالاها نیستم اما تا زمانی که تبانی کاران افزایش قیمت کالا یا عاملان رانت و فساد وجود دارند، پیدا کردن راه حل دیگری به عنوان جایگزین برای اختصاص ارز 4200 تومانی خیلی سخت است.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: هم اینک روغن نباتی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، با قیمت ارز آزاد یا به سختی به دست مردم می‌رسد، سوال اینجا است که مابه التفاوت نرخ ارز دولتی با ارز آزاد در جیب چه کسی می‌رود؟
وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته میزان بسیار نهاده دامی مانند ذرت، سویا و علوفه های دام با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده است اما چرا این کالاها به قیمت ارز آزاد در بازار وجود دارد، یا چرا زمانی که عمده قطعات تولید خودرو از داخل کشور تامین می‌شود، خودرو داخلی براساس نرخ ارز بین المللی سه برابر خودرو خارجی، قیمت‌گذاری می‌شود؟
روشنک گفت: چرا زمانی که مواد اولیه صنایع فولادی و پتروشیمی از داخل کشور تامین می‌شود و این صنایع، آب، برق، گاز و کارگر ارزان دریافت می‌کنند، نرخ فولاد در کشور از نرخ جهانی آن بالاتر است و محصولات پتروشیمی بیشتر از قیمت جهانی به صنایع داخلی فروخته می‌شود؟
رد پای تبانی کاران در گرانی ها
وی افزود: دلیل اصلی افزایش قیمت محصولاتی مانند فولاد و پتروشیمی و خودرو که گرانتر از قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسند، وجود تبانی کاران افزایش قیمت یا محلل های فساد و رانت است که در کشور بسیار رشد کرده و شرکتهای بزرگی نیز ایجاد کرده‌اند که 50 تا 100 درصد فاصله بین قیمت رسمی محصول تولیدی تا قیمت مصرف کننده را به جیب می‌زنند.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات برخی کالاها هرچند خوب نیست اما تاثیرش در اقتصاد ما عددی زیادی نیست، چرا وقتی نهاده دامی با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، محصول تخم مرغ و گوشت مرغ باید با نرخ ارز آزاد سنجیده شود، فاصله بین قیمت تمام شده محصولی مانند مرغ و تخم مرغ با نرخ ارز آزاد به جیب تبانی کاران می‌رود.
وی گفت: اصل مطلب این است که ما نتوانسته‌ایم شبکه رانت و فساد و تبانی کاران گران کننده قیمت کالا را شناسایی و سرکوب کنیم لذا لازم است دولت در خصوص روغن نباتی، مرغ و تخم مرغ، فولاد، پتروشیمی و خودرو کمیته نظارتی تشکیل و افراد محلل رانت و فساد و تبانی کاران افزایش قیمت را شناسایی و با آنان برخورد قانونی کند.
روشنک افزود: وقتی واردات کالاها را ممنوع یا تعرفه بالا برای واردات آنها در نظر می‌گیریم، در واقع مصرف کننده داخلی را در اختیار تبانی کاران افزایش قیمت قرار می دهیم مگر اینکه شبکه‌ای تعریف کنیم که محصول را به دست مصرف کننده برساند.
وی ادامه داد: باید رقابت را با آزاد کردن واردات در بازار بوجود آورد، رقابت اولین و آخرین شیوه مقابله با محلل های رانت و فساد و تبانی کاران افزایش قیمت است، برای حمایت از تولید داخل به جای آزاد کردن واردات کالا نیز می‌توان یک سامانه شفاف تعریف کرد تا کالاهایی مانند لوازم خانگی با نرخ تعیین شده در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
هوشمند نبودن نظام توزیع عامل ایجاد شبکه دلالی
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز وجود شبکه دلالی را مخل شبکه توزیع و عامل گران فروشی اقلام مصرفی مردم می داند.
عباس اخوان به خبرنگار ایرنا گفت: وجود شبکه واسطه گری و دلالی در کالاهایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر و روغن، محرز است و دلیل اصلی آن عدم هوشمند بودن نظام تامین و توزیع، نبود شبکه نظام مند توزیع و کامل نبودن بانک اطلاعاتی کالاها است.
وی افزود: اغلب شبکه دلالی و واسطه گری مربوط به کالاهای تولید داخل است که از جمله آنها گوشت مرغ می‌باشد، در این زمینه دفاتری در برخی شهرستانهای محل تولید مرغ شکل گرفته که با استفاده از تلفن معاملات مرغ را انجام می‌دهند یا تهاتر کالا می‌کنند، در این بین اسناد و مدارکی هم رد و بدل نمی‌شود و در نهایت افزایش قیمت تمام شده کالا را در پی دارد.
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دستگاه‌های متولی تامین و توزیع کالا باید در مورد واسطه گری‌ها و دلالی ها و دفاتری که در زمینه معاملات گوشت مرغ شکل گرفته ورود جدی داشته و آنها را از شبکه توزیع حذف کنند.
وی گفت: در صورتی که شبکه درستی برای توزیع هر یک از کالاها تعریف شود، خروج کالا از این شبکه توسط دستگاه نظارتی قابل شناسایی بوده و برخورد قانونی لازم با آن انجام می‌گیرد.
اخوان افزود: واسطه گری و دلالی دو آسیب بزرگ در پی دارد، نخست اینکه موجب اخلال در نظام توزیع و افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود، دوم آنکه وجود آن پرداخت مالیات را به تعویق انداخته و شفافیت را از شبکه توزیع می‌ستاند.
این کارشناس ادامه داد: وجود شبکه دلالی یا واسطه گری باعث می‌شود که کالا از طریق غیرمعمول به دست مصرف کننده برسد و برخی از این واسطه‌ها یا دلالها شناسنامه فعالیت نیز ندارند و وجود آنان در شبکه توزیع باعث افزایش قیمت تمام شده کالا شده و در چندین مرحله، مصرف کننده را متضرر می‌کند. 
وی گفت: برای حذف واسطه ها در این بخش باید ستاد تنظیم بازار کشور از تولید تا مصرف شبکه‌ای نظام مند تعریف کند.
اخوان افزود: از آنجا که بانک اطلاعاتی دستگاه‌های توزیع کننده کامل نیست، این مهم باعث سرگردانی کالا در کشور شده و قیمت آن را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: شفاف سازی در حوزه تامین و توزیع کالا می‌تواند قیمت تمام شده کالا را برای مصرف کننده کاهش دهد، وقتی در حوزه واردات کالا، واردکننده کالا و میزان کالای وارداتی، زمان ورود و ترخیص آن از گمرک و محل توزیع آن مشخص باشد، این مهم باعث کاهش قیمت تمام شده محصول برای مصرف کننده می‌شود.
این کارشناس با بیان اینکه قانونگذار در این شرایط عرضه مستقیم کالا را بهترین ابزار برای مدیریت بازار بویژه در شرایط جنگ اقتصادی می‌داند گفت: در بخش نظارت تلاش می‌شود با همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی تولید و تامین کالا، بتوان عرضه مستقیم کالا را تقویت کرد که انتظار می‌رود تشکلهای بخش خصوصی از جمله اتاق اصناف و اتاق بازرگانی در این زمینه مشارکت کنند.
شفاف سازی و تکمیل بانک اطلاعاتی لازمه مقابله با دلالی
وی افزود: بهترین روش برای مقابله با واسطه گری و دلالی در شبکه توزیع این است که دستگاه‌های اجرایی متولی شفاف سازی لازم را داشته، اطلاعات و داده‌های مربوط به زنجیره تولید تا توزیع را پردازش کرده و در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی قرار دهند تا برنامه مدونی در این زمینه تدوین شود.
اخوان ادامه داد: پردازش داده‌ها و تکمیل بانک اطلاعاتی کالاها باعث می‌شود خلاءهای قانونی در این زمینه شناسایی و مدیریت بهتری در زمینه تامین و عرضه کالا انجام شود. 
وی تشکیل سامانه‌های مختلف مانند "بازارگاه" و "جامع تجارت" و "توزیع کالاهای اساسی" و دیگر سامانه‌های مرتبط با توزیع کالا را اقدام درستی در حذف واسطه ها و دلالها ذکر کرد اما آن را کافی ندانست.
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تکالیف دستگاه‌های اجرایی را در حوزه تکمیل بانک اطلاعاتی متفاوت دانست و گفت: متولی ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه تامین کالا، وزارت جهاد کشاورزی و در حوزه توزیع کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما بانک اطلاعاتی این دو دستگاه که در قالب سامانه‌های مختلف مثل بازارگاه یا سامانه جامع تجارت تعریف شده، کامل نیست و هوشمندی لازم را ندارد تا بتواند در زمان بروز برخی اتفاقات وارد عمل شده و مانع از سوء استفاده شود.
وی افزود: تاکنون پرونده‌های تخلف مختلف در خصوص واسطه‌گری و دلالی در حوزه توزیع کالا در خراسان رضوی و خارج از آن تشکیل شده که عمده آنها در حوزه روغن؛ گوشت مرغ و نهاده دامی بوده است.
اخوان با اشاره به کمبود نیروی انسانی و امکانات در حوزه نظارت و بازرسی ادامه داد: کمبود امکانات و عدم انطباق دستمزد بازرسان با کار زیاد و دشوار آنان، عدم انطباق تعداد بنگاه‌های اقتصادی و حجم بالای تعداد و تخلفات آنها با تعداد بازرسان و امکانات لجستیکی آنان، از یک سو فسادآور است و از سوی دیگر نظارت بر این بخش را تضعیف می‌کند.
وی گفت: لازم است دولت در این زمینه اعتبارات بیشتری اختصاص دهد یا بخشی از وظایف حوزه نظارتی را برون سپاری کرده، از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیرد تا نظارت بر توزیع کالاها تقویت و واسطه گری و دلالی حذف شود.
دلال، قانونی و وجودش مفید است
دلال در قانون تعریف دارد، براساس تعریفی که ماده 335 قانون تجارت ارایه کرده، "دلال کسی است که در مقابل اجرت واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که می خواهد، طرف معامله پیدا نماید، طرف پیدا می کند و قرارداد دلالی تابع مقرراتی است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا به جنبه مثبت وجود دلالان در بازار و نقدینگی که با خود به همراه می آورند و شغلی که ایجاد می‌کنند، اشاره کرد.
امیر دلداری گفت: برخی از بنگاه‌های تولیدی هم تولیدکننده و هم توزیع کننده کالا هستند که در این بخش دلال یا واسطه‌ای وجود ندارد اما در مقابل برخی از شرکتها واسطه بین کارخانه ها و حوزه صنفی (تولید و عرضه) قرار می‌گیرند، این شرکتها اساسنامه دارند و براساس قانون فعالیت می‌کنند.
وی افزود: در صورتی که واسطه بین بخش تولید و عرضه، فرد باشد، با خود نقدینگی به همراه می‌آورد که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی ادامه داد: نقدینگی در نظام توزیع از اهمیت بسیار برخوردار است، در بسیاری از مواقع نقدینگی باعث ترغیب تولیدکننده به تولید بیشتر می‌شود.
وی گفت: واسطه با دست خالی به بازار نمی آید و با نقدینگی خود می‌تواند کالایی را با قیمت مناسب در بازار تهیه کند، شرکتهای تولیدی کالا را با قیمت مناسب و پایین تر در اختیار واسطه قرار می‌دهند تا در سطح بازار توزیع شود.
دلداری افزود: هرچند رساندن مستقیم کالا از بخش تولید به مصرف کننده، قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌دهد و بسیار مناسب است اما گاهی نمی‌شود در فرآیند تولید تا توزیع، دلالها و واسطه‌ها را از بازار حذف کرد، زمانی عرضه مستقیم کالا از بخش تولید تا مصرف میسر است که کالاها مانند کالاهای اساسی قیمت مصوب داشته باشند و از طریق شبکه نظام مند توزیع شوند.
وی ادامه داد: به تازگی اتاق اصناف مشهد سامانه توزیع کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار را ایجاد کرده و از این طریق کالاهای اساسی مانند روغن و شکر را بدون کمترین واسطه از تولید به بخش مصرف می‌رساند که این روش نظارت بر شبکه توزیع را نیز آسان و دقیق می‌کند.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: برخی کالاها مانند میوه قیمت مصوب ندارند، در میادین تره بار، هیچ گاه باغدار میوه خود را به صورت مستقیم به فروش نمی‌رساند بلکه این واسطه ها و دلالان هستند که میوه را از باغدار خریده و توسط میوه فروشان در میدان بار توزیع می‌کنند.
وی افزود: وجود نقدینگی همراه واسطه، رکود را از بازار کاهش می‌دهد و زنجیره توزیع را گسترده تر و بستر اشتغالزایی بیشتر را فراهم می‌کند، در مجموع واسطه گری از زنجیره تولید تا توزیع قابل حذف نیست زیرا باعث ایجاد گردش مالی و اشتغال می‌شود.
دلداری ادامه داد: بنگاه‌های معاملات املاک نیز واسطه و دلال هستند که طبق قانون شکل گرفته و فعالیت دارند و اگر این بنگاه‌ها حذف شوند، افراد بسیاری بیکار می‌شوند.
وی گفت: اقتصاد کنونی کشور به نحوی است که با واسطه و دلال گره خورده و بخشهای تولید، واسطه و توزیع زنجیروار به هم متصل هستند.
در مجموع از سخنان این کارشناسان می‌توان نتیجه گرفت دلالی نیز شغلی است که در اقتصاد کنونی کشور به جزء جدانشدنی تبدیل شده اما با نظام مند کردن و تقویت بخش نظارت می‌توان از اثرات سوء آن در بازار و اقتصاد کشور جلوگیری کرد.
برچسب‌ها
مشهد بازار سیاه بازار محصولات قیمت کالا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/330079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است