پیام خراسان

آخرين مطالب

تحفه یک سال زندگی با کرونا! مقالات

تحفه یک سال زندگی با کرونا!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی یک سال از روزی که اعلام کردند کرونا مرزهای ایران را رد کرده و وارد کشورمان شده گذشته است، یک سالی که بسیار سخت گذشت و بدتر اینکه نمی‌دانیم که آینده چگونه پیش خواهد رفت وقتی پیک‌های سهمناک یکی پس از دیگری ما را درمی‌نوردند.
کرونا هم نشین روز و شب هایمان شده و زندگی ما را با اختلال مواجه کرده است؛ زندگی در اما و اگرهای کرونا آخرین هدیه قرن به انسان‌ها بود، هدیه تلخی بود، از ندیدن‌ها، دوری‌ها، تمام شدن سفرها، گذران روزهای تنهایی در بیمارستان‌ها و مرگ در غربت و تنهایی همه آن چیزی بود که از این یک سال تحفه گرفتیم.
به گزارش ایسنا، خراسان جنوبی هم از این تحفه بی نصیب نبود، روزهایی حتی به رنگ هشدار درآمد و کادر درمانش به نسبت بیماران کم بودند، اما در این یک سال جنگیدند تا سلامت هدیه کنند.
رعایت‌ها را جزء جدایی ناپذیر زندگی خود بدانید
الهه حسامی، یک کارشناس پرستاری که یک سالی است تجربه شیفت‌های سخت کرونایی را گذرانده به ایسنا گفت: مردم باید بیماری کرونا را جدی گرفته و با رعایت اصولی که بخش درمان بیان می‌کنند از این روزها عبور کنند.
وی از مردم خواست تا حد امکان از خانه خارج نشوند چرا که در حال حاضر و در موقعیت کنونی، هیچکس نمی‌داند که چه کسی آلوده است و چه کسی آلوده نیست و به راحتی امکان انتقال بیماری وجود دارد، به همین علت از خارج شدن و رفتن به مکان‌هایی که شلوغ هستند باید اجتناب شود.
وی افزود: مردم لازم است رعایت کنند تا کادر درمان اسیر روزهای سخت تر نشوند و این است راه برون بهت از این روزها. آنچه که هست باید زندگی در شرایط کرونایی برایمان عادی شود و نباید رعایت‌ها را جزء سختی از زندگی خود بدانیم.
مرگ در غربت
موعظی، یکی از شهروندان که در اثر کرونا مادرش را از دست داده به ایسنا می‌گوید: مادرم دائما در خانه بود و رفت و آمد ما باعث شد به کرونا مبتلا شود.
وی افزود: برادرم مانند گذشته رفت و آمدها را ادامه داد و برایش کرونا بی اهمیت بود تا اینکه مادرمان به کرونا مبتلا شد، دو هفته در بیمارستان بستری بود و سپس پیکر بی جانش را در تنهایی دفن کردیم.
او از مردم می‌خواهد تا همه پروتکل‌ها را رعایت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند چراکه مبتلا شدن و سپس مرگ برای بازماندگان بسیار سخت است؛ خصوصا اینکه باید در تنهایی این غم را تحمل کرد و دیگر مانند قدیم کسی نیست تا تسلایت دهد.

پیام خراسان

رعایت کنید تا کارتان به بیمارستان نرسد
پرویزی، یکی دیگر از شهروندان که دو بار به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته نیز به ایسنا می‌گوید: از ابتدا که علائم را مشاهده کردم به پزشک مراجعه کردم، چند روزی در بیمارستان بستری بودم و پس از هفته‌ها بهبود یافتم.
وی افزود: چیزی که مهم بود این بود که من متوجه نشدم از کجا مبتلا شدم چون بسیار رعایت می‌کردم اما پزشکم این نکته را یادآور شد که از رفت و آمدهایی که به خانه‌ام می‌شد مبتلا شدم.
پرویزی از روزهای سخت بستری در بیمارستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: امیدوارم هیچ فردی سر و کارش به بیمارستان نیفتد با اینکه کادر درمان بسیار زحمت می‌کشند اما چون تعداد بیماران از کادر درمان بیشتر هستند بسیار سخت و طاقت فرسا می‌گذرد.
پس از تقریبا یک سال واکسن آمد و شروع جدیدی را استارت زد، اما پزشکان می‌گفتند نباید به واکسن دل خوش کرد و باید رعایت‌ها را همچنان ادامه داد.
تاکنون 15 هزار و 660 نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند
غلامرضا شریف زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: تاکنون 15 هزار و 660 نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه اکنون کرونای جهش یافته در کشور و استان وارد شده، افزود: بدین ترتیب برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و همایش‌ها، فعالیت قهوه خانه‌ها، استخرها و باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و تالارهای پذیرایی در این شهرستان ممنوع است.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی یادآور شد: در بحث پیشگیری تاکید موکد می‌کنیم به ویژه اینکه ذکر شده افراد از دو ماسک استفاده کنند چراکه احتمال انتقال ویروس و عفونت به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود به این صورت که ماسک زیری باید ماسک سه لایه جراحی باشد و ماسک رویی یک ماسک پارچه‌ای برای اینکه ماسک زیری را به طور کامل به صورت بچسباند به صورتی که از اطراف ماسک هوا وارد نشود و کلا تنفس از طریق ماسک و فیلتر باشد.

پیام خراسان

906 واحد پلاسما تهیه شد
ابراهیم میری مقدم، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی نیز در مورد آمار یک ساله کرونا به ایسنا گفت: در این مدت، 906 واحد پلاسمای بهبودیافتگان کرونا از طریق روش فرزیس تهیه شده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، جزء استان‌های برتر کشور در میزان مشارکت مردم برای اهدای پلاسماست، افزود: باتوجه به جمعیت، خراسان جنوبی در اهدای پلاسما در کشور در رتبه اول قرار دارد.
وی با بیان اینکه بهبودیافتگان پس از اولین اهدا، می‌توانند یک ماه بعد دوباره پلاسما اهدا کنند، تصریح کرد: افراد بهبود یافته 18 تا 60 سال که 28 روز از بیماری کرونای آن‌ها گذشته است، می‌توانند به شکرانه سلامت برای اهدای پلاسما به پایگاه انتقال خون قائم، در میدان جانبازان شهرستان بیرجند مراجعه کنند تا افراد نیازمند از این نعمت محروم نباشند.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: افراد می‌توانند در طی یک سال 48 بار اهدای پلاسما داشته و افراد زیر 60 سال و افرادی که شریط اهدای خون را داشته باشند می‌توانند پلاسما اهدا کنند.
میری مقدم خاطرنشان کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آن‌ها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می‌تواند مناسب باشد.

پیام خراسان

تجربه‌های آموزشی که جدید بود
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز از تجربه این یک سال آموزش مجازی می‌گوید؛ امری که تاکنون در طول سال‌های کاریش تجربه نکرده بود. وی به ایسنا می‌گوید: اکنون 18 هزار و 29 دانش‌آموز در سراسر خراسان جنوبی در شبکه شاد نیستند؛ این در حالی است که این تعداد در ابتدای آموزش مجازی، 30 هزار بودند.
وی با بیان اینکه این دانش‌آموزان یا تلفن همراه ندارند و یا در مکانی زندگی می‌کنند که زیرساخت اینترنت ندارند، افزود: قسمت اعظم این موارد مربوط به اینترنت است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون بیش از 89 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد هستند، ادامه داد: از ابتدای سال، آموزش‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه شده که در روش غیر حضوری آموزش‌های تکمیلی به شیوه تولید و محتوای الکترونیک، درسنامه و بسته‌های آموزشی به دو صورت آنلاین و آفلاین در اختیار دانش‌آموزان استان قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سامانه شاد در اردیبهشت ماه رونمایی شد، افزود: از آن زمان تا کنون این سامانه یک تغییراتی جهت ارتقا داشته که شامل؛ بهبود نسخه دسک تاپ شاد، پخش زنده ارسال فایل و امکان نصب بر روی IOS و اپل است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه گذاشتن نسخه اشتراک گذاری صفحات لب تاپ، وب کم و امکان پخش زنده شاد با نرم افزار OBS از دیگر ویژگی‌هاست، افزود: افزایش حجم اپلود و دریافت فایل‌ها برای افرادی که احراز هویت شده‌اند و افزایش کیفیت و سرعت آپلود و دریافت فایل‌ها و بهبود ارزشیابی و آزمون سازی معلمان از دیگر قابلیت‌های جدید است.
واقعی با بیان اینکه قبلا امکان اینکه آزمون آنلاین در شبکه شاد برگزار شود، نبود، تصریح کرد: تناسب شاد با برنامه‌های کاری معلم مانند برنامه درسی، تکلیف دهی، حضور و غیاب و آزمون‌ها، پخش زنده و بدون قطع با امکان حضور یک میلیون مخاطب و استفاده بهینه پخش زنده شاد برای برگزاری کارگاه‌های کشوری و استانی با حضور مدرسان و مولفان کتب درسی و حضور سازمان‌ها و نهادهای دیگر در بستر پیام رسان شاد و استفاده از ظرفیت‌های شاد از دیگر ظرفیت‌هاست.
واقعی با بیان اینکه تلاش می‌شود شاد به یک پیام رسان مقبول داخلی تبدیل شود، اظهار کرد: اکنون امکان نطرسنجی و گزارش دهی قوی در شاد وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تاثیری بر روی روند آموزش و پرورش داشته است، افزود: کرونا آموزش حضوری ما را تحت الشعاع قرار داده، اما در عوض توانستیم شبکه شاد را ایجاد کنیم تا بتوانیم آموزش‌های با کیفیت مجازی را نیز تجربه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات حضوری ما کاهش یافته و تمامی کارگاه‌ها در بستر شاد و با حجم بسیار بالا برگزار می‌شود و از سویی هزینه گردهمایی‌ها کاهش یافته است.
ارتقای آموزش‌های مجازی در دانشگاه بیرجند
حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند نیز چندی پیش گفت: با شیوع کرونا و لزوم بهره گیری از آموزش مجازی، زیرساخت‌های فاوای دانشگاه بیرجند توسعه یافت به طوری که دانشگاه بیرجند در آموزش مجازی یکی از 10 دانشگاه برتر کشور است.
وی افزود: آموزش مجازی فرصت مناسبی را برای حضور موثرتر دانشگاه بیرجند بین کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه در این زمینه با کشور افغانستان ارتباطات علمی خوبی برقرار شده است، تصریح کرد: مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند با بیش از 14 شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد کرده که تا اواخر سال 1400 به بیش از 50 شرکت خواهد رسید.

پیام خراسان

اکنون پس از یک سال به جایی رسیده‌ایم که شرایط سخت تر شده، ورود کرونای انگلیسی هم بار مضاعفی شده که میزان سرایت را افزایش داده، هرچه که هست درست است که این یک سال بسیار سخت گذشت، اما باید این سخت گیری ها را ادامه داد تا به یک نقطه مطلوب رسید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/330209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد