پیام خراسان

آخرين مطالب

راه آهن خواف - هرات، مزیت اقتصادی در ابعاد بین‌المللی اقتصادي

راه آهن خواف - هرات، مزیت اقتصادی در ابعاد بین‌المللی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بهره‌برداری از راه آهن خواف - هرات و گشایش مرز جدید گمرکی شمتیغ یک رویداد کم نظیر برای اقتصاد خراسان رضوی بود که فعالان اقتصادی سالها انتظار آن را برای گشایش راه جدید در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه داشتند. 
تعداد بسیار کامیونها در مرز دوغارون به عنوان تنها مرز رسمی بین ایران و افغانستان در خراسان رضوی و مشکلات و خطرات بسیار که بارها حضور طولانی مدت کامیونها را در مرز تهدید می‌کرد، چاره ای جز ایجاد مرز جدید گمرکی در استان و گشودن راه جدید برای ترانزیت و صادرات کالا باقی نگذاشته بود.
راه آهن خواف - هرات در حالی به بهره برداری رسید که شیوع کرونا در کنار تحریم‌ها، تبادلات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه را دشوار کرده بود، در این شرایط هرچند افغانستان در طول ایام شیوع کرونا مرزهای خود را به روی تجار ایرانی باز نگهداشته بود اما فشارهای ناشی از محدودیتهای سایر کشورها از قبیل ترکمنستان، دشواری‌ها برای کشور ما را دوچندان می‌کرد.
بهره برداری از راه آهن خواف - هرات علاوه بر کاهش حجم فعالیت در مرز دوغارون، در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا می‌کند و حمل و نقل ریلی در این مرز سرعت ترانزیت و صادرات را افزایش و هزینه‌های مترتب بر آن را کاهش می‌دهد.
بهره برداری از این راه آهن با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان در پاییز امسال انجام گرفت که نشان از اهمیت این طرح برای دو کشور داشته به طوری که در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی، مسیر امن برای تجارت و یک پل ارتباطی جدید بویژه در شرایط دشوار شیوع کرونا بوجود آورده است.
منافع بهره برداری از خط ریلی خواف - هرات فقط مختص ایران و افغانستان نیست بلکه چندین کشور از آن منتفع می‌شوند لذا تفاهمنامه‌هایی در این زمینه بین کشورهای ایران، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان امضا شده است.
ابعاد و مشخصات طرح راه آهن خواف - هرات
ساخت راه آهن خواف - هرات به صورت مشارکتی بین دو کشور ایران و افغانستان انجام می‌گیرد که تاکنون ایران به تعهدات خود در زمینه بخشی از قطعات این راه آهن عمل کرده و در انتظار اتمام ساخت آن توسط کشور افغانستان است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در باره اهداف و مشخصات این طرح گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متعدد برای توسعه شبکه ریلی کشور دارد که در قالب سه رویکرد اصلی شامل اتصال ریلی مراکز استانها، تکمیل کریدورهای ترانزیتی در داخل کشور و اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه اجرا می‌شود و افتتاح راه آهن خواف - هرات منطبق بر رویکرد سوم این وزارتخانه است.
عباس خطیبی افزود: طول راه آهن خواف - هرات 225 کیلومتر است که متولی ساخت قطعات یک و 2 آن به طول 78 کیلومتر، ایران بوده و متولی ساخت قطعات سه و چهار آن کشور افغانستان است که قطعات یک، 2 و سه آن به طول 140 کیلومتر تا ایستگاه روزنک آماده بهره برداری است.
وی هزینه ساخت خط ریلی خواف - هرات را چهار هزار و 304 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار می‌شود و با بهره برداری از خط ریلی چابهار - زاهدان - مشهد، کریدور ریلی شمال - جنوب شکل می‌گیرد که از سرخس به غرب نیز متصل می‌شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: تاکنون کشور افغانستان راه آهنی مانند خط ریلی خواف - هرات با این استاندارد و کیفیت نداشته است و افغانستان به طور جدی به دنبال ساخت قطعه چهارم این خط ریلی است تا فاصله مزار شریف تا مرز ازبکستان و افغانستان را پوشش دهد.
وی گفت: قطعه چهارم از 2 بخش تشکیل شده که شامل 85 کیلومتر مسیر و حدود دو قطعه 42 یا 43 کیلومتری است که ساخت آن بر عهده کشور افغانستان است.
خطیبی افزود: یک ایستگاه 2 طبقه با زیربنای هزار و 600 مترمربع در روزنک ساخته شده است که در انتهای قطعه سوم این ایستگاه، یک ایستگاه مسافری با امکان سرویس دهی به مسافران، محوطه و راه دسترسی ساخته شده است، ایستگاه روزنک در فاصله کمتر از 500 متری جاده دوغارون به هرات قرار دارد و اتصال آن به جاده برقرار است و امکان سرویس دهی بار در آن وجود دارد و سکوی بار در این ایستگاه نیز سوله‌ای برای ترخیص کالاهای تجاری است.
وی ادامه داد: در مرز شمتیغ نیز ساختمان بزرگی ساخته شده که تمام امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرزبانی می‌تواند در آن انجام شود، برای بخش مسافری باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر انجام شود.
اهمیت و دستاوردهای حاصل از راه آهن خواف - هرات
راه آهن خواف - هرات از دو مزیت عمده کاهش هزینه‌های ترانزیت و همچنین حمل و نقل سنگ آهن به عنوان یکی از مزیت‌های صادراتی خراسان رضوی برخوردار است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: با توجه به معادن متعدد سنگ آهن در خواف، احداث گمرک در سنگان می‌تواند زمینه ساز صادرات سنگ آهن از این استان به جای صادرات آن از گمرکات جنوب کشور شود.
محمدعلی امیرفخریان افزود: براساس بررسی‌های انجام گرفته، نزدیک بودن راه ‌آهن به واحدهای تولیدی و فرآوری سنگ آهن، فاصله کمتر از 50 کیلومتری سنگان خواف تا مرز، توافق با افغانستان برای انجام مراودات کالایی از مزیتهای این راه آهن به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ذخیره معادن سنگ آهن در هرات 1.2 میلیارد تن برآورد شده است که می‎توان با استخراج سنگ آهن از این معادن در هرات و انتقال آن از طریق ریل، نسبت به فرآوری آن در سنگان و صادرات آن اقدام کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: بسیاری حمل و نقل ریلی را به عنوان امن ترین مـدل حمل و نقل به شمار می‌آورند، توسعه ریلی نقش مهمی در قیمت تمام شده کالا دارد، به بیان دیگر یکی از مولفه‌های مهم در عرصه رقابت کالاها، قیمت تمام شده آن است که هزینه حمل کالا در قیمت تمام شده آن مؤثر است.
سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: در حمل و نقل ریلی هزینه حمل به مراتب کمتر از حمل و نقل جاده ای است، ایمنی بیشتر، تناژ سنگین کالا، حمل کالاهای خطرناک و صرفه جویی در مصرف سوخت از مزایای منحصر به فرد این نوع حمل و نقل می‌باشد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی از نظر موقعیت راهبردی و قرار داشتن در کریدور شمال و جنوب، شرق و غرب استعداد بسیار برای شکوفایی اقتصادی دارد و می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد، زمانی که بتوان از طریق این استان جنوب کشور را به شمال و شمال غرب وصل کرد، مراودات ترانزیتی رونق می‌گیرد و بخش اقتصاد استان را منتفع می‌سازد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان در خصوص زیرساختهای ریلی و جاده‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد و امید است با توسعه زیرساختهای ریلی و تداوم رویکرد دولت و بهره برداری از طرحهای ریلی بتوان شکوفایی اقتصادی را در استان و کشور شاهد بود.
وی افزود: طرح راه آهن خواف - هرات در تکمیل طرح راه‌آهن بافق - مشهد - تربت‌حیدریه - سنگان و هرات است که یک کریدور بین المللی بین ایران و افغانستان به وجود می‌آورد و عایدات اقتصادی و سیاسی برای این استان در پی خواهد داشت.
میرجعفریان گفت: ادامه مسیر ریلی خواف - هرات به کشورهای هند و چین ختم می‌شود و یک کریدور بسیار با اهمیت از نظر اقتصادی و گردشگری به شمار می‌رود. 
برچسب‌ها توسعه ایران جهش تولید خواف هرات اداره کل راه آهن خراسان پروندهٔ خبری راه آهن خواف - هرات؛ پیوند ریلی شرق به غرب جهان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/331192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی