پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش تولید با اصلاح نژاد دام در فردوس اقتصادي

افزایش تولید با اصلاح نژاد دام در فردوس
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - اصلاح نژاد دام سبک با بهره‌گیری از روش‌های علمی و تجربی یکی از طرح‌های اقتصادی در شهرستان فردوس بوده که علاوه بر افزایش تولید باعث تثبیت اشتغال دامداران شده است.

به گزارش ایرنا اصلاح نژاد دام‌های سبک با هدف افزایش بهره‌وری و تثبیت ژن‌های برتر از طرح‌هایی است که در تعداد محدودی از استان‌های کشور در حال بررسی و پیگیری است.
شهرستان فردوس نیز توانسته در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشد و با آمیخته‌گری بز بوئر با بز بومی این شهرستان، بز حنایی با قابلیت افزایش وزن و چند قلوزایی تثبیت شود و به مرحله ثبت ملی برسد.
مسوول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان فردوس تثبیت اشتغال دامداران را از نتایج این اقدام ذکر کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منایع آبی گرایش به سمت پرورش دام‌های پرتولید و اصلاح نژادی افزایش یافته است.
عباس شاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل فقر مراتع و خشکسالی، پرورش دام در جایگاه مرسوم شده است و با توجه به افزایش هزینه تولید پرورش دام‌های اصلاح نژادی که تولید شیر بیشتری دارند، ضروری است.
وی اظهار داشت: در صورت گسترش دام‌های اصلاح نژادی و با توجه به افزایش تولید شیر بز در صورتی که کارخانه فرآوری شیر با رویکرد صادرات فرآورده‌های لبنی در شهرستان فردوس راه‌اندازی شود ارزآوری هم خواهد داشت.
مسوول امور دام جهاد کشاورزی فردوس، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید با هدف حفظ و توسعه نژادهای پرتولید و خودکفایی در تولید محصولات را مهمترین رویکرد جهاد کشاورزی در این حوزه عنوان کرد و گفت: بز حنایی از آمیخته بز بوئر با بز بومی است که باعث افزایش وزن و چندقلوزایی شده و مقاومت و سازگاری بزهای بومی را دارد.
وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای دامداران روستایی و توجیه آنها درخصوص مزایای پرورش و نگهداری دام پرتولید، پرداخت تسهیلات با اولویت دام‌های اصلاح نژادی و شناساندن ظرفیت‌های موجود منطقه از طریق اطلاع‌رسانی از اقداماتی است که می‌توان برای توسعه این گونه فعالیت‌ها انجام داد.
شاهی بیان کرد: صدور مجوز بهره‌برداری بز شیری به ظرفیت کل گله چهار هزار راس از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی، تخصیص کنسانتره یارانه‌ای، تاییدیه سوخت مصرفی مورد نیاز، مساعدت برای تامین سیدر و هورمون و پلاک هویت دام به منظور اصلاح نژاد دام و معرفی واحد به عنوان نمونه ملی پرورش بز در کشور از مهمترین اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی در فردوس بوده است.
گسترش نژاد بز حنایی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی
شرکت کشت و صنعت صیانت آب و خاک با ظرفیت پرورش 2 هزار رأس دام مولد گوسفند و بز از نظر وسعت و فناوری یکی از واحدهای برتر پرورش دام سبک در شرق کشور است که مدیر آن معتقد است با توجه به صرفه اقتصادی نژاد حنایی فردوس برای خانواده‌های روستایی، توسعه و گسترش این نژاد افزایش بهره‌وری و درآمد خانوارهای روستایی را به دنبال دارد.
فرشته جمیلی گفت: برای اصلاح نژاد بزهای بومی با هدف افزایش تولید شیر از نژاد سانن و آلپاین به دلیل تولید روزانه شیر بین سه تا چهار کیلوگرم از هر راس بز، دوقلوزا بودن بیش از 70 درصد و 300 روزه بودن دوره شیردهی در طول سال بهره گرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه نژاد بز مورسیا نسبت به بز سانن و آلپاین مقاوم‌تر و برای مناطق گرمسیری مناسب‌تر است گفت: در کنار بز سانن و آلپاین از بز مورسیا به دلیل 210 روز شیردهی در سال، تولید بیش از 500 کیلوگرم شیر با چربی 5.7 درصد و پروتئین 3.4 درصد استفاده کردیم.
این تولیدکننده گفت: از بز نژاد بوئر به دلیل بالا بودن 70 درصدی نرخ دوقلوزایی در این نژاد به جهت بهبود خصایص گوشتی بزهای بومی استفاده کرده و آمیخته‌گری را انجام دادیم.
وی افزود: ما از تلاقی بزهای محلی (سیستانی) با بز نژاد بوئر نژاد بز حنایی فردوس را ثبت کرده‌ایم که این نژاد نسبت به نژاد بومی افزایش وزن قابل توجهی دارد.
جمیلی بیان کرد: شاید عملی‌ترین راه برای استفاده از آمیخته‌گری در مناطق گرم و خشک، تاکید کمتر بر حفظ سطوح هتروزیس و استوار ساختن استراتژی بهبود نژادی بر اثرات افزایشی نژاد بوئر بر نژاد محلی باشد.
وی گفت: یک اصل پذیرفته شده آن است که پس از چهار آمیزش در نژاد بومی، حیوانات آمیخته عضوی از نژاد بهبوددهنده خالص تلقی خواهند شد اما ارتقای ژنتیکی نژادهای بومی ممکن است به طور کامل مطلوب واقع نشده و غالبا ترجیح بر آن است که در مرحله‌ای از روند ارتقای ژنتیکی، آمیخته‌گری متوقف و در یک نسبت مناسب، تثبیت انجام شود.
وی افزود: این کار ممکن است در نسبت 50 درصد یا 75 درصد از سطح خونی نژاد بهبوددهنده رخ دهد که پس از تثبیت سطح خونی، نرها تکثیر و توزیع شده و روند بهبود ژنتیکی این نژاد امکان‌پذیر خواهد بود.
مدیر شرکت کشت و صنعت صیانت آب و خاک گفت: طرح تولید گوسفند هموزایگوت از سال 1398 با وارد کردن گوسفند نژاد برولا افشار از زنجان آغاز شد و این شرکت با در اختیار داشتن دام‌های هموزایگوت در تکثیر نژاد برولا افشار نقش بسیار موثری خواهد داشت.
وی افزود: در این مجموعه برای اصلاح نژاد گوسفند با هدف افزایش چند قلوزایی از نژاد رومانف و لاروف به ترتیب با ضریب دوقلوزایی 2.7 و 2.2 درصد استفاده می‌کنیم.
وی گفت: برای بهبود افزایش وزن گوسفندان بومی از گوسفند نژاد سافولک، رژ، تکسل و نجدی استفاده کرده و با توجه به نوع اقلیم و نژاد دام بومی یکی از این نژادهای پربازده وارداتی را انتخاب می‌کنیم.
جمیلی اظهار داشت: با توجه به اینکه با مشکل فرسایش مراتع، کاهش پوشش گیاهی و افزایش قیمت علوفه و کنسانتره در کشور مواجه هستیم انتقال دام‌ها از فضای باز به مجتمع‌های دامپروری بسته و آمیخته‌گری برای افزایش راندمان تولید ضروری است.
وی بهره‌وری در گوسفندداری سنتی را پایین دانست و افزود: هزینه‌های تمام شده گوشت و شیر در این نوع دامداری بالاست.
این تولیدکننده گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری، اقتصادی کردن دامپروری و ایجاد دام‌های پرتولید و سازگار با شرایط محیطی اقدام به آمیخته‌گری نژادهای بومی با نژادهای پرتولید خارجی و نژاد افشار برولا (هموزایگوت) است.
وی تصریح کرد: ارتقای ژنتیکی و بهبود تدریجی و تثبیت نژاد بز حنایی فردوس در اثر آمیزش‌های مکرر نژاد بومی با نر بوئر است.
راه‌اندازی آزمایشگاه تغذیه خوراک، ژنتیک و فیزیولوژی دام
وی یکی اقدامات مهم این مجموعه را افتتاح یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های تغذیه خوراک، ژنتیک و فیزیولوژی دام عنوان کرد.
جمیلی افزود: این آزمایشگاه دارای چهار بخش فعال تغذیه برای آنالیز اجزای خوراک و اندازگیری ph و رطوبت سیلو، بخش مولکولی برای تعیین ژنوتیپ دوقلوزایی (FecB و GDF9)، تکثیر انواع ژن‌ها با هدف شناسایی صفات تولیدی و بیماری‌های ژنتیکی و استخراج DNA و RNA برای اهداف مختلف و تولید کیت‌های استخراج DNA، بخش فیزیولوژی دام برای ارزیابی و انجماد اسپرم، تلقیح مصنوعی و سونوگرافی دام و نیز بخش میکروب‌شناسی برای کشت و جداسازی عوامل میکروبی روی نمونه‌های ارسالی است.
او گفت: در 2 سال اخیر مفتخریم که در اجرای پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های تحقیقاتی با دانشگاه بیرجند همکاری داشته و از روش‌های علمی به‌روز بهره گرفته‌ایم.
بز حنایی فردوس مراحل ثبت ملی را طی می‌کند و حمایت مسوولان استانی و کشوری از این گونه طرح‌ها می‌تواند استان خراسان جنوبی را با توجه به ظرفیت‌های این استان در حوزه دامداری به قطب تولید دام‌های سبک اصلاح نژاد در کشور تبدیل کند.
فعالیت گسترده و اهمیت دادن به طرح‌های دانش بنیان و پژوهشی موجب درآمدزایی، ارزآوری و توسعه پایدار خراسان جنوبی خواهد شد.
یک میلیون و 710 هزار دام سبک و 35 هزار دام سنگین در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان از قطب‌های دامداری در شرق کشور است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران جهش تولید دام و طیور خراسان جنوبی فردوس
پروندهٔ خبری
خدمات ماندگار و گام های توسعه در خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/331711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان