پیام خراسان

آخرين مطالب

کاهش 61 درصدی بارندگی و هشدار تنش آبی در خراسان رضوی اقتصادي

کاهش 61 درصدی بارندگی و هشدار تنش آبی در خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به کاهش 61 درصدی بارندگی از مهر ماه تا 13 اسفند سال جاری در استان گفت: در صورت استمرار کاهش بارندگی‌ها و خشک‌سالی در دو سال آینده دیگر آبی برای مصرف شرب وجود نخواهد داشت.

محمد علایی امروز در نشست خبری به مناسبت 13 اسفند «روز ملی آب» اظهار کرد : میزان بارندگی‌های از مهر ماه تا 13 اسفند سال جاری 43.5 میلی‌متر بوده که با توجه به بارندگی های سال گذشته به میزان 112.1، میلی‌متر شاهد کاهش 61 درصدی بارندگی در استان هستیم. طبق مطالعات صورت گرفته، حدودا 13 سال پیش نیز چنین خشکسالی‌ در استان وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه « ذخیره سدها به رغم کاهش بارندگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد»، افزود : در حوزه سدها خوشبختانه وضع‌مان کمی بهتر است. در حال حاضر 745میلیون متر مکعب آب در سدهای استان وجود دارد در حالی که در سال گذشته در چنین روزی 717میلیون متر مکعب آب در سدها وجود داشته است. یعنی اکنون 48 درصد ظرفیت سدها پر است در صورتی که سال گذشته این آمار 46 درصد بود. میزان آب موجود در "سد دوستی" نیز 564 میلیون مترمکعب است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در سال گذشته در اوایل بهمن، آورد به سدهای استان علی‌الخصوص سد دوستی آغاز شد، ولی امسال تا کنون هیچ آبی را در سد دوستی نداشته‌ایم. وضعیت ذخیره برف هم در حوزه سد دوستی نشان می‌دهد که امسال دستاورد بالایی در این زمینه نخواهیم داشت، مگر این که بارندگی‌های رگباری در منطقه رخ دهد. نظر شخصی من این است که ما امسال آب زیادی را در سدهایمان نخواهیم دید و نه تنها برای سال 1400 بلکه برای 1401 نیز باید شیوه‌های مدیریتی ‌نوینی را در نظر بگیریم.
علایی همچنین با اشاره به موضوع شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان خاطر نشان کرد: در خصوص بحث شیرین‌سازی و انتقال آب به شرق کشور که سیستان بلوچستان ،خراسان رضوی و خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد دو مساله صدور مجوز های لازم و انجام امور دولتی وجود دار د.
وی تصریح کرد: تا امروز، مطالعات شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور انجام و مصوبات زیست محیطی و پدافند غیرعامل نیز اخذ گردیده است. همچنین مجوز تخصیص وزارت نیرو برای هر سه استان گرفته شده است. از سویی دیگر لیست شرکت‌هایی که در زمینه انتقال آب به شرق کشور مایل به همکاری بودند تهیه شده و تخصیص‌ها به شرکتی به نام "تابش" منتقل شده تا عملیات اجرایی آن را شروع کند. اما متاسفانه نمی‌دانیم چرا شرکت تابش بعد از مدت 9ماه با اینکه تاسیسات لازم را در اختیارش قرار دارد، اما هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه گفت: بحث‌هایی در ارتباط با انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی پیش آمده، که ما هنوز مصوبه‌ای در این مورد از وزارت نیرو دریافت نکرده‌ایم و مطالعات آن نیز انجام نشده است. مجوزهایی که تا امروز صادر شده از دریای عمان و ساحل چابهار بوده است.
علایی با اشاره به جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز عنوان کرد: باید جلوی حفر چاه‌های غیرمجاز را گرفته شود. چاه‌های غیرمجاز که در ارتفاعات حفر می‌شود تاثیر چندانی در منابع آبی ما ندارد اما چاه‌های غیرمجازی که در دشت‌ها هستند عمق‌ زیادی داشته و همچنین برداشت‌شان هم فراوان است. بخش اعظم تمرکز بر روی عدم حفر چاه‌های بخش دوم است. 
وی افزود: به عقیده شخصی بنده، برای جلوگیری از خشک‌سالی و مدیریت منابع آب در شرق کشور، باید مناطق خلیج فارس و دریای عمان را توسعه داده و امکان مهاجرت مردم به آن منطقه را فراهم کنیم. ضرورتی ندارد که برای پیشرفت و توسعه کشور تمام تمرکزمان روی بخش شرقی و مرکزی باشد.چرا باید مشهد، تهران، اصفهان و... بسیار توسعه یافته باشند و چابهار، بندرعباس، بوشهر و... از توجه و توسعه کمتری برخوردار باشد؟
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: اگر تا دوسال آینده با کاهش بارندگی‌ها و خشک‌سالی در استان روبه‌رو باشیم دیگر حتی آب برای شرب نیز نخواهیم داشت. بنابراین باید به زودی شیوه‌های نوین مدیریتی‌مان را برای تامین آب آغاز کنیم.
سید ابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: به دنبال یکپارچه سازی خدمات شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال جاری، اکنون 76 شهرستان این استان به جز مشهد و 2 هزار و 260 روستای استان در مجموع با جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفر زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی قرار دارند. 
وی افزود: بحث کمبود آب به دو مولفه میزان تولید و دیگری میزان مصرف بستگی دارد. در زمینه مصرف آنچه حائز اهمیت است میزان مصرف شهروندان است. مثلا در شهرهای کوچک و روستاها مردم دیگر نباید صیفی‌کاری داشته باشند و ما با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کنیم و در صورت لزوم با کسانی که صیفی کاری می‌کنند برخورد می‌کنیم. 
علوی ادامه داد: در حوزه تولید که آموزش مربوط به مدیران و سران سازمان آب است، ما تلاش می‌کنیم برای این که بتوانیم تابستان خوبی را پشت سر بگذاریم پروژه‌هایی را چه در شهرها و چه در روستاها در دست عمل قرار دهیم. برای گذر موفقیت‌آمیز از تابستان 1400 با توجه به کاهش بارندگی‌ها پروژه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. حفر 70 حلقه چاه جدید در استان با 150 کیلومتر خط انتقال و 26 هزار متر مکعب ساخت مخزن با 350 میلیارد تومان اعتبار از بخش‌های اعتبار جاری و ماده 56 تامین در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.
حسین اسماعیلیان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در ادامه این نشست خبری در خصوص شرایط کشف رود اظهار کرد: بر اساس قول و مساعدتی که شهرداری مشهد به سازمان آب داده است، امیدواریم که در سه ماه اول سال آینده فاز اول بهره‌برداری از کشف رود آغاز شده و با استفاده از تصفیه خانه‌ها از ورود آلودگی به کشف رود جلوگیری خواهد شد.
گفتنی است 13 اسفند ماه روز ملی آب در کشور نامگذاری شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/332238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»