پیام خراسان

آخرين مطالب

کرونا نعمت است یا مصیبت مقالات

کرونا نعمت است یا مصیبت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی یک سال از ورود ویروس منحوس کرونا در کشور و خراسان شمالی می گذرد طی این یک سال این ویروس مشکلات خیلی زیادی را ایجاد کرد از قرنطینه خانگی، تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکار شدن افراد گرفته تا بیمار شدن هموطنان و غریبه فوت شدن بسیاری از عزیزان که تمامی آن ها نعمتی برای خانواده بود و هیچ گاه جای خالی آن ها پر نمی شود.
درست است که این تحفه نامبارک برای مردم دردسرساز شد اما به همراهی و همکاری مردم دست آوردهای مختلفی را در بخش های مختلفی نیز به همراه داشت.
همزمان با شروع ویروس کرونا که اسفند سال گذشته بود مهمترین چیزی که تبدیل به دغدغه برای مردم شد کمبود ماسک و مواد ضدعفنونی کننده بود، بطوریکه کار به جایی رسید که ماسکی در داروخانه ها وجود نداشت و پشت در همه داروخانه با کاغذی مواجه می شدیم که نوشته بود"ماسک نیست درخواست نفرمایید".
تا یکی دو هفته مردم فقط در داروخانه ها به دنبال ماسک بودند اما به این نتیجه رسیدند که باید آستین ها را بالا بزنند و پای کار بیاییند و خودشان دوباره وارد میدان شوند.
بسیاری از مردم به صورت خودجوش و با نیروهای بسیجی پای کار آمدند و اقدام به تولید ماسک های پارچه ای کردند تا حداقل تا زمان ورود ماسک های سه لایه با ماسک های پارچه ای مشکل را حل کنند.

پیام خراسان

قابلیت تولید 300 هزار عدد ماسک در خراسان شمالی
محمدرضا موفق رئیس کمیته اقتصادی تولید، توزیع و تامین ستاد بحران کرونا در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، می گوید: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان با کمبود ماسک مواجه بودیم اما مشکل پیش آمده در حال حاضر در خصوص این قلم از کالا بحث تولید انبوه و انباشتگی آن است.
وی با اشاره به اینکه در این استان قابلیت تولید 300 هزار عدد ماسک وجود دارد، می افزاید: تعدادی از کارخانه های تولید ماسک در همین ارتباط حتی سیب سلامت را از انشگاه علوم پزشکی نیز دریافت کرده اند.
موفق ادامه می دهد: از آنجاییکه بازار ماسک اشباع شد محدودیت های قبلی برداشته شد یعنی به تولیدکننده داخل استانی اجازه بازاریابی در خارج استان داده شد و علاوه بر آن تولیدکنندگان با اتاق بازرگانی ارتباط داده شدند تا به منظور صادرات ماسک اقدامات لازم نیز انجام شود.
وی تصریح می کند: در همین ارتباط حتی با تجار کشور عمان نیز ارتباطاتی گرفته شد تا زمینه صادرات ماسک فراهم شود.
این مقام مسئول خاطرنشان می کند: اما متاسفانه مشکلی که اکنون وجود دارد این است که تعدادی از دستگاه های داخل استانی کم لطفی هایی را انجام می دهند و از ماسک های تولید داخل خرید نمی کنند.

پیام خراسان

خراسان شمالی در تولید اقلام بهداشتی خودکفا شده است
رضازاده سرپرست پیشین سازمان صمت خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار می دارد: در حال حاضر خراسان شمالی در تولید اقلام بهداشتی ماسک و مواد ضدعفونی کننده خودکفا شده است.
وی می گوید: از ابتدای شیوع ویروس کرونا پنج واحد تولیدی ماسک در خراسان شمالی راه اندازی شد هر چند که هم اکنون تعدادی از این واحدها با مشکل فروش ماسک مواجه شده اند.
رضا زاده از تلاش برای پاسخ به نیاز مردم به اقلام بهداشتی، به عنوان حرکتی جهادی یاد یاد می کند و ادامه می دهد: اکنون تولید برخی اقلام همچون دستکش فریزری، در حد نیاز استان است، تولید الکل بیش از نیاز استان است و مازاد مصرف داخل، به سایر استان ها ارسال می شود.
وی می افزاید: کارخانه الکل آساک در فاروج بیش از 10 سال، غیرفعال بود و تجهیزات و دستگاه های آن دچار فرسودگی شده بود اما اکنون احیا شده و روزانه هزار و 500 لیتر الکل تولید می کند.
به گفته رضازاده این واحد در 20 روز بازسازی شد و به چرخه تولید برگشت
وی خاطرنشان می کند: واحد پاک شیمی در شیروان هم که تولید کننده مواد شوینده بود، خط تولید را به مواد ضدعفونی کننده، تغییر داده است و روزانه سه هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هم با اشاره به تاثیر کرونا بر بخش صنعت گفت: کرونا با تمام تهدیدها، یک فرصت در بخش تولید بود، در این مدت، واحدهای زیادی متقاضی تغییر خط تولید شدند و امسال با وجود کرونا، میزان واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان بسیار چشمگیر بوده است.

پیام خراسان

واگذاری 110 فقره زمین به سرمایه گذار در شهرک و نواحی صنعتی استان
کرونا دست آورد دیگری را با همه بدی ها و خطرات خود داشت و سبب شد تا در سال جهش تولید تعداد قراردادهای منعقد شده در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی افزایش یابد.
سیاوش وحدت مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در این ارتباط در گفت و گو با ایسنا، توضیح می دهد: طی سال جاری قرار داد واگذاری 110 فقره زمین به سرمایه گذار با این شرکت منعقد شده است این در حالی است که این تعداد در سال گذشته 62 فقره بوده است.
وی اظهارمی دارد: تغییر رویکردهای اداری بر اثر شیوع بحران کرونا، سبب شد تا شمار قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران و واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان، افزایش یابد.
وحدت بیان می کند: ثابت نگه داشتن قیمت زمین صنعتی، یکی از دلایل افزایش قراردادهای منعقد شده است، در ماه های ابتدایی امسال، قیمت زمین صنعتی افزایش نیافت و این امر سبب افزایش تقاضا برای دریافت زمین صنعتی شد.
وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر مردم به منظور جلوگیری از کاهش ارزش پولی خود متمایل به ساخت و ساز واحد تولیدی شده اند که بیشتر ساخت و سازها در شهک و نواحی صنعتی آشخانه، گرمه و بیدک بوده است که این امر نیز در افزایش قراردادهای منعقد شده تاثیر گذار بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی ادامه می دهد: هم اکنون واحدهایی که با تغییر خط تولید اقلام بهداشتی تولید می کنند و نیز تولیدکنندگان مواد غذایی، وضعیت بهتری در مقایسه با سایر واحدها دارند.
وی می افزاید: ما تلاش کردیم تا در بخش تولید، تسهیل کننده باشیم، قیمت زمین در شهرک ها، در ماه های نخست، افزایش نداشت، علاوه بر آن، دریافت بدهی از تولیدکنندگان را به ماه های بعد، موکول کردیم.

پیام خراسان

فروش 10 درصدی اینترنتی در استان
مهدی امیدوار در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انجام خریدهای اینترنتی در استان طی امسال می گوید: تا سال گذشته میزان فروش اینترنتی در فروشگاه های استان صفر بود اما اکنون به 10 تا 15 درصد رسیده است.
وی اظهارمی دارد: هرچند این میزان نسبت به سایر استان ها رقم ناچیزی است اما از آنجاییکه تا ابتدای امسال تقریبا فروش اینترنتی در استان انجام نمی شد، این رقم نیز تاحدود دلگرم کننده است.
امیدوار ادامه می دهد: در واقع خرید در این استان برای مردم نوعی سرگرمی به شمار می رود برای همین بیشتر تمایل دارند خریدهای خود را به صورت سنتی انجام دهند، یعنی چندین مغازه را سر بزنند و کالا را از نزدیک لمس و سپس آن را خرید کنند.
امیدوار ادامه می دهد: بیشتر خریدهای اینترنتی انجام شده در حوزه کیف و کفش، پوشاک و مواد غذایی از فروشگاه های بزرگ بوده است.
وی تصریح می کند: برای انجام خریدهای اینترنتی در این استان بیشتر باید فعالیت های فرهنگی انجام شود و فرهنگ خرید مردم به این سمت نیز پیش رود.
اما در این میان که مدت ها صحبت از عدالت آموزشی در سطح مدارس مطرح بود این امر نیز تا حدودی در این استان برقرار شد هرچند که هنوز جای کار دارد.

پیام خراسان

141 هزار دانش آموز خراسان شمالی از شبکه شاد استفاده می کند
صدقی رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، می گوید: در ابتدای شیوع ویروس کرونازیرساخت های لازم برای آموزش مجازی دانش آموزان به منظور عدم حضور در کلاس برای جلوگیری از ابتلا به کرونا وجود نداشت.
وی می افزاید: اما با پیگیری های انجام شده تا پایان سال گذشته 900 محتوای الکترونیکی تولید و بر روی سرور قرار گرفت.
صدقی با اشاره به اینکه در گذشته نگرانی هایی در ارتباط با عدالت آموزشی وجود داشت، ادامه می دهد: در واقع در برخی از نقاط این استان کلاس های چند پایه ای وجود داشت که در این کلاس ها یک معلم برای چندین پایه تدریس می کرد.
وی اظهارمی کند: اما از 22 فروردین امسال برنامه سامانه شاد نیز رونمایی شد و از این طریق دانش آموزانی که در کلاس های چند پایه درس می خواندند حالا می توانند از چندین معلم برخوردار باشند.
این مقام مسئول بیان می کند: در ابتدای سال 38 هزار دانش آموز خراسان شمالی به علت نبود زیرساخت های لازم همچون اینترنت و یا تبلت نمی توانستند از شاد استفاده کنند اما هم اکنون 141 هزار دانش آموز استان از شبکه شاد استفاده می کنند و هنوز 20 درصد از دانش آموزان استان از آن محروم هستند.
وی تصریح می کند: در حال حاضر 121 هزار دانش آموز آنلاین هستند و 141 هزار دانش آموز دیگر در شبکه فعالیت دارند.
صدقی تعداد تبلت های توزیع شده در میان دانش آموزان را نیز 966 دستگاه اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا مدارس استان به اینترنت و اینترانت نیز مجهز شدند، توضیح می دهد: برمبنای برنامه ششم توسعه قرار بود تا مدارس موجود در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت از اینترنت و اینترانت برخوردار شوند که بر این مبنا 1200 مدرسه در استان از آن برخوردار می شد ولی هم اکنون 95 درصد مدارس استان یعنی 1520 مدرسه از اینترنت و اینترانت برخوردار شده است.
وی تاکید می کند: کمتر از 200 مدرسه در استان وجود دارد که از اینترنت برخوردار نشده است.

پیام خراسان

اجرای 485کیلومتر مسیر فیبر نوری در خراسان شمالی
سیدعلی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا از اجرای 485کیلومتر مسیر فیبر نوری در این استان خبر می دهد
وی با اشاره به تلاش ها و اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه متوازن زیر ساخت های ارتباطی و برقراری عدالت ارتباطی و کاهش شکاف دیجیتالی می گوید: رشد شاخص های ارتباطی مناطق محروم و روستایی از اولویت اقدامات و برنامه های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی با اشاره به اهمیت پروژهUSOبه منظور ایجاد بستر ارتباطی در مناطق کمتر توسعه یافته به خدمات الکترونیکی و دغدغه این اداره کل برای ارائه سرویس های مناسب به روستاییان، باارائه گزارشی از وضعیت سایت های احداث شده در استان می افزاید: در خراسان شمالی از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(USO)، تعداد 55سایت با اعتباری بالغ بر 1100میلیارد ریال نصب و راه اندازی شده و ارتقاء تکنولوژی شش سایت تلفن همراه نیز انجام شده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای 485کیلومتر مسیر فیبرنوری در مناطق مرزی و روستایی جهت تامین پهنای باند اپراتورهای تلفن همراه و مراکز مخابراتی روستایی به پیمانکاری شرکت مخابرات ایران با پیشرفت فیزیکی 51درصد اظهار می دارد: با تکمیل این پروژه تعداد 115سایت و مرکز مخابراتی روستایی از خدمات فیبر نوری بهره مند خواهند شد.
مرتضوی ادامه می دهد: اتصال 1354مدرسه روستایی و شهری اعلامی آموزش و پرورش بر اساس سامانه شاد در طرح هوشمند سازی مدارس به شبکه ملی اطلاعات در راستای ارتقا و عدالت آموزش استان و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستاانجام شده است.
به گفته وی همچنین تمام شهرهای استان از پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.
وی می گوید: در دیدار استاندار خراسان شمالی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذرماه سال جاری، توسعه زیرساخت های مناطق محروم و روستاهای مرزی استان به ویژه شهرستان راز و جرگلان مطرح و در دستور کار قرار گرفت.
مرتضوی بیان می کند: پروژه فیبر شهرستان راز و جرگلان به طول حدود 74 کیلومتردر مسیر نوار مرزی غلامان در حال اجرا است که با تکمیل این پروژه تعداد 15 سایت و مرکز مخابراتی روستایی از خدمات فیبر نوری بهره مند خواهند شد.
حساس شدن به سلامت و بهداشت فردی از دست آورد کرونا

پیام خراسان

اما کرونا باعث شد تا حدودی سبک زندگی ها نیز تغییر پیدا کند و این ویروس منحوس موجب شده تا مردم نسبت به سلامت فردی خود و حتی دیگران حساس تر شوند و تمام تلاش خود را بکار گیرند تا به ویروس مبتلا نشوند و برای اینکه به این امر دست پیدا کنند از بهداشت فردی گرفته تا تغذیه را مورد توجه جدی خود قرار داده اند.
به گفته افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز مردم به دلیل رعایت بهداشت فردی طی پاییز و زمستان امسال کمتر سرماخورده شدند و مورد ابتلا به آنفلوآنزا نداشته ایم.
از سوی دیگر کرونا موجب شد تا جوان ترها نسبت به سلامتی بزرگترها حساس شوند و برای اینکه آن ها به کرونا مبتلا نشوند از دور آن ها را پشتیبانی کرده اند.
علاوه بر آن، افزوده شدن تجهیزات پزشکی در حوزه بهداشت و درمان از دیگر دست آوردهایی بوده که طی امسال برای این استان محقق شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/333283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد