پیام خراسان

آخرين مطالب

کتابخانه کاغذی مقالات

کتابخانه کاغذی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیش از 11 سال از تصویب و کلنگ زنی کتابخانه مرکزی بیرجند می گذرد اما این مصوبه به دلیل مشکلات اعتباری تنها بر روی کاغذ مانده است.
خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ کتاب یکی از زیباترین و مهم ترین جلوه های فرهنگی است و باید آن را از گرانقدرترین پدیده ها و میراث بشر به حساب بیاوریم. شکوه این ارزش را می توانیم در تابش «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم؛ پرودرگاری که به قلم آموخت» جستجو کنیم و این نشانه روشن، افزون بر پیشینه پربار فرهنگیان و شمار کتاب ها و کتابخانه ها و کتاب نگاران و نام آوران، ما را ترغیب می کند ریشه های کهن و مانای کتاب را با نگرشی نو جستجو و پاسداری کنیم.
تاسیس کتابخانه ها می تواند در روند توسعه جوامع و گذر آن ها از مراحل مختلف تاثیرگذار باشد و امروز به خاطر شکل گیری جوامع دانش مدار می توان مشاهده کرد که همه ساختارهای اساسی جامعه به طرز قابل توجهی تحت تأثیر دانش قرار دارند و کتابخانه ها که از دیر باز وظیفه گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات به افراد جامعه را بر عهده داشته اند نقش اساسی در این زمینه ایفا خواهند کرد.
تاریخ کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است و ردپای کتابخانه ها، در گذرگاه های پیچاپیچ تمدن از عهد باستان تا عصر حاضر تا حدودی به جا مانده است.
کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می کند و موجودیت آن خود به خود هدف نبوده است بلکه هدف اصلی آن خدمت به اجتماع است و از آن جا که اساس ترقی و تعالی انسان در اندوختن دانش و ارتقای روحی و اخلاقی است در اسلام نیز مقام علم، عالم، کتاب و کتابت از جایگاه رفیعی برخوردار است.
وجود کتابخانه در جوامع اسلامی بسیار با اهمیت تلقی شده زیرا به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک می کند و مواریث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد و به گواه تاریخ، کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.
آثار رفیع قلم و اندیشه در میراث مکتوب کتابخانه ها نقش مهم و مؤثری در پیشبرد مبانی فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند و از سوی دیگر جمع آوری و نگهداری کتب و در دسترس دانش پژوهان قرار دادن، بزرگ ترین خدمت به دانشمندان و اجتماع است و کتاب و کتابخانه در شکل دادن به عقاید و افکار مردم نقش مهمی را به عهده دارد.

پیام خراسان

کتابخانه مرکزی بیرجند غرق در خواب خوش
در خراسان جنوبی نیز به بحث کتاب و کتاب داری توجه بسیاری می شود و به طوری که در این استان کویری و مرزی 77 کتابخانه نهادی و مشارکتی تاسیس شده است و به بحث نگهداری از میراث جاودانه انسان یعنی کتاب می پردازند.
از سال 89 مقرر شده بود تا اولین و بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تاسیس شود که متاسفانه هنوز بعد از 11 سال این پروژه بزرگ فرهنگی به دلیل کمبود اعتبارات روی کاغذ مانده است و وارد فاز عملیاتی نشده است.
کتابخانه مرکزی بیرجند حدود 10 هزار مترمربع وسعت دارد و اگر درگیر چرخه های اداری، مشکلات جانمایی زمین و تامین اعتبارات نمی شد اکنون در این شهرستان تاسیس شده بود و به نگهداری از میراث ملی ایرانیان یعنی کتاب پرداخته بود.
این کتابخانه یکی از بزرگترین و مهم ترین پروژه های فرهنگی خراسان جنوبی شناخته می شود که به دلیل کمبود اعتبارات مصوبه تاسیس آن در حال خاک خوردن است و انگار مسئولان استان این پروژه عظیم فرهنگی را از یاد برده اند.
کتابخانه مرکزی بیرجند در انتظار تامین اعتبار و زمین
در این راستا به سراغ «کاظم وفایی» مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی رفتیم تا از آخرین وضعیت این پروژه فرهنگی آگاه شویم. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: کتابخانه مرکزی بیرجند یک پروژه ملی است که دی ماه سال 89 کلنگ زنی شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ادامه بیان می کند: زمین این کتابخانه در بلوار شهید ناصری قرار دارد و هنوز مشکل آن حل نشده است.
وفایی با اشاره به میزان اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه می گوید: تاکنون بعد 10 سال هیچ اعتباری به کتابخانه مرکزی بیرجند تخصیص نیافته است و هیچ گونه پیشرفت فیزیکی این پروژه نداشته است.
وی بیان می کند: کتابخانه مرکزی بیرجند با وسعت 11 هزار مترمربع برای به بهره برداری رسیدن نیاز به اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان دارد و یک پروژه ملی است و در انتظار تامین اعتبار برای خرید زمین قرار دارد.
کتابخانه مرکزی بیرجند بدون زمین/ بیرجند نیازمند 16 هزار مترمربع فضای کتابخانه ای است
«محمد فرهادی» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص کتابخانه مرکزی بیرجند می گوید: این پروژه از مصوبات سفر سوم هیئت دولت نهم به خراسان جنوبی در سال 89 بوده است.
وی در ادامه بیان می کند: ابتدا قرار بود این پروژه در زمینی با وسعت پنج هزار مترمربع در خیابان مدرس بیرجند احداث شود اما به خاطر قرارداشتن این زمین در حریم میراث فرهنگی این کار امکان پذیر نبود و سال 90 تصمیم گرفته می شود تا این پروژه در بلوار شهید ناصری بیرجند احداث شود.
فرهادی با بیان اینکه چهار میلیارد و 700 میلیون تومان برای کتابخانه مرکزی بیرجند از محل اعتبارات شاخص های فرهنگی تعیین شده بود، ادامه می دهد: متاسفانه این اعتبار به خاطر مشخص نبودن زمین احداث این پروژه تخصیص پیدا نکرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در ادامه می گوید: سال 96 نرخ زمین 430 میلیون تومان از طرف راه و شهرسازی اعلام می شود و متولی این پروژه به میدان می آید تا زمین را با نرخ پایین تری دریافت کند و در این راستا 100 میلیون تومان به راه و شهرسازی پرداخته شده است اما به خاطر عدم پرداخت مابقی اعتبارات زمین تحویل داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی بیرجند 11هزار مترمربع مساحت دارد، ادامه می دهد: برای ساخت این پروژه اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان نیاز است و ممکن است به خاطر نرخ های امروز این میزان افزایش یابد.
فرهادی با تاکید بر اینکه شهر بیرجند به 16هزار مترمربع فضای کتابخانه ای و فرهنگی نیاز دارد، می افزاید: متاسفانه در حال حاضر تنها سه هزار فضای کتابخانه ای و فرهنگی در بیرجند وجود دارد.
وی می گوید: برای به بهره برداری رسیدن این پروژه ابتدا باید مشکل زمین این پروژه حل شود چون مشکل کمبود اعتبارات وجود ندارد اکنون تنها مشکل اصلی بحث زمین است.
کتابخانه مرکزی بیرجند در انتظار تامین اعتبار برای خرید زمین
«ناصر نبی زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: کتابخانه مرکزی بیرجند یک پروژه ملی است و به اعتباراتی جهت خرید زمین نیاز دارد.
وی در ادامه می گوید: مکاتباتی جهت تامین اعتبارات برای خرید زمین این پروژه انجام شده است اما هنوز اعتباری در این زمینه تخصیص داده نشده است و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید زمین بتوانیم هر چه سریع تر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از فعال ترین استان ها در زمینه فرهنگ و هنر است، تاکید می کند: تاسیس کتابخانه مرکزی بیرجند یکی از نیازهای مهم بخش فرهنگ خراسان جنوبی به خصوص شهر بیرجند است و اجرای این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
نبی زاده بیان می کند: شرایط کشور امروز به گونه ای است که نگاه به سمت تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت بیش از 60 درصد است و با این حال امیدواریم اعتبارات لازم جهت اجرای پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند تامین شود.
مسئولان اجرایی پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند به میدان بیایند
«حسین خسروی اسفزار» نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند می گوید: وجود کتابخانه ها در جامعه تاثیر به سزایی در توسعه فرهنگ دارد.
وی با بیان اینکه بحث احداث کتابخانه مرکزی در بیرجند از اهمیت بالایی برخوردار است، می افزاید: این موضوع را در حد توان و بضاعت در مجلس در چارچوب وظایف و قوانین پیگیری خواهیم کرد.
خسروی اسفزار در پایان بیان می کند: مسئولان اجرایی این پروژه باید پیگیری های لازم را انجام دهند تا عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود و شاهد به بهره برداری رسیدن آن باشیم.
پایان پیام/573

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/333649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد