پیام خراسان

آخرين مطالب

قطع 400 تن درخت جنگلی در قوچان به بهانه سرمایه‌گذاری گردشگری اجتماعي

قطع 400 تن درخت جنگلی در قوچان به بهانه سرمایه‌گذاری گردشگری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،قطع 400 تن درخت جنگلی در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران همراه بانفوذ و اعمال‌نظر برخی افراد به بهانه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با سکوت قابل‌تأمل متولیان زیست‌محیطی روبرو بوده و این در حالی است که تاکنون هیچ طرح گردشگری نیز ارائه نشده است.
دست‌درازی به طبیعت؛ قطع درختان به بهانه سرمایه‌گذاری گردشگری
 مدتی قبل صحنه‌هایی دل‌خراش در قالب فیلم و تصویر در فضای مجازی منتشر شد که در آن افرادی در حال قطع درختان کهن‌سال در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران بودند و دردی در دل بیننده می‌گذاشت که چگونه می‌شود این‌چنین فضای سبز در بهار طبیعت به یغما برود.
بشر در حفاظت از اکوسیستم نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و قطعاً مداخله بی‌مورد در محیط‌زیست همانند قطع درختان و جنگل‌زدایی به ضرر انسان‌ها تمام می‌شود.
درختان قطع‌شده در این منطقه از قوچان شاید عمری بیش از 30 سال داشته باشند و همین امر نیز به دلیل عمیق بودن ریشه آن‌ها در زمین می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری کند.
منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران از دیرباز به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری در خراسان رضوی به شمار می‌رود و بسیاری از مردم در روز‌های تعطیل یا دیگر ایام سال با انتخاب این مکان تفریحی علاوه بر بهره‌مندی از سایه درختان سر به فلک کشیده در کنار رودخانه‌ای روان، از تمیزی و اکسیژن سازی درختان نیز استفاده می‌کردند.
طبق شنیده‌ها از مردم محلی گفته می‌شود فردی که خود را صاحب و مالک این زمین‌ها می‌داند به دنبال ایجاد مکانی با کاربری تفریحی و گردشگری در این منطقه بوده و با همین دلیل نیز اقدام به قطع درختان کهن‌سال و از بین بردن فضای سبز کرده است، اما این سؤال را مطرح می‌کند که کدام محیط گردشگری قرار است ساخته شود که در آن درختان قطع می‌شود؟!
مجوزی که سازمان جهاد کشاورزی برای هرس درختان این منطقه صادر کرده است بر اساس تناژ بوده، یعنی فرد می‌تواند 400 تن درخت را، حال به هر تعداد و اصله که می‌خواهد در نقطه‌ای که به وی اجازه داده شده است هرس نماید و جدای از این مسئله که چه میزان اصله درخت در زمین شخصی یا ... به بهانه هرس، قطع شده باید بدانیم که همین تفاوت میان اصله و تن یک فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیر را در شارک باجگیران رقم زده است!
مگر نه این است که پس از ایجاد یک محیط گردشگری با کاربری‌های تفریحی و رفاهی در هر منطقه‌ای متولیان به دنبال ایجاد فضای سبز می‌روند، اما در این طرح باید 400 تن درخت نابود شود تا این‌چنین محیط گردشگری ایجاد شود؟!
منطقه باغچه شارک دارای زمین مشاع با آستان قدس رضوی است
عباس مرادزاده دهیار روستای شارک از توابع بخش مرزی باجگیران با اشاره به قطع درختان منطقه باغچه، گفت: مقداری از درختان منطقه باغچه دارای متولی خصوصی است و شخصی به نام «م. ق» به‌عنوان مالک با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده و مجوز گرفته است و این کار تنها هرس محسوب می‌شود نه قطع!
او با یادآوری اینکه این زمین مدتی بلاصاحب بود، چون مالک آن در خارج ایران اقامت داشت، افزود: پارسال نیز مقداری از درختان هرس شد که منابع طبیعی جلوگیری کرد، اما مالک پس از متقاعد کردن این سازمان دوباره از جهاد کشاورزی مجوز گرفته است.
دهیار روستای شارک ادامه داد: مقداری از این زمین متعلق به خانواده «ق» و مقداری هم در اختیار آستان قدس رضوی است که مدتی بلا صاحب بوده و مردم خسارت‌های زیادی به آن وارد کرده بودند، اما الآن صاحبش آمده و می‌گوید دیگر نمی‌خواهد کسی داخل باغ من شود و آن را تصرف کند.
کسی توانایی مقابله با این فرد در زمینه نابود کردن درختان را ندارد
جواد اکبری رئیس شورای اسلامی روستای شارک نظری دیگر داشت و با گلایه و ابراز تأسف نسبت به قطع بی‌رویه درختان در منطقه باغچه این شهرستان، گفت: فردی به نام «م. ق» بدون جوابگویی به کسی و ارگانی اقدام به قطع درختان کرده و حتی به منابع طبیعی نیز گزارش شد و از قطع جلوگیری کردند، اما کسی توانایی مقابله با این فرد را ندارد.
او افزود: متأسفانه با این اقدام ناجوانمردانه، گردشگری در این منطقه مختل شده است و حتی مردم که در روز‌های پایانی هفته برای استراحت و تفریح به این محل می‌آمدند دیگر نمی‌توانند حتی برای خرید ماهی به روستای شارک مراجعه کنند و ازاین‌رو اقتصاد مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.
قطع 32 اصله درخت در اراضی ملی به بهانه سرمایه‌گذاری؟!
امیر زمانی مقدم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با یادآوری این مطلب که فردی به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی چند مرحله برای کار‌های اداری و اخذ مجوز‌های لازم به این اداره مراجعه داشته است، گفت: این فرد خود را سرمایه‌گذار بخش گردشگری در منطقه باغچه معرفی نموده و تنها یکی از وارثان و مالکان محسوب می‌شود، چون این زمین دارای مالک‌های زیادی است.
او افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان از این شخص درخواست کرد تا علاوه بر اخذ وکالت از مابقی وارثان، یک طرح درزمینه سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشری ارائه دهد تا مجوز‌های لازم ارائه شود و حتی اگر با کمبود زمین مواجه بود، منابع طبیعی ورود پیداکرده و زمین در اختیار این سرمایه‌گذار قرار دهد که این طرح و اخذ وکالت تاکنون انجام نگرفته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با اشاره به اینکه قیمت چوب طی ماه‌های اخیر بالا رفته و قطعاً هرکسی را وسوسه می‌کند تا با قطع چوب و فروش آن‌ها پول زیادی را نصیب خود نماید، ادامه داد: تابستان سال گذشته حدود 32 اصله درخت جنگلی در دوراهی روستای شارک کف بری شد که با اقدام سریع یگان حفاظت منابع طبیعی جلوی قطع گرفته و پرونده تخلف نیز تشکیل شد.
زمانی مقدم با تأکید بر اینکه این سازمان تنها بر اساس مجوز‌های صادرشده برای قطع درختان، می‌تواند مجوز حمل چوب را صادر کند،بیان کرد: در اراضی کشاورزی مجوز قطع درختان در خارج محدوده شهری با مدیریت جهاد کشاورزی است که قطع درختان اخیر در منطقه شارک و زمین شخصی این فرد موردنظر، با مجوز جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
او تصریح کرد: تاکنون برای 11 هزار و 978 مترمربع زمین و قطع 32 درخت پرونده قضایی تشکیل‌شده که این پرونده‌ها از سال 98 در دستگاه قضایی جریان داشته، ولی همچنان در مرحله بررسی کارشناسی قرار دارد و متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان تأکید کرد: در آذرماه سال جاری رأی اولیه تخلف این فرد مبنی بر قطع 32 اصله درخت در اراضی ملی منطقه شارک به نفع منابع طبیعی و خلعیت برای این فرد صادر شد، اما پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال‌شده است که باید در انتظار رأی جدید بود.
مجوز جهاد کشاورزی صرفاً هرس درختان در ملک شخصی بوده نه قطع درختان؟!
طی تحقیقات انجام‌شده و اطلاعات به‌دست‌آمده توسط خبرنگار فارس مشخص شد که مجوز جهاد کشاورزی صرفاً برای هرس 400 تن درخت در ملک شخصی بوده و در متن نامه نیز به‌صراحت متولی این زمین متعهد شده که از قطع درختان حاشیه رودخانه پرهیز کند.
بیشتر بخوانید
تخریب طبیعت قوچان به بهانه هرس درختان
مجوزی که سازمان جهاد کشاورزی برای هرس درختان این منطقه صادر کرده است بر اساس تناژ بوده، یعنی فرد می‌تواند 400 تن درخت را، حال به هر تعداد و اصله که می‌خواهد در نقطه‌ای که به وی اجازه داده شده است هرس نماید و جدای از این مسئله که چه میزان اصله درخت در زمین شخصی یا ... به بهانه هرس، قطع شده باید بدانیم که همین تفاوت میان اصله و تن یک فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیر را در شارک باجگیران رقم زده است!
همچنین مقررشده بود که اگر متقاضی خارج از تعهدات اقدام به هرس درختان حاشیه رودخانه و خارج ازملک شخصی کند مراجع قضایی با وی برخورد قانونی داشته باشند و البته کارشناسان جهاد کشاورزی اذعان کرده‌اند این هرس‌های انجام‌شده خیلی کوتاه و غیرمعمول بوده است.
پیگیری دستگاه قضایی در برخورد با مقصران قطع درختان منطقه باغچه شارک
حسین ولیدخت دادستان عمومی و انقلاب قوچان هم با اشاره به اخذ گزارش‌های مردمی در زمینه قطع درختان جنگلی مسیر حاشیه رودخانه امامقلی به شارک و حضور میدانی در منطقه، گفت: طی بررسی‌ها مشخص‌شده است که جهاد کشاورزی مجوز برای هرس داده و اکیداً ذکر شده که به حاشیه رودخانه دست زده نشود.
او بابیان اینکه بحث مالکیت این زمین نیز در حال بررسی است، افزود: بستر رودخانه متعلق به امور منابع آب و جزو انفال بوده و باید کارشناسان آب منطقه‌ای در این زمینه نظر بدهند که آیا تجاوزی به حریم رودخانه انجام‌شده است یا نه؟
دادستان عمومی و انقلاب قوچان ادامه داد: درزمینه اینکه آیا هرس درخت انجام‌شده یا قطع بوده هم باید کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اظهارنظر کنند که تاکنون گزارشی در این زمینه ارائه نشده است، اما دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم قطعاً پیگیر تخلفات احتمالی خواهد بود و با مقصران برخورد جدی انجام می‌دهد.
جدای از این مسئله که باید کارشناسان درباره فرق میان هرس و قطع درخت نظر بدهند باید این نکته را موردتوجه قرارداد که اگر این سرمایه‌گذار بخش خصوصی که شنیده می‌شود سفارش‌ها و لابی‌گری‌های زیادی برای کار راه‌اندازی وی انجام‌شده است، آیا طرح اولیه‌ای برای ایجاد محیط گردشگری در این منطقه دارد یا طرح تنها ذهنی و فضایی بوده و در فضای حقیقی و روی کاغذ نمی‌توان اثری از آن یافت.
برای راه‌اندازی یک فضای گردشگری در روستا‌ها باید در ابتدای کار یک طرح اولیه به دهیاری یا بخشداری محل موردنظر ارائه و پس از کسب نامه، مجوز‌های موردنیاز از سازمان‌های متبوع همچون میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط‌زیست اخذ کرد که به نظر می‌رسد در این مورد همه سازمان‌ها حتی نمایندگان عالی دولت در دهیاری و بخشداری نیز از این طرح بی‌خبر هستند.
آیا جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی ارائه مجوز، نظارتی بر هرس درختان انجام داده است و آیا فاصله میان رودخانه تا جاده اصلی که درختان آن نیز به نامردی قطع‌شده جزء زمین‌های با مالکیت شخصی بوده یا اراضی ملی، که این‌گونه به تاراج رفته است؟
چرا در بهار طبیعت و فصل رویش درختان این اتفاق دریکی از مناطق تفریحی و تفرجگاهی قوچان در سایه غفلت و بی‌مسئولیتی برخی افراد رخ‌داده و جدای از شخصی بودن ملک این فرد که شاید از دیگر وراث نیز اجازه نگرفته است هیچ سازمانی جلوی از بین بردن منابع طبیعی و درختان را نگرفت؟!
انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی و حامیان محیط‌زیست ورود جدی در این زمینه داشته باشند و خبرگزاری فارس هم همچنان پیگیر این مسئله خواهد بود.
منبع: فارس
انتهای پیام//م.م

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/347645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر مربع افزایش یافت

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

125ون طبق شیوه‌نامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار