پیام خراسان

آخرين مطالب

در کلاب هاوس چه می گذرد؟/ مراقب بار حقوقی حرف‌هایتان در کلاب هاوس باشید! مقالات

در کلاب هاوس چه می گذرد؟/ مراقب بار حقوقی حرف‌هایتان در کلاب هاوس باشید!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - امکان ندارد این روزها گوشی هوشمند داشته باشید و اسمی از کلاب هاوس نشنیده باشید. حتی اگر کمی اهل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آن باشید حتما تا حالا نصب کرده و از اتاقی به اتاق دیگر می‌روید؛ یا به حرف‌های دیگران گوش می‌دهید یا اینکه خودتان برای بقیه سخنرانی می‌کنید اما حواستان باشد که با حرف‌هایتان خود را به دردسر نیندازید.
به گزارش برنا؛ معمولا هرچند وقت یکبار اسم یکی از شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها می‌افتد و جنجال زیادی ایجاد می‌کند. یک روز فیس‌بوک، یک روز اینستاگرام، یک روز تیک‌تاک، یک روز لایکی، یک روز تلگرام و حالا هم کلاب هاوس که بدون هیچگونه عکس، ویدئو و نوشته‌ای و فقط متکی بر شنیدار، تبدیل به یک شبکه اجتماعی محبوب در ایران شده است و هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود اما آنچه جالب است متنوع و باری به هر جهت بودن اتاق‌های کلاب هاوس است که تقریبا هر قشری از جامعه در آن حضور دارد و حتی در یک اتاق 8 هزارنفر می‌توانند دعوت شوند و مشارکت کنند. در این گزارش قصد داریم به گفتگوهای اتاق‌های این برنامه بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم آیا ممکن است حرف زدن در کلاب هاوس برایمان دردسر شود؟
تحصیلات شعور می‌آورد یا خیر؟
این اسم یکی از اتاق‌های کلاب هاوس است که حدود 76 نفر در آن عضو هستند و درمورد اینکه آیا تحصیلات شعور می‌آورد یا خیر بحث می‌کنند. همانطور که از اسمش پیداست تقریبا اتاق شیکی است و افراد ژست گرفته با لفظ قلم صحبت کردن سعی می‌کنند عقاید خود را در چشم دیگران فرو کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که در کلاب هاوس برخلاف فضای حقیقی افراد سعی نمی‌کنند دیگران را در راستای اعتقادات خود متقاعد کنند اتفاقا در اینجا افراد فاز روشنفکری گرفته و سعی دارند خود را طوری نشان دهند که یعنی ما فقط می‌خواهیم نظرمان را بگوییم و نظر بقیه هم محترم است!. امیر یکی از این افراد است که از مدیر اتاق اجازه گرفته تا میکروفنش باز شود و صحبت کند. او که حسابی معتقد است تحصیلات شعور نمی‌آورد می‌گوید این روزها آنچه موجب هراس و اضطراب اجتماعی می‌شود بی‌سوادی سفید است، افرادی که ظاهراً توانایی خواندن و نوشتن را دارند، هر روز در فضاهای حقیقی و مجازی حرف می‌زنند و می‌نویسند و حال و روز و خواست‌های خود و اطرافیان‌شان را با کلمات و جملات به تصویر می‌کشند. کسانی که انواع مدارک آموزشی و درجات دانشگاهی و گواهی‌نامه‌های حضور در دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی و آموزشی را در کلاس‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی را در کیف خود جابه‌جا و یا در قاب‌های گران‌قیمت، زینت‌بخش دفتر و محل کار خود می‌کنند که اگر به آنها تیتر تخصصی‌شان «دکتر»‌ یا «مهندس» نگویی، ‌انگار اهانتی نابخشودنی مرتکب شده‌ای، اما در قبال این همه طمطراق و شوکت ظاهری، هنوز در ساده‌ترین تعامل‌ها و ارتباطات با دوستان و همکاران و اعضای خانواده خویش دچار چالش‌های جدی‌اند و به دلیل غرور کاذب ناشی از جایـگاه ظاهـری خود، حاضر به قبول و یا حتی شنیـدن تجارب یا راهنمایی‌های دیگران و حتی بزرگتر و عالـمتر از خود نیستند. از آنطور السا میکرون خود را با اجازه مدیر باز می‌کند و برخلاف صحبت‌های امیر می‌گوید اتفاقا اصلا اینطور نیست که بگویی سواد، شعور نمی‌آورد. شعور ما تحت تاثیر میزان سوادمان، مطالعه کتابه، ارتباط با همکلاسی‌ها و استادان و... شکل می‌گیرد و طبیعتا کسی که اصلا یک کلاس سواد ندارد با کسی که حداقل لیسانس دارد میزان درک و شعورشان فرق می‌کند.
خلاصه که ساعت‌ها بحث درباره اینکه تحصیلات شعور می‌آورد یا خیر ادامه دارد و هرکس نظر خودش را می‌گوید اما موضوعات خیلی متنوع تر از چیزی هست که فکر کنید.
نقش زن در عکاسی ایران
این هم از آن اتاق‌های تخصصی و حرفه‌ای است که یک عده عکاس در آن دور هم جمع شدند تا با هم گفتگو کنند و از هم دیگر یاد بگیرند. فرهاد، نفیسه، امیرعلی، مینا، اردلان، حمید، نیما و 24 نفر دیگر عضو این اتاق هستند و با هم گفتگو می‌کنند. نفیسه میکروفن خود را باز کرده و می‌گوید هرچند ما در غرب ترجیح می دهیم فکر کنیم که زنان در جوامع اسلامی سرکوب و محدود می‌شوند اما به نظر می رسد جداسازی آنها از مردان امکان رشد شخصیتی شان را قوی تر می کند. دیدگاه ما که شامل من هم می شود از فرهنگ های دیگر اغلب توسط خودمان یا وارونه نشان داده یا بیش از حد ساده انگاشته می شود. یک مجموعه استثنایی که نباید نادیده گرفت، مجموعه زندان زنان کار زهرا رنجبر فارغ التحصیل عکاسی از دانشکده هنر دانشگاه تهران و یکی از موسسان انجمن عکاسان ایرانی است. او چون در طول سال های انقلاب اسلامی ایران پرورش یافته از نظر اجتماعی و سیاسی فردی آگاه است. او بر این باور است که عکاسی باید حرفی برای جامعه و آگاه کردن مردم داشته باشد نه اینکه از عکس همچون شیء تزئینی استفاده شود.
خلاصه گفتگو ادامه دارد و هرکس میکروفن خود را باز کرده و بسیار بسیار روشنفکرانه درباره حضور زنان عکاس در ایران می‌گوید.
توانمندسازی حاکمیت و جامعه/ قرارداد 25 ساله ایران و چین و...
کم لطفی است اگر به گروه‌های سیاسی کلاب هاوس آن هم در این روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نپردازیم. واقعیت این است که اغلب کاربران کلاب هاوس را توئیتری‌ها تشکیل می‌دهند و به اصطلاح این بچه‌های توئیتر هستند که دور هم و در یک فضای شنیداری جمع شدند و انواع و اقسام گروه‌هایی با حضور وزا، فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص سیاسی تشکیل دادند و درمورد مباحث مختلف از فیلتر گرفته تا قرارداد 25 ساله ایران و چین حرف می‌زنند و البته کاندیداهایی هم هستند که از این فضا استفاده کرده تا خودی نشان دهند و اعتقادات و برنامه‌های آتی خود را بیان کنند.
چالش‌های مدیریت کرونا در ایران
بی شک یکی از دغدغه‌های این روزهای همه ما کروناست. هنوز خستگی پیک سوم از روی شانه هایمان در نرفته است، وارد پیک چهارم شدیم و متاسفانه در یک روز بیش از 200 نفر از هموطنانمان قربانی این ویروس مهلک شدند. کاربران کلاب هاوس بیکار نشسته و برای کرونا هم اتاق زدند و از پزشکان و متخصصان و خبرنگاران حوزه سلامت دعوت کردند تا در اتاق حضور داشته باشند و گفتگو کنند.
هر پزشک و متخصصی حدود یک ربع، بیست دقیقه صحبت می‌کرد و همگی بر این اعتقاد داشتند که مردم باید این روزها خیلی بیشتر از قبل رعایت کنند چون ویروس واریانت انگلیسی 70 برابر بیشتر منتقل می‌شود و میزان مرگ و میر آن هم بالاتر است. ماسک زدن، پرهیز از حضور در اجتماعات دو توصیخ اکید متخصصان بود. البته در این اتاق درباره مسائلی دیگر چون میزان اثربخشی انواع و اقسام واکسن‌های کرونا، علت کندی واکسیناسیون در ایران و... نیز صحبت شد کاربران عادی نیز اظهار نظر کرده و سوالات خود را از پزشکان و متخصصان می‌پرسیدند.
شاید فکر کنید فضای کلاب هاوس خیلی شیک و روشنفکرانه و متمرکز بر مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه است اما سخت در اشتباهید. اتاق‌های روزمره فراوانی در کلاب هاوس وجود دارد که افراد دور هم جمع شده و درمورد مسائل عادی و روزمره با یکدیگر صحبت می‌کنند.
بُکش و خوشگلم کن
این هم یکی از اتاق‌های کلاب هاوس است که اتفاقا فقط مخاطبان خانم ندارد و آقایان هم به صورت فعال حضور دارند. 157 کاربر عضو این اتاق هستند و درباره انواع و اقسام آپشن‌های زیبایی صحبت می‌کنند و به یکدیگر آموزش می‌دهند تا چه جوری خوشگل‌تر شوند. از نحوه ابرو برداشتن، درست کردن جلوی مو گرفته تا رژیم‌های غذایی برای رسیدن به اندام طلایی. کاربران یکی پس از دیگری میکروفن خود را باز می‌کنند از تجربیات خود می‌گویند؛ از کرم و محصولات آرایشی که استفاده کردند و خوب بوده، از نحوه درست آرایش کردن به نحوی که پیر دیده نشوی، از داروهای گیاهی ضدجوش، حتی روش کندن پوست‌های مرده روی کف پاشنه پا! خلاصه از هرچیزی که درباره زیبایی باشه اینجا صحبت می‌کنند و به یکدیگر راه و چاه نشان می‌دهند تا زیباتر به نظر برسند.
خلاقیت در رابطه عاطفی برای جلوگیری از یکنواختی رابطه
از آن اتاق‌های مثبت هجده است که باید علامت ضربدر بر کلمات آن گذاشت. 142 دختر و پسر دور هم جمع شدند تا درباره اینکه چیکار کنند روابط عاطفی شان دچار یکنواختی نشود و از هم دیگر خسته نشوند صحبت کنند. رویا میکروفن خود را باز کرده و به عنوان یک خانم به آقایان پیشنهاد می‌دهد در رابطه عاطفی با همسر یا شریک خود خلاق باشید و تنوع ایجاد کنید به طور مثال واژه های محبت آمیز را از حرف‌های خود حذف نکنید. این واژه ها، واژه های هیجان انگیزی هستند پس هرچند وقت یک بار همسرتان را با یک پسوند یا پیشوند مثل عزیزم، عشقم، یکی یه دونه‌ام، دوردونه من، زیبای من، نفسم و... صدا بزنید. روزهای تولد و سالگرد ازدواج را به هیچ عنوان از دست ندهید چون هم خانم‌ها به شدت حساس هستند همین اینکه این روزها بهترین فرصت برای ایجاد یک تنوع حسابی در بین روزهای یکنواخت زندگی است. آقایان لطفا لطفا روابط زناشویی خسته کننده و تکراری را کنار بگذارید فقط کافیه وقت بگذارید، یاد بگیرید، اجرا کنید تا ببینید چه معجزه‌ای در رابطه عاطفی تان ایجاد می‌شود. مردها هم عقب نمانده کاربری به اسم محسن میکروفن خود را باز کرده و می‌گوید خیلی اوقات یکنواختی و دلزدگی در رابطه تقصیر خانم‌ها هم هست. «کی وقت داره قرار بذاره بره بیرون»، «کی دیگه حوصله داره نامه عاشقانه بنویسه؟»، «اون که غریبه نیست. هر لباسی که بپوشم براش فرقی نمی کنه» تمام اینها اشتباهاتی است که از زنان دیده می‌شود و انگار نه انگار اوایل رابطه چقدر کارهای رمانتیک انجام می‌دادند. خانم‌ها شما هم در سالگرد ازدواجتان، تولد همسرتان لباس مورد علاقه او را بپوشید، رنگ لاک و عطر مورد علاقه او را بزنید و یکبار دیگر حس و حال اولین (....) خود را دوباره ایجاد کنید.
هزاران اتاق در کلاب هاوس وجود دارد با هزاران موضوع متنوع و مختلف که بنابر علاقه مندی خود می‌توانید عضو شوید و حرف‌های دیگران را بشنوید اما برگردیم به سوالی که اول گزارش پرسیدیم. آیا ممکن است حرف زدن در کلاب هاوس برایمان دردسر شود؟ غلامرضا عابدینی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان به این سوال پاسخ می‌دهد.
مردم گول ضبط نشدن گفتگو در کلاب هاوس را نخورند/ شهادت کاربران اتاق برای مجرم دانستن یک فرد کافیست/ دعوت کننده‌ها و مدیران اتاق مسئولیت حقوقی ندارند/ مردم از پیوستن به اتاق‌های مجرمانه خودداری کنند
غلامرضا عابدینی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به بار حقوقی کلمات در کلاب هاوس گفت: گفته می‌شود گفتگوها در کلاب هاوس ضبط نمی‌شود بنابراین شاید بسیاری از افراد تصور کنند پس در این صورت قابلیت اثبات حرف‌ها از بین می‌رود اما کاملا تفکر غلطی است چرا که ما در علم حقوق بحثی به اسم شهادت شهود داریم یعنی اگر در یک اتاق کلاب هاوس فردی حرف مجرمانه بزند، درصورتی که باقی افراد حاضر در اتاق شهادت دهند، فرد مجرم است و ضابط قضائی می‌تواند او را تحت تعقیب قرار دهد بنابراین افراد مراقب باشند هر حرفی را نزنند چون درصورت شهادت کاربران دیگر می‌توانند مجرم تلقی شوند.
او درباره مسئولیت مدیر اتاق نیز افزود: هرشخصی می‌تواند اتاق‌های گوناگون ایجاد کند و اگر قصد و نیت بدی نداشته باشد مبری از هرگونه جرم است و نمی‌توان او را مسئول اظهارات کاربران داخل اتاق دانست حتی نمی‌توان گفت چرا مدیر اتاق صدای کاربر را نبسته چرا که در محیط کلاب هاوس گفتگوها شفاهی است و مدیر اتاق نمی‌تواند پیش بینی کند کاربری که میکروفنش باز است قرار است چه بگوید البته باید تاکید کنم اگر مدیر گروهی از روی عمد با نیت بد اتاقی را تشکیل دهد مجرم است و ضابط قضائی می‌تواند او را تحت تعقیب قرار دهد.
عابدینی درباره مسئولیت افرادی که کاربرانی را به کلاب هاوس دعوت می‌کنند نیز تصریح کرد: این کار هم هیچ مسئولیتی ندارد چون دعوت کنندگان آگاهی ندارند این فردی که به اتاق دعوت می‌کنند، قرار است چه بگوید و چه کار مجرمانه‌ای انجام دهد اما اگر اینطور نباشد یعنی کاربری با سوءنیت بقیه افراد را دعوت کند تا یک عمل مجرمانه گروهی انجام دهند در این صورت فرد مجرم است و پلیس فتا می‌تواند او را دستگیر کند.
این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه در توصیه‌ای به مردم گفت: به عنوان یک حقوقدان به کسانی که در کلاب هاوس فعالیت دارند توصیه می‌کنم بیشتر مراقب باشند و از پیوستن به اتاق‌هایی که فعالیت مجرمانه دارند خودداری کنند و حتی اگر کسی آنها را دعوت کرد سریعا خارج شوند چون ممکن است جرم پاگیر آنها نیز شود بنابراین بهترین کار حواس جمعی و رعایت کردن اصول است تا انشالله افراد بدون هیچ دردسر و استرسی حضور خوب در یک شبکه‌ اجتماعی جدید را تجربه کنند.
مراقب باشید مجرم نشوید!
همانطور که در گزارش خواندید اتاق برای عضو شدن در کلاب هاوس فراوان است با انواع و اقسام موضوعات مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، موسیقی، سرگرمی، روزمرگی و.... برای عضو شدن در هر اتاق هم کافیست که یک دعوت نامه داشته باشید اما حواستان جمع باشد از خودتان یک مجرم نسازید و به خاطر گفتن چندکلمه حرف و جمله که شاید برایتان خیلی عادی باشد و در روزمره هم به کار ببرید، خودتان را به دردسر نیندازید و مخلص کلام اینکه حواستان به واژه‌ها، حروف، کلمات و جملاتی که از دهانتان خارج می‌شود، باشد تا سرتان سلامت باشد.
//انتهای پیام: 7

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/347973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی