پیام خراسان

آخرين مطالب

مشهد 99 بر مدار توسعه مقالات

مشهد 99 بر مدار توسعه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - هر چند ویروس کرونا از اسفندماه 98 شرایط عمومی جامعه و بسیاری از اقدامات در بخش های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داد، اما مدیریت شهرها سعی کردند برنامه ای برای عبور از این شرایط سخت داشته باشند تا پروژه های عمرانی متوقف نشود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، مشهد یکی از کلانشهرهایی است که مدیران شهری آن با شرایط سخت اقتصادی کرونا دست و پنجه نرم کردند، اما با وجود تمام سختی‌ها و دشواری‌ها امروز مشهد بزرگ از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تبدیل به کارگاه عمرانی و سازندگی شده است که نمونه آن را در احداث پروژه‌های متعدد عمرانی و ترافیکی می‌توان دید.
سال گذشته علیرغم تمام دشواری‌های اقتصادی و سختی‌های ناشی از شرایط کرونایی، بسیاری از پروژه‌های شهرداری مشهد از جمله بازگشایی مسیر بلوار کوشش به جاده خلج، اجرای دوربرگردان ابوطالب، بلوار رضویه، اتصال محور محمد آباد به شهرک طرق و بهسازی و تعریض باند شمالی بلوار حر در حاشیه شهر و در محدوده مناطق کمتر برخوردار اجرا شد و ارزش افزوده زیادی را برای ساکنان این مناطق به همراه آورد.
در ادامه مهمترین پروژه‌های اجرا شده توسط معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در سال 99 از نظرتان می‌گذرد:
اتمام پروژه تعریض پل مهندس پرتوی
سال گذشته فاز نخست تعریض پل مهندس پرتوی از مسیر مشهد به طرقبه و شاندیز انجام شد و فاز دوم پروژه در مسیر برگشت بدون تأخیر توسط سازمان عمران شهرداری مشهد تحت نظر معاونت عمران و حمل و نقل به پایان رسید. همچنین در فاز دوم عرض پل مهندس پرتوی سه متر افزایش پیدا کرد و تعریض بلوار وکیل آباد بعد از پل و اصلاح هندسی قبل از آن در دستور کار قرار گرفت.
از پل مهندس پرتوی تا تقاطع شهید برونسی یک هزار و 180 متر زیر بار تعریض قرار گرفت که در برخی نقاط تا سه متر با افزایش عرض بلوار وکیل آباد همراه شد؛ همچنین قبل از پل دو سمت بلوار تعریض شد به طوری که در سمت چپ مسیر برگشت تا سه متر و در سمت راست نهایت تا شش متر افزایش عرض صورت گرفت.
پس از اجرای فاز نخست که شامل ایجاد کنارگذر ویژه به سمت شاندیز، تعریض پل به میزان حدوداً 9 متر و ساماندهی ایستگاه تاکسی و اتوبوس مقابل وکیل آباد 93 بود، تأثیرات ترافیکی خوبی در جهت آسایش مردم و کاهش زمان سفر مشاهده شده و اتمام مسیر برگشت نیز می‌تواند در کاهش ترافیک به ویژه در روزهای پایان هفته نقش مهمی داشته باشد.
کاهش ترافیک کهنه انتهای وکیل آباد با اجرای پل شهید برونسی
اکثر مشهدی‌ها حداقل یک بار در ترافیک سرسام‌آور آخر هفته بلوار وکیل آباد به سمت طرقبه و شاندیز گرفتار شده‌اند؛ ترافیکی که سال‌ها یکی از مشکلات جدی شهروندان مشهدی بوده و آخر هر هفته یا در هر تعطیلی خودنمایی می‌کند.
در طول سال‌های مختلف تصمیم‌هایی برای کاهش بار ترافیکی دوراهی طرقبه و شاندیز گرفته شد ولی نتوانست این بار سنگین ترافیکی را کنترل کند، اما سال گذشته با اجرای پل شهید برونسی در مدت زمان شش ماه با سه شیفت کاری، ترافیک کهنه انتهای وکیل آباد مشهد کاهش یافت.
بهسازی بزرگراه 75 متری رضویه پس از 35 سال
فعالیت شهرداری مشهد فقط محدود به شهر مشهد نبوده و سعی در برطرف کردن مشکلات اطراف شهر هم داشته است، از این رو سال گذشته علیرغم اینکه پروژه بزرگراه رضویه در خارج از محدوده خدمات شهری مشهد قرار دارد، اما به منظور تسهیل رفت و آمد شهروندان و با تصمیم شورای شهر و استانداری خراسان رضوی احداث بزرگراه 75 متری رضویه بر عهده شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی این شهرستان قرار گرفت و طبق زمانبندی 390 روزه به رغم مشکلات پیش آمده دو هفته زودتر از موعد مقرر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
برای ساخت این مسیر با هفت دوربرگردان و پل چهار دهانه به طول 80 متر حدود 500 میلیارد ریال هزینه شده است.
افتتاح اولین پل تیرقوسی شمال و شرق کشور در مشهد
دوربرگردان همسطح ابوطالب واقع در بزرگراه چراغچی حد فاصل میدان امام حسین (ع) به میدان خیام همواره از نقاط حادثه خیز شهر بود که در سال موجب تصادف منجر به جرح و فوت می‌شد.
در دوربرگردان همسطح سابق ابوطالب روزانه 900 خودرو عبور می‌کردند که منجر به 1200 حادثه در سال می‌شد و نتیجه آن 200 تصادف منجر به جرح بود از این رو دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب به عنوان اولین پل تیرقوسی شمال و شرق کشور اجرا شد تا بر تمام مشکلات ترافیکی این نقطه از شهر مشهد پایان دهد.
این پروژه 500 متر طول، 8 متر عرض، 2 پیاده رو نیم متری در طرفین و 12 تیر پیش ساخته قوسی بتنی با مجموع وزن 600 را دارد.
کاهش سوانح و تصادفات، اتصال حاشیه به متن شهر و کاهش ترافیک بزرگراه شهید چراغچی به ویژه در گذر از میدان خیام، اهداف این پروژه است.
بازگشایی مسیر بلوار کوشش به جاده خلج مشهد
در هر ساعت حدود ١١٠٠ دستگاه خودرو از خیابان خلج به سوی منطقه گردشگری هفت حوض حرکت می‌کنند و ٣٠٠ دستگاه اتوبوس نیز در این مسیر رفت و آمد دارند که این بار ترافیکی برای ساکنان مشکلات بسیار ایجاد می‌کرد به طوری که پارسال در محدوده خیابان خلج تا قائم (عج) ٢٠٠ فقره تصادف جرحی رخ داد.
از این رو بازگشایی مسیر بلوار کوشش تا جاده خلج به عنوان یکی از خواسته‌های ١٠ ساله ساکنان این منطقه با هدف اتصال بلوار کوشش به شریان اصلی شهر اجرا شد.
طول مسیر پروژه اجرا شده حدود دو کیلومتر است و چهار هکتار فضای سبز و ١.٦ کیلومتر مسیر دوچرخه در این محدوده ایجاد شده و باعث کاهش ترافیک خیابان‌های کوشش و قائم (عج) و همچنین اتصال این معبر به خیابان‌های خلج، قائم (عج)، بلوار نماز و دسترسی راحت تر به منطقه گردشگری هفت حوض شده است.
ترقی طرق
آرزوی ٢٠ساله مردم طرق در اتصال عملیات اجرایی محور محمد آباد به شهرک طرق و بهسازی و تعریض باند شمالی بلوار حر محقق شد.
طی ١5 سال گذشته تاکنون به دلیل شرایط نامناسب جاده که به صورت محلی بوده بین ٣٠ تا 4٠ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌اند و افسران راهنمایی و رانندگی هر بار جاده را بین ٢٠ تا 5٠ درصد مقصر اعلام کرده‌اند.
پروژه پنج کیلومتری محور محمد آباد به شهرک طرق که یکی از خواسته‌های مردم ساکن این منطقه بوده، از سال 91 مطرح بود اما به دلیل خارج از محدوده بودن، مطالعات آن در سال 93 انجام و مجوزهای لازم و نقشه‌های مورد نیاز آماده و تاییدیه کمیسیون ماده پنج نیز دریافت شد.
عملیات اجرایی پروژه در سال 95 آغاز و در سال 96 به دلیل مشکلاتی از جمله تسهیل حریم اراضی متعلق به هوانیروز، دو کارخانه، فرودگاه و قرار داشتن لوله گاز در مسیر، پروژه با 40 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.
با توجه به تأکیدات شهردار و شورای شهر، جلساتی با هوانیروز، فرودگاه و کارخانه‌های در مسیر انجام شد، همچنین با پیگیری‌های متعدد و همکاری فرودگاه و هوانیروز اراضی متعلق به این دو ارگان و اراضی دو کارخانه در مسیر تسهیل قرار گرفت و عملیات اجرایی بازگشایی مسیر محمد آباد به طرق آغاز شد و سال گذشته ظرف مدت زمان شش ماه و زودتر از زمانبندی در نظر گرفته شده به بهره‌برداری رسید.
جاده محمد آباد-طرق به طول پنج کیلومتر و عرض هفت متر با هزینه 120 میلیارد ریال احداث و سه برابر ظرفیت گذشته قابلیت تردد دارد.
بهره برداری از پایانه‌های خواجه ربیع و شهید جوان
در پاسخ به مطالبه شهروندان و در راستای کاهش ترافیک با هماهنگی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک دو پایانه خواجه ربیع و شهید جوان انجام شد. برای احداث این پایانه‌ها دو زمین یکی واقع در پارکینگ مقابل باغ دوم آرامگاه خواجه ربیع و دیگری واقع در میدان شهید جوان با هماهنگی آستان قدس رضوی تحویل گرفته شد.
این دو پایانه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع و با هزینه پنج میلیارد تومان احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
نوسازی 606 وسیله حمل و نقل عمومی
سال گذشته همزمان با افتتاح پارکینگ هوشمند مجد مشهد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور از 31 اتوبوس از نوع اسکانیا و بنز، 170 مینی‌بوس از نوع شیلر و 405 تاکسی نوسازی‌شده مشهد رونمایی شد.
اکثر این مینی‌بوس‌ها در نقاط محرومی که دارای جمعیت کمی هستند سرویس‌دهی می‌کند تا شهروندان را به پایانه‌های اصلی در شهر منتقل کند؛ این 30 دستگاه اتوبوس نیز در خطوط مسافربری درون شهری اقدام به جا به جایی مسافران می‌کند.
اعتبار تمام شده برای نوسازی 30 دستگاه اتوبوس تقریباً 60 میلیارد تومان و به ازای هر دستگاه مینی‌بوس متوسط 600 میلیون تومان بوده است.
دومین دسترسی مترو کوهسنگی در اختیار شهروندان مشهدی قرار گرفت
دومین مسیر دسترسی شهروندان مشهدی به خط دوم قطار شهری این کلانشهر در محل ایستگاه کوهسنگی (آخرین ایستگاه خط دوم قطار شهری مشهد) به عنوان نخستین سازه ایستگاهی تیر شیشه‌ای سال گذشته در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
برای ساخت دومین مسیر دسترسی ایستگاه کوهسنگی این کلانشهر که 135 متر طول، 20 متر عرض و 23 متر عمق دارد، 150 میلیارد ریال هزینه شد؛ این مسیر به منظور تسهیل حرکت همه اقشار شهروندان با ایجاد دسترسی بهتر آنها به ایستگاه کوهسنگی اجرا شد به طوری که در ساخت آن طراحی ویژه‌ای نیز برای آسایش و سهولت رفت و آمد شهروندان کم‌توان اجرا شده است.
از نکات بارز این ایستگاه، می‌توان به شیشه‌ای بودن سازه و قرار گرفتن در فضای بوستان کوهسنگی اشاره کرد، همچنین تمامی نکات ایمنی از جمله سامانه اطفای حریق، دوربین‌های مداربسته، بی‌سیم و صوت در این ایستگاه ایجاد و فعال شده است.
در ایستگاه‌های شهید کاوه، الندشت و سعدی خط دو قطار شهری مشهد نیز تنها یک دسترسی به بهره‌برداری رسیده بود که سال گذشته دسترسی دوم ایستگاه شهید کاوه نیز افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.
دسترسی سوم ایستگاه شهید کاوه دارای دو پله برقی و آسانسور جهت استفاده از افراد دارای معلولیت و سالمندان است که با هزینه بیش از 17 میلیارد تومان احداث شده است. مسیر دوم دسترسی شهروندان مشهدی به ایستگاه سعدی مترو واقع در مسیر خط دوم قطار شهری اسفندماه سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
آغاز عملیات اجرایی خط چهارم قطار شهری مشهد
عملیات حفاری خط چهارم در واپسین روزهای سال 99 از منطقه مهر مادر تا انتهای بلوار حر آغاز شد تا برگ زرین دیگری در فعالیت‌های عمرانی شهرداری مشهد ثبت شود.
لازم به یادآوری است که خط یک قطار شهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 1394 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضا شهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن 1394 به پایان رسید و اسفند سال 1395 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند 1396 نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه سال 1397 رئیس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز 18 مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول 30 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال 1395 آغاز شده است. عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول 14.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه 18 مرداد ماه 1398 آغاز شد.
افزایش مسیرهای دوچرخه برای تردد آسان شهروندان
مطالعات طرح جامع مسیرهای ویژه دوچرخه در مشهد انجام شده و در این مطالعات 253 کیلومتر خطوط مسیر دوچرخه در نقاط مختلف سطح شهر مورد توجه قرار گرفته است.
در سال 97 مسیرهای دوچرخه شهر مشهد 110 کیلومتر بود که این مسیرها در سال جاری تا 100 درصد افزایش می‌یابد. همچنین سال گذشته اتصال خطوط ویژه دوچرخه در شهر مشهد در اولویت قرار گرفت و بیش از 190 کیلومتر از مجموع 253 کیلومتر مسیر خطوط به هم متصل شده است.
البته در شهر مشهد هیچ گونه پیاده‌روسازی انجام نمی‌شود، مگر اینکه در طرح‌های مربوطه مسیر دوچرخه لحاظ شود، همچنین چنانچه عرض پیاده رو کم باشد، روی مسیر جوی آب را پوشانده یا کمی از عرض خیابان را برای ایجاد مسیر دوچرخه اختصاص می‌دهیم.
ایجاد مسیر ویژه برای دوچرخه سواری یکی از الزامات در پروژه‌های مسیرهای پیاده‌روسازی مشهد است؛ در این کلانشهر مسیرهای دوچرخه آماده و ایستگاه‌های دوچرخه به ایستگاه‌های قطار شهری نزدیک‌تر شده است.
21 ایستگاه ویژه طرح دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر مشهد راه‌اندازی شده است؛ در حال حاضر در هر یک از ایستگاه‌های دایر شده در سطح شهر، پنج دستگاه دوچرخه مستقر شده و به صورت آزمایشی برای رفع نقایص مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مراحل بعدی تعداد ایستگاه‌ها به 60 ایستگاه و تعداد دوچرخه‌ها نیز به 450 عدد افزایش خواهد یافت.
دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار اپلیکیشن از تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شوند تا در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از آن نیز دوچرخه را در نزدیک‌ترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند. این دوچرخه‌ها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی هستند و برای آنها قفل هوشمند هم طراحی شده است.
کد خبر 486498

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/348421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت