پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان جنوبی غرق در کرونا/ روزهای سیاه در راه است اجتماعي

خراسان جنوبی غرق در کرونا/ روزهای سیاه در راه است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شوخی گرفتن ویروس کرونا همراه با بی توجهی و کوتاهی مسئولان نسبت به هشدارهای وزات بهداشت و اجرای نصف و نیمه محدودیت‌ها موجب شد تا کرونا بیش از هر زمان دیگری جولان دهد و متاسفانه اکنون روزهای سیاه کرونا در راه است.
خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی ؛ روزها یکی پس از دیگری سپری می شود و هر روز شنیدن خبر بالارفتن شمار مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا اندوهی بر دل و جانمان می اندازد و آه از نهادمان بلند می شود.
هر کس موضوعی را عامل جولان این ویروس در موج چهارم می داند، یکی بی توجهی عجیب مسئولان به هشدارهای وزارت بهداشت و افزایش سفرهای نوروزی و دورهمی ها، دیگری رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، فرد دیگری حضور مردم در اماکن عمومی و ازحام جمعیت، اما در هر صورت عامل اصلی هر چه که باشد، این واقعه غم بار، طاقت فرسا و سخت شده است.
بیش از 23 هزار مبتلای جدید/روزهای سیاه کرونا در راه است
این روزها کرونا بار دیگر یکه تازی کرده و در روزهای رنگارنگ بهار، با رنگ قرمز در نقاط مختلف کشور جولان دهد که ثمره این خودنمایی بالارفتن شمار مبتلایان و سه رقمی شدن فوتی‌ها بوده است. جهش یک‌باره آمار قربانیان کرونا، مجدد فریادهای وزیر بهداشت را بلند کرد که روزهای آینده وضعیت کشور از رنگ قرمز به سیاه تغییر وضعیت می‌دهد.

پیام خراسان

سعید نمکی وزیر بهداشت که در روزهای اخیر از بی‌توجهی دولت به هشدارهایش انتقاد کرده است، می گوید: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به 58 درصد رسیده است که این موضوع ارتباط مستقیم با تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر دارد. هرچقدر که اجرای پروتکل‌ها و اعمال آن‌ها کمتر می‌شود، میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بالا می‌رود.
روز گذشته(دوشنبه) بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت با شناسایی 23 هزار و 311 بیمار جدید کرونا در کشور رکورد مبتلایان شناسایی شده روزانه شکسته شد و با فوت 274 نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید 19 در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به 64 هزار و 764 نفر رسید.
سیماسادات لاری ادامه داد: هم اکنون 295 شهرستان قرمز و 99 شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین 45 شهرستان در وضعیت زرد و فقط 9 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
شیب بسیار تند بیماری در 12 استان
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در 12 استان اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی و قم شاهد شیب بسیار تند بیماری هستیم که باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت وارده بکاهیم. به گفته وی همچنین در 11 استان دیگر هم شیب تند است اما هنوز به سرعت 12 استان دیگر نیست؛ این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب رفته رفته تند می‌شود و باید به شدت مراقب باشند.
استان خراسان جنوبی نیز یکی از این 12 استان است که روند صعودی شناسایی موارد مثبت ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در آن از فروردین امسال آغاز شد اکنون به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با شیب خیلی تند در حال پیشروی است.

پیام خراسان

«غلامرضا شریف‌زاده» در ادامه می گوید: با توجه به قرار گرفتن خراسان جنوبی در شیب بسیار تند بیماری شهرستان طبس نیز از دیروز (23 فروردین) به مناطق قرمز یا خیلی پرخطر اضافه شد و چهار شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز قرار دارند. اکنون به غیر از شهرستان خوسف که زرد رنگ است، بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی یا پرخطر هستند.
بازگشت تعطیلی‌ها
با اوج گیری دوباره کرونا و آغاز موج چهارم در کشور پس از تعطیلات نوروز، طرح ممنوعیت فعالیت مشاغل و اصناف غیرضروری و در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی از شنبه (21 فروردین ماه) به اجرا در آمد.
با اجرای محدودیت ها در خراسان جنوبی هرچند همچنان برخی کسبه و اصناف که مجاز به فعالیت نیستند، فعالیت خود را تعطیل نکردند و بی‌تفاوت و با ساده‌انگاری از کنار دستورالعمل‌های مسئولان وزارت بهداشت می گذرند و البته این موضوع نیازمند نظارت و در نظر گرفتن ضمانت اجرای کافی می‌باشد.
اجرای نصف و نیمه محدودیت‌ها
براساس مشاهدات میدانی خبرنگار شبستان در نقاط مختلف شهر بیرجند، در سومین روز از اجرای محدودیت های کرونایی برخی مغازه‌های تعطیل با کرکره های نیمه باز موجب می‌شدند تا شهروندان رهگذر خواسته یا ناخواسته وارد مغازه شوند و در رویارویی و تماسی غیرضروری با دیگران همراه با مغازه‌دار قانون شکن و متخلف، ناخودآگاه عامل ابتلا و انتقال ویروس جهش یافته شده و باعث تداوم این بحران شوند.

پیام خراسان

با وجود محدودیت در فعالیت مشاغل و دورکاری کارمندان، همچنان تردد شهروندان در سطح شهر زیاد است و در برخی مراکز مانند بازارهای میوه و تره بار شلوغی وجود دارد. جوانان بی ملاحظه حتی بدون ماسک بعد از غروب آفتاب در خیابان های شهر پرسه می زنند و با بی توجهی نسبت به دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در حال خوردن آب میوه یا بستنی هستند.
در خیابان حکیم نزاری و راسته موبایل فروشان هم حدود نیمی از مغازه ها بالاست و تعدادی مشتری در حال خرید هستند یا برای تعمیر آمده اند. همچنین چراغ برخی مغازه ها در برخی نقاط دیگر سطح شهر بیرجند که نباید نیز روشن است. موضوعی که در برخی موارد اعتراض های مردمی را در پی داشت و مهمتر از آن اینکه تداوم آن می تواند تمام زحمات کادر درمان را نقش برآب کند و همین قشر اندک اجازه ندهند چرخه شیوع ویروس کرونا در بیرجند قطع شود.
صاحب مغازه مبل فروشی نیز که در مشاغل گروه های یک قرار ندارد اما بدون توجه به نکات بهداشتی مغازه خود را باز کرده است در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: یک هفته به آخر ماه مانده و قسط های بانک و اجاره بها دارم. متاسفانه همیشه مردم باید چوب ندانم کاری مسئولان را بخورند، نه تعطیلی ها کارشناسی است و نه مسافرت ها.

پیام خراسان

او که از معرفی خود امتناع می کند، می افزاید: اگر در ایام نوروز جلوی سفرها گرفته می شد، اکنون با قرمز شدن رنگ اکثر شهرها مجبورند نبودند اصناف و کسبه را تعطیل کنند تا بیش از پیش در این وضعیت اقتصادی و کسادی بازار متحمل ضرر شوند.
با این حال در بازار، خیابان غفاری، مدرس و معلم کرکره اکثر مغازه‌ها غیر از مشاغل گروه یک و ضروری پایین است و شاهد تعطیلی کسب و کار اصناف و پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم.
پلمب 15روزه واحد‌های صنفی متخلف
معاون سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به این که واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی 2، 3و4 در صورت فعالیت در شهرستان‌های قرمز کرونایی به مدت 15روز پلمب می‌شوند، گفته است محدودیت فعالیت های صنفی گروه های 2، 3 و 4 در چهار شهرستان بیرجند، قاین، فردوس و طبس در حال اجرا است.
«علی تهوری» با اشاره به این که بازرسان سازمان، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و اماکن، بر فعالیت واحد‌های صنفی نظارت دارند، می گوید: در صورت فعالیت واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی 2، 3و 4 واحد‌های مذکور توسط پلیس اماکن به مدت 15روز پلمب خواهند شد و تمام واحد‌های صنفی مجاز به فعالیت استان نیز بیش از پیش موظف به رعایت دستورالعمل ها هستند.
او با تاکید بر این که استفاده از ماسک برای متصدیان واحد‌های صنفی الزامی است، گفت: متصدیان واحد‌های صنفی از ارائه خدمت و فروش کالا به مشتریان فاقد ماسک در واحد صنفی باید خودداری کنند.
با تعطیلی اصناف به تنهایی نمی‌توان کرونا را شکست داد
«رضا علیزاده بیرجندی» رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه همراهی اصناف از ابتدای ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست به طوری که به عنوان اولین استان کشور اصناف داوطلبانه فروردین سال گذشته در خیز اول تعطیل شدند، می گوید: ولی با تعطیلی اصناف به تنهایی نمی‌توان کرونا را شکست داد.

پیام خراسان

وی با گلایه از عدم حمایت دولت از اصناف که محدودیت ها و فشارهای اقتصادی اخیر ضربات سنگینی را به آنها وارد کرده، معتقد است تا زمانی که نیاز باشد اصناف از دستورالعمل‌ها تبعیت خواهند کرد اما باید این تعطیلی همه‌جانبه باشد نه اینکه اصناف تعطیل شود اما بازارهای روز مدیریت نشود یا مطب‌های پزشکان شلوغ و آرامستان‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری باشد.
اعمال شدید ممنوعیت های ترافیکی کرونا
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز از اعمال شدید ممنوعیت ورود و خروج خودروها در شهرهای قرمز و نارنجی استان خبر داد و گفت: دوربین‌های نظارتی پلیس در مبادی ورودی و خروجی شهرها و جاده‌ها وضعیت تردد را کنترل می‌کنند.
به گفته سرهنگ «علیرضا عباسی» در صورت رعایت نشدن این دستورالعمل در شهرهای قرمز مبلغ یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی 500 هزار تومان جریمه اعمال خواهد شد. طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 صبح در همه شهرهای استان بدون در نظر گرفتن رنگ آنها نیز همچنان استمرار دارد.
سخن پایانی
حذف چرخه انتقال ویروس تنها به مردم بر نمی‌گردد و براساس مسئولیت اجتماعی همه افراد حقیقی و حقوقی موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هستند. متاسفانه، خواسته یا ناخواسته مردم به حضور در صف‌های طولانی و فشرده، سفرهای نوروزی و دورهمی ها ترغیب شدند که این موضوع به سرعت در انتشار ویروس کرونا کمک فراوانی می‌کند.
از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها و ادارات دولتی و بخش خصوصی نیز باید پایبند به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند و هر آنچه که موجب انتقال ویروس می شود را حذف کنند در غیر این صورت مابقی فعالیت‌ها و اجرای محدودیت‌ها چاره ساز نیست.
پایان پیام/375

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/348723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سیل به شهر حاجی‌آباد

دو جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی راه‌اندازی شد

نوای دلنشین نقاره‌زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی

ببینید | مهم‌ترین پیامد حادثه طبس چه بود؟

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»

افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از 20 سال

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد

پنج طرح بهداشتی در اسفراین بهره‌برداری شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

19 هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

انسداد 2 محور اصلی در خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از 14 هزار لیتر در ثانیه است

‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی

غربالگری شنوایی 11هزار نوزاد در خراسان شمالی

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

توقیف 48 خودرو در نیشابور

متهم به 46 فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد

احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

مشارکت بیش از 4 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی

نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی