پیام خراسان

آخرين مطالب

سرمایه گذاران سامانه‌های فتوولتائیک در استان خراسان جنوبی 16 میلیارد تومان درآمد داشتند اقتصادي

سرمایه گذاران سامانه‌های فتوولتائیک در استان خراسان جنوبی 16 میلیارد تومان درآمد داشتند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گروه استان‌ها- استان خراسان جنوبی منطقه‌ای پهناور با قابلیت‌های زیاد در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است می‌تواند اشتغال و درآمد زایی در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک ایجاد کند و سال گذشته سرمایه‌گذاران این بخش 16 میلیارد تومانی داشتند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.
این استان با مساحت 150 هزار و 800 کیلومتر مربع، سومین استان پهناور کشور است که دارای استعداد بالایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی به ویژه در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک دارد.
محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی و جلوگیری انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل استفاده از سوخت‌های مذکور همچنین صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از عمده دلایل حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر و پاک است که کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران متعاقب سیاستگذاری معاونت امور انرژی وزارت نیرو از سال 74 عهده دار پرداختن به این مهم به منظور دستیابی به اطلاعات و فناوری‌های روز دنیا در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، پتانسیل سنجی و اجرای پروژه‌های متعدد خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و ... شده است.
در این سال‌ها در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت‌های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.
از ابتدای سال 96 تاکنون حدود 450 مشترک در اقصی نقاط استان اقدام به سرمایه گذاری کرده و هم اکنون نزدیک به 4.5 مگاوات برق استان از طریق سامانه‌های فتوولتائیک تولید می‌شود.
بهره برداری 450 نیروگاه خورشیدی در استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بهره برداری 450 نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت: اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی‌های خورشیدی را دارد.
مهدی دادگر به شرایط ایده آل استان در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه برق خورشیدی اشاره کرد و افزود: وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و شرایط واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی‌هایی است که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می‌کند.
وی جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای را یکی از مهمترین مزایای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان و بیان کرد: هر نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی خانگی در سال بالغ بر 9 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند که معادل این تولید از طریق نیروگاه گازی نیاز به مصرف 2556 مترمکعب گاز و 1980 لیتر آب دارد.
وی تاکید کرد: تولید 9 هزار کیلو وات ساعت انرژی برق از طریق نیروگاه‌های فسیلی باعت آلودگی و تولید 5805کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط می شود.
دادگر خاطرنشان کرد: با ترویج سرمایه گذاری در استفاده از انرژی‌های خورشیدی می‌توان به طور چشمگیری در مصرف آب و گاز صرفه جویی و همچنین از انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز جلوگیری و به محیط زیست نیز کمک کرد.
12498 مگاوات برق خورشیدی تولید شد
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد 15 میلیارد و 800 میلیون تومانی سرمایه گذاران در انرژی‌های خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: مجموع ظرفیت تولید 450 نیروگاه خورشیدی استان 4.5 مگاوات است که از ابتدای اتصال به شبکه در استان 12 هزار و 498 مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.
وی با تاکید بر نقش تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خوشیدی بیان داشت: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره‌های مختلف به سرمایه گذاران پرداخت شد، این نیروگاه‌ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و باارزشی دارند.
دادگر با اشاره به اینکه با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر 8 هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده است افزود: از ابتدای سال 96 تا پایان سال 99 بابت تولید 12 هزار و 498 کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف 2.8 میلیون لیتر آب و همچنین 3.6 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین بیان داشت: تنها در سال 99 تعداد 191 سامانه خورشیدی به ظرفیت مجموع 1.7 مگاوات در استان نصب و راه اندازی شده که در طول سال 5 هزار و 827 مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های جدید، برق به شبکه برق سراسری تزریق کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد با مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد 20 ساله خرید تضمینی را امضاء و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز شود.
دادگر گفت: در استان خراسان جنوبی تعداد 12 روستا نیز از طریق سامانه خورشیدی منفصل از شبکه (off grid ) برقدار هستند که تعداد حدود 120 خانوار از این طریق از نعمت برق برخوردارند.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر سامانه‌های فتوولتائیک اشاره شده که مربوط به مشترکین برق استان است، 3 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 18 مگاوات نیز در استان در حال تولید هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه 5/22 مگاوات است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسا جنوبی یادآور شد: همچنین از محل اعتبارات شرکت توانیر تهیه و تامین تعداد 1200 سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری استان در دست اقدام است.

پیام خراسان

انتهای پیام/250/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/348725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد