پیام خراسان

آخرين مطالب

حکم پرونده سقوط هواپیمای تهران - طبس صادر شد اجتماعي

حکم پرونده سقوط هواپیمای تهران - طبس صادر شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - حکم بدوی پرونده سقوط هواپیمای آنتونف 140 شرکت هواپیمایی سپاهان به پرواز شماره 5916 تهران- طبس که در 19 مرداد 1393 حادث شده بود، سرانجام صادر شد؛ سه سال حبس تعزیری که اجرای دو سال از مجازات حبس تعیین‌شده به مدت پنج سال معلق شد.
در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140 تهران - طبس که منجر به فوت 40 نفر و مصدومیت هشت نفر شد، شش نفر به اتهام‌های یک: معاونت در قتل شبه‌عمد، دو: مشارکت در تسبیب ضرب‌وجرح شبه‌عمدی هشت نفر و سه: مشارکت در تسبیب در قتل شبه‌عمد 40 نفر، مقصر شناخته شدند.
کمک‌خلبان، امیر برقیان و خلبان، نظرعلی ایزدپناهی که هر دو در این سانحه جان خود را از دست دادند، به ‌صورت مساوی 20 درصد مقصر شناخته شده و همچنین «ع.ج»، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، «م.ع.ع»، مدیرکل وقت دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، «م.ح»، مدیرکل وقت قابلیت پرواز و «م.ع.چ.س»، رئیس وقت هیئت‌مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند که اجرای دو سال از این مجازات به مدت پنج سال معلق شد.
قاضی این پرونده نیز مانند پرونده سقوط هواپیمای ATR-72 متعلق به هواپیمایی آسمان در مسیر تهران - یاسوج که ‌66 قربانی به جای گذاشت، قاضی عالیشاه بود.
ماجرا چه بود؟
در سانحه سقوط هواپیمای آنتونف 140 شرکت هواپیمایی سپاهان به پرواز شماره 5916 تهران - طبس، به گفته نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده تخلفاتی روشن صورت گرفته است.
حبیب‌الله صادقی گفته بود: «تک‌نویسی‌های افراد دستگیرشده و اعتراف‌های آنها به خط خودشان، مؤید امتیازات دریافتی بوده است. عیوب و کاستی‌های پرونده آنتونف پس از چندین‌بار حضور و مکاتبه و جلسات به اطلاع هسا و سپاهان رسانیده می‌شود. مکاتبات و صورت‌جلسات به اطلاع وزرای وقت راه و شهرسازی و دفاع و حتی مقامات ارشد امنیتی رسیده و موارد مکتوب و مستند به شرکت سپاهان و هسا منعکس می‌شود. برخی افراد حتی در وزارت دفاع و شرکت سمت (موتورهای توربین وزارت دفاع) اشکالات موجود را تأیید می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا مجوز بهره‌برداری شرکت سپاهان که معمولا یک‌ساله تمدید می‌شده، با بازه زمانی سه‌ماهه به شکل محدود تمدید شود. همین‌طور محدودیت دمایی برای پرواز (حداکثر 35 درجه) اعمال می‌شود».
او در بخش دیگری گفت: «حتی برای هواپیمای سانحه‌دیده که در مدارک امحا ‌شده Air Traffic Watching Log، پنج اشکال در موتور و استنکاف از پرواز گزارش شده است؛ بااین‌حال از سوی یکی از متهمان این پرونده، مجوز صلاحیت پرواز صادر می‌شود. در این زمان، تیم پیگیر از مدیرکل‌ها تا معاون مدیرکل و کارشناس مسئول، خلع ید و برخی بازنشسته و برخی اجبارا به بخش‌های دیگر منتقل می‌شوند. متأسفانه در روز واقعه یعنی صبح 19/ 5/ 1393، با وجود محدودیت دمای در نظر گرفته‌شده، این هواپیما در دمای 38 درجه (با استعلام از هواشناسی) به پرواز درآمده و 40 مسافر آن، جان خود را به دلیل این بی‌انضباطی‌ها از دست می‌دهند».
او علت مرگ 40 مسافر را این‌گونه اعلام کرده بود: «علت مرگ مسافران هواپیما، انفجار بود و نه سقوط؛ چراکه برخی توانسته‌اند بیرون بیایند. سؤال این است که آیا دستورالعمل ایمن‌سازی مخازن سوخت روی هواپیمای سانحه‌دیده اجرا شده بود؟».
چه حکمی برای متهمان صادر شد؟
در رأی صادرشده آمده است: «این دادگاه با بررسی نظریه کارشناسان رسمی دادگستری ، نظریه دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی، اظهارات متهمان و توضیحات کارشناسان رسمی دادگستری در جلسه دادگاه، صرف‌نظر از اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران میزان تقصیر هریک از متهمان ذکرشده در کیفرخواست را در حادثه سقوط هواپیمایی آنتونف 140 تهران - طبس که منتهی به فوت 40 نفر و مصدومیت هشت نفر گردیده، به نحو غیرعمد و مساوی تشخیص داده است. لیکن میزان بی‌توجهی به خطای تیم خلبانی (کمک‌خلبان آقای امیر برقیان و خلبان آقای نظرعلی ایزدپناهی) در وقوع حادثه‌ای که اساسا قبل از اوج‌گیری و قرارگرفتن در دمای بالای 35 درجه به‌ نحو مؤثر بوده و اشارات به‌عمل‌آمده در دادسرا جهت تغلیظ خطای مدیران هواپیمایی به این امر خالی از دلیل می‌باشد، برخاستن با وزن اضافه، ناشی از بار و سوخت‌گیری بیشتر، جلوگیری از رسیدن سرعت هواپیما به سرعت مجاز و استاندارد قبل از برخاستن و به نوعی عجله در پرواز، جمع‌نکردن ارابه فرود (چرخ‌ها) در ارتفاع مجاز و النهایه عدم رعایت مقررات مندرج در کتاب هواپیما و شرایط مشابه مستحدثه، این دادگاه را بر مشارکت و دخالت تیم خلبانی در حادثه قانع و رهنمون نموده. بنابراین دادگاه علاوه بر افراد ذکرشده در کیفرخواست (آقایان «ع.ج»، «م.ع.ع»، «م.ح» و «م.ع.چ.س») تیم خلبانی هواپیمای سقوط‌نموده، به نامان «نظرعلی ایزدپناهی» و «امیر برقیان» را به نحو مساوی هرکدام 20 درصد مقصر در حادثه تشخیص داده و به استناد ماده 616، هریک از آقایان «ع.ج»، «م.ع.ع»، «م.ح» و «م.ع.چ.س» را به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم می‌نماید و درخصوص پرداخت دیه قتل غیرعمدی و صدمات به لحاظ پرداخت آن و ایضا درخصوص تقصیر تیم خلبانی آقایان ایزدپناهی و برقیان به جهت فوت آنان به استناد ماده 13 قانون آیین دادرسی کیفری، قرار موقوفی تعقیب صادر می‌نماید. دادگاه با عنایت به فقدان سابقه کیفری، جبران ضرر و زیان وارده و پیش‌بینی اصلاح متهمان ردیف‌های چهارگانه محکومیت‌یافته، اجرای دو سال از مجازات حبس تعیین‌شده را به استناد مواد 40، 46، 47، 48، 52 و 54 قانون مجازات اسلامی 92، به مدت پنج سال معلق می‌نماید تا در صورت عدم ارتکاب جرائم عمدی مستوجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه 7 ملغی گردد. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد».
اعتراض می‌کنیم با وجودی ‌که پس از شش سال حکم این پرونده صادر شد، اما برخی از خانواده‌ها اعلام کردند حتما در فرصت 20‌ روزه مذکور به این حکم اعتراض خواهند کرد.
سیدجواد طالبی، یکی از شاکیان این پرونده که همسر و دو فرزند خود را در این سانحه از دست داده است، می‌گوید: «در این سانحه 40 نفر جان خود را از دست داده‌اند و تنها یک سال حبس قابل اجرا برای این مجرمان در نظر گرفته شده است که به نظر با وزن حادثه که منجر به مرگ عزیزان ما شده، همخوانی ندارد».
او تأکید می‌کند که خانواده‌ها حتما به این حکم اعتراض خواهند کرد زیرا آن را منطبق با عدالت نمی‌دانند.
مجازات با جرم همخوانی ندارد یک منبع آگاه نیز با بیان اینکه این احکام در قیاس با سایر پرونده‌هایی که در حوزه سوانح هوایی مورد قضاوت قرار گرفته، منطقی‌تر است، گفت: «برای نمونه در پرونده سانحه سقوط هواپیمای ATR-72 متعلق به هواپیمایی آسمان در مسیر تهران - یاسوج، برخی متهمان با وجود آنکه سابقه کیفری داشتند، بدون سابقه کیفری در نظر گرفته شدند و در عین حال احکام صادرشده به پرداخت جزای نقدی بدل شده بود. اما یک اتفاق کاملا متفاوت در این پرونده رخ داد؛ تا آخرین لحظه صدور این حکم، قتل شبه‌عمد به قتل غیرعمدی بدل نشد، در حالی‌که حکم شبه‌عمد در پرونده سقوط سانحه هواپیمای یاسوج به قتل غیرعمد ی بدل شده بود».
این منبع آگاه با نقد اینکه احکام صادرشده در صنعت هوایی چندان با ماهیت تخلف یا جرم صورت‌گرفته همخوانی ندارد، ادامه داد: «متأسفانه در احکامی که در سوانح هوایی صادر می‌شود، احکام بازدارندگی کافی نداشته و جرم با جزا نمی‌خواند؛ به این صورت که برای مجرم، تکرار جرم بازهم از ارزندگی کافی برخوردار خواهد بود».
این منبع آگاه در زمینه برخی بهانه‌جویی‌ها در رابطه با سوانح هوایی نیز می‌گوید: «مسئولان و به‌ویژه متهمان وقوع سوانح مرگ‌بار هوایی، با تمسک به ادعاهای واهی نظیر تحریم، سعی در القای اثربخشی تحریم‌ها در صنعت هوانوردی و مرتبط‌کردن آن با مرگ‌ومیر ناشی از سوانح‌ هوایی دارند که امری مذموم و البته ناصحیح‌ است. همچنان‌ که در فضای پسابرجام با وجود خرید هواپیماهای جدید از کارخانه ای‌تی‌آر و مشخصا کشورهای فرانسه و ایتالیا، کماکام وقوع سانحه یاسوج را در بهمن 1396 با تحریم‌های غربی مرتبط نشان می‌دادند».شرق

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/348730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور