پیام خراسان

آخرين مطالب

گنجی سبز روییده از دل کویر/ ظرفیتی که زخم خورده از بی توجهی است مقالات

گنجی سبز روییده از دل کویر/ ظرفیتی که زخم خورده از بی توجهی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی استانی کویری، اما سرزمینی است که در دل خود ثروت‌های نهفته زیادی دارد، از معادن و طلای سرخش بگیر، تا گیاهان دارویی که چند سالی است مورد استقبال مردم و البته سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفته است.
وجود بیش از 800 نوع گیاه دارویی ظرفیت خوبی را برای استان فراهم کرده است و در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به سمت درمان از طریق گیاهان دارویی و طب سنتی روی آورده‌اند و کارگاه‌های خانگی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی و عرقیجات افزایش یافته است.
هرچند با این رونق شاید بتوان از جنبه‌ای نگاه مثبتی به این موضوع داشت چرا که نشان از اشتغال و توسعه مشاغل خانگی دارد و از سویی دیگر گرایش مردم جامعه به سمت طب سنتی و کاهش مصرف دارو‌های شیمیایی را نشان می‌دهد، اما از نگاه دیگر آنچه مطرح است اینکه افرادی که برای برداشت گیاهان دارویی به دل کوه، صحرا و بیابان می‌روند به دلیل برداشت غیر اصولی تیشه به ریشه گیاه می‌زنند.
از سوی دیگر برداشت بی رویه گیاهان دارویی منجر به آسیب دیدن پوشش گیاهی منطقه و کمیاب شدن برخی گونه‌ها از این گیاهان ارزشمند شده است که در صورت مدیریت نه تنها این پوشش حفظ خواهد شد بلکه فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال می‌شود.
این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که بی توجهی به برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی مثل زیره، آنغوزه و آویشن می‌تواند به دلیل تکثیر کند آن‌ها در نهایت منجر به حذف این نوع گیاهان ارزشمند از منطقه شده و بجای خلق ثروت جابجایی معنادار روستا‌ها را دامن بزند، از این رو توجه به حفظ این نوع پوشش گیاهی و همچنین توسعه سطح پوشش آن‌ها با کشت هدفمند می‌تواند گنجی در اختیار استان محروم خراسان جنوبی باشد.
آلوئه‌ورا طلای سبزی که نادیده گرفته شده
اما این همه ماجرا نیست، خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌ها و کم آبی‌هایی که دارد و از سویی با توجه به شرایط اقلیمی، شرایط مساعدی برای کشت برخی محصولات گیاهی از جمله طلای سبز دارد.
حرف از کشت گیاهی سبز رنگ که به طلای سبز معروف است درمیان است، آلوئه ورا را می‌گویم، با توجه به شرایط اقلمیی توجیه خوبی برای کشت آن فراهم است و با وجود بحران کم آبی گیاه خوبی است.
هرچند در دنیا به آن بهای زیادی می‌دهند، اما در استان خراسان جنوبی مسئولان آن چنان که باید گیاه آلوئه ورا را درک نمی‌کنند و تنها درب عطاری‌ها به فروش می‌رسد که هر برگی هزارتومان در بیرجند قیمت دارد و این درحالی است که خراسان جنوبی استانی مستعد در کشت و پرورش این گیاه است چرا که فرآوری آن هم مقرون به صرفه است و از تمامی اندام این گیاه می‌توان استفاده کرد.
احمدی یکی از تولید کنندگان آلوئه ورا در بیرجند گفت: خراسان جنوبی نزدیک به دو دهه است که با خشکسالی‌های شدید مواجه شده است و با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که کشت این گیاه در هر نوع خاکی قابل رشد است و در واقع گیاه خود را با شرایط محیطی که در آن قرار می‌گیرد وفق می‌دهد.
او افزود: گیاه آلوئه ورا نیاز به مراقبت خاصی ندارد، بعد از حدود دو سال 4 میلیون تومان درآمد داشتم و در این مدت تعداد زیادی از هم استانی‌ها برای کسب تجربه و آموزش‌های لازم به من برای راه اندازی گلخانه مراجعه کرده اند که 5 نفر آن‌ها در حال حاضر موفق به راه اندازی گلخانه شده اند و با خریداری کردن بوته این گیاه از خودم این گیاه را کاشت می‌کنند.
احمدی معتقد است این گیاه در بازار‌های جهانی مشتری‌های زیادی دارد و باید بیشتر به آن بها دهیم و مسئولان باید حمایت‌های بیشتری داشته باشند.
ارز آوری چندین برابر نفت و گاز
پویان مدیر مجتمع تحقیقات دارویی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که گیاهان دارویی برای کشور‌هایی مانند هند و چین ارز آوری آن چندین برابر بیشتر از نفت است، گفت: در استان روند سرمایه گذاری کمی سخت است و این روند باید تسهیل شود تا بخش خصوصی جرأت ورود به این حوزه داشته باشد.
او افزود: در بخش گیاهان دارویی با ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های فرآوری می‌توان در توسعه آن کمک کرد، ولی برای بخش خصوصی باید تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا به مرور به این سمت سوق پیدا کند و به خراسان جنوبی بیاید و در کشور نیز باید در بخش صادرات کمک کننده باشند.
پویان با اشاره به اینکه کشور‌های همسایه و کشور‌هایی مانند امارات که هیچ ندارند بهترین فرصت برای صادرات در این بخش هستند، گفت: اما در این بخش صادرات نداریم که متولیان باید برای توسعه صادرات گیاهان دارویی تدابیری بیندیشند، چرا که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور و خراسان جنوبی داشته باشد.
یارانه برای نشاء می‌دهیم قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در راستای حفظ انواع گیاهان دارویی برای نشاء گیاهان دارویی یارانه اختصاص دادیم، گفت: برای حفظ گیاهان دارویی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی برای کشت در فضای باز و گشت گلخانه‌ای برخی از انواع گیاهان دارویی از جمله آلوورا در خراسان‌جنوبی صورت می‌گیرد.
بیشتر بخوانید
پتانسیل‌های اقتصادی گیاهان دارویی زیر ذره بین سرخی گل های محمدی بر گونه کویر/ شمیم بهشتی خاوران را فرا گرفت اشتغال و شکوفایی نهبندان، رویایی در مسیر تحقق او افزود: با توجه به کمبود آب در استان، کشت نشائی گیاهان دارویی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است و سالانه در استان 2.5 میلیون نشاء گیاهان دارویی انجام می‌شود.
قوسی با بیان اینکه گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های خوب در استان است، اظهار کرد: خراسان جنوبی سابقه زیادی در کشت گیاهان دارویی دارد و از آنجایی که زعفران به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی مطرح است کشت آن در خراسان جنوبی قدمت زیادی دارد و این محصول ارزآوری و ارزش زیادی در منطقه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هر چند زرشک و عناب هم جزو گیاهان دارویی به حساب می‌آید، اما زعفران در کنار دیگر گیاهان دارویی ارزش زیادی نسبت به دیگر گیاهان دارویی و محصولات گیاهی دارد، افزود: محصولات دیگر مانند زیره سبز، ریحان، خاکشیر، نعنا، گشنیز از دیگر محصولات گیاهان دارویی هستند.
رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از وجود 800 گونه گیاه دارویی در استان خبر داد و افزود: خراسان جنوبی جزو 5 استان برتر از نظر میزان سطح زیرکشت گیاهان دارویی است و در اقلمیی قرار گرفته‌ایم که الگوی کشت مناسبی داریم و رویکرد وزارت سازمان جهاد کشاورزی هم در توسعه کشت گیاهان کم آب بر است.
او افزود: گیاهان دارویی کشت آن به عنوان طرح ملی مدنظر است که امیداوریم بتوانیم اقدام مناسبی برداریم.
رضایی گفت: آخرین سطح زیرکشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی 5 هزار و 600 هکتار است که البته این میزان به جز زعفران است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در بحث کشت گیاهانی مانند آنغوزه و خارشتر هم ورود کردیم و تا چندین سال گذشته خارشتر به عنوان علف هرز مطرح بود، اما از چند سال گذشته خراسان جنوبی توانسته است پیشرو در توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله خارشتر باشد.
او از سطح زیرکشت 2 هزار و 500 تنی گیاه دارویی در استان خبر داد و افزود: به منظور کشت گیاهان نشائی حمایت‌هایی صورت گرفته و یک گلخانه برای کشت نشائی در نظر گرفته شده است.
رضایی تصریح کرد: تولید آنغوزه و بذر پاشی روش‌های مختلفی دارد که در شهرستان‌های استان بذر خریداری شده و کاشت می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به منظور حمایت از تولید کشت‌های نشائی گیاهان دارویی در سال گذشته برای دریافت تسهیلات 510 پرونده به ارزش 342 میلیارد ریال معرفی شده‌اند که 48 پرونده مربوط به گیاهان دارویی به ارزش 42 میلیارد ریال بوده که از این میزان 17 میلیارد ریال جذب شده است.
او افزود: دربحث گیاهان دارویی یک ساله 3 هزار هکتار زیرکشت است و در کشت گیاهان دارویی چند ساله 50 هکتار زیرکشت است.
گزارش: تسنیم
انتهای پیام/ ر ف

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/348733/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت

سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر 18 ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

خبر‌های کوتاه شهرستان بردسکن

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

خراسان رضوی بارانی می شود

اختصاص 4500 میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

برداشت 960 تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه‌گرفته و بارانی است

علت دود غلیظ در متروی مشهد چه بود؟

دانشگاه آزاد بجنورد میزبان بیش از یک هزار داوطلب آزمون سراسری خواهد بود

آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان

زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود

تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!

عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 + لینک ثبت نام

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو 20 کشور اول دنیا است

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

1900 دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

بهره مندی 65 درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی

اُفت 40 سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است

بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

سوانح شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

رقابت 91 هزار و 326 خراسانی در کنکور سراسری1403

ارتقای 13 پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور