پیام خراسان

آخرين مطالب

پایان عصر بیماری‌های ژنتیکی و آغاز عصر بیماری‌های ویروسی/ ادعایی درست یا غلط؟! علمي

پایان عصر بیماری‌های ژنتیکی و آغاز عصر بیماری‌های ویروسی/ ادعایی درست یا غلط؟!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - محققان حوزه ژنتیکی با رد این ادعا تاکید دارند که حتی وجود ساختارهای ژنتیکی است که فردی بعد از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شود و برخی دیگر با یک هفته استراحت بهبودی خود را به دست می‌آورند.
دکتر مسعود هوشمند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکترای تخصصی در ژنتیک مولکولی و دانشمند برتر جهان اسلام در گفت‌وگویی، با بیان اینکه منشا بیماری‌های ویروسی و ژنتیکی متفاوت هستند، گفت: هر یک از ما انسان‌ها دارای ژن‌های معیوبی هستیم، به عنوان مثال برخی اوقات با مصرف برخی از داروها توسط افراد نسبت به آن داروها واکنش‌هایی در بدن آنها ایجاد می‌شود و یا افراد حساسیت‌هایی در برابر برخی از مواد غذایی دارند که این امر نشان دهنده مشکلات ژنتیکی است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی اوقات افراد دارای اختلالات ژنتیکی حاد هستند که موجب بروز بیماری‌های نادری مانند "دوشن"(دیستروفی عضلانی)، "گالاکتوزومی"، "SMA" (بیماری آتروفی عضلانی نخاعی) می‌شود. به این دلیل نادر هستند که از هر 2 هزار نفر یک نفر ممکن است به این بیماری مبتلا ‌شود و دلیل آن مسایل ژنتیکی است و ما بر اساس روش‌های علمی می‌توانیم حدس بزنیم که پدر یا مادر و یا هر دو حامل ژن این بیماری‌ها هستند.
هوشمند با تاکید بر اینکه برخی از بیماری‌ها Multifactorial هستند، در این باره توضیح داد: این بیماری‌ها ژنتیکی هستند، ولی در بروز آن‌ها محیط نیز دخیل است که موجب بروز بیماری در افراد می‌شود. نمونه آن بیماری دیابت، سرطان‌ها، آلزایمر، MS و فشار خون هستند و حتی با وجود آنکه فرد عامل ژنتیکی را دارد، ولی اگر عامل محیطی را حذف کنیم، احتمال عدم ابتلای فرد به این بیماری‌ها وجود دارد.
این محقق حوزه ژنتیک مولکولی برخی از بیماری‌ها را با منشا محیطی توصیف کرد و یادآور شد: از جمله این نوع بیماری‌ها، بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، ایذر و ابولا هستند. این بیماری‌ها وابسته به ژن افراد نیستند و همه به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و واکنش هر فرد نسبت به این ویروس متفاوت است.
نقش ژنتیک در بیماری کرونا
هوشمند با اشاره به نقش ژن در بروز بیماری‌های ویروسی مانند کرونا گفت: در حال حاضر ژن‌هایی شناسایی شده‌اند که نشان می‌دهد اگر ژنی جهش داشته باشد، واکنش نسبت به بیماری ویروس متفاوت خواهد بود، به همین دلیل است که در یک خانواده فردی بسیار بد حال می‌شود و برخی دیگر درحد سرما خوردگی به کرونا مبتلا می‌شوند و یا برخی با یک هفته استراحت بهبود می‌یابند.
وی اضافه کرد: این واکنش‌های مختلف به دلیل متفاوت بودن ساختارهای ژنتیکی و مقاومت بدن آنها در برابر ویروس است و به همین دلیل است که داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شود، تاثیرات متفاوتی بر روی افراد مختلف دارد.
این دانشمند برتر جهان اسلام اضافه کرد: به عنوان مثال دارویی که برای درمان افسردگی تجویز می شود، برای عده‌ای در درمان این بیماری مؤثر است، بر روی عده دیگری اثرگذاری لازم را ندارد و ممکن است 2 تا 3 درصد بر اثر این دارو فوت کنند که این امر منشا ژنتیکی دارد.
وی تاکید کرد: وجود چنین شواهدی موجب نمی‌شود که گفته شود فرد به بیماری ژنتیکی مبتلا است، بلکه وی دارای ژن‌های معیوبی است؛ از این رو است که علم جدید فاماکوژنتیک بر اساس ساختار ژنتیکی افرد دارو برای آنها تجویز می‌کند که این رویکرد نیز در ایران قابل انجام است.
هوشمند، به بیان وضعیت شیوع بیماری کرونا در دنیا پرداخت و گفت: در همه کشورها شیوع این بیماری یکسان بوده و اغلب مردم مبتلا به این بیماری شدند و شواهد نشان می‌دهد که این ویروس، یک ویروس هوشمند است و تا قبل از آنکه در منطقه اقداماتی برای پیشگیری انجام شود، خود را تغییر می‌دهد.
به گفته وی در نوع ویروس انگلیسی کرونا، شدت سرایت آن افزایش یافت؛ ولی نوع هندی، میزان مرگ و میر را افزایش داده است و این نشان از تغییر رفتار این ویروس است که موجب خطرناک شدن آن شده است؛ چرا که مقابله با آن مشکل‌تر شده است.
عصر بیماری‌های ژنتیکی یا ویروسی
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در پاسخ به این سوال که آیا ما از عصر بیماری‌های ژنتیکی خارج شدیم و به عصر بیماری‌های ویروسی وارد شدیم، با تاکید بر اینکه این گفته صحیح نیست و کاملا غلط است، اظهار کرد: زمانی که در بدن فرد ژن معیوب وجود دارد، این ژن تمام شدنی نیست.
وی ادامه داد: برای درمان بیماری ژنتیکی SMA دارویی با قیمت 2 میلیون و 100 هزار دلار عرضه شده است و با این دارو، بیماری از بین نرفته است، ضمن آنکه قوانین در زمینه توقف غربالگری عرضه شده و چنین رویکردی موجب افزایش بیماری‌های ژنتیکی خواهد شد.
هوشمند، تاکید کرد: عصر بیماری‌های ژنتیکی به پایان نرسیده است، به ویژه با ازدواج‌های فامیلی که در ایران رخ می‌دهد و وجود ژن‌های معیوب، این دسته از بیماری‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به ارتقای اطلاعات و توجه مردم به روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، یادآور شد: امروزه کمتر کسی است که با واژه PCR آشنایی نداشته باشد که این امر با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده و اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا ایجاد شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/354486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد