پیام خراسان

آخرين مطالب

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی:

شورای راهبردی دانشگاه سبز حکم یک روح در کالبد دانشگاه دارد علمي

شورای راهبردی دانشگاه سبز حکم یک روح در کالبد دانشگاه دارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی گفت: شورای راهبردی دانشگاه سبز حکم یک روح در کالبد دانشگاه دارد بدین معنا که ما اصلا در ساختار دانشگاهی قرار نداریم که این امر می‌تواند نقطه ضعف یا نقطه قوت باشد.

دکتر سید یاسر بنی هاشمی در سلسله نشست‌های گفت‌وگو محور اکولایو در خصوص ماموریت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های فراروی نهاد دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: بهره‌برداری درست از محیط زیست، یکی از اهداف مهم سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در افق 1404 هجری شمسی بوده است و با توجه به اهمیت و نقش برجسته دانشگاه‌ها و همچنین رسالت آموزشی و پژوهشی آنان، می‌توان دانشگاه را یک عامل مهم و تاثیرگذار در تحقق این امر دانست و عملا جامعه دانشگاهی را به ‌عنوان الگویی برای مردم به ‌منظور رشد فرهنگ محیط ‌زیستی معرفی کرده است.
وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد مفتخر است که به همت جناب آقای دکتر کوچکی و با مساعدت مسئولان وقت دانشگاه، به ‌عنوان اولین دانشگاه کشور، از تیرماه 1381 اقدام به تشکیل کمیته سبز دانشگاه کرد و با تشکیل کمیته‌های سبز دانشجویی در هر دانشکده عملا فعالیت خود را در جهت ترویج فرهنگ محیط زیستی در دانشگاه آغاز کرد. 
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی تصریح کرد: پس از آن، در سال 1393، در راستای تحقق اهداف محیط زیستی دانشگاه و آیین‌نامه اجرایی آن، پردیس زیست محیطی دانشگاه فردوسی مشهد با مسئولیت خانم دکتر طباطبائی، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، ایجاد شد و کمیته مشورتی آن به ریاست جناب آقای دکتر کافی تشکیل شد. 
وی بیان کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز (مصرف انرژی، مواد و حفظ محیط زیست) در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری از طرف وزارت عتف در سال 95 پردیس زیست محیطی به دانشگاه سبز تغییر نام داد و کمیته مشورتی نیز تحت عنوان شورای راهبردی مدیریت سبز به فعالیت خود ادامه داد. 
بنی هاشمی با بیان اینکه این فعالیت‌ها تا سال 95 پیگیری و در نهایت تبدیل به دستورالعمل وزارتی ‌شد، عنوان کرد: ازآن سال، همه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری موظف شدند که واحد مدیریت سبز را تاسیس کنند و چنین واحدی را به وجود آورند. در دانشگاه فردوسی هم پردیس زیست محیطی در واحد دانشگاه سبز شکل گرفت. 
وی خاطرنشان کرد: فعالیتی که در این شورای راهبردی انجام می‌دهیم این است که سیاست‌هایی را در زمینه محیط زیستی ارائه و برای انجام آن موارد پیگیری کنیم. شورای راهبردی دانشگاه سبز حکم یک روح در کالبد دانشگاه دارد بدین معنا که ما اصلا در ساختار دانشگاهی قرار نداریم که این امر می‌تواند نقطه ضعف یا نقطه قوت باشد. نقطه ضعف از این جهت که بودجه‌ای در این مجموعه اختصاص داده نشده است و جایگاه پوزیشن ساختمانی برای دانشگاه سبز هم وجود ندارد و افراد مختلف با توجه به سلایق‌شان ممکن است در دوره‌های مختلف ارتقا یا تنزل پیدا کنند.
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی اظهار کرد: اما مزیتی که دارد این است که چون یک شورای راهبردی در سطح بالا است می‌توانیم از قدرت چانه‌زنی خودمان برای نفوذ در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم و تعامل در همه بخش‌ها و سطوح مختلف داشته باشیم. وزارتخانه از سال 97 برای رشد دانشگاه‌ها و پیشبرد وظایف خود دستورالعملی را برای شورای راهبردی دانشگاه ابلاغ کرده که در آن دستورالعمل، شاخص‌های واحد مدیریت سبز را برای رشد دانشگاه معرفی کرده است.
وی گفت: در این دستورالعمل به مواردی مانند موضوع مدیریت مصرف انرژی، آب، پساب، حمل و نقل و سوخت‌های جایگزین، غذاخوری‌ها با منوی سبز، کسب و کارهای سبز و پژوهش‌های سبز اشاره دارد که باید آن‌ها را به تفکیک پیگیری و به مرحله اجرا برسانیم. همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه می‌توان مباحثی را در جهت اهداف فرهنگی و محیط زیستی جامعه پیگیری کرد که مسائلی مانند آموزش کارکنان در بحث محیط زیست، فعالیت‌های فرهنگی، آموزش‌های شهروندی و... را شامل می‌شود.
بنی هاشمی اضافه کرد: برای انجام فعالیت‌های زیربنایی لازم است که ساختارهایی را به وجود آوریم و این ساختارها را به گونه‌ای چیدمان کنیم که هویت پیدا کند. اولین مورد در ذهن من هویت دادن به دانشگاه سبز بود که این نهاد نوپا در ذهن دانشگاهی‌ها سبقه خوب و مطلوبی پیدا کند و افرادی که نام دانشگاه سبز را به زبان می‌آورند ذهنیت خوبی از آن در ذهن‌شان شکل گیرد. برای اینکه این اتفاق بیفتد تلاش کردیم مکانی را در سازمان مرکزی تجهیز کنیم که کاملا متفاوت و متمایز از مجموعه‌های دیگر دانشگاه باشد و همچنین طراحی ویژه‌ای که بتواند مفهوم را به افراد منتقل کند. 
وی افزود: مورد دیگری که برای هویت بخشی پیگیری شد این بود که سوابق دانشگاه سبز و طراز سبز را بررسی کردیم. طراز سبز 37 شاخص دارد که این تعداد، چارچوب دانشگاه سبز را مشخص می‌کند و به دلیل شاخص‌های مختلف آن‌ها را دسته‌بندی کردیم و هفت کمیته‌ مدیریت ایمنی و بحران، زیباسازی و فضای سبز، زیرساخت‌ها و تجهیزات، ترافیک، کسب و کار سبز، پسماند و کمیته فرهنگی، آموزشی و پژوهشی شکل گرفت. در گذشته این کمیته‌ها وجود داشتند اما زیر مجموعه دانشگاه سبز نبودند. 
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ما برای تفکیک پسماند از مبدا چه فعالیت‌هایی انجام دادیم، تصریح کرد: به طور کلی پسماند، موضوع پیچیده‌ای است و در نگاه اول وقتی به صورت فرد عادی نگاه می‌کنیم موضوع بسیار ساده‌ای است. از چند جهت موضوع پسماند پیچیده است؛ یکی از جهت فرآیند تفکیک از مبدا و رسیدن آن به مقصد که بخواهد تفکیک شود. دیگری از نظر ماهیت کار است که هنوز دنیا راه‌حل‌های قطعی برای پسماند بازیافت‌ها ندارد. ما در دانشگاه فردوسی اقدامات و آموزش‌هایی را در راستای مدیریت پسماند انجام دادیم که تاکنون خوب پیش رفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/354713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»