پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

خورشید نردبان توسعه در خراسان جنوبی/درآمد میلیاردی از آفتاب مقالات

خورشید نردبان توسعه در خراسان جنوبی/درآمد میلیاردی از آفتاب
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- 320 روز آفتابی ظرفیتی برای توسعه در خراسان جنوبی است، استفاده از انرژی خورشیدی و درآمدهای میلیاردی اش می تواند پنجره رونق را به روی استان باز کند.

مهر، گروه استان‌ها: ظرفیت و ها و پتانسیل‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. گذشته از وجود آثار و بناهای تاریخی که منبع درآمدی برای استان هستند، خاک‌های سرشار از معادن مختلف توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند.
از سویی دیگر 320 روز آفتابی ظرفیت نهفته ای برای توسعه خراسان جنوبی بوده که تاکنون هم تولید انرژی پاک از خورشید درآمدهای میلیونی برای کویرنشینان داشته است.
ظرفیتی که اگر به خوبی از آن استفاده شود مُهر محرومیت را از پیشانی این دیار محو کرده و در لیست استان‌های مطلوب قرار می‌گیرد.
اگرچه تاکنون اقداماتی در راستای استفاده از این گنج نهفته و تجدید ناپذیر انجام شده اما هنوز هم نقاط زیادی در استان وجود دارد که علی رغم شرایط کافی و مستعد، نه تنها از این پتانسیل بهره‌ای نبرده بلکه جزو نقاط کور به شمار می‌روند.
آنچه بدیهی است که اگر حمایت‌هایی از سوی دستگاه‌ها در راستای خرید و نصب این نیروگاه‌ها در مناطق محروم روستایی انجام شود، مورد استقبال ویژه روستاییان قرار گرفته و پنجره روستا هم رو به توسعه باز می‌شود.
آن روی سکه، محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل استفاده از این سوخت‌ها و صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌افزاید.

پیام خراسان


نصب 450 پنل خورشیدی در استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.
مهدی دادگر ادامه داد: همچنین خراسان جنوبی با مساحت 150 هزار و 800 کیلومتر مربع، سومین استان پهناور کشور بوده که دارای استعداد بالایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی علی الخصوص در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک دارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در امر نصب پنل‌های خوشیدی اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون 450 مشترک در استان اقدام به سرمایه گذاری در راستای نصب پنل خورشیدی کرده‌اند.
دادگر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 4.5 مگاوات برق استان از طریق سامانه‌های فتوولتائیک تولید می‌شود، افزود: اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی‌های خورشیدی را دارد.
درآمدهای میلیاردی از خورشید
دادگر ادامه داد: وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب، و شرایط واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی‌هایی بوده که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می‌کند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به مزیت‌های نصب پنل بیان کرد: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی در سال بالغ بر 9 هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کند.

پیام خراسان


دادگر ادامه داد: معادل این میزان تولید از طریق نیروگاه گازی نیاز به مصرف دو هزار و 556 متر مکعب گاز و هزار و 980 لیتر آب دارد.
وی از درآمد 15 میلیارد و 800 میلیون تومانی سرمایه گذاران در انرژی‌های خورشیدی خبر داد و افزود: از ابتدای اتصال به شبکه نیروگاه خورشیدی تاکنون در استان 12 هزار و 498 مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.
بنا به گفته وی با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بیش از هشت هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده است.
متقاضیان دست به کار شوند
دادگر با بیان اینکه طی سال گذشته 191 سامانه خورشیدی به ظرفیت مجموع 1.7 مگاوات در استان نصب و راه اندازی شده است، افزود: طی این مدت پنج هزار و 827 مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های جدید، برق به شبکه برق سراسری تزریق شده است.
وی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از متقاضیان نیروگاه خورشیدی بیان کرد: مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند، قرارداد 20 ساله خرید تضمینی منعقد می‌شود.
مدیرعامل شرکت تولید برق خراسان جنوبی ادامه داد: به محض تولید برق و اتصال نیروگاه شأن به شبکه برق، بهای برق تضمینی به حساب آنها واریز می‌شود.
دادگر با اشاره به شرایط مستعد روستاها در نصب پنل خورشیدی بیان کرد: 120 خانوار در 12 روستا از طریق سامانه خورشیدی از نعمت برق برخوردارند.
وی با بیان اینکه سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 18 مگاوات هم در استان در حال تولید است، اظهار کرد: با احتساب این نیروگاه‌ها، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه 5.22 مگاوات است.

پیام خراسان


189 مددجوی کمیته امداد در کار تولید برق
معاون اشتغال کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: خراسان جنوبی با داشتن 320 روز آفتابی ظرفیتی بالقوه در تولید انرژی خورشیدی دارد.
سید رضا حسینی ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان این نهاد، از ابتدای سال 97 تاکنون 189 پنل خورشیدی پنج کیلو واتی بین این قشر توزیع شده است.
وی افزود: طی سال‌های 98 و 99 متقاضیان به ازای هر پنل خورشیدی 35 تا 45 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.
حسینی با بیان اینکه هر کیلووات به قیمت هزار و 40 تومان از متقاضی خریداری می‌شود، گفت: هر پنل ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد دارد.
وی با بیان اینکه هزار و 715 نقطه مستعد برای نصب نیروگاه خورشیدی شناسایی شده است، گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری 350 نیروگاه برای جامعه مخاطب نصب شود.
معتمدیان، استاندار سابق خراسان جنوبی در 12 مرداد ماه 99 طی جلسه‌ای از نصب هفت هزار و 500 نیروگاه خورشیدی در استان خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده، این طرح در برنامه‌ای دو ساله محقق می‌شود.
این خبر در 22 خرداد ماه سال گذشته در سفر معاون رئیس جمهور به خراسان جنوبی، باری دیگر از قول این مسئول کشوری به مردم اطلاع رسانی شد.
در حال حاضر کمتر از یک سال از انعقاد این تفاهم نامه می‌گذرد و شواهد میدانی نشان می‌دهد که هنوز گامی بزرگ برای اجرای این تفاهم نامه برداشته نشده است.
هرچند بنا به آمار مسئولان تنها طی سال گذشته 191 سامانه خورشیدی در سطح خراسان جنوبی راه اندازی شده اما برای رسیدن به آمار هفت هزار و 500 اعلام شده در تفاهم نامه، گامی کوچک به شمار می‌آید.
اگرچه تاکنون تفاهم نامه‌های زیادی در لابه لای تغییر مدیریت‌ها و برخی عملکردها به فراموشی سپرده شده اما باز هم چشم انتظاریم تا از آفتاب در این خطه حداکثر بهره را ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/354937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند