پیام خراسان

آخرين مطالب

کدام سبک موسیقی در انتخاب غذای سالم نقش دارد؟ علمي

کدام سبک موسیقی در انتخاب غذای سالم نقش دارد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات در چین و دانمارک نشان می‌دهد، انواع موسیقی خاص در فرهنگ‌های مختلف بر انتخاب غذاهای سالم تاثیر دارد و از این طریق می‌توان به اصلاح رژیم غذایی پرداخت.

به نقل از نیوز، تحقیق جدید، اولین تحقیقی است که چگونگی تاثیر موسیقی بر تغییر انتخاب غذا در فرهنگ‌ها غربی و شرقی را بررسی کرده است.
شرکت‌کنندگان شامل 215 فرد از چین و دانمارک بودند. به‌طورکلی، اولویت‌های غذایی پایدار در هر دو گروه شرکت‌کننده بر اساس موسیقی ارزیابی شد. موسیقی سالم و ناسالم بر اساس نتایج پیش مطالعه‌ای ایجاد شد که از شرکت‌کنندگان هر دو کشور خواسته شده بود ارتباط بین غذاهای مختلف و کیفیت‌های موسیقی را شناسایی کنند. با وجود تفاوت‌ها در ارتباط بین ژانرهای موسیقی و سلامتی، موارد سازگار نیز در هر دو فرهنگ مشاهده شد؛ شرکت‌کنندگان چینی تمایل داشتند موسیقی راک و کلاسیک را با غذای ناسالم مرتبط کنند، در حالی که شرکت‌کنندگان دانمارکی بیان کردند، موسیقی هیپ هاپ انتخاب غذای ناسالم را القاء می‌کند.
افرادی که در معرض موسیقی سالم قرار گرفته بودند زمان بیشتری را برای تثبیت تصاویر غذاهای سالم‌تر مانند سبزی‌ها، سالاد ماهی تن و آناناس صرف کردند در مقابل انتخاب مواد غذایی افراد در معرض موسیقی ناسالم به مینی دونات‌ها، پیتزا و چیپس سیب‌زمینی محدود شد.
دانی پنگ لی، دانشجوی دکترای گروه علوم غذایی دانشگاه آرهوس دانمارک و محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: معمولا زمانی که به غذا فکر می‌کنیم، به طعم، بو و شکل آن نیز توجه داریم اما در بسیاری از مواقع نقش صدا نادیده گرفته شده است.
وی ادامه داد: شناسایی اولویت‌های غذایی افراد به دلیل این‌که همیشه تصمیم‌گیری منطقی در آن وجود ندارد و اغلب تحت تاثیر امیال احساسی است یا ناخودآگاه توسط نیازهای جسمی و گرسنگی کنترل می‌شود، دشوار است. به‌علاوه تعریف غذای سالم نیز تاحدودی فردی و تحت تاثیر فرهنگ و سنت‌های غذایی است.
نتایج تحقیقات گذشته این گروه نشان می‌دهد، انسان به طور ضمنی و صریح برخی از صداها را با طعم‌هایی مانند تلخی و شیرینی مرتبط می‌کند. اما نتایج تحقیق جدید ثابت کرد که این تاثیرات با مفاهیم انتزاعی‌تر مانند سلامتی که در فرهنگ‌ها مختلف متفاوت هستند نیز ارتباط دارد.
محققان با استفاده از نتایج پیش تحقیق، نسخه ناسالم و سالم غذایی را بر اساس موسیقی شناسایی کردند. هر دو نمونه دارای ملودی یکسان اما از نظر تنظیم آهنگ و سرعت متفاوت بودند. موسیقی ناسالم راک محور، موسیقی خشن، با صدای گیتار، گام‌های سریع، طبل‌ها با صدای سنگین و نوت‌های کوتاه بود و موسیقی سالم صدای جاز همراه با پیانو و سرعت کم داشت.
دانشمندان صدای موسیقی پس زمینه را نیز افزایش دادند تا اولویت شرکت‌کنندگان برای گزینه‌های غذایی سالم یا ناسالم را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند. موسیقی ناسالم با صدای یک منظره شلوغ شهری، بوق خودروها و ترافیک همراه شد. محققان این فرضیه را مطرح کردند که این صداهای دلخراش و استرس‌زا عملکردهای مغزی داوطلبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به آنان فرصت کمتری برای تفکر در مورد گزینه‌های انتخابی می‌دهند. در همین حال، موسیقی پس زمینه سالم شامل موسیقی آرام متشکل از امواج اقیانوس و مرغ‌های دریایی بود که در تحقیقات قبلی مشخص شده بود با سلامتی همراه است.

پیام خراسان


به‌طورکلی، هر دو گروه شرکت‌کنندگان دانمارکی و چینی هنگام پخش موسیقی با پس زمینه سالم غذاهای سالم را انتخاب کردند، این امر براساس میزان انتخاب هر یک از شرکت‌کنندگان نسبت به غذای سالم و همچنین تعداد دفعاتی که مجددا به آن انتخاب خاص پرداختند، مشخص شد. این موارد با نظارت بر حرکات چشم شرکت‌کنندگان پیگیری شد. محققان این نظریه را مطرح کردند که ممکن است گوش دادن به موسیقی سالم آسان‌تر باشد، یا حداقل حواس‌پرتی کمتری ایجاد کند و این مورد به شرکت‌کنندگان فرصت می‌دهد تا درباره تصمیمات خود فکر کنند.
نتایج این تحقیق در دنیای واقعی کاربردی است؛ فروشگاه‌ها، دولت‌ها و سرآشپزها می‌توانند موسیقی انتخاب کنند که دارای ویژگی‌های سالم برای تشویق تغذیه سالم باشد، در حالی که از لحن خشن و سرعت بالا جلوگیری شود تا افراد تحت تاثیر آن غذای سالم را انتخاب کنند.
پنگ لی گفت: «لازم نیست که شما ماه‌های زیادی را صرف انجام یک مطالعه و یافتن پارامترهای دقیق موسیقی کنید که با چیز خاصی مرتبط هستند. این نتایج فقط پیشنهادی برای افرادی است که می‌خواهند این کار را انجام دهند تا در انتخاب صدا و موسیقی بازتاب بیشتری داشته باشند و در موسسات غذایی یا تنظیمات خرده‌فروشی خود استفاده کنند.»
زیربنای تحقیق جدید نتایج قابل توجه تحقیقات پیشین بود که چگونگی تاثیر موسیقی بر مصرف را بررسی کرده بودند. در کارهای پیشگامانه از اواخر دهه 1990، محققان دریافتند که موسیقی بر انتخاب مواد غذایی تاثیر دارد اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد، خریداران گفتند که موسیقی نقشی در تصمیم‌گیری آنان نداشته است و این مورد بیان می‌کند ما از تاثیر صدا بر انتخاب خود آگاه نیستیم و این تاثیر تا حدودی ناخودآگاه است.
امروزه بسیاری از شرکت‌های غذایی و رستوران‌ها از موسیقی به عنوان ابزاری برای تغییر انتخاب افراد استفاده می‌کنند. نتایج مطالعات نشان دادند که موسیقی با صدای بلند که موجب حواس‌پرتی می‌شود، توانایی ما را در تشخیص برخی از طعم‌ها مانند ترش و شیرین مختل یا تقویت می‌کند.
پنگ لی گفت: «برخی از رستوران‌ها از این ایده‌ها استفاده می‌کنند و ممکن است پیشرفت بیشتری در این زمینه داشته باشند اما من فکر می‌کنم می‌توان از این نتایج نه تنها در حوزه غذا و خرده‌فروشی، بلکه در بسیاری از موارد استفاده کرد.»
نتایج این تحقیق در نشریه Appetite منتشرشده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/356840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد