پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از زیان‌های اصناف؛

مرگ کاسبی در خراسان جنوبی رقم می‌خورد؟ اقتصادي

مرگ کاسبی در خراسان جنوبی رقم می‌خورد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی اصناف از تعطیلی‌های مکرر زیان‌های بسیار دیده‌اند و همین امر مسئولان محلی را بر آن داشت تا تصمیمی قاطع براساس مقتضیات خراسان جنوبی بگیرند.

چند وقتی است که با تغییر رنگ شهرستان‌ها و افزایش شیوع کرونا تعطیلی پای ثابت مغازه‌های اصناف شده و اصناف نیز بسیار متضرر شده‌اند.
حقیقت این است که وقتی کاسبی مغازه خود را پنهانی باز می‌کند، از سر نیاز و غصه بدهی‌هایش است؛ وقتی کارگری بیکار می‌شود یعنی زندگی‌اش را از دست می‌دهد و وقتی کاسبی نمی‌داند برای چک هایش چه کند یعنی نمی‌تواند حتی شب‌ها راحت بخوابد و این به معنی ضررهای متوالی در تولید و کسب و کار است.
کسبه و اصناف معتقد هستند در تعطیلی ما پای کار آمده ایم اما انتظار است که همکاری‌ها دوطرفه باشد و اگر دولت نمی‌تواند تسهیلات بدهد، در هزینه آب، برق، گاز و مالیات به کسبه کمک کند.
تنها از اصناف انتظار نداشته باشید
یکی از کسبه بازار بیرجند به ایسنا گفت: مقابله با کرونا نیاز به تعطیلی تمامی مشاغل و دستگاه‌ها دارد و در شرایطی که بانک‌ها و ادارات فعال هستند و کسبه بازار تعطیل می‌شوند فقط اصناف ضربه می‌خورند.
وی افزود: مشکلی که پیش روی اصناف قرار دارد، چک‌های برگشتی است که به دلیل ضربه‌های اقتصادی کرونا روی دستشان باقی مانده است.
این کاسب بیان کرد: من چگونه مغازه‌ام را تعطیل کنم، در حالی که چک دارم؛ در حالی که باید اجناس خود را بفروشم تا دغدغه آخر ماه را نداشته باشم.
غصه چک‌های آخر ماه
یکی دیگر از کاسبان که مغازه خود را با اعلام وضعیت قرمز تعطیل کرده است، به ایسنا می‌گوید: کسب و کارمان شده غصه چک‌های آخر ماه را خوردن و این به معنای مرگ برای یک کاسب است.
وی افزود: اگر قرار است من رعایت کنم باید همه رعایت کنند؛ باید جلوی سفرها گرفته شود؛ باید بانک‌ها بسته شوند؛ باید بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شوند؛ نه اینکه تنها اصناف رعایت کنند.

پیام خراسان


بیش از 8 هزار واحد صنفی آسیب دیدند
رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی به ایسنا گفت: اصناف همواره هم پای نظام و تصمیمات آن بودهاند.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی بود که در سال گذشته به صورت خود جوش و داوطلبانه به مدت دو هفته نسبت به تعطیلی صنوف اقدام کرد و امسال نیز اصناف محدودیت‌ها را بسیار جدی گرفتند.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از 8 هزار و 500 واحد صنفی در استان در اثر کرونا آسیب دیدند اما باز هم در رابطه با قطع زنجیره کرونا همچنان قانون را رعایت می‌کنند.
علیزاده افزود: در روزهای کرونایی فعالیت اصناف، بازاریان، تالارها و مجتمع‌های پذیرایی، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و غیره تعطیل است در حالی که این افراد نیز مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته‌ و می گذارند.
وی افزود: متاسفانه 60 درصد از این صنوف در مکان‌های استیجاری هستند که به دلیل تعطیلی‌های مکرر قادر به پرداخت اجاره‌بها نیستند.
وی با بیان اینکه نزدیک به 300 واحد صنفی توسط بانوان سرپرست خانوار اداره می‌شود که به زندگیشان آسیب جدی وارد شده است و در این خصوص بارها از مسئولان برای حمایت از اصناف درخواست کمک شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، تصریح کرد: باید برای کمک به این قشر و کمتر شدن مشکلات این اصناف علاوه بر بسته حمایتی، برنامه ریزی دقیق برای پیشگیری از شیوع کرونا صورت گیرد.
عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان‌جنوبی نیز در جلسه گفت: اصناف از ادامه محدودیت‌های کرونایی به واسطه آسیب اقتصادی نگران هستند.
و با بیان اینکه از 27 هزار واحد صنفی در خراسان‌جنوبی تعداد 9 هزار و 400 صنف در گروه یک قرار دارند، تصریح کرد: حدود 60 درصد اصناف خراسان‌جنوبی نیز در گروه‌های دو، سه و چهار قرار دارند.
وی بیان‌ کرد: اینکه اصناف علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها اقدام به بازگشایی واحد صنفی خود می‌کنند شکل اعتراض به خود گرفته است.
جرجانی یادآور شد: صاحب واحد صنفی هزینه اجاره مغازه، اجازه منزل و هزینه زندگی دارد که همه این مسائل منجر به اختلافات خانوادگی شده است.
برنامه ریزی برای رفع مشکلات اصناف استان در قالب مدیریت بومی
مشکلات اصناف باعث شد جلسه‌ای با حضور رئیس اتاق اصناف، رؤسای تعدادی از اتحادیه‌های صنفی و جمعی از مدیران حوزه‌های مختلف صرفاً با هدف مساعدت در رفع مشکلات واحدهای صنفی برگزار شود.
حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که با موضوع بررسی مسایل و مشکلات اصناف در جریان شیوع بیماری کرونا و با حضور نمایندگان اصناف و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط برگزار شد، ضمن تشکر از بازاریان همیشه همراه استان تصریح کرد: باید در قالب مدیریت بومی و محلی برای رفع مشکلات اصناف استان برنامه ریزی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اصناف و بازاریان در جریان شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند و بیشترین همکاری را هم با ستاد کرونا داشته‌اند.
وی ادامه داد: همراهی گروه‌های مختلف جامعه سبب شد، پیک سوم را با 18-19 فوتی و 300-400 نفر ابتلای روزانه مدیریت کنیم .
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق گزارش وزارت بهداشت، هرجا سهل انگاری اتفاق افتاد و شرایط را جدی نگرفتیم، یک پیک و شیوع ناگهانی رقم خورده است، بیان کرد: واقعیت این است که از اعمال این محدودیت‌های ناشی از کرونا، بسیار نگران، متأثر و متأسف هستیم.
ملانوری با بیان اینکه میزان اثرگذاری برخی حوزه‌های فعالیتی در شیوع بیماری متفاوت است، گفت: مجموعه بازار، دورهمی‌ها، باشگاه‌های ورزشی، معاون، جایگاه‌های سوخت و ... هر کدام به نوعی در گسترش بیماری مؤثر هستند.
وی یادآور شد: بسیاری از واحدهای صنفی که درآمدشان بسته به فعالیت روزانه است، در شرایط شیوع بیماری متضرر شده‌اند.
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هر اقدامی که انجام می‌گیرد، برای حفظ سلامت مردم است، گفت: در این جلسه بنا داریم با هدف ارتقاء سطح سلامت مردم و با استفاده از خرد جمعی و تضارب آرا برای رفع بخشی از مشکلات برنامه ریزی کنیم.
ملانوری تصریح کرد: این جلسه، فقط برای شنیدن حرف‌ها نیست و بنا نداریم همه چیز را به تصمیمات ستاد ملی گره بزنیم، بلکه همان طور که بارها گفته شده، ما باید در قالب مدیریت بومی تصمیماتی بگیریم که بتوانیم مشکلات را در داخل استان حل کنیم.
وی ادامه داد: دیروز و در ستاد ملی کرونا تصمیماتی در خصوص چک و مالیات اصناف اتخاذ شد اما ما به دنبال این هستیم که ببینیم، مجموعه‌های اداری ما در داخل استان، چه می توانند بکنند که هم بیماری را کنترل کنیم، و هم این که فعالیت بازار، مناسب تر و بهتر شود.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شاید محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، همه آن چیزی نباشد که می‌تواند بیماری را مدیریت کند، اما ما زمانی که می بینیم تجمعات آرامستان‌ها در شیوع بیماری مؤثر است، علیرغم این که تمایل به برگزاری مراسم به صورت باشکوه داریم، اما ناچار به اعمال محدودیت هستیم.
ملانوری افزود: این خاص بازار و آرامستان‌ها و اقشار خاص نیست، اکنون ما به عنوان مجریان انتخابات در وزارت کشور، برای برگزاری انتخابات با چالش و سختی در تصمیم گیری مواجهیم.

پیام خراسان


تصمیمات خاص برای خراسان جنوبی
وی اظهار کرد: از طرفی با تأکید بر دموکراسی و مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها، برگزاری انتخابات را ضروری می‌دانیم، از طرفی حفظ سلامت مردم برای ما اهمیت دارد و برای عوامل اجرایی پای صندوق‌های رأی و مردمی که به شعب مراجعه می‌کنند، نگران هستیم، لذا تصمیم گیری در این زمینه بسیار سخت است.
ملانوری با اشاره به صحبت‌های نمایندگان اصناف در جلسه، گفت: با توجه به شرایطی که بر بازار استان حاکم است و تفاوت‌هایی که با شهرهای بزرگ دارد، لذا باید تصمیماتی خاص استان بگیریم.
وی ادامه داد: موارد مدنظر، جمع بندی شده ظرف چند روز آینده و طی گزارشی جامع از وضعیت استان، به ستاد ملی پیشنهاد می‌شود تا بتوانیم برخی تصمیمات را به صورت داخل استانی بگیریم .
بر اساس موارد مطرح شده در این جلسه، مقرر شد به واحدهای صنفی که تابع محدودیت ها بوده اند(گروه های شغلی 2، 3 و 4)، تعداد 350 فقره تسهیلات قرض الحسنه 2 میلیون تومانی به واحدهای صنفی متقاضی اعطا شود.
175 واحد صنفی زن سرپرست خانوار از کمک بلاعوض یک میلیون تومانی استانداری برخوردار خواهند شد و اقساط معوق سررسید شده کلیه تسهیلات به درخواست وام گیرنده تا 12 قسط به پایان دوره اقساط موکول شود.
بنا به تصمیم ستاد ملی، چک‌های سررسید شده 10 روز مهلت بگیرد و شبکه بانکی استان طی مذاکره با صاحبان چک‌ها، پرداخت آنها را به تعویق بیندازد.
کسانی که تا پایان اسفند ماه 99 بدهکاری بیمه دارند، با مراجعه به تأمین اجتماعی و ارائه درخواست، اصل بدهی بیمه آنها تا 12 ماه تقسط شده و جرایم مرتبط نیز بخشیده می‌شود.
مقرر شد اداره کل امور مالیاتی، تمامی اظهارنامه‌های واحدهای صنفی را به همان شکلی که ارائه می‌شود، می‌پذیرد. تمام دستگاه‌های خدماتی شامل آب، برق، گاز و تلفن تا 2 هفته بعد از پایان اعلام محدودیت‌ها به هیچ وجه اشتراکی را از واحدهای صنفی قطع نمی‌کنند.
مقررشد با عنایت به ابلاغ منابع ویژه به صندوق کارآفرینی امید، پیگیری شود به واحدهای صنفی آسیب دیده تسهیلات پرداخت شود. همچنین مقرر شد برای جلب و جذب حمایت نهادهای حمایتی و برخی سازمان‌ها پیگیری‌های لازم صورت گیرد.
امیدواریم با تصمیماتی که اخذ شد اصناف بتوانند بعد از حدود یک و سال و نیم که ابتدا حجم فروششان کاهش پیدا کرد و سپس با تعطیلی های مکرر رزوبرو شدند، نفس راحتی بکشند.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/356951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق