پیام خراسان

آخرين مطالب

از ساز ناکوک طبیعت تا قطع نفس‌های زندگی عشایری اقتصادي

از ساز ناکوک طبیعت تا قطع نفس‌های زندگی عشایری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی عشایر اسوه اقتصاد مقاومتی هستند، وقتی یک سوم تولیدات پروتئینی کشور مربوط به عشایر است، باید از سوی دولت و مجلس مورد توجه بیشتری قرار گیرند و کمک و حمایت های بیشتری از آن ها شود.

زندگی جالب عشایر ایرانی باستانی‌ترین روش زندگی بشر است، ویژگی که آن را به عنوان یک جذابیت از دوران فن‌آوری در می‌آورد. تقریباً در همه جای دنیا، عشایر عرف و آداب و رسوم محلی خود مانند سبک زندگی خود، زبان، موسیقی، غذای محلی، لباس و مراسم را حفظ کرده‌اند.
مهاجرت برای بقا، این روح زندگی عشایری در ایران است. در قلمرو عشایر آب طلاست و اهالی این سرزمین هیچ آرزویی به جز شنیدن صدای شرشر آب و هجوم قطرات دل‌انگیز باران بر سقف کوتاه چادرهایشان و مراتع ندارند؛ آن‌ها همچنان عشایرنشین هستند و با خود می‌گویند، شاید امروز یا فردا باران بیاید. موج امید و دعا برای نزول باران، آنان را هنوزهم نسبت به زندگی در پهنه دشت و صحرا دلگرم می‌سازد.
تمام دلخوشی عشایر به این است که باران ببارد و طبیعت ساز ناکوک نزند زیرا عشایر در سال‌های اخیر مدام از زهر خشکسالی کشیده و چشیده‌اند طوری که گیاهان مرتعی نابود شده‌اند. گوشت، لبنیات، پشم و صنایع‌دستی از سوی عشایر تولید می‌شود و باید بیشتر به فکر این قشر محروم بود، اما امسال خطر جدی‌تر است مسؤولان اگر به فکر سرپا نگه داشتن زندگی عشایری هستند باید از آن‌ها طی امسال تمام قد حمایت کنند چرا که در غیر این صورت دیگر تولیدکننده‌ای باقی نمی‌ماند و همه افراد مصرف کننده می‌شوند.
عشایر نقش بسیار مهمی در عرصه تولید دارند و تولیدات آن‌ها از جمله صنایع دستی، محصولات لبنی و دام و طیور از نیازهای اساسی جامعه محسوب می‌شود. حدود 1.6 درصد از جمعیت کل کشور را با حدود 213 هزار خانوار عشایر تشکیل می‌دهند، تولیدات در این جامعه بسیار موثر و شاخص بوده و حدود 190 هزار تن گوشت در سال با عرضه 9.5 میلیون واحد دامی به بازار مصرف می‌رسد.
در واقع هر چادر عشایری، یک واحد تولیدی محسوب می‌شود که با تلاش خستگی‌ناپذیر عشایر زحمت‌کش منجر به محصولات و تولیداتی پاک و سالم می‌شود. عشایر در کنار ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه تولید دارند، با مشکلات بسیار زیادی نیز روبه رو هستند که می‌طلبد مسؤولان تلاش بیشتری برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای آن‌ها داشته باشند.

پیام خراسان


کاسه چه کنم در دست عشایر برای سیر کردن دام ها
چراغعلی عمارلو نماینده عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه وضعیت مراتع در مناطق ییلاقی و میانبندهای این استان برای عشایر بسیار بد است، گفت: تقریبا بسیاری از مناطق خشک شده اند و این اتفاق ناگوار برای عشایر بسیار مشکل ساز شده است.
وی افزود: مراتع خشک و بدون علف از یک سو، کمبود و گرانی نهاده های دامی از سوی دیگر موجب شده تا عشایر هم اکنون کاسه چه کنم برای سیر کردن گوسفندان خود در دست بگیرند.
عمارلو ادامه داد: در حال حاضر دام های عشایری سرگردان در مراتع برای پیدا کردن اندک علوفه ای هستند تا سیر شوند اما علوفه بسیار کم است و باید راهپیمایی زیادی کنند تا به مقداری علوفه ای برسند.
وی تصریح کرد: چشمه ها تقریبا خشک شده اند و ته چراهای دام های عشایری در مناطق ییلاقی دیم کاری بوده که متاسفانه افت شدید باران سبب شده تا ته چرایی نیز در مزارع دیم وجود نداشته باشد و از همین الان مزارع آبی برای استفاده از ته چراهای آن هکتاری پنج میلیون تومان به دامدار اجاره داده می شود.
این عشایر خراسان شمالی به کمبود و قیمت خیلی بالای نهاده های دامی نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر در همین زمان قیمت هرکیلوگرم کاه، آن هم اگر پیدا شود پنج هزار تومان است و قیمت جو به کیلویی هفت هزار تومان و کنسانتره به شش هزار تومان رسیده است و زمانیکه به این موضوع فکر می کنم گریه ام می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای حل این مشکل جامعه عشایری به صورت اورژانسی از سوی مسئولان رسیدگی شود، خاطرنشان کرد: اگر به این موضوع بی توجهی شود بیشتر عشایر زندگی عشایری خود و دامداری را رها می کنند و این قشر مولد به جمع بیکاران افزوده می شود.
عمارلو تصریح کرد: این اوضاع دوباره وضعیت خوبی را برای فعالیت دلال ها باز کرده تا از فرصت پیش آمده و دست خالی دامدار عشایر برای تامین علوفه سوء استفاده کند و دام تولید شده را با قیمت ناچیز از چنگ آنان خارج کند.
به صدا درآمدن زنگ خطر فروش زودتر از موعد دام های عشایری
غلامی رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عشایر خراسان شمالی به علت کاهش شدید بارندگی ها تحت فشار قرار دارند، گفت: دام عشایر در فصل زمستان در مناطق قشلاقی استان گلستان وابسته به دام دستی بودند و حال که اردیبهشت ماه فرا رسیده و باید دام در میانبندهای خراسان شمالی از علوفه مراتع استفاده کند، باز هم به علوفه دستی متکی است.
وی خاطرنشان کرد: کمبود شدید بارندگی، خشکسالی و مراتع خشک زنگ خطر فروش دام های عشایری را آن هم زودتر از موعد به صدا درآورده است.
غلامی تصریح کرد: متاسفانه دلال ها وارد عرصه شده اند و تعدادی از دامدارهای عشایری از سر اجبار دام های خود را به فروش می رسانند ولی پول حاصل از فروش دام بعد از گذشت 10 ماه تا یک سال دست آن ها را می گیرد.
وی با اشاره به اینکه امسال سال مانع زدایی نیز نام گذاری شده است، ادامه داد: چه بخشی بهتر از عشایر که هر کاری را که انجام می دهند مربوط به تولید محصول است و حال که آن ها در شرایط بحرانی قرار گرفته اند باید مسئولان ورود پیدا کرده و از آن ها حمایت جدی کنند.
غلامی تاکیدکرد: اگر از هم اکنون از عشایر حمایت نشود آن ها زندگی عشایری خود را رها کرده و به جمع حاشیه نشین های شهر اضافه می شوند و در این وادی حال یک شغل کاذب خواهند داشت و در غیر این صورت باقی عمر را با بیکاری سپری می کنند.

پیام خراسان


نیاز عشایر خراسان شمالی به علوفه دستی به 50 هزار تن رسیده است
محمدرضا قلی پور مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با مشکلات پیش آمده گفت: میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری در خراسان شمالی تا حدود 50 درصد کاهش یافته و همین امر موجب شده تا میزان تولید علوفه در مراتع استان نیز تا 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه وابستگی دام های عشایر در فصل بهار و تابستان به علوفه مرتعی سبب شده تا عشایر طی امسال با کمبود علوفه مواجه شوند، افزود: برای اینکه تاحدودی این مشکل مدیریت شود دامدارهای عشایری نیز باید اقداماتی انجام دهند از قبیل اینکه در حوزه تغذیه دام ها با دامپزشک و کارشناس دامپزشکی همکاری های لازم را داشته باشند تا بتوانند بهره وری بیشتری را داشته باشند.
قلی پور ادامه داد: در حال رایزنی با اداره کل منابع طبیعی استان هستیم تا این مجوز صادر شود که عشایر بتوانند از مراتع قرق هم استفاده کنند.
وی اظهارکرد: همچنین رایزنی و پیگیری با شرکت های سهامی زراعی کشاورزی نیز در حال انجام است تا ته چراهای مزارع را به دامداران خارج استان اجاره ندهند و این ته چراها به اجاره دامدارهای عشایری استان درآید.
این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر تلاش ها در حال انجام است تا نهاده دامی یارانه ای را جذب و در اختیار عشایر استان قرار دهیم که تلاش برای در اختیار قرار گرفتن دو هزار تن نهاده یارانه ای در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه هر چند این میزان ناچیز است، تاکید کرد: نیاز علوفه دستی عشایر خراسان شمالی در شرایط نرمال 30 هزار تن بوده که با توجه به شرایط به وجود آمده پیش بینی می شود به 50 هزار تن برسد.
مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی در ادامه در ارتباط با تامین آب مورد نیاز خانوار و دام عشایری نیز گفت: برخی از چشمه هایی که عشایر از آن استفاده می کردند خشک شده و تعدادی نیز بسیار کم آب شده اند.
وی افزود: در حال رایزنی با سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای هستیم که با کشاورزان صحبت کرده تا عشایر بتوانند از آب چاه های آن ها استفاده کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/356966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی