پیام خراسان

آخرين مطالب

رشد سرانه آموزشی خراسان جنوبی با ساخت 887 کلاس درس فرهنگي

رشد سرانه آموزشی خراسان جنوبی با ساخت 887 کلاس درس
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - نوسازی و توسعه مدارس از اولویت‌های مدنظر دولت در سال‌های اخیر بوده به طوری که فقط در چهار سال گذشته 887 کلاس درس با زیربنای 75 هزار متر مربع و اعتبار 250 میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده و 505 کلاس نیز در دست ساخت است.

به گزارش ایرنا استان مرزی خراسان جنوبی با 11 شهرستان به عنوان سومین استان پهناور کشور که از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان است، 176 هزار دانش‌آموز دارد که در بیش از 2 هزار و 700 آموزشگاه با 10 هزار کلاس درس تحصیل می‌کنند.
خراسان جنوبی از سالیان گذشته به ویژه در بیرجند با کمبود کلاس درس مواجه بوده و مهاجرت از شهرستان‌ها به مرکز استان و اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر نیاز به مدرسه جدید را دوچندان کرده است از این رو روند ساخت کلاس درس از سال 92 به نهضتی پیشتاز برای جبران کمبود فضاهای آموزشی و نوسازی فضاهای کهنه و خطرساز تبدیل شد.
تلاش مجموعه وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با کمک خیرین مدرسه‌ساز سبب شد بخشی از این کمبود جبران شود و سرانه فضای آموزشی در خراسان جنوبی ارتقا یابد.
فقط سال گذشته 170 کلاس درس در خراسان جنوبی با زیربنای 25 هزار متر مربع و اعتبار بیش از 85 میلیارد تومان ساخته شد و سرانه فضای آموزشی استان نسبت به سال 98، 0.2 درصد افزایش یافت.
پروژه برچیده شدن مدارس کانکسی در خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خراسان جنوبی بوده است که به صورت جدی از سال 1398 کلید خورد و تا مهر سال جاری تمامی مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز در مناطق روستایی استان حذف خواهد شد.
برچیده شدن مدارس خشت و گلی نیز در این استان سال 98 رقم خورد که نه تنها پایانی بر خاطرات تلخ دانش‌آموزان این خطه بلکه قفلی بر پایان نگرانی و دلهره والدین و معلمان زد.
مشارکت خیرین در کنار دستگاه‌های دولتی نیز به روند مدرسه‌سازی سرعت داده و امروز 95 درصد مدارس خراسان جنوبی با مشارکت خیرین در حال احداث است.
افتتاح بزرگترین مجتمع آموزشی شرق کشور
سال‌ها بود که کمبود فضای آموزشی در منطقه مهرشهر بیرجند با تراکم بالای جمعیت به دغدغه اصلی مسوولان و والدین دانش‌آموزان تبدیل شده بود و روز گذشته با افتتاح مجتمع آموزشی سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی که از پروژه‌های حیات طیبه وزارت آموزش و پرورش است، بخشی از کمبود فضای آموزشی در این منطقه کمتربرخوردار مرکز استان رفع شد.
مجتمع آموزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (مجتمع حیات طیبه) بیرجند و 267 پروژه آموزشی و پژوهشی دیگر در سراسر کشور همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهوری در شصت و ششمین برنامه افتتاح طرح‌ها با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید» و با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به همراه استاندار خراسان جنوبی در بیرجند افتتاح شد.
این مجموعه بزرگ در مرکز استان دارای 45 کلاس درس و 28 فضای اداری است که در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و با زیربنای آموزشی 10 هزار و 264 متر مربع در 2 طبقه و چهار بخش آموزشی احداث شد.
بیش از 40 میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل این پروژه عمرانی آموزشی در بلوار فاطمیه مهرشهر بیرجند از محل اعتبارات ملی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی هزینه شده است.
مجتمع حیات طیبه که به نام سردار دل‌ها نامگذاری شده، در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم پذیرای دانش‌آموزان است و از آن به عنوان بزرگترین مجتمع آموزشی شرق کشور نام برده می‌شود.
این مجتمع دارای چهار محوطه مجزا با مساحت هزار و 800 متر مربع و چهار موتورخانه اصلی گرمایش است که کلاس‌های آموزشی از طریق رادیاتور، سالن‌های ورزشی از نوع ایر باشه و آمفی‌تئاتر از طریق پکیج یونیت پوشش داده می‌شود و شرایط لازم برای آموزش هزار و 500 دانش‌آموز در مجتمع سردار دل‌ها فراهم شده است.
شیوه مدیریت این مجتمع‌ها به این صورت خواهد بود که دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در آنها مشغول تحصیل می‌شوند البته این دانش‌آموزان در یک مجموعه واحد قرار نمی‌گیرند.
این مجتمع‌ها طوری طراحی شده‌اند که هر سه مقطع به طور مستقل در این مجموعه حضور دارند و یکسری مشترکات مانند سالن‌های ورزشی، سلف سرویس‌ها، آمفی تئاتر و استخر در فضای موجود وجود دارد که در بازه‌های زمانی متفاوت دانش‌آموزان می‌توانند از این فضاها استفاده کنند.

پیام خراسان


افتتاح مجتمع آموزشی شهید فخری‌زاده و بهره‌مندی 350 دانش‌آموز
همچنین مجتمع آموزشی شهید فخری‌زاده از مجموع پروژه‌های حیات طیبه وزارت آموزش و پرورش در استان خراسان جنوبی با حضور رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و استاندار خراسان جنوبی به عنوان دومین طرح افتتاحی استان در شهرستان قاینات به بهره‌برداری رسید.
این مجتمع با 12 کلاس در زمینی به مساحت 14 هزار متر مربع و زیربنای 5 هزار و 950 متر احداث شد و برای احداث آن بیش از 16 میلیارد تومان هزینه شده است.
مجتمع آموزشی دانشمند شهید فخری‌زاده دارای 2 هزار و 806 متر مربع بنای آموزشی، 10 هزار متر مربع محوطه‌سازی، 700 متر دیوارکشی، نمازخانه به وسعت 144 متر مربع است.
همچنین 2 باب نمازخانه، 2 سایت رایانه، 2 باب آزمایشگاه، 2 باب کتابخانه و زمین ورزشی به مساحت سه هزار متربع از دیگر مشخصات این واحد آموزشی است که 350 دانش‌آموز شهرستان قاینات از مزایای آن برخوردار شدند.
بهره‌برداری از 16 هزار فضای آموزشی در 8 سال گذشته
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در آیین بهره‌برداری همزمان از 268 فضای آموزشی 15 استان کشور به همراه مجتمع آموزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (مجتمع حیات طیبه) بیرجند که با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون 16 هزار فضای آموزشی با زیربنای بیش از 11 میلیون متر مربع در کشور به بهره‌برداری رسیده که بیش از 81 هزار و 500 کلاس درس در آنها گنجانده شده است.
مهرالله رخشانی‌مهر افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها متوسط سرانه فضای آموزشی کشور از 4.86 متر مربع به 5.22 متر مربع افزایش یافت.
وی عنوان کرد: سازمان نوسازی مدارس با حضور خیران نیک‌اندیشی همچون هاتفی‌ها، علی‌پورها، مردانی آذری‌ها و گیتی‌نژادها توانسته تعهدات خیران را از 550 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان در سال 99 برساند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در مجموع خیران در این سال‌ها بیش از هشت هزار میلیارد تومان در حوزه مدرسه‌سازی مشارکت کردند و دولت هم برای تکمیل سهم خود بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته است.
وی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور میانگین روزانه 28 کلاس درس استاندارد احداث شده است و سال گذشته 7.5 درصد اعتبارات عمرانی کشور به موضوع مدرسه‌سازی اختصاص یافت.
رخشانی‌مهر گفت: علاوه بر این با هدف گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی از طریق طرح آجر به آجر شاهد مشارکت خُرد بیش از یک میلیون نفر از مردم در این زمینه بودیم که یادگار و سرمایه ارزشمند برای حمایت از نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.
وی بیان کرد: امروز در نخستین گام تحقق برنامه‌های سال 1400 شاهد افتتاح و بهره‌برداری از 268 بنای آموزشی در کشور با هزار و 295 کلاس درس و اعتبار هزار میلیارد تومان هستیم.
مدارس با سازه خشت و گِل جمع شد
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وجود مدارس خشت و گلی و فرسوده بودن 30 درصد فضاهای آموزشی کشور را از معضلات جدی در ابتدای دولت عنوان کرد و افزود: امروز خوشحالم اعلام کنم علاوه بر حذف عبارت مدارس خشت و گلی از ادبیات فضاهای آموزشی کشور، در هشت سال گذشته علی‌رغم همه محدودیت‌ها میزان کلاس‌های درس غیراستاندارد کشور به 19.5 درصد کاهش یافته است و اکنون بیش از 80 درصد مدارس ایمن هستند.
وی به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس همواره از دغدغه‌های اولیا و مربیان بوده است و در مدارسی که زیرساخت‌های گاز و برق وجود داشت، بخاری‌های غیراستاندارد برچیده و سیستم‌های ایمن جایگزین آنها شد.
رخشانی‌مهر اظهار داشت: در هشت سال اخیر با استانداردسازی 276 هزار کلاس درس، روزانه 94 کلاس درس استانداردسازی و بیش از هشت میلیون دانش‌آموز از کلاس ایمن و استاندارد برخوردار شدند.
وی در آیین افتتاح مجتمع آموزشی شهید فخری‌زاده قاین هم گفت: به دنبال ساخت مدارس براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و باید مدارسی ساخته شود که آیندگان معماری فاخر این دوره را به رخ بکشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی تا دهه فجر سال 99 بیش از 100 مجتمع به نام شهید سلیمانی نامگذاری شده است گفت: اگر گوشه به گوشه مدرسه نقش تربیتی دارد سر در مدارس هم باید نقش تربیتی داشته باشند و نام سردارانی مانند شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده باید در تمام مدارس کشور بدرخشد.
رخشانی‌مهر افزود: دانش‌آموزان ما هم باید یاد بگیرند که چه کسانی باعث اقتدار و ماندگاری کشور شده و در این راه جان داده‌اند.

پیام خراسان


افزایش اعتبارات مدرسه‌سازی در خراسان جنوبی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از افزایش تدریجی اعتبارات ساخت مدرسه در این استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن سرانه فضای آموزشی 6.4 متر مربع در رتبه پنجم میزان سرانه کشور و بالاتر از میانگین فضای آموزشی کشور یعنی 5.21 قرار دارد.
محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش محرومیت و دسترسی به فضای آموزشی مناسب، مستحکم و باکیفیت همواره یکی از اهداف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده است.
وی اظهار داشت: سال 1396 مجموع اعتبار تخصیص یافته به خراسان جنوبی حدود 169 میلیارد ریال بود که این مقدار در سال 1397 با افزایش 183 درصدی به بیش از 479 میلیارد ریال رسید، سال 98 نیز اعتبارات اختصاص یافته به استان با افزایش 50 درصدی نسبت به سال 97، به 720 میلیارد ریال رسید.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته نیز اعتبار تخصیص یافته به استان هزار و 60 میلیارد ریال بوده و در مجموع طی چهار سال گذشته 2 هزار و 455 میلیارد ریال برای کاهش محرومیت فضای آموزشی در خراسان جنوبی هزینه شده است.
وی افزود: در دولت دوازدهم 887 کلاس درس با زیربنای حدود 75 هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده و تحویل آموزش و پرورش شده است.
چاوشان گفت: سال گذشته 170 کلاس درس با زیربنای 25 هزار متر مربع و اعتبار 85 میلیارد تومان در خراسان جنوبی احداث و تحویل آموزش و پرورش شد که سرانه فضای آموزشی استان نسبت به سال 98، 0.2 درصد افزایش یافت.
505 کلاس درس در حال ساخت
وی بیان کرد: در حال حاضر 205 پروژه عمرانی آموزشی با 505 کلاس درس در خراسان جنوبی در دست اجراست که برای تکمیل این طرح‌ها به 280 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و مجموع اعتبار دولتی، ملی و استانی سال گذشته ما 163 میلیارد تومان است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری 200 کلاس درس را تکمیل و تحویل آموزش و پرورش استان دهیم و از این تعداد تلاش بر این است که 60 کلاس درس در هفته دولت امسال (شهریورماه) به بهره‌برداری برسد.
وی اتمام استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس دارای علمک گاز تا قبل از شروع فصل سرما، افزایش 0.4 متر مربعی سرانه آموزشی استان و افزایش جذب 100 درصدی تعهدات خیرین مدرسه‌ساز را از مهمترین برنامه این اداره کل در سال جاری ذکر کرد و افزود: تا مهر امسال همه مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز در مناطق روستایی استان حذف خواهد شد و اکنون این طرح‌ها با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
چاوشان با بیان اینکه 95 درصد مدارس استان با مشارکت خیرین در حال احداث است و این رقم در کشور بیش از 60 درصد است گفت: 850 خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی در خراسان جنوبی داریم و از سال 96 تاکنون خیرین مدرسه‌ساز در زمینه ساخت و توسعه فضای آموزشی خراسان جنوبی بیش از 100 میلیارد تومان متعهد شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تعهد خیرین در سال گذشته 102 درصد رشد داشته است گفت: 24 میلیارد تومان تعهد خیرین در سال 98 بود که پارسال به بیش از 48 میلیارد تومان افزایش یافت و تاکنون 75 درصد محقق شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح ملی «آجر به آجر» و پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» از پویش‌های مدرسه‌سازی در حوزه مشارکت‌های مردمی است که در خراسان جنوبی مردم و خیرین به ویژه فرهنگیان از آنها استقبال خوبی داشته‌اند و در این پویش‌ها 280 میلیون تومان جمع‌آوری شد.
شناسایی 45 هزار خیر مدرسه‌ساز
چاوشان گفت: با اجرای طرح آجر به آجر در سال گذشته 45 هزار خیر مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی شناسایی شدند در حالی که این آمار قبل از این با برگزاری جشنواره سالانه خیرین مدرسه‌ساز به پنج هزار نفر هم نمی‌رسید.
وی با اشاره به اینکه پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» در استان طراحی و اجرا شد عنوان کرد: از ابتدای اجرای پویش من مادرم تاکنون بیش از 32 هزار بانوی خیر مدرسه‌ساز از این طریق در خراسان جنوبی شناسایی شدند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در پویش‌های «آجر به آجر» و «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» حایز رتبه‌های برتر اول و سوم کشوری شد.
وی با بیان اینکه 2 هزار و 700 آموزشگاه با 10 هزار کلاس درس و 176 هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی وجود دارد افزود: 40 درصد کلاس‌های درس استان مستحکم است، 48 درصد کلاس‌ها در حال استحکام‌سازی و 14 درصد تخریبی است.
چاوشان گفت: 10 سایت مسکن مهر داریم که 190 کلاس درس فقط در مساکن مهر بیرجند کسری فضای آموزشی وجود دارد و برای هر کلاس درس 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که در مجموع حدود 800 کلاس در استان خراسان جنوبی کسری داریم.
وی اظهار داشت: در زمینه گرمایش استاندارد نیز هزار و 67 کلاس درس باقی مانده‌ است که تا مهر امسال به همراه جشن پایان مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
برچسب‌ها
سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه ایران تدبیر و امید خراسان جنوبی اعتبارات مدرسه سازی وزارت آموزش و پرورش
پروندهٔ خبری
خدمات ماندگار و گام های توسعه در خراسان جنوبی مدرسه سازی با طرح «آجر به آجر»

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/358812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی