پیام خراسان

آخرين مطالب

فرودگاه جاجرم در خراسان شمالی در راه اندازی اقتصادي

فرودگاه جاجرم در خراسان شمالی در راه اندازی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه در این مدت هر بار وعده های پر و پیمانی از سوی مسوولان استانی و حتی ملی برای تکمیل این فرودگاه داده می شود، ولی بررسی ها نشان می دهد که تاکنون هیچ اقدام عملی برای توسعه زیرساخت فرودگاه جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی انجام نشد و همچنان درب این فرودگاه به دلیل کمبود زیرساخت نه تنها بر روی هواپیماهای مسافربری که حتی آموزشی کوچک که امکان نشستن بر روی آسفالت معمولی را دارند، نیز بسته است.
شاهد عینی این ادعا عدم اجازه فرود اضطراری به یک فروند هواپیمای آموزشی بود اواخر فروردین ماه سال جاری به دلیل کاهش سوخت در مسیر برگشت از شاهرود دچار مشکل شد و با وجود درخواست های مکرر به برج مراقبت فرودگاه جاجرم برای فرود اضطراری پس از عدم موفقیت تماس با دست اندرکاران فرودگاه به ناچار در جاده آسفالته بین شهری فرود آمد که خسارت زیادی به این هواپیمای آموزشی وارد آمد.
سابقه فرودگاه جاجرم
فرودگاه جاجرم در سال 1376 حدود 20 سال گذشته برای جابجایی متخصصان کارخانه آلومینای ایران تنها واحد تولید کننده پودر آلومینا برای صنعت آلومینیوم سازی در کشور که بسیاری از آنها کارشناسان خارجی بودند راه اندازی شد و به مرور زمان با کم شدن تعداد این افراد و نداشتن صرفه اقتصادی 17 سال است که غیرفعال است.
این در حالیست که این فرودگاه با در اختیار داشتن 550 هکتار زمین و دو هزار و 850 متر طول باند فرودگاه در صورت تجهیز امکان نشستن هواپیمای های کوچک مسافربری در آن وجود دارد و طبق نظر کارشناسان این فرودگاه می تواند با توجه به مشکل لغو پروازی در فرودگاه اصلی استان در بجنورد به خصوص در شرایط نامناسب جوی به عنوان زیرساخت دوم فرودگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
چرایی نیاز خراسان شمالی به فرودگاه دوم
بررسی کارشناسی نشان می دهد که فعالیت پروازی فرودگاه بین المللی بجنورد مرکز استان خراسان شمالی به 17 سال گذشته ( 83) همزمان با انتزاع این استان از خراسان بزرگ بر می گردد و با وجود هزینه های ریاد برای تجهیزات فرودگاهی ،اعم از خرید دستگاه ایلس،کاهش ارتفاع کوههای اطراف و افزایش طول باند همچنان در اکثر روزهای بارانی و برفی پروازها لغو می شود به گونه ای که حداقل سالانه 30 تا 40 درصد پروازهای این فرودگاه کنسل می شود و این کنسلی پرواز در زمستان بیشتر می شود.
موقعیت بد استقرار از جمله قرار گیری در نزدیکی کوه( بابا موسی) از یک سو و وضعیت جغرافیایی نامناسب جوی، مکان استقرار فرودگاه بجنورد که از لحاظ آب و هوایی به دلیل نزدیکی به کوه روزهای آفتابی کمتری دارد و گاها نیر مه گیر تر از سایر نقاط شهری است ،دو مشکل اصلی این فرودگاه است که اهمیت تجهیز فرودگاه جاجرم را به عنوان فرودگاه دوم را دو چندان کرد. 

پیام خراسان

لغو مکرر پرواز از فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی موجب شد تا بار دیگر نگاههای مسولان استانی و کارشناسان به راه اندازی فروگاه جاجرم که در حدود 140 کیلومتری جنوب غربی بجنورد قرار دارد، معطوف شود و این فرودگاه از لحاظ کارشناسی به دلیل قرارگیری در منطقه گرم و خشک حداقل حدود 10 ماه از سال دارای روزهای آفتابی است و این شرایط آب و هوایی اجاره فرود و فراز هواپیما را در هر شرایط زمانی فراهم می کند.
علاوه بر موقعیت جغرافیایی شهرستان جاجرم، وجود فرودگاهی با تجهیزات نیم بند شامل باند، ساختمان اداری و وجود 550 هکتار زمین در منطقه موجب شد تا راه اندازی فرودگاه این شهرستان کم هزینه ترین کار برای ایجاد فرودگاه دوم در استان در نظر گرفته شود تا در صورت لغو پروازها از فرودگاه بجنورد، این پروازها به این شهرستان منتقل و تا حدودی رضایت سرمایه گذاران و کارآفرینان جلب شود و آمادگی مجتمع آلومینای ایران برای تامین هزینه تجهیز این فرودگاه در تنگنای مالی ، عزم مسوولان استانی را برای فعال کردن این فرودگاه دو چندان کرد.
نارضایتی کارآفرینان و کاهش سفر مسوولان ملی خسران استان از ضعف زیرساخت فرودگاهی
لغو مکرر پرواز های فرودگاه بجنورد که بیشتر موردستفاده سرمایه گذاران و کارآفرینان واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی است ، نارضایتی را در سطح استانی ایجاد کرد و حتی گاها برخی سرمایه گذاری بزرگ استانی نیز تحت تاثیر این لغو پروازها قرار گرفت و بسیاری از سرمایه‌ گذاران در دو دهه گذشته به خصوص پس از تشکیل استان به دلیل لغو همین پروازها از سرمایه گذاری در استان انصراف دادند.
علاوه بر آن در طول سال سفر مسولان ملی اعم از وزرا و روسای سازمان ها نیز به دلیل همین لغو پرواز به دلیل مشکل زیرساختی فرودگاه به استان لغو و گاها نیز با اصرار مسولان استانی این سفرها با دشواری از مشهد انجام شد.
توافق استانی برای راه اندازی فرودگاه جاجرم
براساس گزارش رسمی صرفا در مدیریت جدید استانداری خراسان شمالی در دو سال گذشته استاندار خراسان شمالی به عنوان نماینده عالی دولت دو بار برای راه اندازی این فرودگاه با مسوولان فرودگاهی کشور رایزنی کرد و براساس آخرین نشست که فروردین ماه سال جاری انجام شد، طبق تفاهمنامه دو جانبه شرکت فرودگاههای کشور متعهد شد تا کارشناسانی را برای بازدید و بررسی میدانی به منطقه اعزام کند، تا شاید گره کور چندین ساله بر این فرودگاه باز شود.
اگرچه تاکنون به دلیل همه گیری ویروس کرونا به خصوص وضعیت قرمز و نارنجی استانی هیچ یک از این کارشناسان بنا به اظهار فرماندار این شهرستان به جاجرم سفر نکردند، ولی اتفاق نظر در بین مسوولان ارشد استانی اعم از اجرایی و قانونگذاری برای راه اندازی این فرودگاه وجود دارد تا شاید یکی از بزرگترین موانع سرمایه گذاری پیشروی استان خراسان شمالی که زیرساخت های حمل و نقل بیان می شود، برداشته شود.
محمد وحیدی یکی از دو نماینده شهرستان بجنورد؛ مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم نیز از این ابتکار استاندار خراسان شمالی برای راه اندازی فرودگاه جاجرم استقبال کرد و ایجاد فرودگاه دوم را با توجه به افزایش لغو پرواز در فرودگاه بجنورد ضروری دانست و برای همکاری با مدیریت ارشد دولت در استان برای رخ دادن این رویداد بزرگ خبر داد.
وی اضافه کرد : نشست های مشترک با استاندار خراسان شمالی با مدیران شرکت هواپیمایی و فرودگاهی برای راه اندازی این فرودگاه انجام شد و امیدواریم که این پیگیری ها به سرانجام برسد و این استان نیز همانند بسیاری از استان های کشور از این زیرساخت بهره مند شوند.
این نماینده مردم استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد : این استان با وجود داشتن چندین واحد بزرگ صنعتی و ظرفیت های زیرساختی برای سرمایه گذاری نیاز به توسعه زیرساخت های حمل و نقلی دارد و در شرایط فعلی ضعف زیرساختی باعث شد تا سرمایه گذاری در این خطه شمالشرق کشور تحت شعاع این مشکلات قرار گیرد و باید مسوولان ملی برای توسعه زیرساخت حمل و نقلی در استان توجه بیشتری داشته باشند.

پیام خراسان

راه پر فراز و نشیب پیشروی فرودگاه جاجرم
مدیر فرودگاه شهدای بجنورد یکی از مهمترین ساخص های توسعه منطقه ای را ایجاد زیرساخت حمل و نقل به خصوص فرودگاه اعلام کرد و گفت : در شرایط فعلی در اکثر استان های کشور دو فرودگاه وجود دارد و با توجه به برخی محدودیت ها زیرساختی در استان خراسان شمالی راه اندازی فرودگاه جاجرم می تواند برای توسعه استانی مفید باشد.
محمد ابراهیم قدمگاهی افزود : اگرچه فرودگاه بجنورد از امکانات و تجهیز خوب فرودگاهی برخوردار است، ولی به دلیل شرایط محیطی پیرامون حاکم بر این زیرساخت، در فصل زمستان به علت شرایط آب و هوایی لغو پرواز وجود دارد که فرودگاه جاجرم به دلیل موقعیت جغرافیایی این مشکل را ندارد و می تواند کمک کار خوبی در این بخش باشد.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی به دلیل این که فرودگاه جاجرم در مالکیت شرکت آلومینای ایران قرار دارد و به نوعی شخصی محسوب می شود، خارج از اختیار و تمکن شرکت های هواپیمایی قرار دارد و حتی تحت نظارت شرکت فرودگاههای ایران نیز قرار ندارد.
وی خاطرنشان کرد : اگر تمام زیرساخت های مورد نیاز در فرودگاه جاجرم مستقر شود، شرکت فرودگاههای ایران نیز قطعا آن را تحت پوشش نظارتی خود برای انجام برخی پروازها قرار خواهد داد و در این صورت امکان برقراری پرواز نیز در این فرودگاه وجود دارد.
مدیرفرودگاه بجنورد ضعف زیرساخت حمل و نقلی را مهمترین چالش استان خراسان شمالی بر شمرد و اظهارداشت : برای رشد و توسعه استانی و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی باید زیرساخت های حمل و نقلی نیز در این استان تقویت شود.
مدیر مجتمع آلومینای ایران که فرودگاه جاجرم با هزینه این شرکت برای جابجایی کارشناسان داخلی و خارجی ساخته شد از راه اندازی مجدد این فرودگاه استقبال کرد و گفت : این فرودگاه دارای دو هزار و 700 متر طول و 45 متر عرض دارد و تا حدودی تجهیزات مناسبی نیز در آن فراهم است.
امیر تردال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : علاوه بر آن ساختمان اداری نیز در داخل محوطه فرودگاه استقرار دارد و حصارکشی دور فرودگاه نیز برای جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز صورت گرفت.
وی زمین پیش بینی برای این فرودگاه را حدود 550 هکتار اعلام کرد و اظهارداشت : با توجه به وجود زمین امکان توسعه فرودگاه نیز در شهرستان جاجرم و در مکان فعلی وجود دارد ، ولی شرکت آلومینای ایران نیازی به استقرار فرودگاه برای استفاده شخصی ندارد.
سرپرست فرمانداری جاجرم گفت : فرودگاه جاجرم در دهه 70 برای جابجایی کارشناسان داخلی و خارجی کارخانه آلومینای ایران در این منطقه تجهیز و راه اندازی شد و پس از افتتاح این واحد صنعتی بلااستفاده رها شد.
مصطفی حاج زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : علاوه بر آن اراضی فرودگاه و باند آن در مالکیت شرکت آلومینای ایران قرار دارد و در صورت موافقت شرکت هواپیمایی ایران و فرودگاهها برای راه اندازی، باید رایزنی برای واگذاری این تجهیزات به شرکت فرودگاههای کشور نیز انجام شود.
وی اضافه کرد : شهرستان جاجرم به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب هوایی که در بیشتر سال از روزهای آفتابی برخوردار است، موقعیت مکانی و راهبردی خوبی برای استقرار فرودگاه دارد و زمین مورد نیاز برای توسعه نیز در شهرستان و منطقه وجود دارد.
سرپرست فرمانداری شهرستان جاجرم اظهارداشت : راه اندازی مجدد این فرودگاه منوط به موافقت شرکت فرودگاههای کشور دارد و براساس پیگیری استاندارخراسان شمالی قرار بود تا کارشناسان این شرکت برای بازدید و بررسی میدانی به این شهرستان سفر کنند که تاکنون به دلیل وضعیت قرمز کرونایی این اعزام انجام نشد.
حاج زاده هر گونه اظهار نظر برای راه اندازی مجدد فرودگاه جاجرم را منوط به تایید زیرساخت های موجود در منطقه از سوی شرکت فرودگاههای کشور دارد و تا قبل از این هر گونه اظهارنظری مبنی بر زمان راه اندازی قطعی نخواهد بود.
وی اظهارداشت : به هر حال فرودگاه متروکه جاجرم ظرفیت خوبی برای استان خراسان شمالی محسوب می شود و امیدواریم که با موافقت شرکت فرودگاههای کشور بار دیگر شاهد از سر گیری پرواز از این فرودگاه به عنوان زیرساخت هوایی دوم استان باشیم.
فرودگاه جاجرم در مسیر راه اندازی
استاندار خراسان شمالی از توافق استان با مدیریت آلومینای ایران راه اندازی فرودگاه جاجرم گفت: فرودگاه جاجرم به عنوان فرودگاه دوم با اعتبار شرکت آلومینا تجهیز می شود و برای توسعه و بازسازی آن هیچ اعتبار دولتی هزینه نخواهد شد.
محمدعلی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توسعه و تکمیل فرودگاه جاجرم خراسان شمالی را ضروری دانست و گفت: بازسازی و تکمیل نه تنها فرودگاه جاجرم بلکه ساخت و توسعه سایر راه های ریلی و هوایی استان لازم و ضروری است زیرا که اساس توسعه و پیشرفت هر منطقه ای در حوزه زیرساخت های راهها است.
وی با بیان اینکه به لحاظ فنی فرودگاه جاجرم در موقعیت بهتری از فرودگاه بجنورد جانمایی شده است، تصریح کرد: برای توسعه این فرودگاه بهترین مسیر ممکن طی شده است به گونه ای هیچ اعتبار دولتی برای آن هزینه نخواهد شد و تمامی مکاتبات با سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه های کشور انجام شده است.
شجاعی با اشاره به مزیت های توسعه فرودگاه در شهرستان ها تصریح کرد: توسعه این فرودگاه علاوه بر رفع مشکلات واحدهای صنعتی در حوزه حمل و نقل، رهاوردهای زیادی برای توسعه این شهرستان خواهد داشت.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد از این جمعیت در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.
برچسب‌ها شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بجنورد استانداری خراسان شمالی محمدعلی شجاعی جاجرم خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/359149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند