پیام خراسان

آخرين مطالب

/ماه بندگی/

«نور»؛ دعایی برای روشنایی در دل تاریکی فرهنگي

«نور»؛ دعایی برای روشنایی در دل تاریکی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی در ذکر فضایل قرائت «دعای نور» روایات زیادی وجود دارد، اما پرتکرارترین آن‌ها در امان نگهداشتن شخص متوفی از عذاب قبر و تابیدن صدهزار نور در قبر اوست.

یکی از مظاهر توسل و ارتباط خدا در دین اسلام، مسئله دعا است. مسلمانان در هر زمان و مکانی می‌توانند با خواندن دعاهایی که از گذرگاه‌های پر پیچ‌وخم تاریخی به دست‌شان رسیده، مسیر ارتباطی به سوی ملکوت خدا گشوده و با او گفت‌وگو کنند.
اگرچه که بخش زیادی از دعاهایی که امروزه به دست شیعیان رسیده، متعلق به امام سجاد(ع) است، اما در میان روایات و بررسی‌های تاریخی به مواردی برمی‌خوریم که از سوی سایر معصومین(ع) نقل شده است. «دعای نور» نیز یکی از همین موارد است که بر اساس روایات موجود، نخستین بار توسط حضرت فاطمه(س) به شیعیان آموخته شده است.
سید بن‌ طاووس در کتاب «مهج الدعوات» نوشته است که این دعا را نخستین بار سلمان فارسی از حضرت زهرا(س) و ایشان از پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) آموخته بودند و به نقل از سلمان، حضرت فاطمه در هر صبح و شام، «دعای نور» را تلاوت می‌کردند. همچنین شیخ عباس قمی نیز این دعا را در مفاتیح‌الجنان آورده و با الگوگیری از حضرت زهرا(س) به خواندن این دعا در هر صبح و شب، توصیه کرده است. با این‌ حال، این دعا دارای پشتوانه روایی بسیار محکمی است و در منابع دست اول و مورد قبول همگان ذکر شده است.
در کتاب «مهج‌الدعوات» روایتی از امیر المؤمنین(ع) آورده شده است که فضایل و کرامات خاصی را برای قرائت این دعا ذکر کرده‌اند. ایشان در این روایت می‌فرمایند «هرکه در هر روز یک بار یا در سالی یک بار یا در عمر خود یک مرتبه این دعا را بخواند، مراد هر دو جهان او برآید و او را از هیچ آفریده بیم نباشد. زینهار که به همه کس نیاموزید که نعوذ بالله به حرام بیازمایند. از جمله خواص این دعا آن است؛ که خواننده‌اش پیوسته در نظر خلایق عزیز و مکرم گردد، از تهمت و غیبت و مذلت ایمن باشد، از منت مردم آسوده شود، از شر دشمنان و حسودان و منافقان در امان باشد، کارهای بسته او گشاده گردد، دشمن بر او ظفر نیابد، قرض او ادا شود و محتاج مردم نگردد، در نظر پادشاه عزیز باشد و سحر ساحران در وی کارگر نشود. همچنین از وسوسه شیطان ایمن باشد، هر کاری که پیش گیرد خدای تعالی او را مدد و نصرت کند، افراد هر خانه که این دعا در آن باشد از خستگی و مرگ مفاجات ایمن باشند، در آن خانه برکت و نعمت بسیار باشد و هرگز برکت از خانه بیرون نرود و قحطی در آن خانه راه نیابد، اگر عزیزی در سفر دارد روز دوشنبه و پنج‌شنبه و جمعه این دعا را بخواند در همان چند روزه به حرمت این دعا، آن مسافر به سلامت باز گردد و اگر به سفر رود این دعا را با خود دارد تا جان و مالش محفوظ باشد و دشمن بر وی ظفر نیابد».
در ادامه این روایت، حضرت علی(ع) اینگونه می‌گوید که «خواننده این دعا اگر درویش باشد توانگر شود تا به زیارت کعبه رود، اگر فاسق باشد عابد شود و اگر شارب‌الخمر باشد، خدای تعالی او را توبه نصوح کرامت فرماید. هر کس این دعا را با خود دارد محبوب‌القلوب و مقبول مردم گردد، اگر کسی در جنگ با خود دارد بر دشمن ظفر یابد و از زخم تیر و شمشیر و نیزه و کارد و خطای اسب در امان باشد، هر که این دعا را با خود دارد از شر آدم و دیو و درنده و سگ دیوانه و جمیع موذیان در حفظ و امان الهی باشد و هر کس از روی اخلاص و اعتقاد درست، این دعا را بخواند و شک نیاورد به مقصود و مدعای خود برسد».
یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد این دعا این است که مستحب است آن‌ را با مشک و زعفران بر کفن میت بنویسند، چراکه این دعا مرده را از عذاب قبر در امان ‌دارد، صدهزار نور در قبر او بتابد و سوال نکیر و منکر بر او آسان شود، هفت‌ هزار فرشته بر سر قبر او حاضر شوند که بر دست هر یک از آن‌ها طبقی از نور است که بر سر او نثار کنند و گویند «مترس و اندوه مدار که ما مونس توییم تا روز قیامت و قبر او را فراخ کنند چندان که چشم کار کند و دری از بهشت به قبر او گشایند».
در ادامه متن این دعای شریفه را می‌خوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
بِسْمِ اللّهِ النُّورِ. بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ. بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلی نُورٍ. بِسْمِ اللّهِ الَّذی هُوَ مُدَبِّرُ الاْمُورِ. بِسْمِ اللّهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ. اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ. وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلیَ الطُّورِ. فی کِتابٍ مَسْطُورٍ. فی رَقٍّ مَنْشُورٍ. بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ. عَلی نَبِی مَحْبُورٍ. اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ. وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ. وَعَلَی السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْکُورٌ. وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.
به نام خداوند بخشنده و مهربان
به نام خداوندی که نور است. به نام خداوندی که نور نور است. به نام خداوندی که نور است بالای نور. به نام خداوندی که تدبیرکننده‌ی کارها است. به نام خداوندی که نور را از نور آفرید. ستایش خدایی که نور را از نور آفرید. نور را بر کوه طور فرو فرستاد. در میان نامه نوشته شده. در کاغذ و ورقه گشوده. به اندازه معین. بر پیامبر دانشمند. ستایش مخصوص خدایی است که به عزت یاد شده. و به فخر مشهور است. و بر خوشی و ناخوشی قابل سپاس و شکر است. و درود خدا بر آقای ما محمد(ص) و آل پاک و مطهرش.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/359243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شن‌هایی که مامور خدا بودند

39 سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی