پیام خراسان

آخرين مطالب

گلستان هایی که تبدیل به مزارع گندم و جو می شوند اقتصادي

گلستان هایی که تبدیل به مزارع گندم و جو می شوند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی وارد باغ‌های گل‌محمدی که می‌شوی، گویی زندگی دوباره عطر می‌گیرد. کارگرانی که مشغول کارند و چه کاری از این بهتر و کودکانی که در قهقهه معصومانه کودکی در لابه‌لای بوته‌های محمدی می‌دوند، گویی کودکانه‌هایشان با عطر گل‌های محمدی دل‌انگیزتر شده و پدران و مادرانی که هر روز برای برداشت گل‌محمدی به اینجا می‌آیند تا رزقی از جنس حلال بر سر سفره آورند.

نزدیکشان که می‌شوی در حالی‌ که پیراهن‌هایشان پر از رنگ صورتی گل‌محمدی شده، نگاهشان را از تو می‌دزدند و دوباره مشغول کار می‌شوند. چشمانشان در زیر کلاه حصیری پنهان شده و با معصومیتی که در چهره کودکانشان نیز آشکار است مشغول برداشت می‌شوند.
مشغول کار است، اما ذکری از نام حضرت محمد (ص) را زیر لب زمزمه می‌کند و شاید این تمام معنای زندگی باشد، کارگرانی که با طلوع خورشید در گلستان های گل محمدی کار را آغاز می‌کنند و با تمام سختی‌هایش زندگی را با عطر صلوات گل‌محمدی ادامه می‌دهند.
چند سالی است که در این فصل گل‌های صورتی خوشرنگ با 32 گلبرگ صورتی مشابه و یکدست در اوایل صبح شروع به ظاهر شدن در شهرستان فاروج می‌کند.
اواسط اردیبهشت که از راه می‌رسد فاروج رنگ و بوی دیگر می‌گیرد، با پیچیدن بوی گل محمدی در کوچه باغ‌ها و گلستان‌های این منطقه، کم کم گل چینی برپا می‌شود.
خراسان شمالی دارای 350 هکتار باغ گل محمدی است که قسمت اعظم آن متعلق به شهرستان فاروج است اما شمیم خوش گلستان‌های گل محمدی تعدادی از باغداران فاروجی را در سال جاری سر کیف نیاورده بطوریکه حتی تعدادی از باغداران به علت مشکلاتی که در سال های گذشته بر سر راه آن ها بوده، گلستان ها را از بین برده و اقدام به تولید محصول دیگری کرده اند.

پیام خراسان


سرمازدگی تولید گل را در گلستان ها به نصف کاهش داد
رمضان زاده یکی از دارندگان گلستان گل محمدی در فاروج در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال گذشته به علت سرمای هوا در فصل بهار گلستان ها با تاخیر به گُل نشستند و از سوی دیگر گرمای خیلی زیاد و یک دفعه هوا نیز موجب پژمرده شدن گل ها شد، گفت: این مشکلات از یک سو، عدم خرید گل محمدی از سوی دیگر از طرف کارخانجات گلاب گیری موجب شده تا با خسارت های خیلی زیادی مواجه شویم.
وی افزود: یکی از عللی که کارخانجات گلاب گیری از خرید گل ممانعت می کردند آن بود که آن ها در سال قبل گلاب زیادی را خریداری و گلاب تولید کرده بودند اما به علت تحریم ها و عدم صادرات، گلاب بر روی دست آن ها باقی مانده بود.
رمضان زاده ادامه داد: اما امسال این مشکلات وجود ندارد و گل ها به موقع باز شدند و از باغدار خریداری می شود و علاوه بر آن کارگر نیز برای برداشت گل به راحتی پیدا می شود.
وی با بیان اینکه قیمت دقیق خرید گل مشخص نیست، اظهارکرد: فعلا گل ها را تحویل کارخانه گلاب گیری می دهیم و تصور می کنم قیمت خرید هر کیلوگرم گل 13 هزار تومان باشد.
این باغدار در ادامه با اشاره به اینکه اما بوته های گل محمدی در فصل زمستان دچار سرمازدگی شده اند، گفت: شاخه ها بر اثر سرمازدگی خشک شدند و همین امر موجب شده تا تولید غنچه های گل طی امسال کاهش یابد.
وی افزود: در سال گذشته موفق به تولید چهار تن گل محمدی شدم اما به علت مشکل به وجود آمده پیش بینی می کنم میزان برداشت گل فقط به حدود دو تن برسد.

پیام خراسان

تکنولوژی روز نیاز گلستان های خراسان شمالی
ماشاالله رحمتی یکی دیگر از باغداران که دارای هفت هکتار گلستان گل محمدی است، در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه امسال وضعیت دارندگان گلستان های گل محمدی خوب است، گفت: یکی از مهمترین علت این امر آن است که به علت وجود مشکلات متعدد طی سال های گذشته در گلستان های گل محمدی، بسیاری از باغداران گلستان های خود را از بین برده و اقدام به تولید محصول دیگری کرده اند و این امر سبب شده تا بین عرضه و تقاضای گل تعادل ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر قیمت خرید گل از باغدار نیز مناسب است بطوریکه خرید نقدی هر کیلوگرم گل محمدی 12 هزار تومان و پرداخت وجه بعد از گذشت دو ماه 14 هزار تومان است.
رحمتی که خود دارای واحد گلاب گیری در شهرستان فاروج است، در ارتباط با مهمترین نیاز دارندگان گلستان های گل محمدی بیان کرد: در حال حاضر مهمترین نیاز باغداران گل محمدی تکنولوژی روز است.
وی ادامه داد: ما به آن نیاز داریم تا یک گروه علمی به کشورهای تولیدکننده گل محمدی، گلاب و عصاره گل سفری داشته باشند و روند کار را در آنجا از نزدیک مشاهده کرده و سپس تجربیات خود را در گلستان های موجود منتقل کنند.
رحمتی تصریح کرد: در حال حاضر شیوه هایی که برای گلاب گیری استفاده می شود کاملا سنتی است و در واقع چندان جنبه علمی ندارد و نیاز است که تجربیات برخی از کشورهای پیش رو در زمینه تولید گلاب و عصاره گل محمدی کسب شود و تکنولوژی های لازم در این زمینه در کشور و در این استان فراهم شود.
وی بیان کرد: یک کیلوگرم اسانس کامل گل محمدی با کیفیت برتر در سایر کشورهای 400 میلیون تومان است این در حالی است که این رقم در ایران عدد 40 میلیون تومان می باشد و تنها دلیل این تفاوت قیمت وجود نبود تکنولوژی است.
گلستان هایی که تبدیل به مزرعه گندم و جو شدند
چمنی یکی دیگر از دارندگان گلستان گل محمد در شهرستان فاروج بود که در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: 20 هکتار گلستان گل محمدی داشتم که به علت مشکلات مختلف گلستان را از بین برده و اکنون گندم و جو در آن کشت کرده ام و محصولی که از آن برداشت خواهم کرد دو برابر محصولی بود که از گلستان برداشت می کرد.
وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته حدود یک میلیارد تومان برای گلستان هزینه کردم، گفت: مشکلات مختلف مانند قیمت پایین گل، عدم خرید گل و ... سبب شد تا تصمیم بگیرم تا نهال های گل را خارج کنم و زراعت در آنجا داشته باشم.
چمنی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال گذشته گل را با قیمت 9 هزار تومان و آن هم به سختی به فروش رساندیم این در حالی است که هزینه های کارگری، سم، کود و ... برابری می کرد با قیمت فروش آن.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از سطح 468 هکتار از گلستان‌های استان در هفته جاری آغاز شده است که پیش بینی می شود بیش از 350 تن محصول برداشت شود.

پیام خراسان

پیش بینی تولید 350 تن گل محمدی از گلستان های خراسان شمالی
محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، از پیش بینی 350 تن گل محمدی در این استان خبر داد.
وی افزود: راندمان تولید گل محمدی در گلستان هایی که گل محمدی چهار تا پنج ساله دارند حدود پنج تن است.
وی گفت: خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور رتبه هشتم و از لحاظ تولید جایگاه هجدم را دارد و در حال حاضر سطح گلستان های گل محمدی در خراسان شمالی به 486 هکتار رسیده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/359253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب