پیام خراسان

آخرين مطالب

7 واقعیت جالب و کمتر شنیده شده در مورد بلاروس که احتمالاً نمی دانستید مقالات

7 واقعیت جالب و کمتر شنیده شده در مورد بلاروس که احتمالاً نمی دانستید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، کشور بلاروس در ماه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده بسیاری از جهانیان به دنبال اطلاعاتی بیشتر در مورد این کشور نسبتاً منزوی و بی سروصدا باشند. کشور بلاروس برای بسیاری از افراد کشوری مجهول و کمتر شناخته شده بوده که اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد.
در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با واقعیاتی جالب و کمتر شنیده شده در مورد کشور بلاروس آشنا کنیم.
1- بلاروس کشوری نسبتاً تازه شکل گرفته است

پیام خراسان

همانند دیگر کشور‌های اروپایی، بلاروس منطقه‌ای است که از دیرباز سکونتگاه مردمان بومی خود بوده، اما کشوری که اکنون جمهوری بلاروس نام دارد، کشوری نسبتاً تازه شکل گرفته است. این کشور در 25 مارس سال 1918 اعلام استقلال کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که این کشور بدون دسترسی به دریا استقلال خود را از روسیه اعلام کرد در حالی که تا قبل از آن بخشی از کشور وسیع روسیه بود. اما استقلال بلاروس به طور رسمی برای مدت‌ها به رسمیت شناخته نشد. در اواخر سال 1991 و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که جمهوری‌های بسیاری استقلال خود را اعلام کردند. این اتفاق در 10 دسامبر 1991 برای بلاروس رخ داد. یک روز پس از کریسمس آن سال، استقلال بلاروس از شوروی به رسمیت شناخته شده و در مارس 1994 اولین قانون اساسی این کشور تصویب شد.
2- بلاروس خانه آخرین رشته از جنگل‌های باستانی در اروپاست

پیام خراسان

یکی از بدترین فجایع طبیعی سال‌های اخیر در اروپا، از دست رفتن جنگل‌های باستانی است، مشکلی که البته تنها منحصر به قاره سبز نبوده است. اما بخش بزرگی از خاک بلاروس از جنگل تشکیل شده و این کشور خانه بزرگ‌ترین جنگل باستانی در اروپا به شمار می‌آید. در واقع جنگل‌های باستانی بیش از 40 درصد از خاک این کشور که معادل 207600 کیلومتر مربع است را به خود اختصاص داده است. بزرگ‌ترین جنگل بلاروس، بلووژسکایا پوشکا نام دارد که خانه بوفالو اروپایی و گیاهان و جانوران بومی بسیار دیگری است. بسیاری از درختان بلوط این جنگل بیش از 600 سال عمر دارند و از سال 1992، این جنگل به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
3- بلاروسی‌ها شیفته سیب زمینی هستند

پیام خراسان

در حالی که در دنیا نام ایرلندی‌ها به دلایل مختلف با سیب زمینی عجین شده است، کشور بلاروس کشوری است که مردم آن بالاترین سرانه مصرف سیب زمینی را در جهان دارند. این سبزی پرمصرف و پرکاربرد در بلاروس بسیار محبوب بوده و هر شهروند سالانه 180 کیلوگرم از آن را مصرف می‌کند. این در حالی است که سرانه مصرف سیب زمینی در ایرلند تنها 68 کیلوگرم تخمین زده می‌شود. اگر چه مردم بلاروس از سیب زمینی غذا‌های متنوعی درست می‌کنند، اما پنکیک سیب زمینی محبوب‌ترین غذایی است که مردم این کشور می‌خورند. این غذا که در زبان بلاروسی «درانیکی» نام دارد بسیار شبیه پنکیکی است که در دیگر کشور‌ها یافت می‌شود، اما در بلاروس انواع مختلفی با طعم‌های متنوعی از آن وجود داشته و معمولاً با یک سس خامه‌ای ترش سرو می‌شود. با وجود این میزان مصرف سیب زمینی، بلاروس بزرگ‌ترین تولید کنندده آن نیست، اما انواع مختلفی از سیب زمینی در این کشور کاشت می‌شود.
4- نرخ باسوادی در بلاروس بسیار بالاست

پیام خراسان

شاید فکر کنید به عنوان یک کشوری که در گذشته جزو اتحاد جماهیر شوروی بوده نباید انتظار کشوری باسواد بالا را از بلاروس داشته باشیم، اما در واقعیت چنین نیست. نرخ سواد در بلاروس 99.76 درصد است که نرخ بسیار بالایی بوده و حتی از نرخ باسوادی در ایالات متحده نیز بالاتر است. نرخ سواد در ایالات متحده 99 درصد بوده که پایین‌تر از بلاروس قرار می‌گیرد. اولین کتاب در شرق اروپا چاپ شده که Psalter نام داشته و در قرن شانزدهم توسط فرانسیسک اسکارینا چاپ گردید. او اولین ناشر در منطقه کوچکی بود که امروزه با نام بلاروس شناخته می‌شود. به همین خاطر اسکارینا یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخی این کشور به شمار می‌آید. در سال 2015، سوتلانا الکسیویچ که برنده جایزه نوبل ادبیات شد، اولین نویسنده بلاروسی بود که به این افتخار دست می‌یافت.
5- بلاروس یک مقصد توریسم درمانی است
بلاروس مانند بسیاری از دیگر کشور‌های اروپایی دارای سیستم درمانی رایگان برای شهروندان است. هزینه‌های درمانی در این کشور تقریباً رایگان بوده و از چکاپ‌های سالانه تا جراحی قلب، جراحی اعصاب، دارو، عمل پیوند و ... را شامل می‌شود. به همین دلیل بلاروس به یک مقصد گردشگری درمانی تبدیل شده است. به طور متوسط، سالانه 200،000 خارجی برای درمان با هزینه اندک یا کاملاً رایگان به بلاروس سفر می‌کنند. بیشتر مراکز درمانی در بلاروس دولتی بوده و دائماً در حال تغییر و اصلاح هستند. اگر چه هزینه درمان در بلاروس رایگان است، اما دریافت رشوه برای مراقبت بیشتر در بیمارستان‌های این کشور امری عادی است، اما کمتر به شکل پول انجام می‌شود. در این موارد معمولاً هدیه نقش رشوه را دارد.
6- در بلاروس شخصیت‌های تاریخی بسیاری محترم شمرده می‌شوند

پیام خراسان

اگر از کسی بپرسید یک شخصیت مشهور بلاروسی را نام ببرد بعید است پاسخ درستی بشنوید. اما بلاروسی ها، اگر چه خود شخصیت چندان شناخته شده‌ای در مقیاس جهانی ندارند، برای ولادیمیر لنین احترام بسیاری قائل بوده و در هر شهر این کشور خیابانی به نام او نامگذاری شده است. بلاروس روزگاری خانه مردی بود که تاریخ جهان را تغییر داد. لی هاروی اسوالد، قاتل جان اف کندی، نیز از سال 1959 تا 1962 در این کشور زندگی می‌کرده است. او با یک زن بلاروسی ازدواج کرده و از وی صاحب دو فرزند دختر نیز شد. پاول سوخوی یک مهندس مشهور هواپیما در دوران اتحاد جماهیر شوروی بود اصالتی بلاروسی داشت و مارک چاگال یکی از مشهورترین هنرمندان این کشور به شمار می‌آید. مادر لری کینگ اهل مینسک و پدرش اهل پینسک است و دو رییس جمهور اسراییلی نیز در بلاروس به دنیا آمده اند. لویی بارت مایر که بعد‌ها کمپانی مترو گلدوین مایر و آکادمی اسکار را بنیان نهاد نیز در شهر مینسک بدنیا آمده است. پدربزرگ و مادر بزرگ هریسون فورد نیز از بلاروس به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند. از دیگر سلبریتی‌های با ریشه بلاروسی می‌توان به مایکل داگلاس، رالف لورن و اسکارلت جوهانسون اشاره کرد.
7- انتخابات ریاس جمهوری در بلاروس

پیام خراسان

از زمان تاسیس جمهوری بلاروس، این کشور توسط یک نفر اداره شده است: الکساندر لوکاشنکو. در سال 1994، لوکاشنکو که در سال‌های پایانی دوران اتحاد جماهیر شوروی رهبری بلاروس به عنوان بخشی از این اتحاد را بر عهده داشت، در سال 1994 به عنوان اولین رییس جمهور رسمی این کشور انتخاب شده و از آن زمان به بعد این مقام را در اختیار دارد. انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس به شکل مرتب انجام نمی‌شود و بعد از سال 1994، در سال‌های 2001، 2006، 2010، 2015 و 2020 شاهد انتخاباتی بوده ایم که برنده همه آن‌ها لوکاشنکو بوده و هر بار بیش از 80 درصد آرا به وی رسیده است. در سال 2020، اما بسیاری از مخالفان سیاسی نتیجه اعلام شده را نپذیرفتند و اعتراضات گسترده‌ای در این کشور صورت گرفت. با این وجود، لوکاشنکو این بار به شکل مخفیانه سوگند یاد کرد در حالی که در سال‌های قبل برای این کار مراسم بسیار بزرگی برگزار می‌شد.
منبع:روزیاتو
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/371032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند