پیام خراسان

آخرين مطالب

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان:

اقتصاد هنر خراسان رضوی ظرفیت صادراتی دارد فرهنگي

اقتصاد هنر خراسان رضوی ظرفیت صادراتی دارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: صادرات کالاهای فرهنگی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگ خراسان است.

یوسف امینی در نشست خبری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که صبح امروز 18خرداد ماه در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به این‌که «در حوزه فرهنگ و هنر ابزارهای متفاوتی وجود دارد»، اظهار کرد: سعی ما بر این خواهد بود که در اولین قدم فعالیت خود را شناسایی و احصا کنیم.
وی با بیان این‌که «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 36 مجوز صادر می‌کند و برای اجرای سیاست‌ها با 37 اداره همکاری دارد»، افزود: فعالیت‌هایی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف می‌شود باید در راستای تحقق اهداف و سیاست‌گذاری‌ها باشد. این مسئله در برنامه‌های اجرایی، رویدادها و برنامه‌هایی که صادر می‌شود، مدنظر است.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این‌که « در استان خراسان رضوی 4416 مرکز فرهنگی و هنری داریم»، خاطرنشان کرد: از این مراکز می‌توان به رسانه‌ها، نگارخانه‌ها، رسانه‌های مکتوب و... اشاره کرد.
امینی با اشاره به نحوه تعیین رویکردها و سیاست‌های این اداره کل، عنوان کرد: تعیین راهبردها و سیاست‌های کلان برگرفته از برنامه ششم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منتشر شده از سوی مقام معظم رهبری است و همچنین حمایت و نظارت از محورهای مکمل است که در راستای سیاست پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: در این راستا تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان یک برنامه اجرایی در دستور کار است؛ چراکه ساختار وزارت فرهنگ تعاملی است و بدون تعامل با جامعه فرهنگی و هنری، نمی‌توان کارها را پیش برد. بر این اساس برنامه‌های تعریف شده با همین سیاست و رویکرد است. راهبرد دیگر تقویت نهادهای میانی و کاهش تصدی‌گری است که با این کار توانمندسازی و اعتماد به جامعه فرهنگی شکل خواهد گرفت. بر این مبنا مراکز فرهنگی که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، مجری فعالیت خواهند بود و تا جایی که قانون اجازه بدهد، فعالیت آنان ادامه خواهد داشت. 
وی با اشاره به این‌که «توجه به توسعه و اقتصاد و فرهنگ و هنر یکی دیگر از سیاست‌های اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی است»، بیان کرد: در جامعه کنونی صنایع خلاق و حمایت از تولیدات فرهنگی احساس می شود و جزء یکی از نیازهای جامعه است. باید از موارد نظری و تئوری در فرهنگ عبور و به سمت عملی سازی آن برویم. هر اثر فرهنگی که خلق می‌شود، می‌تواند اقتصادی باشد؛ چراکه اقتصاد فرهنگ از موضوعات قابل توجه ماست.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تاکید کرد: از محورهای بعدی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی از مرکز به سمت شهرستان‌ها است. عدالت توازن در فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها باید انجام شود و ضرورت دارد که این نگاه را تقویت کنیم تا رشد فرهنگ در شهرستان‌ها متوقف نشود. در این راستا جشنواره شهرهای خلاق برگزار شد و تعدادی از شهرستان‌های خراسان رضوی در آن جشنواره مقام گرفتند. شهرستان‌های تربت‌حیدریه و نیشابور به عنوان شهرستان‌های خلاق ادبیات و مشهد در زمینه رسانه رتبه اتخاذ کردند. 
امینی ادامه داد: فراتر از این موضوع شهرستان‌های خراسان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه فرهنگی دارند که هرکدام از آنان می‌توانند در سطح ملی معرفی و گسترش یابند. در همین راستا تمرکززدایی و عدالت توزیعی در دستور کار ماست. داشته‌های فرهنگی خراسان از دیرباز تاکنون تداوم داشته که این امر امتیاز و مزیتی برای خراسان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به این‌که «یکی از راهبردها و سیاست‌های ما کشف استعدادهای جوانان و نخبگان است»، اظهار کرد: پرورش استعدادها یکی از موضوعات مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد و ضرورت دارد که برنامه‌هایی برای جوانان تعریف شود. با تمرکز بر جوانان خلاق باید به آنان که در حوزه‌های فرهنگی و هنری موثر هستند، میدان داد. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که «در حوزه هنر همیشه موضوعات مالی با چالش‌هایی همراه است»، عنوان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا حوزه فرهنگ و هنر به شدت آسیب دید. بر این اساس در سال گذشته حمایت از مراکز فرهنگی به عنوان یک برنامه آغاز شد که امیدواریم تداوم داشته باشد. در این راه از تسهیلات بانک آینده، صندوق توسعه امید، سامانه کارا و... استفاده شد. در سال گذشته حدود 58 میلیارد و 596 میلیون تومان به مشاغل فرهنگی و هنری بر اساس تبصره‌ها حمایت مالی شد و تاکنون حدود 12 هزار هنرکارت برای اهالی فرهنگ و هنر صادر شده است و امیدواریم که همه هنرمندان بتوانند در صندوق اعتباری هنر عضو شده و از مزایای آن استفاده کنند.
امینی با اشاره به این‌که «5میلیارد و 62 میلیون تومان به صورت کمک به صندوق هنرمندان خراسان رضوی اختصاص پیدا کرد»، خاطرنشان کرد: استفاده از سایر ظرفیت‌های فرهنگی با کمک دستگاه‌های دیگر برای استفاده هنرمندان نیز انجام شده است. در سال گذشته و امسال دو طرح همکاری شهرداری اجرا شد که یکی از آنان نمایشگاه خیابان هنر در میدان جانباز بود. همچنین قرارداد همکاری دیگری با آستان قدس رضوی منعقد شده است.
وی ادامه داد: مدرسه‌سازی با کمک آموزش و پرورش اقدامی جدید بود. این کار با روحیه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری که در مشهد بسیار بالاست، صورت گرفت. مدارس خیرساز، خیریه، مسجد و... که در مشهد ساخته شد، از جمله نمادهای مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری مردم مشهد است. در این راستا چه اشکالی دارد که واقفین کتاب منتشر کنند.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با بیان این‌که «صادرات کالاهای فرهنگی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگ خراسان است»، گفت: در سال‌های گذشته با تسهیلاتی که در نظر گرفته شد، رونق خوبی در این زمینه صورت پذیرفت. کتاب‌ها در حوزه چاپ و نشر به افغانستان و عراق صادر می‌شوند. چاپخانه‌های به‌روز و مجهزی در خراسان وجود دارد. مشهد یکی از مهمترین مراکز چاپ و نشر افغانستان است. در زمینه اقتصادی و درآمدزایی حوزه چاپ و نشر می‌توان گفت در سال گذشته 1544 میلیارد تومان حاصل شده است. اگر دایره‌های فرهنگی گسترش پیدا کند، زمینه‌سازی زیادی می‌تواند در این حوزه صورت بگیرد.
امینی با اشاره به این‌که «کرونا جهان را دچار خدشه کرده است»، بیان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شد و از رونق افتاد. با این حال حرکت مجدد آن اگر بخواهد با سرعت باشد سخت خواهد بود. 
وی با اشاره به انتخابات، عنوان کرد: این انتظار از رسانه‌ها وجود دارد که همگام با سایر مردم دیگران را به شرکت در انتخابات تشویق کنند تا همه پای صندوق‌های رای بیاییم. انتخابات موضوعی است که به سرنوشت همه‌ ما گره زده شده است. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص توصیه‌هایش در حوزه فرهنگ و هنر به نامزدهای انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، خاطرنشان کرد: دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد تعاملی خوبی با اداره کل فرهنگ و ارشاد داشت. شوراهای شهر به عنوان حاکم محلی باید تعامل سازنده با ادارات استان داشته باشند و تخصص و تجربه را مد نظر خود قرار دهند. ماهیت و هویت جمهوری اسلامی از انقلاب تاکنون مردم سالاری است. در 42 سال گذشته، 37 دوره انتخابات برگزار شده که نشان دهنده همان مردم سالاری است. 
امینی با بیان این‌که «سالن‌های نمایش قبل از کرونا رونق داشت»، اظهار کرد: اوضاع سالن‌های سینما قبل از کرونا بسیار امیدوار کننده بود و در کنار سالن‌های حوزه هنری، سالن‌های بخش خصوصی ایجاد شد. بر این اساس در شرایط کرونا حمایت از سالن‌های خصوصی با برنامه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شد. امیدواریم با استفاده از نظرات مدیران این مجموعه بتوانیم سالن‌ها را مجدد بازگشایی کرده و رونق ببخشیم. سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری بسته شد و شهرداری تعدادی صندلی‌های سالن نمایش را خرید تا بعد از کرونا کارمندان خود از آنان استفاده کنند.
وی افزود: این پیشنهاد را به شهرستان‌ها به عنوان یک تجربه موفق داده‌ایم. سینما قدمت بیش از 100 سال دارد که از پیشگامان حوزه فرهنگ است. 17 سینما و بیش از 55 سالن و 1650 صندلی سینما در مشهد وجود دارد. در حال حاضر تجهیزات سینمایی بسیار متفاوت شده است. اگر سینما بخواهد رقابت کافی داشته باشد، باید در اکران جذابیت خاص به خود را نشان دهد. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اضافه کرد: سال گذشته گذر فرهنگی در برج آسمان راه‌اندازی شد و اجرای گذر فرهنگی در چهارراه دکتری و بازار گلستان نیز در حال ساخت و بازسازی است. با این حال اجرای گذر فرهنگی نیاز به سرمایه‌گذار دارد. 

پیام خراسان


پیام خراسان


پیام خراسان


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/371235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد