پیام خراسان

آخرين مطالب

شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی؛ تدبیری نیازمند تداوم مقالات

شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی؛ تدبیری نیازمند تداوم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تهران- ثبت 32 شهر و 20 روستای ملی صنایع‌دستی در چهار سال گذشته، نگاه راهبردی به این هنر-صنعت‌های اصیل، ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا در میان جوامع ایرانی را نشان می‌دهد؛ رویکردی که در دولت دوازدهم شکل گرفت و در دولت‌های آینده هم می‌تواند در تقویت و توسعه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خرداد با هه حال و هوایی که دارد برای خانواده بزرگ صنایع‌دستی ماه به یادماندنی است، جهان یک روز را بنام هنر هنرمندان و صنعتگران بنام روز صنایع‌دستی نام‌گذاری کرده است؛ 20 خرداد (10ژوئن) گرامیداشت تاریخچه خلق هنر از سرانگشتان مردمی است که آثار و سبک زندگی‌شان در هزاران سال پیش به یادگار مانده و امروز برای ما به عنوان هنر سنتی و میراث فرهنگی محسوب می‌شود.
در سرزمینی که تاریخچه صنایع دستی در آن به بیش از 6 هزار سال می رسد، صنعتگران و هنرمندان این حوزه جامعه حدود 2 میلیون نفری را تشکیل می دهند، در کنار حل و فصل مسایلی مانند رکود در بازار، تامین مواد اولیه، هزینه های کارگاهی، بیمه، رقابت با همتایان خارجی، واردات بی رویه نمونه های بی کیفیت، برای بازاریابی و فروش محصول و توسعه و حضور در بازارهای بزرگ جهان، نهادسازی و شبکه سازی مانند انجمن های صنفی در سطح ملی و خانه های خلاق صنایع دستی در همه شهرها و روستا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
از طرفی ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی گواه بر این مدعاست که محصولات صنایع دستی باعث شناخت جهانی یک منطقه و افزایش فروش و بازار جهانی این محصولات و صادارت آنها می‌شود همچنین تولید فروش و صادرات صنایع دستی، کمک شایانی به اقتصاد کشور - که در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است - و همچنین تقویت معیشت خانوارهای شاغل به ویژه روستاییان را به دنبال خواهد داشت.
از سال 96 که شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی تشکیل شده است، 52 شهر و روستا با عنوان صنایع‌دستی بنام و منحصر بفرد خود در فهرست ملی قرار گرفته‌اند که به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، این فرایند علاوه بر اینکه مسیر جهانی‌شدن و ثبت شهرها و روستاهای کشور را در شورای جهانی‌صنایع‌دستی (WCC) ، تسهیل و تسریع می‌کند،‌ اگر این مناطق به صورت کارشناسی و علمی برندسازی شوند به‌زودی به عنوان مسیر و مقصد گردشگری هنری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت.

پیام خراسان


شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی
ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی از سال 1396 در کشور آغاز شده است؛ از همان زمان هم شورایی با عنوان شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی تشکیل شد، این اتفاق انگیزه‌های محلی و ملی میان مردم و مدیران برای ثبت جهانی شدن را به شدت تقویت کرده است.
تشکیل این شورا و ارزیابی شهرها و روستاها برای انتخاب و ثبت ملی، علاوه بر آنکه سنجش شاخص‌های بین المللی را برای ارزیابان راحت‌تر کرد، سرعت تهیه و تدوین پرونده‌ها برای ثبت جهانی و ارائه به شورای جهانی صنایع‌دستی را افزایش داده است؛ وزارت میراث‌فرهنگی از همان سال 96 تلاش مضاعف خود را بر معرفی و ثبت مناطق کمتر شناخته شده گذاشت و روند ثبت ملی شهرها و روستاها را فراهم کرد.
البته این فرایند با این چالش مواجه بود که وظایف و ماموریت دستگاه اجرایی در شهرهای جهانی صنایع‌دستی روشن و شفاف نبود و جزو ماموریت‌های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی (سازمان وقت) هم قرار نداشت، که با برنامه ریزی و اقدامات معاونت صنایع دستی وزارت میراث مسیر قانونی همراهی دستگاه‌های اجرایی در این شهرها و روستا با حوزه صنایع‌دستی، تثبیت شد.
شورای عالی میراث‌فرهنگی در سال 96 طرحی تصویب کرد که «همه دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در اجرای تکالیف قانونی خود نسبت به تامین زیرساخت‌های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (وقت) اقدام و گزارش را به شورای راهبردی ارسال کنند.»
معاونت صنایع دستی با این رویکرد که «صنایع‌دستی منجر به پیشرفت و توسعه در مناطق کمتر برخوردار می‌شود» روی مناطق با ظرفیت صنایع دستی متمرکز شد؛ و با ثبت شهرها و روستاها توجه سیاستگذاران و مسئولان اجرایی و جوامع محلی را به این مناطق جلب کرد و از طرفی روند تشکیل پرونده و ثبت صنایع دستی منحصر به فرد این مناطق را در شورای جهانی تسریع و تسهیل کرده است.

پیام خراسان


ثبت ملی 3 شهر و یک روستای صنایع‌دستی در سال 96
در سال 96 در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، سه شهر و یک روستا ثبت ملی شد، شهرضا شهر ملی سفال از اصفهان، نودشه شهر ملی گیوه از کرمانشاه، گنبدکاووس از استان گلستان شهر ملی قالی ترکمن و روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیربافی از استان گیلان، ثبت ملی شدند.
ثبت ملی 5 شهر و 3 روستای صنایع‌دستی در سال 97
در دومین دور جلسه شورا در سال 97 از میان پرونده‌های بررسی شده 8 شهر و روستا ثبت ملی شدند، کاشان شهر ملی نساجی سنتی، ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی از سیستان و بلوچستان، بجنورد شهر ملی گلیم سفره کردی از استان خراسان شمالی، شهرکرد شهر ملی نمدمالی از استان چهارمحال و بختیاری و ایلام شهر ملی گلیم نقش برجسته، پنج شهری بودند که در فهرست ملی قرار گرفتند.
در دومین دوره شورای راهبردی در سال 97، سه روستا هم ثبت ملی صنایع‌دستی شد، روستای فش از کردستان به عنوان روستای ملی سازسازی، بسک خراسان رضوی به عنوان روستای ملی ابریشم کشی و بیدکردویه کرمان هم به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله توسط شورای راهبردی ثبت ملی شد.
ثبت ملی 8 شهر و 3 روستای صنایع‌دستی در سال 98
تیرماه 98 سومین دور جلسات شورا تشکیل و از میان پرونده‌های ارسال شده 11 شهر و روستا در فهرست ثبت ملی صنایع‌دستی قرار گرفتند؛ در این دوره بروجرد شهر ملی ورشوسازی از لرستان، بندرلنگه شهر ملی گلابتون‌دوزی از بوشهر، بایگ از خراسان‌رضوی به عنوان شهر ملی ابریشم کشی و خوسف خراسان جنوبی هم به عنوان شهر ملی مله‌بافی، در فهرست ملی ثبت شدند.
هچنین اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی و دزفول شهر ملی کپوبافی به عنوان دو شهر استان خوزستان، تویسرکان شهر ملی منبت گل‌ریز از همدان و هرسین از استان کرمانشاه هم به عنوان شهر ملی گلیم در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.
بحیری بوشهر به عنوان روستای ملی عبابافی، تنگه سحری روستای ملی حصیربافی از سیستان‌وبلوچستان و روستای مهرگرد از اصفهان به عنوان روستای ملی بافته‌های داری هم در سال 98 در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.
بروجرد شهر ملی ورشوسازی از لرستان، بندرلنگه شهر ملی گلابتون‌دوزی از بوشهر، بایگ از خراسان‌رضوی به عنوان شهر ملی ابریشم کشی و خوسف خراسان جنوبی هم به عنوان شهر ملی مله‌بافی، هم در سال 98 در فهرست ملی ثبت شدند.
اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی و دزفول شهر ملی کپوبافی به عنوان دو شهر از استان خوزستان در فهرست ملی صنایع‌دستی و همچنین تویسرکان شهر ملی منبت گل ریز از همدان و هرسین از استان کرمانشاه هم به عنوان شهر ملی گلیم در سال 98 در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.
بحیری بوشهر به عنوان روستای ملی عبابافی، تنگه سحری روستای ملی حصیربافی از سیستان‌وبلوچستان و روستای مهرگرد از اصفهان به عنوان روستای ملی بافته‌های داری در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.

پیام خراسان


ثبت ملی 17 شهر و 12 روستای صنایع‌دستی در سال 99
اگر چه کرونا روند بررسی و ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی را در سال 99 به تعویق انداخت، اما در دی ماه سال گذشته 29 منطقه با تقسیم‌بندی 17 شهر و 12 روستا اعلام شد؛ بر همین اساس اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای، و اهر شهره ملی گلیم ورنی در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.
عنبران و اصلان‌دوز از استان اردبیل به ترتیب به عنوان شهرهای ملی گلیم و ورنی دشت مغان، گلپایگان از استان اصفهان به عنوان شهر ملی منبت، و آب‌پخش از استان بوشهر به عنوان شهرملی حصیربافی در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.
ورامین نخستین شهر از استان تهران است که در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی و در سال 99 ثبت شد و به عنوان شهر ملی آبگینه لقب گرفت. استان خراسان رضوی هم یک شهر دیگر را در فهرست ملی صنایع دستی ثبت کرد و فیروزه به عنوان شهر ملی تراش سنگ فیروزه نام گذاری شد.
در سال گذشته همچنین، ادیمی از استان سیستان‌و بلوچستان شهر ملی خمک(خامه)دوزی و فیروزآباد از استان فارس به عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایری و قم نیز به عنوان شهر ملی انگشترسازی ثبت ملی شد. این در حالی بود که استان کردستان آرمره را به عنوان شهر ملی شال‌بافی و کاکو سفلی را به عنوان روستای ملی گلیم بافی و استان کرمانشاه دالاهو را به عنوان شهر ملی تنبور در فهرست ملی صنایع‌دستی به ثبت رساندند.
شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در سال 99، صنایع‌دستی 5 منطقه از استان گلستان (یک شهر و چهار روستا) را ثبت ملی کرد؛ در این ارزیابی روستای زیارت روستای ملی جاجیم‌بافی، شاه‌کوه روستای ملی سوزن‌دوزی شاه‌کوه(سیک‌دوزی)، تنگلی روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن، سیاه رودبار به روستای ملی صنایع‌دستی و همچنین علی‌آباد کتول به عنوان شهر ملی رودوزی و نواربافی کتول در فهرست ملی صنایع‌دستی به ثبت رسید.
استان گیلان در فهرست شهرها و روستاهای صنایع‌دستی سال گذشته، 5 سهمیه داشت، رشت مرکز استان به عنوان شهرملی رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) و چهار روستای ارده، عنبران، جیرده و شالما به ترتیب به عنوان روستاهای ملی شال‌بافی، گلیم بافی، سفال‌گری سنتی، چوب تراشی در فهرست ملی صنایع‌دستی به ثبت رسید.
استان‌های مازندران، مرکزی و همدان و یزد نیز در فهرست مناطق ملی صنایع‌دستی هر کدام یک سهمیه داشتند؛ سلیم آباد از استان مازندران به عنوان روستای ملی سفالگری، سمقاور از استان مرکزی به عنوان روستایملی منبت، اشترمل از استان همدان به عنوان روستای ملی منبت گل‌ریز، و یزد هم به عنوان شهر زیورآلات سنتی از طرف شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در سال 99، معرفی شدند.
به نظر می‌رسد با شکل‌گیری و افزایش مطالبه اجتماعی از سوی مردم و پیگیری مسئولان اجرایی و هماهنگی و هم‌افزایی میان بخشی در مناطق مختلف، روند ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی سرعت بیشتری گرفته است، ثبت 32 شهر و 20 روستا ملی منتسب به صنایع‌دستی در طول دولت دوازدهم، نگاه راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به این حوزه به عنوان هنر صنعت‌های ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا نشان می‌دهد که یقینا در دولت‌های آینده هم می‌تواند به عنوان رویکردی بنیادین برای تقویت و توسعه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند.
برچسب‌ها
بوشهر استان گلستان سیستان و بلوچستان ایلام استان مرکزی شورای جهانی صنایع دستی اصفهان اسکو کردستان هرسین قم همدان عنبران مازندران اقتصاد مقاومتی استان تهران گلپایگان مرکزی دولت دوازدهم گنبدکاووس رشت استان اردبیل کرمانشاه ایرانشهر دالاهو

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/371889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت