پیام خراسان

آخرين مطالب

52 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی/ گلستان و گیلان در صدر فهرست فرهنگي

52 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی/ گلستان و گیلان در صدر فهرست
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تهران- در دولت دوازدهم 52 شهر و روستا در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که استان‌های گلستان و گیلان هر کدام با ثبت هنرصنعت‌های منسوب به 6 شهر و روستای خود، در صدر این فهرست قرار دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از سال 96 که شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی تشکیل شده است، 52 شهر و روستا با عنوان صنایع‌دستی بنام و منحصر بفرد خود در فهرست ملی قرار گرفته‌اند که به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، این فرایند علاوه بر اینکه مسیر جهانی‌شدن و ثبت شهرها و روستاهای کشور را در شورای جهانی‌صنایع‌دستی (WCC) تسهیل و تسریع می‌کند،‌ اگر این مناطق به صورت کارشناسی و علمی برندسازی شوند به‌زودی به عنوان مسیر و مقصد گردشگری هنری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت.
تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، همچنین انگیزه‌های محلی و ملی میان مردم و مدیران برای ثبت جهانی را به شدت تقویت کرده و همچنین علاوه بر تسهیل سنجش شاخص‌های بین المللی برای ارزیابان، سرعت تهیه و تدوین پرونده‌ها برای ثبت جهانی و ارائه به شورای جهانی صنایع‌دستی را افزایش داده است.
وزارت میراث‌فرهنگی از همان سال 96 تلاش مضاعف خود را بر معرفی و ثبت مناطق کمتر شناخته شده گذاشته و روند ثبت ملی شهرها و روستاها را فراهم کرده است، البته این فرایند با این چالش مواجه بود که وظایف و ماموریت دستگاه اجرایی در شهرهای جهانی صنایع‌دستی روشن و شفاف نبود و جزو ماموریت‌های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی (سازمان وقت) هم قرار نداشت، که با برنامه ریزی و اقدامات معاونت صنایع دستی وزارت میراث مسیر قانونی همراهی دستگاه‌های اجرایی در این شهرها و روستا با حوزه صنایع‌دستی، تثبیت شد.
شورای عالی میراث‌فرهنگی در سال 96 طرحی تصویب کرد که «همه دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در اجرای تکالیف قانونی خود نسبت به تامین زیرساخت‌های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت که بعد به وزارتخانه تبدیل شد، کنند و گزارش را به شورای راهبردی ارسال کنند.
معاونت صنایع‌دستی با این رویکرد که «صنایع‌دستی منجر به پیشرفت و توسعه در مناطق کمتر برخوردار می‌شود» روی مناطق با ظرفیت صنایع‌دستی متمرکز شد؛ و با ثبت شهرها و روستاها توجه سیاستگذاران و مسئولان اجرایی و جوامع محلی را به این مناطق جلب و از طرفی روند تشکیل پرونده و ثبت صنایع‌دستی منحصر به فرد این مناطق را در شورای جهانی تسریع و تسهیل کرد.

پیام خراسان


جای خالی 6 استان در فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی
بررسی فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی نشان می‌دهد که از مجموع 31 استان کشور 25 استان توانسته‌اند در این فهرست سهمیه کسب کنند و در این چهار سال هیچ کدام از شهرها و روستاهای استان‌های آذربایجان‌غربی، البرز، زنجان، سمنان، قزوین و کهگیلویه‌وبویراحمد موفق به ثبت ملی یکی از صنایع‌دستی منحصر و بنام خود در این فهرست نشده‌اند.
این در حالی است که با همه ظرفیت‌های درونی از نظر فرهنگی اجتماعی، پراکندگی هنرمندان و علاقه‌مندان در سراسر کشور، 13 استان کشور موفق شده‌اند فقط یک شهر یا روستای خود را به عنوان صنایع‌دستی ملی در این فهرست ثبت کنند، اگر چه کرونا و شرایط سخت اقتصادی تحریم به شدت بر روی تولید و فروش صنایع‌دستی تاثیر گذاشته و روند ارزیابی به دلیل محدودیت‌های سفر کند شده است، اما باید رویکرد کلان مدیریتی مقامات استانی، نقش فعال و پویای اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میزان هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها در هر استان و البته انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی و مطالبه‌گری این جریان فرهنگی در جامعه محلی، مورد بازبینی قرار گیرد. 
در طول چهار سال گذشته 5 استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، بوشهر، خوزستان و همدان هرکدام توانسته‌اند 2سهمیه و استان‌های خراسان رضوی، کردستان و سیستان‌وبلوچستان هر کدام موفق شده‌اند سه سهمیه (شهر یا روستای ملی صنایع‌دستی) را در این فهرست به ثبت برسانند.

پیام خراسان


گلستان و گیلان هر کدام با 6 شهر و روستا در صدر فهرست
در میان استان‌های کشور، گیلان و گلستان در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی پیشتاز هستند؛ اگر چه روستای فشتکه در سال 1396 به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت شد، اما چهار روستای ارده، عنبران، جیرده و شالما به همراه شهر رشت همزمان در سال 1399 سهمیه صنایع‌دستی گیلان را در فهرست افزایش داد. شال‌بافی، گلیم‌بافی، سفال‌گری سنتی و چوب‌تراشی منسوب به این چهار روستا و رشتی‌دوزی منسوب به شهر مرکز این استان، ثبت شد.
استان گلستان را می‌توان پدیده سال 1399 در ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی نامید، این استان با همه ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی هنرهای سنتی و صنایع دستی، تنوع قومی و جاذبه‌های طبیعی تا سال 98 هیچ سهمیه‌ و نام و عنوانی در این فهرست نداشت اما در سال 99 با ثبت دو شهر گنبدکاووس و علی‌آباد کتول و 4 روستای زیارت، شاه‌کوه، تنگلی و سیاه‌رودبار در صدر جدول در کنار استان گیلان ایستاد؛‌ قالی‌بافی ترکمن و رودوزی و نواربافی کتول به عنوان دو هنرصنعت شهری و همچنین جاجیم‌بافی، سوزن‌دوزی شاه‌کوه (سیک‌دوزی)، وزن‌دوزی ترکمن و صنایع‌دستی روستایی، آوازه این 6 منطقه را ملی کرد.

پیام خراسان


فهرست 52 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی
از سال 96 تا کنون از میان 25 استان کشور 32 شهر و 20 روستا در فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که در سال 1396، سه شهر و یک روستای صنایع‌دستی (4منطقه)، در سال 1397، پنج شهر و 3 روستای صنایع‌دستی (8 منطقه)، در سال 1398، هشت شهر و 3 روستای صنایع‌دستی ( 11 منطقه) و در سال گذشته هم 17شهر و 12روستای صنایع‌دستی (29 منطقه) در این فهرست ثبت شده اند.
اسکو شهر ملی چاپ کلاقه‌ای / استان آذربایجان شرقی 1399
اهر شهر ملی گلیم ورنی / استان آذربایجان شرقی 1399
عنبران شهر ملی گلیم / استان اردبیل 1399
اصلان‌دوز شهر ملی ورنی دشت مغان / استان اردبیل1399
شهرضا شهر ملی سفالگری / استان اصفهان 1396
کاشان شهر ملی نساجی سنتی / استان اصفهان 1397
مهرگرد روستای ملی بافته‌های داری / استان اصفهان 1398
گلپایگان شهر ملی منبت/ استان اصفهان 1399
ایلام شهر ملی گلیم نق برجسته / استان ایلام 1397
بحیری روستای ملی عبابافی / استان بوشهر 1398
آب‌پخش شهر ملی حصیربافی / استان بوشهر 1399
ورامین شهر ملی آبگینه / استان تهران 1399
شهرکرد شهر ملی نمدمالی / استان چهارمحال و بختیاری 1397
خوسف شهر ملی مله‌بافی / استن خراسان جنوبی 1398
بسک روستای ملی ابریشم‌کشی / استان خراسان رضوی 1397
بایگ شهر ملی ابریشم کشی/ استان خراسان رضوی 1398
فیروزه شهر ملی تراش سنگ فیروزه/ استان خراسان رضوی 1399
بجنورد شهر ملی گلیم سفره کردی / استان خراسان شمالی 1397
اهواز شهر ملی مینای صبی / استان خوزستان 1398
دزفول شهر ملی کپوبافی / استان خوزستان 1398
ایرانشهر شهر ملی سوزن دوزی بلوچ / استان سیستان و بلو.چستان 1397
تنگه سرحه روستای ملی حصیربافی / استان سیستان و بلوچستان 1398
ادیمی شهر ملی خٌمَک (خامه)دوزی / استان سیستان و بلوچستان 1399
فیروزآباد شهر ملی دستبافته‌های عشایری / استان فارس 1399
قم شهر ملی انگشترسازی / استان قم 1399
بیدکردوبه روستای ملی گلیم چهل ماشوله / استان کرمان 1397
دیوزناو روستای ملی ارغوان‌بافی / استان کردستان 1399
ارمرده شهر ملی شال‌بافی / استان کردستان 1399
کاکو سفلی روستای ملی گلیم‌بافی / استان کردستان 1399
نودشه شهر ملی گیوه‌دوزی / استان کرمانشاه 1396
فش روستای ملی سازسازی سنتی / استان کرمانشاه 1397
هرسین شهر ملی گلیم هرسین / استان کرمانشاه 1398
دالاهو شهر ملی تنبور / استان کرمانشاه 1399
گنبدکاووس شهر ملی قالی ترکمن / استان گلستان 1399
زیارت روستای ملی جاجیم‌بافی / استان گلستان 1399
شاه‌کوه روستای ملی سوزن‌دوزی شاه‌کوه (سیک‌دوزی) / استان گلستان 1399
علی‌آباد کتول شهر ملی رودوزی و نواربافی کتول / استان گلستان 1399
تنگلی روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن / استان گلستان 1399
سیاه‌رودبار روستای ملی صنایع‌دستی / استان گلستان 1399
فشتکه روستای ملی حصیربافی / استان گیلان 1396
رشت شهر ملی رشتی دوزی (قلاب‌دوزی رشت) / استان گیلان 1399
ارده روستا ملی شال‌بافی / استان گیلان 1399
عنبران روستای گلیم‌بافی / استان گیلان 1399
جیرده روستای ملی سفال‌گری سنتی/ استان گیلان 1399
شالما روستای ملی چوب‌تراشی / استان گیلان 1399
سلیم‌آباد روستای ملی سفال‌گری / استان مازندران 1399
بروجرد شهر ملی ورشوسازی / استان لرستان 1398
سمقاور روستای ملی منبت / استان مرکزی 1399
تویسرکان شهر ملی منبت گل‌ریز / استان همدان 1398
اشترمل روستای ملی منبت گل‌ریز / استان همدان 1399
بندر لنگه شهر ملی گلابتون دوزی / استان هرمزگان 1398
یزد شهر ملی زیورآلات سنتی / استان یزد 1399

پیام خراسان


فهرست 14 شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی
همچنین یازده شهر و 3 روستا در 6 سال گذشته با عناوین صنایع‌دستی منحصر به همان مناطق، در شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) ثبت جهانی شده‌اند که جایگاه قابل توجهی را در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی در دنیا از آن ایران کرده است. این روند از سال 1394 آغاز شد اما در دو سال اخیر و با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌ها، سفر ارزیابان بین‌المللی متوقف شده است؛ اما تشکیل پرونده برای معرفی به شورای جهانی در معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و دبیرخانه‌های محلی طبق برنامه در حال انجام است و متولیان امور، مسئولان منطقه‌ای و اهالی مناطق، منتظر پایان کرونا و از سرگیری این فرایند هستند.
اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی/ استان اصفهان 1394
تبریز شهر جهانی فرش دستباف / استان آذربایجان شرقی 1394
لالجین شهر جهانی سفال / استان همدان 1395
مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها / استان خراسان رضوی 1395
کلپورگان روستای جهانی سفال / استان سیستان بلوچستان1396
سیرجان شهر جهانی گلیم شیرکی‌پیچ/ استان کرمان 1396
مریوان شهر جهانی کلاش (گیوه کردی) / استان کردستان 1396
میبد شهر جهانی زیلو / استان یزد 1397
آباده شهر جهانی منبت / استان فارس 1397
خراشاد روستای جهانی تَو بافی (حوله‌بافی) / استان خراسان جنوبی 1397
شیراز شهر جهانی صنایع دستی / استان فارس 1398
زنجان شهر جهانی ملیله / استان زنجان 1398
ملایر شهر جهانی مبل و منبت / استان همدان 1398
قاسم‌آباد روستای جهانی چادر شب‌بافی/ استان گیلان 1398

پیام خراسان


20 خرداد روز جهانی صنایع‌دستی
خرداد همواره برای خانواده بزرگ صنایع‌دستی ماه به یادماندنی است، جهان یک روز را بنام هنر هنرمندان و صنعتگران، روز صنایع‌دستی نام‌گذاری کرده است؛ 20 خرداد (10ژوئن) گرامیداشت تاریخچه خلق هنر از سرانگشتان مردمی است که آثار و سبک زندگی‌شان در هزاران سال پیش به یادگار مانده و امروز برای ما به عنوان هنر سنتی و میراث فرهنگی محسوب می‌شود.
در سرزمینی که تاریخچه صنایع دستی در آن به بیش از 6 هزار سال می‌رسد، صنعتگران و هنرمندان این حوزه جامعه حدود 2 میلیون نفری را تشکیل می دهند، جدا و بیش از هر مشکلاتی مانند رکود در بازار، تامین مواد اولیه، هزینه های کارگاهی، بیمه، بازاریابی و فروش محصول، رقابت با همتایان خارجی، واردات بی رویه نمونه های بی کیفیت مشاهده و صادرات و حضور در بازارهای بزرگ جهان، نیازمند نهادسازی و شبکه‌سازی مانند انجمن های صنفی در سطح ملی و خانه های خلاق صنایع دستی در همه شهرها و روستا هستند.
از طرفی ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی گواه بر این مدعاست که محصولات صنایع دستی باعث شناخت جهانی یک منطقه و افزایش فروش و بازار جهانی این محصولات و صادارت آنها می‌شود همچنین تولید فروش و صادرات صنایع دستی، کمک شایانی به اقتصاد کشور - که در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است - و همچنین تقویت معیشت خانوارهای شاغل به ویژه روستاییان خواهد کرد.
به نظر می‌رسد با شکل‌گیری و افزایش مطالبه اجتماعی از سوی مردم و پیگیری مسئولان اجرایی و هماهنگی و هم‌افزایی میان بخشی در مناطق مختلف، روند ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی سرعت بیشتری گرفته است، ثبت 32 شهر و 20 روستای ملی منتسب به صنایع‌دستی در طول دولت دوازدهم، و ثبت 14 شهر و روستای صنایع دستی در فهرست جهانی نگاه راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به این حوزه به عنوان هنر صنعت‌های ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا نشان می‌دهد که یقینا در دولت‌های آینده هم می‌تواند به عنوان رویکردی بنیادین برای تقویت و توسعه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند.
برچسب‌ها
بوشهر گردشگری کردستان کهگیلویه و بویراحمد عنبران اقتصاد مقاومتی علی ‌اصغر مونسان گیلان دولت دوازدهم استان گلستان ترکمن سمنان آذربایجان غربی شورای جهانی صنایع دستی پویا محمودیان زنجان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/372486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیش از 11 هزار درخواست اشتغال مددجویان خراسان‌ جنوبی

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در بیرجند

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند

طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود

قهرمان جهان کوراش مدال خود را به زندانیان جرائم غیر عمد اسفراین اهدا کرد

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

صدیقی: حضور این حجم از تماشاگر در اسفراین اتفاق کم‌نظیری بود

کاهش 6 درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی

فروش مدال قهرمان کوراش جهان برای آزادی زندانیان اسفراین

کشف بیش از 45 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی

ببینید | کشف یک تن شیشه از بار تریلی سنگ معدن

17 پروانه بهره‌برداری صنعتی در غرب خراسان رضوی صادر شد

کشف و ضبط 45 هزار لیتر سوخت قاچاق در کمتر از یک ماه در خراسان رضوی

امدادرسانی به سیل‌زدگان سه شهر مرزی خراسان جنوبی

بیش از 9 هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد

تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها در 47 سایت نهضت ملی مسکن

اعضای باند 11 نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند

رویکرد سپاه گره‌‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است

مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد

انعقاد 5 قرارداد روکش آسفالت جاده‌های شهرستان درمیان

کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی

آزمون 133 باسکول وسائل نقلیه چرخدار جاده‌ای در خراسان جنوبی

راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد

خرده فروشان مواد مخدر در شیروان بازداشت شدند

برخورداری 700 نفر از خدمات درمانی اردوی جهادی ارتش

مستند سازی 64 شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی

راه اندازی بخش VIP در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان

تجمع پرشور مردم بجنورد در حمایت از عملیات وعده صادق

پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی به مناسبت درگذشت پدر شهیدان دهنوی

ایران برای نخستین بار میزبان رقابت‌های تنیس ساحلی شد

اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است

برخورد قاطع با کارگاه متخلف شن شویی در مشهد

رشد 51 درصدی واگذاری زمین به کارآفرینان در خراسان رضوی

5 طرح محوری خراسان رضوی در سال 1403 برای مناطق عشایری

دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است

فیلم/ کشف یک تن شیشه از بار تریلی سنگ معدن

رونمایی از دیوارنگاره وعده صادق در میدان شهدای مشهد

توقیف تریلی حامل بار یک تن موادمخدر شیشه

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی

افتتاح 3 طرح هادی در شیروان

طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

9 طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران

انتقاد استاندار ایلام از وضعیت ساخت بازارچه میوه و تره بار