پیام خراسان

آخرين مطالب

تاخیر در راه‌اندازی منطقه آزاد سرخس مورد انتقاد قرار گرفت سياسي

تاخیر در راه‌اندازی منطقه آزاد سرخس مورد انتقاد قرار گرفت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از تاخیر در اجرای روند تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در شمال شرقی خراسان رضوی و جوار مرز ترکمنستان، به منطقه آزاد، خواستار شتاب‌بخشی به این روند شد.

حجت‌الله هاشم‌بیگی روز دوشنبه در جریان بازدید از ظرفیتها و زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: پرونده تبدیل وضعیت این منطقه ویژه اقتصادی هم‌اینک بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در جریان است.
وی ادامه داد: اگر در این میان اختلافی بین نهادهای مسوول در آینده مطرح شود، پرونده تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد اقتصادی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.
این فرد مسوول در مجمع تشخیص مصلحت گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با وجود ظرفیتهای کنونی و سرمایه‌گذاری های آستان قدس رضوی در شمال شرق کشور، باید در 2 دهه پیش به منطقه آزاد اقتصادی تبدیل وضعیت می داد.
وی هدف از سفر امروز خود به سرخس را درخواست استاندار خراسان رضوی برای پیگیری همین موضوع اعلام و بیان کرد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت همیشه در پاسخ به درخواستها و پیشنهادهای تبدیل مناطق ویژه به آزاد اقتصادی اقدام به بازدید از ظرفیتهای ایجاد شده در مناطق می‌کنند تا چنانچه در پرونده‌های مربوطه فعل و انفعالاتی رخ دهد، آمادگی مواجهه با آن را از پیش داشته باشند.
هاشم‌بیگی به موقعیت راهبردی و ظرفیتهای چشمگیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره و بیان کرد: پرونده تبدیل وضعیت این منطقه تا امروز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نشده است و حال آنکه همواره برای تبدیل یک منطقه ویژه به منطقه آزاد، در ابتدا زیرساختهای لازم در آن ایجاد و سپس به منطقه آزاد تبدیل می شود که سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور درخواست صدور مجوز داده اند تا در آینده نزدیک زیرساختهای لازم در آنها ایجاد شود.
دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با توجه به ظرفیتهایی که در این نقطه از میهن اسلامی فراهم شده است، اگر تصمیم گیران کشور درصدد باشند امسال تنها با پیشنهاد تبدیل یک منطقه ویژه به آزاد موافقت کنند، قطعا باید منطقه ویژه اقتصادی سرخس در اولویت این امر باشد.
وی پیشنهاد کرد که با وجود ظرفیتها و سرمایه‌گذاری زیادی که از سوی آستان قدس رضوی در شمال شرق کشور انجام شده، پرونده منطقه سرخس به طور مجزا از دیگر مناطق آزاد پیشنهادی در سطح کشور بررسی شود چرا که تبدیل وضعیت این منطقه به نفع نظام و اقتصاد کشور است و با توجه به قابلیت بالای آن باید این اتفاق 2 دهه پیش می افتاد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در جریان بازدید دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون استاندار خراسان رضوی از این منطقه گفت: امروز داشتن چنین زیرساخت آماده ای برای خیلی از شهرستانها و مناطق ویژه و آزاد کشور یک آرزوست زیرا مدیران خیلی از مناطق ویژه اقتصادی، درخواست تبدیل آن به مناطق آزاد را کرده و سپس اقدام به ایجاد زیرساختهای لازم برای منطقه آزاد می کنند، اما آستان قدس رضوی سالها است که با هزینه سه هزار و 500 میلیارد تومانی زمینه ارتقای منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد را فراهم کرده است.
احمد صادقی گلمکانی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با برخورداری از پنج هزار و 290 هکتار، از نظر وسعت دومین منطقه ویژه اقتصادی بزرگ کشور است و همه زیرساختهای لازم برای ورود به کشورهای آسیای میانه از طریق مسیرهای ریلی، جاده ای و هوایی در آن ایجاد شده است.
وی ادامه داد: فرودگاه الماس سرخس با طول باند چهار کیلومتر و عرض 60 متر پس از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، بزرگترین فرودگاه در شرق کشور است که قابلیت نشست و برخاست انواع هواپیماهای پهن پیکر را دارد، در حوزه ریلی نیز تاکنون 40 کیلومتر ریل عریض و نرمال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شده و واگن هایی که وارد ایستگاه سرخس می‌شوند، ورودشان بدون نیاز به عملیات پرهزینه تعویض بوژی خواهد بود و عملیات تبادل کالا، بارگیری و یا ترانشیپمنت در کنار سکوهای عظیم لیفتراکی انجام می‌شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: دالان ترانزیتی شهید حاج قاسم سلیمانی با هزینه بیش از 100 میلیارد تومان توسط آستان قدس رضوی در منطقه ویژه سرخس ایجاد شده که بزودی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود زیرا یکی از اولویتهای اصلی هر منطقه ویژه اقتصادی برای تبدیل به منطقه آزاد، اتصال آن به مرز است.
صادقی گلمکانی افزود: از دیگر امکانات آماده شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس می توان به نیروگاه 500 مگاواتی برق، سردخانه چهار هزار تنی دومداره، انواع انبارهای مدرن با ظرفیت 120 هزار تن کالا، سکوهای لیفتراکی و پل تخلیه غلات بر روی ریل عریض، مخازن سوخت با ظرفیت 11 هزار مترمکعب، آزمایشگاه و تمامی امکانات رفاهی اعم از هتل آپارتمان، آب، برق و گاز، تلفن و غیره اشاره کرد.
دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات همراه از واحدهای تولیدی فعال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، فرودگاه الماس سرخس، جاده ترانزیتی و خطوط ریلی عریض و نرمال و دیگر زیرساختهای این تاسیسات در جوار مرز ایران و ترکمنستان دیدن کردند.
"لایحه تاسیس منطقه آزاد سرخس" در هفته‌های پایانی مجلس دهم در صحن خانه ملت به تصویب رسید اما شورای نگهبان ابهاماتی را بر آن وارد دانست و به مجلس بازگرداند که تاکنون برطرف نشده است.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود. فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی ترکمنستان سرخس منطقه ویژه اقتصادی سرخس مجمع تشخیص مصلحت نظام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/373343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد