پیام خراسان

آخرين مطالب

نقش فراوان زیارت در تقویت باورهای دینی و اعتقاد زائران فرهنگي

نقش فراوان زیارت در تقویت باورهای دینی و اعتقاد زائران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز سه‌شنبه (25 خرداد ماه) در کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» که به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی به بیان نقش زیارت در تقویت باورهای دینی زائران پرداخت و افزود: زیارت تأثیرهای فراوانی از جمله در تقویت ایمان و اعتقاد زائران و جامعه دارد.
وی ادامه داد: رفتن به زیارت یک انتخاب است و تا تمایل روحی در وجود انسان تقویت نشود انسان به زیارت نمی‌رود و کمتر کسی است که صرفاً برای تجربه کردن به زیارت برود.
وی باورهای دینی و اعتقادی را انگیزه‌ای دانست که افراد را به سمت زیارت سوق می‌دهد ایشان با بیان اینکه گاهی اوقات مردم برای قدردانی از مزور (فردی که به زیارت او می‌رویم) قصد زیارت می‌کنند افزود: قبل از سفر زیارتی مقدماتی انجام می‌شود که تقویت کننده باورهای دینی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به احساس رضایت زائران پس از انجام زیارت اشاره کرد و گفت: اگر از کسانی که به زیارت‌ مشرف می‌شوند بپرسیم چه احساسی دارید همه می‌گویند احساس مثبتی دارند که این نشان دهنده تقویت باورهای دینی و رضایت قلبی زائر است.
وی کسب آمادگی برای زیارت را موجب تقویت اعتقادی و ایمانی دانست و افزود: انسان با طهارت بدن، لباس و متذکر بودن آمادگی پیدا می‌کند تا به حریم زیارت راه یابد. در زیارت انسان سعی می‌کند خود را ظاهراً و باطناً (با عطر و ذکر گفتن) خوشبو کند. یکی از اصحاب می‌گوید دیدم جمعیتی می‌خواهند خدمت امام صادق (ع) برسند من نیاز به غسل داشتم ولی گفتم از فرصت استفاده کنم و به خدمت امام صادق(ع) رفتم ایشان در تنهایی به من گفتند انسان با این حالت به زیارت امام خود نمی‌رود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی دیگر از عوامل تقویت کننده و تأثیرگذار در تقویت دینی را معرفت به مزور دانست و گفت: انسان اگر نسبت به شخصیتی که به زیارت او می‌رود معرفت داشته باشد با نگاه دیگری به زیارت می‌رود. در زیارت ما می‌گوییم شهادت می‌دهیم که شما من را می‌بینید و سخن من را می‌شنوید.
وی اضافه کرد: مالی که برای زیارت انتخاب می‌شود نیز از دیگر مسائل مهم است. معصومین(ع) تأکید دارند که با مال پاک زیارت را انجام دهید. در روایت هست اگر در توشه زائر عَلُم حرامی باشد از زیارت بهره نمی برد. از مسائل مهم در سفر زیارتی داشتن برنامه است. اگر با برنامه زیارت را انجام گردد بهره‌بهتری می‌برد. برخی وقتی وارد حرم می‌شوند چون از قبل برنامه‌ریزی نداشته‌اند نمی‌دانند باید چه کار کنند. در حالی که برخی دیگر از ثانیه‌ ثانیه وقت خود در حرم‌ها استفاده می‌کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب به زیارت از دور(زیارت از بعید) و زیارت از نزدیک نیز اشاره کرد و گفت: دو گونه زیارت داریم زیارت از راه دور و زیارت از نزدیک. در زیارت از راه دور هم انسان باید تصوری از مقام مزور در ذهن داشته باشد و سپس به زیارت بپردازد تا تأثیر گذار باشد بویژه زیارت پیامبر اکرم (ص) از راه دور که پرمحتوا است. در زیارت از نزدیک هم انسان باید کاملاً خود را در محضر امام تصور کند. امام راحل وقتی که در مقابل حرم حضرت علی(ع) قرار می‌گرفتند سرپا ایستاده زیارت جامعه کبیره را با ادب کامل قرائت می‌کردند. وقتی زائر در مقابل مزور قرار می‌گیرد باید این احساس را داشته باشد که در مقابل انسان کامل ایستاده است و ارتباط روحی با مزور برقرار کند.
وی با تأکید بر اینکه همه این مباحث موجب تقویت ایمان فرد می‌شود، گفت: یکی از نکات الگوگیری از مقام مزور است. باید ببینیم با مقام بزرگواری که او را زیارت می‌کنیم چه قدر فاصله داریم و سعی کنیم خود را به مقام این بزرگوارنزدیک کنیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در عیون اخبارالرضا نقل شده است که امام رضا(ع) فرمودند: هر امامی یک پیمانی بر عهده دوستان و شیعیانش دارد که زیارت کنند قبر او را و کسانی که با رغبت و عشق به زیارت بروند و اعمالش هم گواه نیتش باشد امامان در روز قیامت شفیع وی خواهند بود. پس ادای بیعت با امام و الگوگیری از امام از اهداف زیارت است که موجب تقویت بنیان اعتقادی فرد می‌شود.
وی به مضامین زیارتنامه‌ها اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل مهم زیارتنامه‌ها هستند که فهرستی از مکارم و وفامندی به معصومین (ع) بشمار می روند. عموما بخش اول محتوای زیارت نامه عرض سلام و ابراز ارادت است، بخش دوم شهادت به جایگاه و منزلت معصوم و مزور است.در بخش سوم ابراز پایبندی به لوازم هواداری معصوم و شیعه بودن است که در آنجا با امام معصوم ارتباط برقرار و ابراز می‌کنیم من در خدمت شما هستم و سعی می‌کنم آنچه را شما گفته‌اید انجام دهم و پیرو شما باشم و راه شما را ادامه دهم مثل سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم. بخش چهارم واسطه قراردادن معصوم و درخواست خواسته‌های خود است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه زیارت همراه با معرفت تأثیرات زیادی دارد، تصریح کرد: در پژوهشی که در خصوص اثرات زیارت و مذهب بر سلامت روان صورت گرفته مشخص شده است زیارت حرم امامان و اماکن مقدس در پیشگیری از عدم سلامت روان نقش مهمی ایفا می‌کند. 
وی افزود: تشرف‌ها در فرد امید ایجاد می‌کند؛ زائر معصومین زائر خداست چون تعبیر « فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ؛ خانه‌هایی که خدا اذن داده رفعت یابند» (آیه 36 سوره نور) در مورد این خانه‌ها بیان شده است. بیوت آنها بیوت نور است و نور هم نور خداست بنابراین زیارت باعث تقویت بنیان‌های اعتقادی و باورهای دینی زائر می‌شود.
برچسب‌ها سازمان حج و زیارت سازمان حج و زیارت زیارت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/374094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر